Organisatie | Haarlemmermeer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beeldkwaliteitsplan Zonnecarré |
Citeertitel | Beeldkwaliteitsplan Zonnecarré |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-10-2022 | nieuwe regeling | 20-04-2021 | 20210000819 |
De gemeente Haarlemmermeer wil initiatiefnemers ruimte én richting geven bij ontwikkelingen binnen het aangewezen zoekgebied voor grootschalige zonneakkers: het zonnecarré. Dit beeldkwaliteitsplan wordt ingezet als uitwerking van – en inspirerende aanvulling op – de beleidsregels uit het Beleidskader
Zonneakkers Haarlemmermeer (2020). Deze uitwerking is aangekondigd in hoofdstuk 7 van het beleidskader.
Dit document biedt handvatten om een goede invulling te geven aan de geldende kaders en is een startpunt om met de omgeving in gesprek te gaan. De gemeente wil hiermee waken voor de ruimtelijke kwaliteiten in het gebied en deze zoveel mogelijk versterken. Het is belangrijk dat er een samenhangend geheel ontstaat binnen het zonnecarré. Het gaat namelijk om een – weliswaar tijdelijke, maar – ingrijpende verandering van delen van het landschap. Zonder deze uitwerking is er een risico dat kansen voor meer ruimtelijke kwaliteit onbenut blijven, een rommelig beeld ontstaat en groene- en recreatieve erbindingen onvoldoende op elkaar aansluiten. In het kort wil de gemeente met dit beeldkwaliteitsplan:
Daarbij worden de volgende perspectieven belicht:
Het beeldkwaliteitsplan inspireert om zonneakkers te realiseren die écht passen bij het Haarlemmermeerse landschap. Het gaat verder dan alleen een initiatief inpassen in bestaande structuren. Zonneakkers worden aangegrepen om meer ruimtelijke kwaliteit te creëren, bijvoorbeeld in de vorm van groen en recreatie.
Bruto zoekgebied Zonnecarré, nog exclusief ruimtelijke inpassing en ontwikkelprincipes
2 Uitgangspunten voor beeldkwaliteit
2.1 Beleidskader zonneakkers Haarlemmermeer
In het beleidskader zonneakkers is een gebied aangewezen waarbinnen grootschalige zonneakkers mogelijk zijn; het zonnecarré. Hieronder volgen een aantal citaten uit het Beleidskader zonneakkers die beschrijven wat het idee is bij de invulling van het zonnecarré. Dit is gehanteerd als startpunt voor dit beeldkwaliteitsplan:
Bij de verschillende onderdelen van dit beeldkwaliteitsplan zal steeds gerefereerd worden aan specifieke beleidsregels uit het beleidskader zonneakkers.
NB. Wat betreft de polderlinten wordt in dit document aangesloten bij de uitspraken uit het beleidskader zonneakker; dat ze vrij moeten blijven van zonnepanelen om het karakter te behouden. Voor de invulling van die vrije ruimte wordt verwezen naar het op te stellen beleidsstuk over polderlinten.
Kwaliteitsimpuls Zonneparken door Provincie Noord-Holland
De provincie Noord-Holland geeft een aantal ‘spelregels’ voor het inpassen van zonneparken. De Kwaliteitsimpuls laat zien hoe deze kunnen worden toegepast. Het gaat onder andere in op de thema’s inpassing, inrichting, rand en bodem. Dit document met beeldkwaliteitseisen sluit aan bij de structuur van de Kwaliteitsimpuls en de aandachtspunten die daarin worden benoemd, zoals:
Bijzonder Provinciaal Landschap Haarlemermeer Noord
Het zonnecarré valt voor het grootste deel binnen het Bijzonder Provinciaal Landschap (BPL) een
beschermingsregime binnen de Omgevingsverordening 2020 bedoeld om de meest waardevolle landschappen in Noord-Holland te beschermen. Per landschap is aangegeven welke ecologische, landschappelijke, cultuurhistorische of aardkundige waarden aanwezig zijn: de kernkwaliteiten. In een BPL zijn ontwikkelingen mogelijk zolang ze de kernkwaliteiten niet aantasten.
BPL: Aardkundige en landschappelijke karakteristiek
De kernkwaliteiten zijn beschreven aan de hand van drie provinciale kernwaarden. Voor Haarlemmermeer Noord gaat het om de volgende kernkwaliteiten:
BPL: Openheid en ruimtebeleving
Burgerpeiling zonneakkers en windmolens
In het kader van de Regionale Energiestrategie (RES) is geparticipeerd over de invulling van het zonnecarré. Met een brede peiling zijn reacties opgehaald van een groot aantal inwoners. Deze uitkomsten zijn meegenomen bij het opstellen van dit beeldkwaliteitsplan.
Aan respondenten is gevraagd in hoeverre ze bepaalde voorwaarden belangrijk vinden. Daaruit komt naar voren dat groen en biodiversiteit, geluidsoverlast beperken
en recreatiemogelijkheden als meest belangrijk worden aangemerkt. Maar ook de grootte van zonneakkers en vrij uitzicht vanaf de wegen wordt door een meerderheid belangrijk gevonden.
Aan respondenten is ook een aantal afbeeldingen getoond. De afbeeldingen met wandelpaden met natuurlijke hekken en ruimte voor beplanting en insecten langs de randen, spreken het meeste aan. Ook andere aspecten spreekt een meerderheid aan: bloemen om te plukken langs de randen, natuurlijke hekken, fietspaden door het terrein en wandelpaden zonder hekken.
Bij het opstellen van dit beeldkwaliteitsplan is gebruik gemaakt van de bij ons bekende inpassingsplannen van initiatieven binnen het zonnecarré. Na vaststelling van het beleidskader zonneakkers zijn initiatiefnemers aan de slag gegaan om invulling te geven aan de beleidsregels, vooruitlopend op dit beeldkwaliteitsplan. Deze eerste plannen lieten zien hoe de regels in de praktijk worden vertaald. Dit heeft praktische inzichten opgeleverd over de mogelijkheden en kansen die zonneakkers bieden.
Maar, het liet ook zien dat er soms een betere uitleg van de regels noodzakelijk. En ook aanvulling, vooral wat betreft de ruimtelijke samenhang tussen initiatieven. De inzichten zijn verwerkt in dit document.
Op de volgende pagina’s staan de belangrijkste begrippen uitgelegd die in dit beeldkwaliteitsplan gehanteerd worden. Met deze begrippen wordt aangesloten bij de Kwaliteitsimpuls Zonneparken van de Provincie Noord-Holland.
Zicht over de Kagertocht met Hoofddorp op de achtergrond
Met ‘kavel’ bedoelen wij de agrarische percelen. Traditioneel 200 m breed en 1000 m lang, waarbij de kavelsloten langs de lange kanten lopen en de korte kant uitkomt bij een tocht of polderlint.
De zone van 125 m vanaf de noord-zuid polderlinten en 50 m vanaf de oost-west polderlinten met bebouwing.
De rand van de kavel waar geen zonnepanelen op komen.
De contour van de opstelling. We onder- scheiden de open zijden van de opstelling (de achterkant en zijkant van de panelen) en de paneelzijden van de opstelling (waar men tegen de panelen zelf aankijkt).
Het oppervlak binnen de ‘vorm’ van de opstelling. Dit is inclusief de vrije
ruimte tussen de rijen, maar exclusief de polderlint- en randzone.
De zonnepaneleninstallatie zelf, inclusief constructie en randapparatuur (zoals omvormers).
Eén of meer aan elkaar geschakelde tafels.
De zonnepaneleninstallatie zelf, inclusief constructie en randapparatuur (zoals omvormers).
Het zonnecarré kenmerkt zich als agrarisch landschap met polderlinten en tochten en wordt doorkruist door de Polder- en Zwanenburgbaan en de snelwegen A9 en A5. Ook bevinden zich hier zogenoemde ‘ribbels’; lage grondlichamen voor de reductie van grondgeluid. Vrijwel het hele gebied behoort tot het noordelijk agrarisch kerngebied en is onderdeel van het Bijzonder Provinciaal Landschap Haarlemmermeer-Noord. Het gebied wordt recreatief vooral door fietsers en vliegtuigspotters gebruikt. De openheid van Haarlemmermeer is hier goed te beleven omdat het gebied met name agrarisch wordt gebruikt. Mensen die hier wonen hebben te maken met geluidsoverlast van de vliegtuigen en nieuwe ontwikkelingen worden gekaderd door de contouren van het Luchthaven Indelingsbesluit (LIB). Naast de polderlinten met laan- en erfbeplanting wordt de groenstructuur bepaald door het Groene Carré, een groene raamwerk als buffer rondom Schiphol en de polderbaan. Het Groene Carré bestaat uit groengebieden (park Vijfhuizen, Buitenschot, Plesmanhoek), natuurverbindingen, waterlopen, grondwallen (gekantelde kavels), fiets-, wandel- en ruiterpaden.
Binnen het zonnecarré zijn gebieden aangewezen die vrij moeten blijven van zonnepanelen. Dit zijn de zones langs de polderlinten en zichtlijnen langs tochten en kavelsloten. Er bevinden zich ook zones met andere reserveringen of functies in het gebied. Die reserveringen en functies zijn leidend. Er zijn mogelijkheden denkbaar waar zonnepanelen een (tijdelijke) invulling zijn van deze zones. Dit vraagt nauwe afstemming met de betrokken partijen. Het gaat dan bijvoorbeeld om de reservering bij de Schipholdriehoek, de uitbreiding van het Groene Carré en een verbinding tussen de N205 en A5. In verband met bereikbaarheid en veiligheid, vallen ook bepaalde leidingtracés hieronder. Plaatsen van zonnepanelen rondom die tracés vraagt om schriftelijke toestemming van de beheerders.
In de gebieden rondom en in het verlengde van de start- en landingsbanen, is vliegveiligheid een nadrukkelijk aandachtspunt. Het thema ‘geluid/geluidsoverlast’ speelt – op basis van eerste verkenningen – met name in het zuidwestelijke deel. Er wordt aanvullend onderzoek gedaan op dit onderwerp voor het hele zonnecarré.
Om te borgen dat initiatieven goed op elkaar aansluiten, zijn deelgebieden aangegeven. Deze deelgebieden worden ruimtelijk gezien als één samenhangend geheel ervaren. Initiatieven binnen deze deelgebieden moeten daarom een uniform beeld geven. Het eerste initiatief binnen een deelgebied zet de toon voor volgende initiatieven, in ieder geval wat betreft opstelling, uitstraling en ritme van vrije ruimtes.
Verdeling deelgebieden Zonnecarré
Zonnepanelen aan de Rijnlanderweg op 125 m van het Polderlint
In dit hoofdstuk zijn de inpassingseisen uit het Beleidskader Zonneakkers Haarlemmermeer verder uitgewerkt. Met uitleg en beelden wordt aangegeven hoe op een goede manier invulling kan worden gegeven aan goede ruimtelijke kwaliteit.
Zonneakkers moeten passen in het landschap van het zonnecarré. Dat betekent dat ontwikkelingen zo worden ingepast dat ze de karakteristieke verkaveling volgen en benadrukken. Er gelden daarnaast hoogtebeperkingen om de openheid van het gebied te behouden.
Zonneakker in het groen in Noord-Holland
Goede invulling van de eisen betekent:
Boven: 125 m afstand houden tot polderlinten. Beneden: Opstelling parallel aan kavelrichting
Kavelsloten en tochten vrijhouden
Goede invulling van de eisen betekent:
Er wordt voldoende ruimte gehouden om het vrije doorzicht over tochten en kavelsloten te behouden. Een goede invulling betekent dat ten minste 5 m (gemeten vanaf insteek sloot bovenzijde) aan elke kant van de tocht of sloot wordt vrijgehouden van panelen, hekwerken en technische installaties. Ter illustratie, bij de Kagertocht geeft dit een vrij zicht van ongeveer 18 m breed. Bij een kavelsloot is dit ongeveer 12 m.
Boven: Kavelsloten vrijhouden. Beneden: Profiel, kavelovergang
Goede invulling van de eisen betekent:
Boven: Ritme transformator gebouwen. Beneden: Ritme in blokken zonneakker
Goede invulling van de eisen betekent:
Gemeentelijk beleid vertaalt dat als maximaal 2 m vanaf maaiveld. Provinciaal beleid vertaalt het als maximaal 1,5 m vanaf omliggend straatpeil. In de praktijk van Haarlemmermeer komt dit over het algemeen op hetzelfde neer. Het gaat erom dat er vanaf omliggende wegen/straten over de zonnepanelen heen kan worden gekeken.
Open zicht vanaf het Groene carré
Het zonnecarré geeft een rustig ruimtelijk beeld. Naast de ruimtelijke inpassing is ook kleurgebruik daar een belangrijk onderdeel van.
Het zonnecarré (geeft) zowel vanaf de grond als vanuit de lucht een rustig ruimtelijk beeld (…) doordat de panelen van vergelijkbare typen zijn, evenwijdig aan het poldergrid zijn geplaatst en zo min mogelijk hoogteverschillen hebben. Deze uniforme uitstraling draagt bij aan de ruimtelijke kwaliteit.
Goede invulling van de eisen betekent:
Binnen deelgebieden hebben de zonneakkers een uniform beeld
Voorbeeld van uniforme donkere zonnepanelen. Foto: Margo Oosterveen
We vragen nadrukkelijk aandacht te besteden aan de randen van zonneakkers. Voor inwoners en recreanten is dit het meest zichtbare element. In aansluiting op de Kwaliteitsimpuls zien we deze zone onder anderen als kans voor nieuwe recreatiemogelijkheden en is het belangrijk dat dit goed aansluit bij bestaande recreatieve en ecologische verbindingen.
Voorbeelden van randbeplanting. Foto: Regionaal landschap Houtland en Tenhoven bomen
Afwisseling in beplanting in randen
Goede invulling van de eisen betekent:
De beplanting die wordt toegepast is inheems met ecologische waarde (gemengd) en gevarieerde soortensamenstelling, passend bij het natuurlijke verspreidingsgebied en (a)biotische condities. Randen hebben een uniforme uitstraling over de gehele lengte. De beplanting is gemengd maar er zijn geen duidelijke overgangen tussen ‘blokken’ met verschillende soorten over de lengte van een rand.
Randbeplanting is een continue lijn
Goede invulling van de eisen betekent:
Waar mogelijk worden watergangen als afscheiding gebruikt in plaats van hekwerken. Verzekeraars stellen dan vaak eisen aan de breedte van de watergang. Voor elke locatie kan onderzocht worden of verbreding van een watergang mogelijk is in verband met opbarsting. Informatie daarover kan worden opgevraagd bij het Waterloket van het Hoogheemraadschap Rijnland. Deze maatregel kan goed gecombineerd worden met een natuurvriendelijke oever. In de buurt van de luchthaven moet rekening worden gehouden met eventuele vogel aantrekkende werking van deze maatregel.
Profiel, kavelovergang - met onverhard tot halverhard pad en hek
Goede invulling van de eisen betekent:
Er worden recreatieve paden en plekken aangelegd die een aanvulling zijn op het bestaande netwerk. Basis vormt onderstaand kaartje waarop een aantal recreatieve verbindingen indicatief zijn aangegeven. De realisatie is onder andere afhankelijk van concrete initiatieven voor zonneakkers en wensen uit de omgeving.
Er is ruimte gereserveerd voor de uitbreiding van het Groene Carré aan de noord- en zuidzijde.
Zuidzijde: Hier is ongeveer 270 m gereserveerd langs het Pad om de Noord, gemeten vanaf de Nieuwe Vijfhuizertocht. Het gaat om de aangrenzende ‘smalle kavels’ (ongeveer 70 m breed) en de hele kavels daarna (200 m breed). De hele kavels kunnen tijdelijk worden ingezet voor zonnepanelen, afhankelijk van de ontwikkelingen rondom Hoofddorp-Noord. Initiatieven op deze kavels dragen bij aan het recreatief inrichten van de ‘smalle kavels’.
Recreatieve route langs zonneakker
Groenstructuur en indicatieve recreatieverbindingen
Profiel 1 B: Kavelovergang - met smal, onverhard pad
Profiel 1 C: Kavelovergang, met breed, onverhard tot halverhard pad
Voorbeeld van natuurlijke oeverbeplanting
Voorbeeld van kruidenrijke rand
Sfeerimpressie van wandelmogelijkheden/ recreatie langs zonneakkers. Linkerfoto: Maak Gelderland Mooier
4.4 Bodembedekking en type opstelling
Omdat de lange termijn effecten van zonneakkers nog niet bekend zijn, is het lastig om te definiëren waar de balans ligt tussen de hoeveelheid zonnepanelen en bodemkwaliteit en ecologie. Met andere woorden, wanneer worden er voldoende maatregelen genomen om de kwaliteit van bodem en natuur onder (en tussen) de panelen op peil te houden? Recent onderzoek van onder andere de Wageningen Universiteit laat zien dat er verschillende factoren zijn die hierin meespelen. Het gaat onder andere om de afstand tussen tafels met panelen, de hoeveelheid licht die de bodem bereikt en de manier van beheer. Hier is steeds meer aandacht voor, ook bij de zonnepanelen branche. In de gedragscode Zon op Land wordt ingegaan op al deze punten. Op basis van de huidige kennis zijn de volgende eisen geformuleerd.
Goede invulling van de eisen betekent:
Het is belangrijk om de bodemkwaliteit en natuurwaarden goed te blijven monitoren. Dat vraagt om een nulmeting, standaard monitoringsprotocol en een eindmeting. Zo kan bijgehouden worden of de maatregelen het gewenste effect bereiken. Er is een meetprotocol ontwikkeld waar initiatiefnemers gebruik van kunnen maken.
Kavelopstelling: Zuidwest oriëntatie
Dakjes opstelling (noordoost - zuidwest opstelling)
In het beleidskader zonneakkers is niet expliciet aandacht besteed aan de zogenoemde ‘dakjes opstelling’. Vanuit ecologisch oogpunt is deze opstelling minder wenselijk dan een opstelling met enkele rijen (zuidwest-opstelling).
Maar, deze opstelling heeft ook voordelen. Het geeft een rustig beeld met minder open kanten. Daarnaast is een dergelijke opstelling beter voor het elektriciteitsnet.
De energieopwekking is meer gelijkmatig verdeeld over de dag. De grootste zorg bij deze opstelling zit in het bedekken van de bodem en mogelijke negatieve effecten voor biodiversiteit en bodemleven. Daarom zijn aanvullende maatregelen nodig om aan de eisen in het beleidskader te voldoen, zoals:
Deze lijst is niet uitputtend. De gemeente blijft terughoudend in het toepassen van een dakjes opstelling. In overleg tussen ecologen van gemeente en initiatiefnemers worden passende maatregelen bepaald voor een project. Daarbij worden de resultaten van eerdere initiatieven met een dakjes opstelling nadrukkelijk meegenomen.
Het eerste initiatief binnen een deelgebied zet de toon. Latere initiatieven passen dezelfde opstelling toe voor een rustig en uniform beeld.
5 Zonnecarré vanuit drie perspectieven
In dit hoofdstuk laten we zien hoe alle eisen samenkomen en bijdragen aan de ruimtelijke kwaliteit van het gebied.
Dit wordt beschreven aan de hand van drie perspectieven:
Sfeerimpressie van wandelmogelijkheden/ recreatie langs zonneakkers
NB. Dit laat wenselijke elementen zien, zoals het toevoegen van recreatieroutes, maar is geen verbeelding van de beleidseisen
5.1 Beleving vanaf (recreatie) routes
“Via de Hoofdweg fietsen we naar Hoofddorp, dwars door de zonneakkers. Omdat de panelen niet hoog zijn en niet tegen de weg aanliggen kunnen we nog steeds van het open landschap en van de mooie polderweg genieten. Over de kavelsloten is er vrij doorzicht. Tussen de fraai beplante boerenerven door zien we bloeiende struweelranden. Daarachter liggen de zonneakkers.
Sommige boeren hebben naast de boerderij een boomgaard aangelegd of een pluktuin. We fietsen langs het Pad om de Noord verder. Nu kun je de panelen ook echt van dichtbij zien. Langs de rand staan bloemenen kruiden en langs het water riet, lisdodde en gele lis. Ook tussen de panelenrijen zijn open stukken metbloemrijk grasland. De panelen staan strak achter elkaar. Over de tocht hebben we een mooi vergezicht naar het noorden. Langs het water liggen ecologische oeversen brede bloemrijke randen. We stoppen bij de nieuwe brug over de Nieuwe Vijfhuizertocht en wandelen naar het recreatiegebied dat samen met de zonneakker is aangelegd. Het is een populaire plek want vanaf de uitkijktoren kun je niet alleen over de akkers kijken maar ook vliegtuigen spotten.”
5.2 Beleving vanaf (snel-) wegen
‘Vanaf de A9 rijden we het zonnecarré binnen. Aan de linkerkant kijken we op grote akkers met zonnepanelen. De panelen zien er allemaal hetzelfde uit en liggen in strakke rijen parallel aan de sloten, netjes naast en achter elkaar. Dit past goed bij de strakke polderstructuur vande Haarlemmermeer. De kavelsloten om de 200 m met ecologische oevers vormen groenblauwe linten tot aan de Hoofdweg. Het ritme langs de A5 wordt bepaald door de kavelsloten en de open ruimten tussen de rijen. De randen van de zonneakkers manifesteren zich vanaf de snelweg als bloeiende struweelranden. Nadat we de Hoofdweg gepasseerd zijn zien we parallel aan de snelweg ook aan de rechterkant akkers met panelen.
Verder rijdend langs de A9 zien we de panelen van de andere kant. Hier zijn het brede velden tussen beplante polderlinten en brede tochten. De tussenruimtes binnen de velden zorgen voor een gelijkmatig ritme’.
‘Met het vliegtuig naderen we Schiphol. We zien de Haarlemmermeer polder opdoemen. De karakteristieke kavelstructuur is duidelijk herkenbaar: de polderlinten, de tochten en vaarten en de strakke verkaveling. De akkers vormen samen een kleurrijke lappendekken van verschillende ‘gewassen’. Aardappelen, suikerbieten, kassen maar rondom Schiphol vooral veel zonnepanelen. De rijen panelen hebben dezelfde oriëntatie en volgen de oorspronkelijke kavelstructuur. Daarmee vertellen zij vanuit de lucht het verhaal van de (ontginning van de) polder. De start- en landingsbanen liggen als eigenwijze schuine lijnen in dit gebied. Het lijkt wel een schilderij...’
De afbeelding op de volgende pagina geeft een iconisch en kunstzinnig beeld weer. Er ontstaat een soort patchwork/lappendeken wat de kavelstructuur benadrukt met daar doorheen de schuinen lijnen van de luchthaven. Een aantrekkelijk beeld, maar op een aantal vlakken is er winst te behalen.
Icoon voor Schiphol / Icoon voor Nederland
Landen en vertrekken op Schiphol is vaak de eerste kennismaking met
Nederland. De stadslandschappen waar overheen gevlogen wordt blinken uit in planmatigheid; woonwijken, parken en groen, bedrijfsterreinen, infrastructuur, over alles is nagedacht. Op en rond Schiphol is er veel ruimte voor een grootschalige opwek van zonne-energie. Het is dé plek om de wereld het duurzame gezicht van Nederland te tonen én de innovatiekracht van onze samenleving.
Afbeelding uit katern energie & luchthavens van het ontwerpersconsortium van de RegionaleEnergiestrategie*
*NB. In de afbeelding zijn ook zonnepanelen langs de start- en landingsbanen . Dit is géén onderdeel van het zonnecarré. Eventuele plaatsing van zonnepanelen zo dicht bij de landingsbanen is een aparte en ingewikkelde opgave waarbij de vliegveiligheid te allen tijde gewaarborgd moet zijn. De komende jaren worden daar geen mogelijkheden voor gezien.
Visualisatie van zonneakkers van in totaal 300 hectare vanuit de lucht.
Visualisatie van zonneakkers van in totaal 800 hectare vanuit de lucht.