Organisatie | Maasgouw |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Laadvisie Gemeente Maasgouw |
Citeertitel | Laadvisie Gemeente Maasgouw |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-10-2022 | nieuwe regeling | 14-07-2022 |
Het aantal elektrische voertuigen (EV) groeit snel. Volgens prognoses uit het Klimaatakkoord stijgt het aantal elektrische personenauto’s in Nederland naar 1,9 miljoen in 2030. Deze elektrificatie breidt zich ook uit naar andere voertuigsoorten zoals OV-bussen, bestelvoertuigen en trekker-opleggers. Maasgouw werkt mee aan de ambitie van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) om ervoor te zorgen dat de laadinfrastructuur geen drempel vormt bij de uitrol van elektrisch vervoer. Naar verwachting van de provincie Limburg zullen in 2030 380 openbare laadplaatsen gerealiseerd moeten worden. Deze groei vraagt om een forse uitbreiding van de laadinfrastructuur, waarvoor een passend beleidsplan vereist is.
Maasgouw volgt in dit beleidsplan provinciaal beleid. Daarom sluiten we aan bij de uitrol van provincie Noord-Brabant en provincie Limburg. Die werken samen aan de uitrol van publieke laadinfrastructuur voor personenvoertuigen. Om invulling te geven aan de NAL hebben beide provincies als Samenwerkingsregio-Zuid de Bestuursovereenkomst Regionale Aanpak Laadinfrastructuur ondertekend. In deze overeenkomst maken het ministerie van I&W, provincies Noord-Brabant en Limburg en Netbeheer Nederland (namens Enexis Netbeheer) afspraken over het proactief faciliteren van alle vormen van laadinfrastructuur en ten behoeve van alle typen elektrische voertuigen. Het nog op te stellen Plan van Aanpak Regionale Aanpak Laadinfrastructuur (PvA RAL) operationaliseert de activiteiten uit de bestuursovereenkomst. In opdracht van de Samenwerkingsregio Zuid heeft APPM voorliggend document opgesteld met handvatten voor gemeentelijk beleid uitgewerkt in concrete bouwblokken.
Om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de ontwikkelingen is deze laadvisie aan de hand van deze bouwblokken opgebouwd. Grote delen van de tekst zijn overgenomen. Waar de bouwblokken vragen om een keuze zal per keuze toegelicht worden.
Welke verkeersdeelnemers gaan wanneer in welke mate over op elektrisch rijden?
Er is een kwantitatieve uitwerking voor het aantal elektrische voertuigen en de ontwikkeling tot en met 2030 gedaan (zie Adviesrapport). De verschillende voertuigentypen koppelen we voor de kwalitatieve uitwerking in de bouwblokken aan de doelgroepen waarvoor deze voertuigen worden ingezet.
De voertuigtypen voor de kwantitatieve analyse zijn:
Niet alle voertuigtypen doorlopen de transitie naar elektrificatie gelijktijdig. Personenvervoer en OV-busvervoer groeit de afgelopen jaren al erg snel en dit zal doorzetten. Hier komen op korte termijn de elektrische bestelvoertuigen bij. Pas na een aantal jaar zal de groei van elektrische vrachtauto’s zich aandienen. Dat ziet er als volgt uit op een tijdlijn:
De kwalitatieve uitwerking vindt plaats voor de volgende doelgroepen, conform de scope van de NAL:
(Stads)logistiek: vervoer van goederen van of naar de stad van de segmenten retail (supermarkt, horeca, non-food), afval, bouw, facilitair, en post en pakket. Dit gebeurt met bestelauto’s of zwaardere vrachtauto’s. Lichtere vormen van vervoer voor stadslogistiek zoals elektrische bakfietsen zijn ook mogelijk, maar laten we in deze analyse buiten beschouwing.
In het schema in figuur 1 laat de koppeling tussen de kwantitatieve en kwalitatieve uitwerking zien. Hier is zichtbaar welk voertuigtype voor welke doelgroep wordt ingezet.
Bij zowel de kwantitatieve als de kwalitatieve uitwerking onderscheiden we een aantal typen laadpunten:
Snellaadpunten: publieke of semipublieke laadpunten met een vermogen van meer dan 43 kW. Op het moment van schrijven gebeurt regulier snelladen voor personenvervoer met een vermogen rond de 50 kW, maar zijn er steeds snellere laders van 150-175 kW. Praat men over snelladen voor vrachtvervoer, dan betreft het veelal vermogens van 350-450 kW of meer.
Bij OV-bussen wordt er over opportunity charging en depotladen gesproken, waarbij opportunity charging snelladen onderweg betekent, en depotladen duidt op (meestal) ’s nachts laden op een station of depot. Omdat de laadinfrastructuur voor OV-bussen apart wordt aanbesteed, is het niet relevant of het privaat, publiek of semipubliek is.
Met de ladder van laden worden de drie treden voor laadoplossingen vanuit het perspectief van de e-rijder bedoeld. De oplossingsrichtingen zijn dezelfde als in de paragraaf welke laad infrastructuur benoemd, en in deze volgorde van voorkeur:
Snelladen wordt gezien als aanvullende voorziening indien de range niet voldoende is voor de beoogde rit. Bij veelrijders zoals taxi’s of doelgroepenvervoer zal dit regelmatig(er) het geval zijn.
De provincie Limburg heeft als hulp bij het opstellen beleidsbouwblokken opgesteld. Deze bouwblokken zijn uitgewerkt op het niveau van type laadinfrastructuur (zoals publiek laden bij een bestemmingslader, snelladen, laden voor bussen in de openbare ruimte) voor de thema’s waar een rol voor de gemeente is weggelegd. Dit beleidsstuk is aan de hand van deze bouwblokken opgesteld.
Hierbij is gekeken naar welke ontwikkelingen t/m 2025 relevant zijn voor gemeenten, of waar zij een rol in moeten, zullen of kunnen spelen. De ontwikkelingen met betrekking tot elektrische personenvoertuigen lopen voorop en daarom zijn alle typen laadinfra hiervoor relevant. Onder wegvervoer valt stadslogistiek en nationaal en internationaal vrachtvervoer, waarbij stadslogistiek is gesplitst naar voertuigtype (bestelvoertuigen <3,5t en bakwagens en trekkers voor opleggers >3,5t). Stadslogistiek behelst verschillende segmenten, waaronder retail (supermarkt, horeca, non-food), afval, bouw en post en pakket. Een voorbeeld hiervan is in Maasgouw dat we al een groot deel van ons gemeentelijke wagenpark geëlektrificeerd. De verwachting is dat anderen dit voorbeeld volgen. Daarom is het de verwachting dat dit zich snel zal ontwikkelen in de periode t/m 2025. Het nationale en internationale vrachtvervoer is juist samengevoegd. Dit omdat de toename hiervan pas na de periode tot 2025 wordt verwacht en daarmee minder relevant voor een uitwerking op korte termijn. Ook voor OV-bussen is er enkel één bouwblok, omdat de rol van gemeenten hierin beperkt is. Maasgouw is bijvoorbeeld slechts eindstation voor een buslijn.
In Maasgouw volgen we waar mogelijk de provinciale aanbevelingen, zie Figuur 1.
Figuur 1, Provinciale aanbevelingen per laadlocatie per doelgroep
Laadpalen per verkeersdeelnemer
Ieder type verkeersdeelnemer gebruikt laadinfrastructuur op zijn eigen manier. In dit hoofdstuk worden per verkeersdeelnemer alle laadtypen behandeld. Hierin wordt eerst ingegaan op verwachte ontwikkelingen, realisatie en rol & aandachtspunten van ons volgens de provincie. Vervolgens volgt ons beleid.
Bouwblok: Privaat bestemmingsladen voor personenvervoer
Dit hoofdstuk gaat in op het laden op thuis.
Voor wisselstroom (AC) laden tot 22kw
Bouwblok: Semipubliek bestemmingsladen
Semipubliek laden bij bedrijven, winkelcentra of horeca
Voor wisselstroom (AC) laden tot 22kw
Bouwblok: Publiek Laadpalen op openbare gemeentelijke grond
Voor wisselstroom (AC) laden tot 22kw
Bouwblok Snelladen voor Personenvoertuigen
Laden met gelijkstroom (DC) met 50 kW
(Semi)publiek snelladen langs provinciale weg, in gemeente of bij winkelcentra, horeca, scholen, ziekenhuizen, etc.
Bouwblok Opladen op eigen terrein
Laden met wisselspanning (AC) tot 22 kW
Bouwblok: Publiek Laadpalen op openbare gemeentelijke grond
Publiek bestemmingsladen in dorpen of bij hubs
Voor wisselstroom (AC) laden tot 22kw
(Semi)publiek snelladen langs provinciale weg of in gemeente, evt. bij hubs
Voor gelijkstroom (DC) vanaf 50 kW DC
Pakketbezorgers of andere bezorgdiensten die in Maasgouw gevestigd zijn maken soms gebruik van voertuigen die zwaarder zijn dan 3,5 ton. Dit is een kleine groep verkeersdeelnemers maar kenmerkt zich door veelvuldig optrekken en afremmen in woongebieden.
Publiek laden voor stadslogistiek >3,5t
Publiek laden voor bakwagens en trekkers/opleggers, AC tot 22 kW
Deze aanbevelingen zijn voor gemeenten met een Zero Emissie Zone. We hebben in Maasgouw geen ambities op het gebied van een zero emissie zones. We werken daarom niet mee aan dergelijke initiatieven.
Snelladen voor stadslogistiek >3,5t
Corridorlocaties langs het hoofdwegennet
Semi)publiek snelladen voor stadslogistiek vanaf 50 kW DC
Nationaal en internationaal vrachtvervoer
Bakwagens en trekkers/opleggers >3,5t
Stadscentra, corridors, hubs (met name Clean Energy Hubs)
Gelijkspanning (AC) bestemmingsladen en gelijkspanning (DC) snelladen
(Semi)publiek snelladen langs provinciale weg, in gemeente of bij winkelcentra of horeca
Maasbracht is eindstation voor lijn 76 naar Ell. Mocht deze lijn gebruik gaan maken van elektrische bussen dan moet daar waarschijnlijk laadinfrastructuur voor worden aangelegd.
Opportunity charging bij bushaltes of -stations/overstappunten
Snelladen, pantograafladen, bestemmingsladen met verschillende vermogens