Organisatie | IJsselstein |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Budgethoudersregeling gemeente IJsselstein 2022 |
Citeertitel | Budgethoudersregeling gemeente IJsselstein 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Budgethoudersregeling IJsselstein 2019.
Financiële verordening gemeente IJsselstein 2019
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-10-2022 | nieuwe regeling | 04-10-2022 |
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
De hoofdbudgethouders zijn samen verantwoordelijk voor de beheersing van de begrotingsuitvoering. Dit betreft het geheel van de budgetten, inclusief investeringen, in de begroting. De griffier is hoofdbudgethouder van de griffiebudgetten. De gemeentesecretaris/algemeen directeur is hoofdbudgethouder van de overige budgetten. De hoofdbudgethouders wijzen de budgetten toe aan budgethouders. Bij afwezigheid worden de hoofdbudgethouders vervangen volgens de geldende vervangingsregeling.
De budgethouders en budgetbeheerders zijn bevoegd om uitgaven te doen ten laste van hun toegewezen budgetten en investeringen. Hierbij moet voldaan worden aan alle geldende wet- en regelgeving, waaronder deze regeling. Daarnaast moeten de uitgaven in overeenstemming zijn met het doel en de voorwaarden waartoe het budget beschikbaar is gesteld. Ook zijn budgethouders en budgetbeheerders bevoegd om inkomsten ten gunste van de gemeente in ontvangst te nemen voor zover deze aan hun budget zijn toe te rekenen.
Artikel 6 Aangaan van verplichtingen en betalingen
De budgethouders en budgetbeheerders die volgens deze regeling en het geldende mandaatbesluit een verplichting mogen aangaan leggen de verplichting als de opdrachtwaarde hoger is dan € 5.000 (en niet zijnde een subsidie1) altijd vast door het registreren daarvan in de financiële administratie op het moment dat deze ontstaat.
Artikel 7 Verschuiving van budgetten
Voor verschuivingen van inkomsten en/of uitgaven tussen taakvelden binnen hetzelfde programma is een collegebesluit nodig. Het college stelt hiervoor, op voorstel van de hoofdbudgethouder, een technische begrotingswijziging vast. Hierbij geldt de voorwaarde dat de aan de budgetten verbonden opdrachten gerealiseerd worden. De budgethouder is bevoegd binnen de samenstellende onderdelen van een investering te schuiven indien dit uit doelmatigheidsoverwegingen gewenst is.
Artikel 9 Budgetten diverse disciplines
Een hoofdbudgethouder kan soorten uitgaven aanwijzen die centraal worden verwerkt en centraal worden doorbelast ten laste van de betreffende budgetten van de budgethouders. Dit betreft onder andere reserve en voorzieningen mutaties, salarissen, belastingaanslagen, verzekeringen, rente en afschrijvingen. De teamleider Interne Ondersteuning is verantwoordelijk voor de verdeling van de kosten. De budgethouders zijn verantwoordelijk voor hun totale budget, inclusief deze posten.