Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amsterdam

Budgethoudersregeling gemeenteraad Amsterdam 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmsterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBudgethoudersregeling gemeenteraad Amsterdam 2022
CiteertitelBudgethoudersregeling gemeenteraad Amsterdam 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 107e van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-10-2022nieuwe regeling

05-10-2022

gmb-2022-457199

Tekst van de regeling

Intitulé

Budgethoudersregeling gemeenteraad Amsterdam 2022

De raad van de gemeente Amsterdam,

 

gelezen het voorstel van het presidium van 29 augustus 2022;

gelet op artikel 107e van de Gemeentewet;

 

Overwegende,

  • a)

    dat in de door het college vastgestelde Budgethoudersregeling Amsterdam 2019 onvoldoende rekening gehouden wordt met de uitgangspunten van de Wet dualisering gemeentebestuur, volgens welke wet de rollen, taken en posities van de raad en het college gescheiden dienen te zijn en dat beide organen kunnen beschikken over een eigen ambtelijke organisatie ter ondersteuning;

  • b)

    dat de raadsgriffier, gelet op zijn verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de begroting griffie (als onderdeel van de gemeentebegroting), zorg dient te dragen voor de raadsbudgetten en het beheer daarover;

  • c)

    dat er derhalve behoefte is aan het instellen van een op de raadsgriffie toegesneden, separate regeling;

  • d)

    dat de gemeenteraad deze regeling vaststelt;

Besluit:

 

Vast te stellen Budgethoudersregeling gemeenteraad Amsterdam 2022

 

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1. Definities

  • a.

    Budgethouder: de functionaris die bij of krachtens deze regeling namens de gemeente Amsterdam bevoegd is tot het aangaan van een financiële verplichting of het verzekeren van een geraamde inkomst.

  • b.

    Budgetbeheerder: de functionaris die in opdracht van een budgethouder de bevoegdheid heeft gekregen om administratieve taken over te nemen ter ondersteuning van die budgethouder.

  • c.

    Budget: een door de gemeenteraad aan een budgethouder ter beschikking gesteld bedrag in de vorm van een raming van lasten en/of baten ter uitvoering van de hem toebedeelde activiteiten.

  • d.

    Presidium: het dagelijks bestuur van de gemeenteraad.

  • e.

    Griffier: de griffier als bedoeld in artikel 107 Gemeentewet.

  • f.

    Plaatsvervangend griffier: de plaatsvervangend griffier als bedoeld in art 107d Gemeentewet.

  • g.

    Financiële verplichting: het aangaan van een overeenkomst voor de inkoop van een dienst, levering of werk, het toekennen van een subsidie dan wel elke andere onherroepelijke handeling die leidt tot een definitieve juridische binding van de gemeente Amsterdam tot het doen van een uitgave. In het Amsterdams Financieel Systeem wordt een financiële verplichting vastgelegd als een inkooporder.

  • h.

    Transactiebedrag: het bedrag in Euro exclusief BTW als die terug vorderbaar is dat is gemoeid met een financiële verplichting.

  • i.

    Begrotingsactiviteit: directe of indirecte werkzaamheden die door de raadsgriffie worden verricht om een begrotingsdoel te realiseren.

  • j.

    Kosten- of opbrengstensoort: de uitsplitsing van lasten en baten naar aard of soort conform het Amsterdams rekening schema.

HOOFDSTUK 2 BUDGETTOEKENNING

Artikel 2. Samenstelling budget

Ter beschikking gestelde budgetten zijn zodanig gespecificeerd dat:

  • a.

    het budget per begrotingsactiviteit zichtbaar is en

  • b.

    het budget per begrotingsactiviteit en over alle begrotingsactiviteiten heen op kosten- en opbrengstensoort zichtbaar is.

HOOFDSTUK 3 AANWIJZING EN VERANTWOORDELIJKHEID BUDGETHOUDERS EN BUDGETBEHEERDERS

Artikel 3. Hoofdbudgethouder en deelbudgethouders

  • 1.

    Budgethouders kunnen worden aangewezen als hoofdbudgethouder, plaatsvervangend hoofdbudgethouder of deelbudgethouder.

  • 2.

    De aanwijzing als (plaatsvervangend) hoofdbudgethouder van de griffie houdt in dat deze functionaris verantwoordelijk is voor het beheer van alle aan de griffie toegekende budgetten.

  • 3.

    De aanwijzing als deelbudgethouder van de griffie houdt in dat deze functionaris onder de eindverantwoordelijkheid van de hoofdbudgethouder verantwoordelijk is voor een deel van de aan de griffie toegekende budgetten.

Artikel 4. Aanwijzing hoofdbudgethouder

Hoofdbudgethouder is:

De griffier van de gemeenteraad die door de gemeenteraad is aangewezen als budgethouder voor de budgetten van de griffie.

Artikel 5. Aanwijzing deelbudgethouders

Deelbudgethouders zijn de raadsadviseur (wanneer niet optredend als plaatsvervangend griffier) en de griffiesecretaris (wanneer niet optredend als plaatsvervangend griffier).

Artikel 6. Verantwoordelijkheid budgethouders

  • 1.

    Iedere hoofdbudgethouder en deelbudgethouder is verantwoordelijk voor:

    • a.

      Het realiseren van prestaties en resultaten die behoren bij de toegekende budgetten;

    • b.

      De beheersing van de begrotingsuitvoering met betrekking tot deze budgetten (budgetbeheer);

    • c.

      De rechtmatige, doeltreffende en doelmatige besteding van het budget.

    • d.

      Het verzekeren van geraamde inkomsten;

    • e.

      De griffier legt verantwoording af aan het presidium over het beheer van de toegewezen budgetten, zowel tussentijds als na afloop van het begrotingsjaar.

  • 2.

    De begroting raadsgriffie wordt als onderdeel van de gemeentebegroting ter vaststelling voorgelegd aan de gemeenteraad.

Artikel 7. Aanwijzing budgetbeheerders

  • 1.

    De griffier wijst budgetbeheerders aan die de (plaatsvervangend) hoofdbudgethouder(s) en de deelbudgethouders ondersteunen.

  • 2.

    Aangewezen budgetbeheerders regelen onder verantwoordelijkheid van de budgethouder en met in achtneming van vereiste functiescheidingen de

    • a.

      controle van een factuur of

    • b.

      de akkoordverklaring voor de geleverde prestatie.

  • 3.

    Bij een akkoordverklaring kan een budgetbeheerder het verleende mandaat respectievelijk het maximale toegestane transactiebedrag van de budgethouder niet overschrijden.

  • 4.

    Een budgethouder kan alleen optreden als budgetbeheerder voor een andere budgethouder en die andere budgethouder mag niet al door hem zijn aangewezen als budgetbeheerder voor zijn budgetten.

  • 5.

    Budgetbeheerders zijn niet bevoegd tot het aangaan van een financiële verplichting.

HOOFDSTUK 4 AANGAAN FINANCIELE VERPLICHTINGEN

Artikel 8. Algemene bepalingen aangaan financiële verplichtingen

Budgethouders zijn bevoegd tot het aangaan van financiële verplichtingen indien aan de uitwerking in deze regeling is voldaan.

Artikel 9. Maximaal toegestane transactiebedrag

  • 1.

    De griffier (hoofdbudgethouder) kan een financiële verplichting aangaan tot maximaal € 2.000.000.

  • 2.

    De deelbudgethouder kan een financiële verplichting aangaan tot een maximum transactiebedrag van € 250.000 per transactie.

  • 3.

    Een transactie mag niet worden verdeeld in meerdere gelijksoortige transacties met als uitsluitend doel het ontwijken van de maximaal toegestane transactiebedragen.

  • 4.

    De griffier (hoofdbudgethouder) kan de maximaal toegestane transactiebedragen voor raadsadviseur en de griffiesecretaris (in hun hoedanigheid van deelbudgethouder) neerwaarts bijstellen.

  • 5.

    Het maximum transactiebedrag dat door of uit hoofde van deze regeling is toegekend is bepalend voor de bevoegdheid die in het financieel systeem voor het goedkeuren van inkooporders wordt vastgelegd.

Artikel 10. Afwijking van het maximaal toegestane transactiebedrag

  • 1.

    Een besluit tot wijziging van het maximum transactiebedrag van de onder de verantwoordelijkheid van de griffier vallende deelbudgethouders, kan alleen genomen worden na toestemming van het presidium.

  • 2.

    De gemeenteraad besluit tot wijziging van het maximum transactiebedrag van de griffier.

HOOFDSTUK 5 VERVANGING BUDGETHOUDERS

Artikel 11. Vervanging budgethouders

Bij afwezigheid van de griffier voor een aaneengesloten periode van ten minste drie weken wordt de griffier vervangen door de door de gemeenteraad benoemde tweede plaatsvervangend griffier. Bij ontstentenis van de tweede plaatsvervangend griffier treedt de door de gemeenteraad benoemde eerste plaatsvervangend griffier op als vervanger.

HOOFDSTUK 6 SLOTBEPALINGEN

Artikel 12. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Artikel 14. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als Budgethoudersregeling gemeenteraad Amsterdam 2022.

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 5 oktober 2022.

De voorzitter

Femke Halsema

De raadsgriffier

Jolien Houtman