Organisatie | Amsterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Budgethoudersregeling gemeenteraad Amsterdam 2022 |
Citeertitel | Budgethoudersregeling gemeenteraad Amsterdam 2022 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 107e van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-10-2022 | nieuwe regeling | 05-10-2022 |
De raad van de gemeente Amsterdam,
gelezen het voorstel van het presidium van 29 augustus 2022;
gelet op artikel 107e van de Gemeentewet;
dat in de door het college vastgestelde Budgethoudersregeling Amsterdam 2019 onvoldoende rekening gehouden wordt met de uitgangspunten van de Wet dualisering gemeentebestuur, volgens welke wet de rollen, taken en posities van de raad en het college gescheiden dienen te zijn en dat beide organen kunnen beschikken over een eigen ambtelijke organisatie ter ondersteuning;
Vast te stellen Budgethoudersregeling gemeenteraad Amsterdam 2022
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Financiële verplichting: het aangaan van een overeenkomst voor de inkoop van een dienst, levering of werk, het toekennen van een subsidie dan wel elke andere onherroepelijke handeling die leidt tot een definitieve juridische binding van de gemeente Amsterdam tot het doen van een uitgave. In het Amsterdams Financieel Systeem wordt een financiële verplichting vastgelegd als een inkooporder.
HOOFDSTUK 3 AANWIJZING EN VERANTWOORDELIJKHEID BUDGETHOUDERS EN BUDGETBEHEERDERS
Artikel 4. Aanwijzing hoofdbudgethouder
De griffier van de gemeenteraad die door de gemeenteraad is aangewezen als budgethouder voor de budgetten van de griffie.
Artikel 5. Aanwijzing deelbudgethouders
Deelbudgethouders zijn de raadsadviseur (wanneer niet optredend als plaatsvervangend griffier) en de griffiesecretaris (wanneer niet optredend als plaatsvervangend griffier).
HOOFDSTUK 4 AANGAAN FINANCIELE VERPLICHTINGEN
Artikel 8. Algemene bepalingen aangaan financiële verplichtingen
Budgethouders zijn bevoegd tot het aangaan van financiële verplichtingen indien aan de uitwerking in deze regeling is voldaan.
HOOFDSTUK 5 VERVANGING BUDGETHOUDERS
Artikel 11. Vervanging budgethouders
Bij afwezigheid van de griffier voor een aaneengesloten periode van ten minste drie weken wordt de griffier vervangen door de door de gemeenteraad benoemde tweede plaatsvervangend griffier. Bij ontstentenis van de tweede plaatsvervangend griffier treedt de door de gemeenteraad benoemde eerste plaatsvervangend griffier op als vervanger.