Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Kerkrade

VERORDENING FINANCIËLE COMMISSIE GEMEENTE KERKRADE 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKerkrade
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVERORDENING FINANCIËLE COMMISSIE GEMEENTE KERKRADE 2022
CiteertitelVerordening financiële commissie gemeente Kerkrade 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 82 van de Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-10-2022nieuwe regeling

12-10-2022

gmb-2022-461122

22Rb066

Tekst van de regeling

Intitulé

VERORDENING FINANCIËLE COMMISSIE GEMEENTE KERKRADE 2022

Artikel 1 Instelling en begripsbepalingen

  • 1.

    Er is een commissie ingesteld op grond van het bepaalde in de artikelen 82 Gemeentewet en artikel 2 Reglement van Orde voor vergaderingen van de raadscommissies 2021 Kerkrade. Deze commissie is genaamd de Financiële commissie.

  • 2.

    In deze verordening wordt verstaan onder:

    a. verordening: verordening financiële commissie gemeente Kerkrade 2022;

    b. RvO raadscommissies: Reglement van Orde voor vergaderingen van de raadscommissies 2021 Kerkrade;

    c. raad: de gemeenteraad van Kerkrade;

    d. college: college van burgemeester en wethouders van Kerkrade;

    e. commissie: Financiële commissie

    f. lid of plaatsvervangend lid: een raadslid of een burgercommissielid van AZM, B&S of GEZ;

    g. accountant: accountant als bedoeld in artikel 213, tweede lid van de Gemeentewet;

    h. accountantscontrole en verslag: controle en verslag op basis van de geldende Controleverordening gemeente Kerkrade;

    i. P&C-documenten en tussentijdse rapportages: documenten en rapportages zoals benoemd in de Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Kerkrade ex artikel 212 Gemeentewet (Financiële verordening);

    j. (externe) adviseurs: de portefeuillehouder financiën, de gemeentesecretaris, of andere gemeentelijke bestuurders of ambtenaren dan wel externe adviseurs die door de commissie worden uitgenodigd.

Artikel 2 Doel van de commissie

  • 1.

    De commissie heeft als doel:

    a. brengt advies uit aan de raad over die onderwerpen waarop haar werkzaamheden betrekking hebben;

    b. voert overleg met het college of de burgemeester over in ieder geval de door hen verstrekte inlichtingen en het gevoerde bestuur ten aanzien van de onderwerpen, bedoeld onder a.

  • 2.

    De commissie geeft uitvoering aan de taken beschreven in artikel 4.

  • 3.

    De commissie treedt niet in de bevoegdheden van raad en college.

Artikel 3 Samenstelling en zittingsduur van de commissie

  • 1.

    De raad benoemt de leden van de commissie.

  • 2.

    Uit iedere fractie wordt maximaal een lid en een plaatsvervangend lid afgevaardigd.

  • 3.

    Een lid mag zich laten vervangen door het plaatsvervangend lid van de fractie.

  • 4.

    De leden worden benoemd voor een periode gelijk aan de zittingsduur van de raad.

  • 5.

    De commissie benoemt uit haar midden de voorzitter en plaatsvervangend voorzitter. Indien gewenst kan de fractie waar de voorzitter lid van is een extra lid afvaardigen.

  • 6.

    De griffier ondersteunt en adviseert de commissievoorzitter en commissieleden bij de uitvoering van hun taken.

  • 7.

    Het lidmaatschap van de commissie vervalt door het verlies van de hoedanigheid van raadslidmaatschap of het lidmaatschap van één van de raadscommissies of op eigen verzoek of door een gemotiveerd besluit van de raad.

  • 8.

    De accountant en adviseurs van de commissie zijn op verzoek aanwezig bij de vergaderingen.

Artikel 4 Taken commissie

  • 1.

    De financiële commissie heeft als aandachtsgebied de activiteiten rondom de planning en control cyclus.

  • 2.

    Onder de in het eerste lid genoemde activiteiten wordt in ieder geval begrepen:

    a. bereidt in overleg met het college de procedure tot selectie en (her)benoeming van een accountant als bedoeld in artikel 213 van de Gemeentewet voor en brengt hierover aan de raad een advies uit;

    b. is het directe aanspreekpunt voor de door de raad aangewezen accountant;

    c. bespreekt het controleprotocol en brengt hierover aan de raad een advies uit;

    d. bespreekt de bevindingen van de accountant naar aanleiding van de jaarrekeningcontrole en brengt een advies aan de raad uit ten aanzien van het vaststellen van de jaarrekening, mede aan de hand van de accountantscontrole en het accountantsverslag;

    e. bespreekt de voortgang van de aanbevelingen ten aanzien van de jaarrekening;

    f. adviseert de raad zo nodig over de opzet, de planning en wijze van behandeling van de P&C-documenten;

    g. adviseert op verzoek van de raad, college of eigenstandig over andere financieel technische thema’s.

Artikel 5 Bevoegdheden

  • 1.

    De commissie is bevoegd over de in artikel 4 genoemde taken voorstellen te doen aan de raad. In het kader van de uitoefening van haar in artikel 4 genoemde taken is de commissie bevoegd informatie in te winnen bij en te overleggen met het college en de accountant.

  • 2.

    De commissie is bevoegd de voorbereidende handelingen te verrichten, die nodig zijn voor de werving en de selectie van of het beëindigen van de relatie met dan wel het ontslag van de accountant.

  • 3.

    De commissie is bevoegd voor haar ondersteuning een beroep te doen op de Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Kerkrade.

Artikel 6 Vergaderingen en verslaglegging

  • 1.

    De commissie vergadert zo vaak als zij dit nodig vindt, op voorstel van de voorzitter of als tenminste twee leden onder opgave van redenen dit aan de voorzitter vragen.

  • 2.

    De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige en heldere advisering.

  • 3.

    De griffier draagt zorg voor de agenda, de besluitenlijst en archivering.

  • 4.

    Het college draagt zorg voor het tijdig aanleveren van de documenten.

  • 5.

    De vergaderingen van de commissies zijn openbaar, tenzij:

    a. deze betrekking hebben op de voorbereiding van de advisering over de jaarrekening;

    b. de meerderheid van de commissie anders besluit.

  • 6.

    Daar waar deze verordening niet in voorziet zijn de bepalingen van het RvO raadscommissies van toepassing. ln de gevallen waarin niet is voorzien of bij twijfel omtrent de toepassing van de verordening of het RvO raadscommissies, beslist de commissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 7 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking de dag nadat deze bekendgemaakt is.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening Financiële commissie gemeente Kerkrade 2022”.

 

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Kerkrade in zijn vergadering van 12 oktober 2022.

De voorzitter, De griffier,

dr. T.P. Dassen-Housen mr. drs. D.G.M.G. Franssen.