Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hilversum

‘Verordening werkgeverscommissie voor de griffie gemeente Hilversum 2022’

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHilversum
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regeling‘Verordening werkgeverscommissie voor de griffie gemeente Hilversum 2022’
Citeertitel
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp
Externe bijlageVerordening werkgeverscommissie 2022

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-10-2022nieuwe regeling

21-09-2022

gmb-2022-468013

Tekst van de regeling

Intitulé

‘Verordening werkgeverscommissie voor de griffie gemeente Hilversum 2022’

 

 

De raad van de gemeente Hilversum,

 

gelet op de inwerkingtreding van de wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) op 1 januari 2020;

 

gelet op artikel 83, eerste lid van de gemeentewet, de artikelen 107 tot en met 107e en artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

BESLUIT

 

De “ Verordening werkgeverscommissie voor de griffie gemeente Hilversum 2022” vast te stellen onder intrekking van de oude verordening van 12 januari 2011.

 

‘Verordening werkgeverscommissie voor de griffie gemeente Hilversum 2022’

 

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

1. De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame werknemers, zoals die door de raad aan haar is gedelegeerd.

2. Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen.

3. De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiemedewerkers aan de griffier mandateren waardoor de griffier het werkgeverschap uitoefent ten aanzien van de overige op de griffie werkzame medewerkers. Hieronder wordt mede verstaan het besluiten tot en het aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten met de op de griffie werkzame medewerkers (artikel 107e lid 2 Gemeentewet).

4. Voor het griffiepersoneel ten aanzien van de lokale arbeidsvoorwaarden die niet zijn geregeld in de landelijk geldende cao, worden de bepalingen gevolgd zoals die voor de gemeentelijke organisatie ressorterend onder de gemeentesecretaris in het Personeelshandboek zijn vastgelegd. Indien toepassing daarvan een ongewenste of onredelijke situatie zou opleveren, kan de werkgeverscommissie hiervan besluiten af te wijken.

 

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

1. de werkgeverscommissie bestaat uit drie leden, waaronder een voorzitter, bij voorkeur de

plaatsvervangend voorzitter van de raad;

2. de leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad;

3. het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

a. op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

b. indien het lidmaatschap van de raad eindigt;

c. indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de

werkgeverscommissie te vervullen.

4. de voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en optreden als informant / adviseur.

5. De werkgeverscommissie stelt de fractievoorzitters in de gelegenheid eventuele opvattingen met betrekking tot het functioneren van de griffie(r) kenbaar te maken.

 

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

a. het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

b. het leiden van de vergaderingen;

c. het doen naleven van deze verordening;

d. het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het

zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

e. het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

 

Artikel 4 Ondersteuning HRM aan de commissie en de griffier

De teammanager HR van de gemeente Hilversum of een door deze aan te wijzen HR adviseur ondersteunt de werkgeverscommissie en/of de griffie bij het uitvoeren van 'de personeelszaken' binnen de griffie. Hierbij wordt de griffie beschouwd als één afdeling en de griffier als afdelingsmanager. In Hilversum is de direct leidinggevende een 'integraal manager' en deze is voor de medewerker het eerste aanspreekpunt.

 

Artikel 5 Medezeggenschap

De griffie volgt de arbeidsvoorwaarden van de gemeente Hilversum. De griffie wordt beschouwd als zelfstandige onderneming in de zin van de Wet op de ondernemingsraden. In dit kader regelt de griffier als bestuurder in overleg met de werkgeverscommissie en medewerkers van de griffie de medezeggenschap voor de griffie.

Artikel 6 Besluitvorming

1. Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2.

2. Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebben de leden aanwezig is.

 

Artikel 7 Verslaglegging

De secretaris van de werkgeverscommissie draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

 

Artikel 8 Beslotenheid van vergaderingen

1. De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 5.1.

tweede lid, onder e en vierde lid Wet open overheid, in beslotenheid gehouden.

2. Indien een raadslid de agenda, de stukken en de besluitenlijst wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang.

 

Artikel 9 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de

voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht. De griffier kan de werkgeverscommissie een verzoek doen tot het houden van een vergadering.

 

Artikel 10 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit

aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

 

Artikel 11 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de

werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

 

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze verordening vervangt de Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Hilversum en treedt in werking, de dag volgend op die van zijn bekendmaking.

 

Artikel 13 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente

Hilversum, 2022’.

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 21 september 2022,

 

de griffier de voorzitter

 

 

 

 

H.M. van ’t Westeinde MMC dr. ir. G.M. van den Top