Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Uitvoeringsorganisatie Laborijn

Inkoop- en Aanbestedingsbeleid

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieUitvoeringsorganisatie Laborijn
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingInkoop- en Aanbestedingsbeleid
CiteertitelInkoop- en Aanbestedingsbeleid
Vastgesteld doordagelijks bestuur
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-10-2022nieuwe regeling

09-09-2022

bgr-2022-1117

Tekst van de regeling

Intitulé

Inkoop- en Aanbestedingsbeleid

 

1. Inleiding

 

Laborijn is een gemeenschappelijk openbaar lichaam op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen en aanbestedingsrechtelijk aan te merken als een aanbestedende dienst. Binnen Laborijn werken de gemeenten Aalten, Doetinchem en Montferland samen op het terrein van de (arbeids)participatie, arbeidsondersteuning en bijstand.

 

Gezien het feit dat Laborijn contracten afsluit en verplichtingen aangaat is het nodig dat zij een eigen inkoop- en aanbestedingsbeleid heeft. Laborijn spant zich continu in voor (een verdere) professionalisering van de inkoop- en aanbestedingspraktijk. In dit inkoop- en aanbestedingsbeleid wordt het inkoopproces inzichtelijk en transparant gemaakt door de doelstellingen, uitgangspunten en kaders te schetsen waarbinnen inkopen en aanbesteden binnen Laborijn en haar opdrachtgevers plaatsvindt.

 

Het inkoop- en aanbestedingsbeleid van Laborijn is grotendeels gebaseerd op het model van de VNG. Uniformiteit bevordert de samenwerking met de gemeenten en vergemakkelijkt het inschrijven door geïnteresseerden. Daar waar Laborijn afwijkt van het VNG model is dat vermeld.

2. Definities

 

In dit Model Inkoop- en aanbestedingsbeleid wordt verstaan onder:

 

Contractant

De in de overeenkomst genoemde wederpartij van de Laborijn.

Diensten

Diensten als bedoeld in artikel 1.1 Aanbestedingswet.

Gids Proportionaliteit 

In de AMvB (Aanbestedingsbesluit) bij de Aanbestedingswet 2012 is de Gids Proportionaliteit als verplicht te volgen richtsnoer aangewezen. De Gids Proportionaliteit geeft invulling aan het evenredigheidsbeginsel.

Laborijn

Het openbaar lichaam Uitvoeringsorganisatie Laborijn, zetelend Terborgseweg 106 te Doetinchem.

Inkopen

(Rechts)handelingen van Laborijn gericht op de verwerving van Werken, Leveringen of Diensten en die een of meerdere facturen van een Ondernemer met betrekking tot bedoelde Werken, Leveringen of Diensten tot gevolg hebben.

Leveringen

Leveringen als bedoeld in artikel 1.1 Aanbestedingswet.

Offerte

Een aanbod in de zin van het Burgerlijk Wetboek.

Offerteaanvraag 

Een enkelvoudige of meervoudige aanvraag van Laborijn voor te verrichten prestaties of een (Europese) aanbesteding conform de Aanbestedingswet en de Europese aan- bestedingsrichtlijnen.

Ondernemer

Een ‘aannemer’, een ‘leverancier’ of een ‘dienstverlener’.

Werken

Werken als bedoeld in artikel 1.1 Aanbestedingswet.

 

3. Organisatorische doelstellingen

 

Laborijn wil met dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid de volgende doelstellingen realiseren:

 

Rechtmatig en doelmatig Inkopen zodat gemeenschapsgelden op controleerbare en verantwoorde wijze worden aangewend en besteed.

Laborijn leeft daartoe bestaande wet- en regelgeving en de bepalingen van haar Inkoop- en Aanbestedingsbeleid na. Daarnaast koopt Laborijn efficiënt en effectief in. De inspanningen en uitgaven moeten daadwerkelijk bijdragen aan de realisatie van het beoogde doel. De kosten staan in redelijke verhouding tot de opbrengsten en het beheersen en verlagen van de middelen staan centraal. Laborijn houdt daarbij in het oog dat er voldoende toegang is voor Ondernemers tot opdrachten.

 

Een integere, betrouwbare, zakelijke en professionele inkoper en opdrachtgever zijn.

Professionaliteit houdt in dat op bewuste en zakelijke wijze wordt omgegaan met Inkopen. Continu wordt geïnvesteerd in inhoudelijke kennis over de in te kopen Werken, Leveringen en Diensten, de marktomstandigheden en de relevante wet- en regelgeving. Het streven naar professioneel opdrachtgeverschap komt tot uitdrukking in een betrokkenheid bij de inkoopambitie, slagvaardige besluitvorming, adequaat risicomanagement, vertrouwen in de Contractant en in wederzijds respect tussen Laborijn en de Contractant. Laborijn spant zich in om alle inlichtingen en gegevens te verstrekken aan de Ondernemer voor zover die nodig zijn in het kader van het inkoopproces.

 

Het creëren van de meest maatschappelijke waarde voor de publieke middelen.

Bij Inkopen kan Laborijn ook interne en andere externe en maatschappelijke kosten betrekken in haar afweging. Ook de kwaliteit van de in te kopen Werken, Leveringen en Diensten speelt een belangrijke rol.

 

Maatschappelijk Verantwoord Inkopen en daarmee bijdragen aan de realisatie van de maatschappelijke doelstellingen Laborijn.

Laborijn heeft een grote rol bij de aanpak van belangrijke maatschappelijke en sociale vraagstukken. Laborijn wil bij de Inkopen waar mogelijk bevorderen dat ondernemers mensen met een arbeidsbeperking of afstand tot de arbeidsmarkt inzetten.

 

Een continue positieve bijdrage leveren aan het goed presteren van Laborijn

Inkopen heeft een belangrijke invloed op het gehele prestatieniveau van Laborijn en draagt daar direct en voortdurend aan bij. De concrete doelstellingen van Inkopen zijn daarbij steeds rechtstreeks afgeleid van de doelstellingen van Laborijn.

 

Administratieve lastenverlichting voor zowel Laborijn als voor Ondernemers.

Zowel Laborijn als Ondernemers verrichten vele administratieve handelingen tijdens het inkoopproces. Laborijn verlicht deze lasten door bijvoorbeeld proportionele eisen en criteria te stellen en door een efficiënt inkoopproces uit te voeren. Concreet kan Laborijn hiertoe digitaal Inkopen (en aanbesteden). Laborijn maakt, waar mogelijk, gebruik van het Uniform Europees Aanbestedingsdocument.

4. Juridische uitgangspunten

4.1 Algemeen juridisch kader

 

a. Laborijn leeft de relevante wet- en regelgeving na

Uitzonderingen op (Europese) wet- en regelgeving zullen door Laborijn restrictief worden uitgelegd en toegepast om te voorkomen dat het toepassingsbereik van deze wet- en regelgeving wordt uitgehold. De voor het Inkoop- en aanbestedingsbeleid meest relevante wet- en regelgeving volgen uit:

 

Aanbestedingswet: De gewijzigde Aanbestedingswet 2012 implementeert sinds 1 juli

2016 de Europese Richtlijnen 2014/24/EU en 2014/25/EU (‘Aanbestedingsrichtlijnen’), Concessierichtlijnen 2014/23/EU en Richtlijn 2007/66/EU (‘Rechtsbeschermingsrichtlijn’).

Deze wet biedt één kader voor overheids- en concessieopdrachten boven en – beperkt – onder de (Europese) drempelwaarden en de rechtsbescherming bij (Europese) aanbestedingen.

 

Europese wet- en regelgeving: Wet- en regelgeving op het gebied van aanbesteden is afkomstig van de Europese Unie. De ‘Aanbestedingsrichtlijnen’ en ‘Concessierichtlijn’ vormen momenteel de belangrijkste basis. De interpretatie van deze Aanbestedingsrichtlijnen en ‘Concessierichtlijn’ kan volgen uit Groenboeken, Interpretatieve

Mededelingen etc. van de Europese Commissie.

 

Burgerlijk Wetboek; Het wettelijke kader voor overeenkomsten.

 

De Wet gemeenschappelijke regelingen en de Gemeenschappelijke regeling Uitvoeringsorganisatie Laborijn: Het wettelijke kader voor het openbaar lichaam Laborijn.

 

Gids Proportionaliteit: De (herziene) Gids Proportionaliteit 2016 is in zijn geheel het richtsnoer dat is aangewezen in het Aanbestedingsbesluit en geeft handvatten voor redelijke toepassing van het proportionaliteitsbeginsel.

 

Aanbestedingsreglement Werken: In het ARW 2016 zijn procedurevoorschriften opgenomen met betrekking tot de wijze waarop aanbestedingen voor Werken moeten verlopen.

 

4.2 Algemene beginselen bij inkopen

a. Algemene beginselen van het aanbestedingsrecht.

Laborijn neemt bij haar Inkopen de volgende algemene beginselen van het aanbestedingsrecht in acht:

 

Gelijke behandeling: Gelijke omstandigheden mogen niet verschillend worden behandeld, tenzij dat verschil objectief gerechtvaardigd is. Ook verkapte of indirecte discriminatie is verboden.

 

Non-discriminatie: Discriminatie op grond van nationaliteit mag niet.

 

Transparantie: De gevolgde procedure dient navolgbaar (en dus controleerbaar) te zijn. Dit is een logisch uitvloeisel van het beginsel van gelijke behandeling. Normaal zorgvuldige en oplettende inschrijvers moeten weten waar ze aan toe zijn.

 

Proportionaliteit (evenredigheid): De gestelde eisen, voorwaarden en criteria aan de inschrijvers mogen niet onevenredig zijn in verhouding tot het voorwerp van de opdracht. Laborijn past het beginsel van proportionaliteit toe bij de te stellen eisen, voorwaarden en criteria aan inschrijvers en inschrijvingen en met betrekking tot de contractvoorwaarden.

 

Wederzijdse erkenning: Diensten en goederen van ondernemingen uit andere lidstaten van de Europese Unie moeten worden toegelaten voor zover die Diensten en goederen op gelijkwaardige wijze kunnen voorzien in de legitieme behoeften van Laborijn.

 

b. Algemene beginselen van behoorlijk bestuur.

Laborijn neemt bij haar Inkopen de algemene beginselen van behoorlijk bestuur in acht, zoals het gelijkheidsbeginsel, motiveringsbeginsel en vertrouwensbeginsel.

 

4.3 Uniforme documenten

Laborijn streeft ernaar om uniforme documenten te hanteren, tenzij een concreet geval dit niet toelaat. Uniformiteit in de uitvoering draagt eraan bij dat Ondernemers weten waar ze aan toe zijn en landelijk gezien niet steeds met verschillende procedureregelingen worden geconfronteerd. Laborijn past, mits passend, bij de betreffende Inkopen in ieder geval toe de Algemene Inkoopvoorwaarden Laborijn voor leveringen en diensten

 

4.4 Mandaat en volmacht

Inkopen vindt plaats met inachtneming van de vigerende mandaat- en volmachtregeling van Laborijn. Laborijn wil slechts gebonden zijn aan verbintenissen en verplichtingen op basis van rechtsgeldige besluitvorming en civielrechtelijke vertegenwoordiging.

 

4.5 Afwijkingsbevoegdheid

Afwijkingen van dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid zijn slechts mogelijk en toegestaan op basis van een deugdelijk gemotiveerd besluit van het Dagelijks Bestuur en voor zover een en ander op basis van de geldende wet- en regelgeving mogelijk is.

 

4.6 Klachtenregeling

De Aanbestedingswet 2012 kent – als flankerend beleid – het advies ‘Klachtafhandeling bij aanbesteden’. Dit advies bevat een standaard voor het vrijwillig (lokaal) afhandelen van klachten bij aanbestedingen. Daarnaast geeft het een kader voor de werkwijze van de landelijke Commissie van Aanbestedingsexperts. Gestimuleerd wordt dat partijen geschillen in onderling overleg oplossen en niet onnodig aan de rechter voorleggen. De Commissie van Aanbestedingsexperts neemt geen klachten in behandeling die niet eerst zijn ingediend bij de aanbestedende diensten.

 

Ondernemers die van mening zijn dat het handelen of nalaten van Laborijn in een concrete aanbesteding in strijd is met wettelijke bepalingen of met andere voorschriften die voor die aanbesteding gelden, kunnen terecht bij het klachtenmeldpunt van Laborijn. 1 Het meldpunt werkt met de klachtenregeling van de gezamenlijke Achterhoekse gemeenten, met als doel om te bevorderen dat klachten snel en laagdrempelig worden afgehandeld.2 Klachten moeten concrete aanbestedingen betreffen. Ook kan geklaagd worden over optreden van Laborijn dat inbreuk maakt op een of meer van de voor aanbestedingen geldende beginselen van transparantie, non-discriminatie, gelijke behandeling en proportionaliteit. Om een objectieve beoordeling mogelijk te maken wordt een klacht, nadat deze door Laborijn is ontvangen, doorgeleid naar de inkoopcoördinatoren van twee van de overige Achterhoekse gemeenten. Deze inkoopcoördinatoren geven een niet-bindend advies aan Laborijn. Dit advies wordt eveneens aan de Ondernemer toegezonden.

 

Ondernemers die anoniem een klacht willen indienen over de aanbesteding van een werk, kunnen zich wenden tot het Meldpunt Aanbestedingen Achterhoek Liemers.3 Het Meldpunt is een initiatief van Bouwend Nederland en de Gemeenten in de Achterhoek en de Liemers.

5. Ethische en ideële uitgangspunten

5.1 Integriteit

a. Laborijn stelt bestuurlijke en ambtelijke integriteit voorop.

Laborijn heeft hoog in het vaandel dat haar bestuurders en ambtenaren integer handelen.

De bestuurders en ambtenaren houden zich aan de vastgestelde gedragscodes van Laborijn. Zij handelen zakelijk en objectief, waardoor bijvoorbeeld belangenverstrengeling wordt voorkomen.

 

b. Laborijn contracteert enkel met integere Ondernemers.

Laborijn wil enkel zakendoen met integere Ondernemers die zich niet bezighouden met criminele of illegale praktijken. Een toetsing van de integriteit van Ondernemers is bij Inkopen (en aanbestedingen) in beginsel mogelijk, bijvoorbeeld door de toepassing van uitsluitingsgronden of het hanteren van de ‘Gedragsverklaring Aanbesteden’. Laborijn kan bij twijfel over de integriteit ook het Bureau Bibob om advies vragen.

 

5.2 Maatschappelijk Verantwoord Inkopen

a. Bij Inkopen neemt Laborijn sociale, ecologische en economische aspecten in acht.

Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (‘MVI’) betekent dat Laborijn de effecten op people, planet en profit meeneemt bij Inkopen. Met een goed Inkoop- en aanbestedingsbeleid kunnen maatschappelijke doelen worden gerealiseerd (Inkopen met impact). Laborijn stimuleert daarom sociale, ecologische en economische aspecten te integreren bij Inkopen en aanbestedingen van Werken, Diensten en Leveringen.

 

Laborijn heeft ook als opdrachtgever en inkoper een voorbeeldfunctie in het maatschappelijk verkeer. Daarnaast heeft Laborijn als opdrachtgever en inkoper invloed op Ondernemers om wenselijke maatschappelijke veranderingen teweeg te brengen. Door vooruitstrevende eisen te stellen wil zij een duurzaam beleid door Ondernemers stimuleren. Laborijn vergroot de impact van Maatschappelijk Verantwoord Inkopen door haar opdrachtgeverschap en de inkooporganisatie intern goed op elkaar af te stemmen.

 

De basis voor Maatschappelijk Verantwoord Inkopen wordt gelegd in de voorbereiding, door vroegtijdig in de besluitvorming duurzame en sociale aspecten te betrekken en door middel van een marktanalyse de uitvoerbaarheid te toetsen. In alle stappen van het inkoopproces worden weloverwogen keuzes gemaakt ten aanzien van de balans tussen de sociale, ecologische en economische aspecten. Dit kan tot uitdrukking worden gebracht door het volgende:

  • Laborijn analyseert in welke productgroepen, welke maatschappelijke winst te behalen valt.

  • Bij de product- en marktanalyse kan Laborijn inventariseren welke Werken, Leveringen of Diensten op het gebied van duurzaamheid op de markt worden aangeboden.

  • Laborijn promoot het in dialoog met de markt vóór (marktconsultatie) of tijdens de aanbestedingsprocedure (bijv. concurrentiegerichte dialoog) zoeken naar bestaande of nieuwe MVI-oplossingen.

  • In de aanbestedingsstukken (bijvoorbeeld in de minimumeisen of de selectie- en gunningscriteria) en in de te sluiten overeenkomst kunnen duurzaamheidscriteria worden opgenomen.

  • Laborijn stimuleert het kijken naar de levensduurkosten en niet enkel de aanschafprijs.

  • Laborijn kan digitaal Inkopen (E-procurement, E-factureren, etc.).

  • Laborijn monitort de aangeboden MVI-oplossingen en controleert of MVI-afspraken worden nagekomen.

  • Laborijn deelt goede MVI-voorbeelden met andere overheden via pianoo.nl en via de MVI- Zelfevaluatietool.

Laborijn sluit aan bij het SROI beleid van de Regio Achterhoek.

 

Sociale, ecologische en economische aspecten kunnen worden vertaald in specifieke MVI-thema’s, waaronder:

 

Klimaatbewust Inkopen: Laborijn onderschrijft het Klimaatakkoord van Parijs (2015) waarin 195 landen afspraken om de opwarming van de aarde te beperken tot ruim onder de 2 graden. Laborijn wil stappen maken naar een klimaat neutrale organisatie (zoals in energie, mobiliteit en materiaalgebruik). Daarnaast worden ook Ondernemers aangespoord tot CO2-reductie.

Biobased Inkopen: Bij biobased Inkopen worden producten ingekocht die geheel of gedeeltelijk van hernieuwbare grondstoffen zijn gemaakt. Het gebruik van fossiele grondstoffen wordt teruggedrongen, waardoor de transitie naar een koolstofarme economie wordt ondersteund. Laborijn streeft ernaar daar waar mogelijk en gewenst biobased producten in te kopen.

Circulair Inkopen: Bij circulair Inkopen wordt het inkoopinstrument ingezet om productie en (her)gebruik van producten en diensten te stimuleren en daarmee de transitie naar een circulaire economie te bevorderen. Laborijn kan bij Inkopen en aanbestedingen bijvoorbeeld het hergebruik van materialen en afvalreductie vereisen.

Internationale Sociale Voorwaarden: De Internationale Sociale Voorwaarden (ISV), gebaseerd op de fundamentele arbeidsnormen van de International Labour Organisation (ILO), vereisen dat leveranciers analyseren of er risico’s zijn op schendingen van arbeidsnormen en mensenrechten in hun productieketen (zoals kinderarbeid, dwangarbeid, discriminatie van werknemers, niet-betaling van leefbaar loon). Als er risico’s zijn, dan moeten Ondernemers zich inspannen om deze risico’s te voorkomen of te verkleinen. Hiertoe kan Laborijn bij Inkopen en aanbestedingen de ISV van toepassing verklaren. In de Offerteaanvraag kan Laborijn de ISV opnemen als uitvoeringseisen.

 

b. Laborijn wil dat Inkopen ook een social return opleveren.

Social return is het principe dat Ondernemers naast het uitvoeren van de reguliere opdracht iets terugdoen voor de samenleving, op maatschappelijk of sociaal vlak. Laborijn wil dat haar Inkopen ook een sociale opbrengst (return) opleveren voor de maatschappij.

 

Bij Inkopen en aanbestedingen kan worden gekozen voor sociale uitgangspunten en wordt nagedacht over de kansen die er zijn voor social return bij een specifieke Werk, Dienst en eventueel Levering. Laborijn kan social return inzetten voor:

  • Het bevorderen van de participatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

  • Het stimuleren van sociaal ondernemen.

  • Het bereiken van andere doelen in het sociaal domein, zoals armoedebestrijding, onderwijs en zorg.

c. Inkopen draagt bij aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de VN.

Door Maatschappelijk Verantwoord Inkopen draagt Laborijn bij aan het verwezenlijken van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (Sustainable Development Goals) van de Verenigde Naties. Doel 11 van de 17 Doelen gaat specifiek in op het realiseren van duurzame steden en gemeenschappen. Doel 12 (in het bijzonder doel 12.7) ziet op duurzame praktijken bij overheidsopdrachten. Maatschappelijk Verantwoord Inkopen draagt onder meer bij aan het zorgen voor duurzame energie (doel 7), het terugdringen van klimaatverandering (doel 13) en het bevorderen van fatsoenlijk werk en gelijk loon voor gelijk werk (doel 8).

6. Economische uitgangspunten

6.1 Product- en marktanalyse

a. Inkopen vindt plaats op basis van een voorafgaande product- en marktanalyse, tenzij dit gelet op de waarde of de aard van de opdracht niet wordt gerechtvaardigd.

Laborijn acht het van belang om de markt te kennen door – indien mogelijk – een product en/of marktanalyse uit te voeren. Een productanalyse leidt tot inzicht in de aard van het ‘product’ en de relevante markt(vorm). Een marktanalyse leidt tot het inzicht in de relevante markt(vorm), de Ondernemers die daarop opereren en hoe de markt- en mogelijke machtsverhoudingen zijn (bijvoorbeeld: kopers- of verkopersmarkt). Door een product- en/of marktanalyse kan daarnaast worden geïnventariseerd welke duurzame en innovatieve oplossingen door de markt kunnen worden geboden. Een marktconsultatie met Ondernemers kan onderdeel uitmaken van de marktanalyse. Laborijn kan contact opnemen met MVO Nederland voor ondersteuning bij het zoeken naar duurzame oplossingen.

 

6.2 Onafhankelijkheid en keuze voor de ondernemersrelatie

a. Laborijn acht een te grote afhankelijkheid van Ondernemers niet wenselijk.

Laborijn streeft naar onafhankelijkheid ten opzichte van Ondernemers (Contractanten) zowel tijdens als na de contractperiode. Laborijn moet in beginsel vrij zijn in het maken van keuzes bij haar Inkopen, waaronder de keuze van Ondernemer(s) en Contractant(en), maar ook vanwege de naleving van de (Europese) wet- en regelgeving.

 

b. Laborijn kiest voor de meest aangewezen ondernemersrelatie.

Gedurende de contractperiode kan bij de Contractant afhankelijkheid ontstaan van Laborijn door bijvoorbeeld de te behalen doelstellingen, resultaten, productontwikkelingen (innovatie) of het creëren van prikkels. Laborijn kiest in dat geval voor de meest aangewezen ondernemersrelatie. De mate van (on)afhankelijkheid in een ondernemersrelatie wordt onder andere bepaald door de financiële waarde van de opdracht, switchkosten, mate van concurrentie in de sector (concentratiegraad) en beschikbaarheid van alternatieve Ondernemers.

 

6.3 Lokale economie, MKB en sociale ondernemingen

a. Laborijn heeft oog voor de lokale economie, zonder dat dit tot enigerlei vorm van discriminatie van Ondernemers leidt.

In gevallen waar een enkelvoudig onderhandse Offerteaanvraag en/of een meervoudig onderhandse Offerteaanvraag volgens de geldende wet- en regelgeving is toegestaan, kan rekening worden gehouden met de lokale economie en lokale Ondernemers. Discriminatie moet daarbij worden voorkomen en Laborijn moet niet onnodig regionale, nationale, Europese of mondiale kansen laten liggen. ‘Local sourcing’ kan bijdragen aan de doelmatigheid van Inkoop.

 

b. Laborijn heeft oog voor het midden- en kleinbedrijf (MKB) en zelfstandigen (ZZP).

Uitgangspunt is dat alle Ondernemers gelijke kansen moeten krijgen. Laborijn houdt echter bij haar Inkoop de mogelijkheden voor het midden- en kleinbedrijf in het oog. Dit kan Laborijn doen door gebruik te maken van percelen in aanbestedingen, het toestaan van het aangaan van combinaties en onderaanneming, het verminderen van de lasten en het voorkomen van het hanteren van onnodig zware selectie- en gunningscriteria.

 

c. Laborijn heeft oog voor sociale ondernemingen.

Bij Inkopen kan Laborijn opdrachten voorbehouden aan andere sociale werkplaatsen of sociale ondernemingen die werk bieden aan kwetsbare doelgroepen. Door oog te hebben voor deze ondernemingen kan aan alle onderdelen van Maatschappelijk Verantwoord Inkopen worden bijgedragen. Artikel 2.82 Aanbestedingswet biedt de mogelijkheid deelname aan aanbestedingsprocedures voor te behouden aan sociale werkplaatsen en sociale ondernemingen die de maatschappelijke en professionele integratie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt als belangrijkste doel hebben.

 

6.4 Innovatie

Laborijn kan haar Inkoop- en aanbestedingsbeleid aanwenden om innovatieve oplossingen te stimuleren voor maatschappelijke opgaven. Laborijn zal waar mogelijk ruimte laten om innovatieve oplossingen aan te bieden, bijvoorbeeld door een opdracht functioneel te beschrijven. Ook worden ondernemers opgeroepen hun creativiteit en innovatie aan te wenden voor deze uitdagingen. Hierbij kan gedacht worden aan de `right to challenge’ en Inkopen bij sociale ondernemingen.

 

6.5 Samenwerkingsverbanden

Laborijn hanteert als uitgangspunt dat zij oog heeft voor samenwerking bij Inkopen. Dit geldt zowel voor samenwerkingen binnen de eigen organisatie en de gemeenten die samenwerken in Laborijn als voor samenwerkingen met andere gemeenten of aanbestedende diensten. Deze samenwerkingsverbanden kunnen bijvoorbeeld betrekking hebben op inkoopsamenwerking, ICT, inburgering, arbeidsparticipatie, arbeidsondersteuning en het verstrekken van uitkeringen. Voor Laborijn zijn dit met name de gemeenten die deelnemen in de GR Laborijn, Cedris, het UWV, sociale en maatschappelijke instellingen en andere partijen die zorg en ondersteuning bieden aan onze inwoners.

 

6.6 Bepalen van de inkoopprocedure

Laborijn heeft de vrijheid om zelf zorg te dragen voor haar taken (zelfvoorziening) of deze taken uit te besteden aan de markt.

 

Indien Laborijn kiest voor een bepaalde inkoopprocedure, hanteert zij het onderstaande schema met bedragen. Bij deze afweging is het type Werk, Dienst of Levering en de markt van belang.

 

Volgens het proportionaliteitsbeginsel moet een passende keuze worden gemaakt uit deze

procedures. Daarbij dient rekening te worden gehouden met:

  • De complexiteit van de opdracht;

  • Het gewenste eindresultaat;

  • Het aantal potentiële inschrijvers;

  • De transactiekosten voor de aanbestedende dienst en de inschrijvers;

  • De omvang van de opdracht;

  • Het type inkoop en het karakter van de markt waarin de ondernemers opereren.

Een Nationale openbare aanbesteding wordt in de praktijk niet gehanteerd. Een verschil met een Europese aanbesteding is dat bij een Nationale openbare aanbesteding alleen Nederlandse partijen mogen inschrijven. Verder is het een vergelijkbaar kostenintensief proces. Daarom heeft Laborijn de Nationaal openbare aanbesteding laten vervallen voor zowel Diensten, Leveringen als Werken.

 

Laborijn zal − met inachtneming van de Gids Proportionaliteit − bij de onderstaande bedragen de volgende procedures hanteren, tenzij de algemeen directeur gemotiveerd aangeeft waarom deze hiervan wenst af te wijken. Hierbij de raming van de opdrachtwaar

 

Werken

Leveringen

Diensten

Enkelvoudig

Tot € 100.000

Tot € 50.000

Tot € 50.000

Meervoudig

€ 100.000 tot Europees

Drempelbedrag2

€ 50.000 tot Europees

Drempelbedrag2

€ 50.000 tot Europees

Drempelbedrag2

Europees

Vanaf Europees

Drempelbedrag2

Vanaf Europees

Drempelbedrag2

Vanaf Europees

Drempelbedrag2

(Bedragen zijn exclusief BTW)

1 De drempelbedragen worden iedere twee jaar door de Europese Commissie herzien aan de hand van de gemiddelde dagwaarde van de Euro en vastgesteld in het Publicatieblad van de EU.

2 De drempelbedragen worden iedere twee jaar door de Europese Commissie herzien aan de hand van de gemiddelde dagwaarde van de Euro en vastgesteld in het Publicatieblad van de EU.

 

Belangrijk is dat Laborijn een procedure kiest die aansluit bij het onderwerp van de betreffende aanbesteding. Dit afgezet tegen het karakter van de markt waarin potentiële inschrijvers opereren en de gemiddelde jaarsom van de opdracht. Het is goed om bij het bepalen van drempelbedragen onder de Europese grens de (administratieve) lasten die dit met zich meebrengt voor zowel Laborijn als de inschrijvers in ogenschouw te nemen. Daarom zijn deze bedragen voor zowel aanbesteding van Diensten, Leveringen als Werken vastgesteld, zodat deze in verhouding staan tot de inspanningen en kosten om een aanbesteding uit te voeren.

 

Enkelvoudig onderhandse Offerteaanvraag

Laborijn vraagt minimaal aan één Ondernemer een Offerte. Laborijn hanteert een verkorte inkoopstrategie voor inkopen van leveringen en diensten tot € 30.000 euro (Bijlage 1). Bij werken is dit € 50.000 euro. Daarboven hanteert Laborijn een uitgebreide inkoopstrategie (Bijlage 2). Hierin moet beargumenteerd worden in de verkorte inkoopstrategie waarom voor enkelvoudig onderhands is gekozen. Dit biedt zowel handelingsvrijheid en transparantie.

 

Meervoudig onderhandse Offerteaanvraag

Laborijn ziet meerwaarde in het meervoudig onderhands aanbesteden. Dit biedt (mogelijk) financiële besparing, een bredere keuze (en dus mogelijk meer kwaliteit) en de doelmatige besteding van overheidsgeld. Laborijn vraagt ten minste aan drie Ondernemers en ten hoogste aan vijf Ondernemers een Offerte. Laborijn hanteert hier ook een uitgebreide inkoopstrategie (Bijlage 2).

 

Europees aanbesteden

Boven de (Europese) drempelbedragen zal Laborijn in beginsel Europees aanbesteden, tenzij dit in een bepaald geval niet nodig is op grond van de geldende wet- en regelgeving.

 

Looptijden contract

Laborijn sluit in beginsel contracten af voor 4 jaar met de mogelijkheid om twee keer met 1 jaar te verlengen. Daarvan kan Laborijn afwijken indien die looptijd niet aansluit bij de levensduur of cyclus van de in te kopen producten of diensten.

 

6.7 Raming en financiële budget

Inkopen vindt plaats op basis van een deugdelijke en objectieve voorafgaande schriftelijke raming van de opdracht. De raming is ook van belang om de financiële haalbaarheid van de opdracht te bepalen. Laborijn wil immers niet het risico lopen dat zij verplichtingen aangaat die zij niet kan nakomen.

 

6.8 Eerlijke mededinging en commerciële belangen

Laborijn bevordert eerlijke mededinging. De betrokken Ondernemers moeten een eerlijke kans krijgen om de opdracht gegund te krijgen. Door in principe objectief, transparant en non-discriminerend te handelen, bevordert Laborijn een eerlijke mededinging. Dit zal bijdragen aan het in standhouden van een gezonde marktwerking (ook op de lange termijn). Laborijn wenst geen Ondernemers te betrekken in haar inkoopproces die de mededinging vervalsen.

7. Organisatorische uitgangspunten

7.1 Inkoopproces

Het inkoopproces bestaat uit verschillende fasen, startend vanaf het voortraject.

Het onderstaande plaatje geeft het cyclische inkoopproces weer.

 

 

Stap

Fase inkoopproces

Toelichting

1

Voortraject

  • Bepalen van inkoopbehoefte

  • Bepalen van het aanbod (bijv. product- en marktanalyse)

  • Raming en bepalen van het financiële budget

  • Keuze Offerteaanvraag

2

Specificeren

  • Opstellen van eisen en wensen

  • Omschrijven van de opdracht

  • Opstellen Offerteaanvraag

3

Selecteren

  • Eventuele voorselectie geïnteresseerde Ondernemers

  • Bekendmaking opdracht via verzenden van de Offerteaanvraag, de website of TenderNed

  • Offertes evalueren

  • Nader onderhandelen (indien mogelijk op grond van de geldende wet- en regelgeving)

  • Gunning aan winnende Ondernemer

4

Contracteren

  • Tekenen (raam) overeenkomst met (winnende) Contractant

  • Registreren getekende overeenkomst

  • Informeren afgewezen Ondernemers

5

Bestellen

  • Uitvoeren van de opdracht

  • Eventueel met het doen van bestellingen

6

Bewaken

  • Bewaken termijnen

  • Controleren nakoming afgesproken prestaties, waaronder de MVI-afspraken.

  • Tijdige betaling facturen

7

Nazorg

  • Beheren van de overeenkomst, bijvoorbeeld prijsindexeringen of looptijd

  • Evalueren overeenkomst met Contractant

 

7.2 Inkopen in de organisatie Laborijn

Laborijn kent een gecoördineerde inkoopfunctie vanuit team Facilitair & Inkoop. De afdeling overschrijdende inkoop van producten en diensten wordt gecoördineerd vanuit team Facilitair & Inkoop. In de eerste plaats worden de behoeften binnen de organisatie gebundeld met als doel een betere kwaliteit en het bereiken van (financiële) schaalvoordelen. Een tweede voordeel van de gecoördineerde inkoopfunctie is dat de aanwezige kennis en ervaring optimaal wordt benut door samenwerking en door het beleggen van de regie en verantwoordelijkheid bij een vast team van actief betrokken professionals.

 

Daarnaast is bij inkopen een belangrijke rol weggelegd voor de inhoudelijke professionals ten aanzien van de in te kopen producten en/of diensten waarvan zij kennisdrager en/of gebruiker zijn. We kiezen bewust voor actieve betrokkenheid van de gebruikersorganisatie, waardoor draagvlak voor- en acceptatie van de contracten wordt verkregen.

 

Laborijn sluit voor herhalings- en routinematige inkopen (raam)overeenkomsten af met geschikte Ondernemers. Per inkooppakket wordt zoveel mogelijk gestreefd naar één enkele Ondernemer. Gelijksoortige inkoopbehoeften binnen de afdelingen, maar ook afdeling overschrijdende, homogene inkopen worden gebundeld met als doel schaalvoordeel te behalen. In het kader van bundeling zoekt Laborijn actief naar mogelijkheden tot samenwerking met andere partijen. Team Facilitair & Inkoop heeft hierin een adviserende en initiërende rol.

 

Vanuit de interne organisatie kunnen vragen rondom inkoop en aanbesteden gesteld worden bij team Facilitair & Inkoop. Vanuit de kennis en expertise die hier aanwezig is, wordt een advies gegeven of extern advies ingewonnen. Vanuit het advies worden vervolgstappen gezet, al dan niet met externe inzet.

 

Vragen rondom inhuur van personeel zijn vanwege de specifieke kenmerking belegd bij team HRM. De manager is verantwoordelijk voor de inhuuropdrachten binnen het eigen team. De HRM adviseur adviseert de manager over de wijze waarop inhuuropdrachten rechtmatig worden ingevuld.

 

7.3 Verantwoordelijken

Inkopen wordt concreet uitgevoerd door het ambtelijk apparaat. Het Dagelijks Bestuur is verantwoordelijk voor Inkopen. Het DB heeft haar inkoop verantwoordelijkheden gemandateerd aan de Algemeen Directeur. De Algemeen Directeur heeft ondermandaat gegeven aan de managers .Voor een succesvolle toepassing van dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid is betrokkenheid van bestuurder, budgethouder/opdrachtgever en inkoper essentieel.

Bijlage 1 Verkorte inkoopstrategie

 

1. Huidige situatie en doelstelling

  • 1.1

    Huidige situatie

    <omschrijving van de huidige situatie>

    <omschrijving van de huidige contractpartij>

  • 1.2

    Doelstelling

    <wat wil je bereiken met dit inkooptraject>

2. Product en kosten

  • 2.1

    Productfactoren

    <het betreft een werk, levering of dienst>

    <omschrijving van het in te kopen product, dienst of werk>

  • 2.2

    Kosten

    <wat zijn de (geraamde) kosten over de gehele contractperiode inclusief verlengingen?>

    <onder welk budget / krediet valt het project?>

    <wie is budgethouder?>

3. Contractvorm

  • 3.1

    Contractvorm

    <geef hier aan welke contractvorm wordt gekozen.

    Bijvoorbeeld; opdracht, overeenkomst, raamovereenkomst met 1 partij.>

    <bij een raamovereenkomst; ga ik op hoeveel deelopdrachten er gedurende de looptijd vergeven worden.>

    <is er een verwerkersovereenkomst nodig? Zo ja, wie is hiervoor verantwoordelijk vanuit de organisatie?>

  • 3.2

    Contractduur

    <hoe lang gaat de overeenkomst lopen, inclusief verleningsopties?>

4. Marktbenadering

  • 4.1

    Aanbestedingsvorm

    Vanwege de waarde en de aard van de opdracht wordt het niet proportioneel geacht om een uitgebreide product- en marktanalyse uit te voeren. De administratieve last van zowel de eigen organisatie als uit te nodigen ondernemers zijn te hoog om een aanbestedingsprocedure te doorlopen. Om deze reden wordt gekozen voor de enkelvoudige procedure.

  • 4.2

    Keuze ondernemer

    <welke ondernemer wordt uitgenodigd>

    <Waarom deze ondernemer? Dit dient een objectieve methode te zijn. Motiveringen als “daar doen we altijd zaken mee” zijn niet voldoende.>

  • 4.3

    Ondernemer

    <noteer hier de NAW-gegevens en het KvK-nummer van de ondernemer.>

  • 4.4

    Inkoopvoorwaarden

    <welke inkoopvoorwaarden worden van toepassing verklaard?>

5. Gunningscriteria

  • 5.1

    Gunningscriterium

    <een vergelijking tussen meerdere offertes is bij een enkelvoudige procedure niet mogelijk. Hoe wordt geborgd dat de kwalitatieve en financiële voorwaarden die met de ondernemer worden overeengekomen acceptabel/marktconform zijn? Zijn hierbij criteria van toepassing? Hierbij moet een directe koppeling gelegd worden met het doel van het inkooptraject.>

6. Maatschappelijk Verantwoord Inkopen

  • 6.1

    Duurzaamheid

    <op welke wijze maakt duurzaamheid deel uit van het inkooptracject? Leg hierbij een link naar het doel van het inkooptraject en ook naar een (organisatie) beleid.

    Gebruik:

  • Toepassing afgestemd met duurzaamheidscoördinator

  • 6.2

    Sociale criteria

    <Op welke wijze maakt social return deel uit van het inkooptraject? Verplicht bij een opdrachtwaarde van €50.000,- Kijk hierbij naar het organisatiebeleid. Denk aan:

    • Minimumeis: % aanneemsom

    • Inschrijfvereiste (verzoek om ideeën)>

  • 6.3

    Lokale en regionale ondernemers

    <op welke wijze wordt er rekening gehouden met lokale en regionale ondernemers?>

7. Privacy, Informatiebeveiliging en Digitale toegankelijkheid

  • 7.1

    Privacy

    <Als er een nieuwe applicatie aangeschaft wordt, kan het zijn dat er een DPIA uitgevoerd moet worden. Dit is afhankelijk van het gebruik van privacygevoelige gegevens. Dit is ter beoordeling van de privacy coördinator. Neem daarom bij het aanschaffen van software of een webapplicatie altijd contact op met de privacy coördinator, voordat je overgaat tot aanschaf. >

  • 7.2

    Informatiebeveiliging

    <Als er een nieuwe applicatie aangeschaft wordt, kan het zijn dat er een verwerkersovereenkomst afgesloten moet worden. Dit is ter beoordeling van de CISO. Neem daarom bij het aanschaffen van software of een webapplicatie altijd contact op met de CISO, voordat je overgaat tot aanschaf. Verder zal er dan ook gekeken worden of het verwerkingenregister aangepast moet worden.>

  • 7.3

    Digitale toegankelijkheid

    <Als er een nieuwe applicatie aangeschaft wordt, Moeten er een aantal zaken meegenomen worden. Er moet gekeken worden of de applicatie past in de bestaande architectuur. Verder moet er gekeken worden naar de toegankelijkheidseisen die er wettelijk kunnen zijn. Dit is ter beoordeling van de informatiemanager. Neem daarom bij het aanschaffen van software of een webapplicatie altijd contact op met de Informatiemanager, voordat je overgaat tot aanschaf.> 

8. Ondertekening

Aanvrager:

 

Functie:

Datum:

Handtekening:

Inkoopadviseur:

 

Functie:

Datum:

Handtekening

 

Bijlage 2 Uitgebreide inkoopstrategie

 

1. Huidige situatie en doelstelling

  • 1.1

    Huidige situatie

    <omschrijving van de huidige situatie>

    <omschrijving van de huidige contractpartij>

    <evaluatie vorige contractperiode>

  • 1.2

    Doelstelling

    <het doel is de rode lijn van je inkoopstrategie. Je motivering moet hieraan gekoppeld zijn; omschrijf dit goed.

    <wat wil je bereiken met dit inkooptraject? Wees hier specifiek in. Kijk naar prijs, kwaliteit, handelingskosten, maar ook naar het bereiken van de hoogste maatschappelijke waarde.>

2. Product en kosten

  • 2.1

    Productfactoren

    <het betreft een werk, levering of dienst>

    <omschrijving van het in te kopen product, dienst of werk>

  • 2.2

    Marktaspecten

    <wat is hier de marktsituatie en wat zijn de gevolgen hiervan?>

    <Omschrijving bedrijfstak. Ga hier in op:

    • Aanwezigheid van MKB-bedrijven;

    • Marktsituatie (van monopolie tot volledige concurrentie)

    • Mate van concurrentie>

  • 2.3

    Kosten

    <wat zijn de (geraamde) kosten over de gehele contractperiode inclusief verlengingen en andere opties?>

    <wat is de begroting (kijk ook naar het onderhoudsbudget)>

    <onder welk budget / krediet valt het project?>

    <wie is budgethouder?>

  • 2.4

    Samenvoegen percelen

    <is de opdracht samengevoegd? Samengevoegde opdrachten zijn opdrachten, die onafhankelijk van elkaar functioneren, maar in één opdracht worden ingekocht>

    <wanneer is de opdracht samengevoegd:

    • Op welke wijze wordt er rekening gehouden met de samenstelling van de relevante markt en de invloed van de samenvoeging op de toegang tot de opdracht voor voldoende bedrijven uit het MKB?

    • Wat is de mate van de samenhang van de opdracht?>

  • <wordt de opdracht in meerdere percelen verdeeld?>

3. Contractvorm

  • 3.1

    Contractvorm

    <geef hier aan welke contractvorm wordt gekozen.

    Bijvoorbeeld; opdracht, overeenkomst, raamovereenkomst met 1 partij.>

    <bij een raamovereenkomst; ga ik op hoeveel deelopdrachten er gedurende de looptijd vergeven worden. Realteer dit mede aan het aantal te contracteren ondernemers>

    <bij een raamovereenkomst; met hoeveel ondernemers wordt een raamovereenkomst gesloten?>

  • 3.2

    Contractduur

    <hoe lang gaat de overeenkomst lopen, inclusief verleningsopties?>

4. Marktbenadering

  • 4.1

    Aanbestedingsvorm

    <welke aanbestedingsvorm wordt toegepast?

    (enkelvoudig, meervoudig onderhands, openbaar, niet-openbaar e.d.) Motiveer deze keuze aan de hand van:

    • Omvang van de opdracht;

    • Transactiekosten voor de aanbestedende dienst en de inschrijvers;

    • Aantal potentiële inschrijvers (let op je percelen);

    • Gewenst eindresultaat;

    • Complexiteit van de opdracht;

    • Type van de opdracht en karakter van de markt.>

  • 4.2

    Keuze ondernemer(s)

    <bij een meervoudig onderhands procedure;

    • Hoeveel ondernemers worden uitgenodigd (minimaal 3 en maximaal 5)?

    • Waarom dit aantal?

    • Welke ondernemers worden uitgenodigd en waarom die?>

  • 4.3

    Ondernemer

    <noteer hier de NAW-gegevens en het KvK-nummer van de ondernemer.>

  • 4.4

    Inkoopvoorwaarden

    <welke inkoopvoorwaarden worden van toepassing verklaard?>

  • 4.5

    Onkostenvergoeding

    <Wordt er een vergoeding beschikbaar gesteld voor de inschrijver>

    Maak de afweging of kostenvergoeding wordt toegepast op basis van:

    • De markt / sector waarop wordt ingekocht

    • De gekozen aanbestedingsprocedure en planning

    • De geraamde inschrijfkosten

  • Bepaal de hoogte van de kostenvergoeding en denk hierbij aan:

    • Kostenvergoeding kan in een aantal situaties de drempel voor ondernemers verlagen om een inschrijving in te dienen.

    • Kostenvergoeding kan voor inschrijvers in een aantal situaties leiden tot het kunnen doen van een kwalitatief betere inschrijving.

    • De kostenvergoeding hoeft niet kostendekkend te zijn; een tegemoetkoming in de inschrijfkosten volstaat.

5. Gunningsmethodiek

  • 5.1

    Uitsluitingsgronden

     

    Uitsluitingsgrond

    Motivering

    Strafrechtelijke veroordeling

    • Criminele organisatie

    • Omkoping

    • Fraude

    • Witwassen

    • Terroristische misdrijven

    • kinderarbeid

    Wordt toegepast / niet van toepassing

    <bij niet EU aanbesteding eventueel een selectie van hiernaast genoemde gronden.

    Betaling belastingen en sociale premies

    Wordt toegepast / niet van toepassing

    Schending verplichtingen op

    basis van milieu-, sociaal of

    arbeidsrecht

    Wordt toegepast / niet van toepassing

    Faillissement, insolventie of

    gelijksoortig

    Wordt toegepast / niet van toepassing

    Ernstige beroepsfout, waardoor

    de integriteit in twijfel kan

    worden getrokken

    Wordt toegepast / niet van toepassing

    Vervalsing mededinging

    Wordt toegepast / niet van toepassing

    Belangenconflict

    Wordt toegepast / niet van toepassing

    Betrokkenheid bij voorbereiding

    van de aanbesteding

    Wordt toegepast / niet van toepassing

    Prestaties uit het verleden (Slechte past performance)

    Wordt toegepast / niet van toepassing

    Onrechtmatige beïnvloeding

    besluitvormingsproces

    Wordt toegepast / niet van toepassing

    Valse verklaring of niet

    overleggen bewijsmiddelen

    Wordt toegepast / niet van toepassing

  • 5.2

    Geschiktheidseisen

    <Op basis waarvan wordt gekeken of ondernemingen geschikt zijn om de opdracht uit te voeren?> Binnen de sectoren ICT, milieu en/ of bouw: Is (gezien de opdrachtwaarde en/of de opdrachtkenmerken/ procedurekeuze) de Beleidsregel Bibob op deze opdracht van toepassing? Zo ja, pas in overleg met de verantwoordelijke hiervoor binnen de organisatie de Bibob-bepalingen bij aanbesteding toe.

  • 5.3

    Gunningscriteria

    <Welk gunningscriterium wordt gehanteerd: beste prijs-kwaliteitverhouding, laagste kosten berekend op basis van kosteneffectiviteit of laagste prijs?>

    <Indien van toepassing: waarom wordt er niet gegund op beste prijs-kwaliteitverhouding?>

    <Bij beste prijs-kwaliteitverhouding/laagste kosten berekend op basis van kosteneffectiviteit: wat zijn de criteria waarop beoordeeld wordt? Hierbij moet een directe koppeling gelegd worden met het doel van het inkooptraject.>

6. Maatschappelijk Verantwoord Inkopen

  • 6.1

    Duurzaamheid

    <op welke wijze maakt duurzaamheid deel uit van het inkooptracject? Leg hierbij een link naar het doel van het inkooptraject en ook naar een (organisatie) beleid.

    Gebruik:

  • 6.2

    Sociale criteria

    <Op welke wijze maakt social return deel uit van het inkooptraject? Verplicht bij een opdrachtwaarde van €50.000,- Kijk hierbij naar het organisatiebeleid. Denk aan:

    • Minimumeis: % aanneemsom

    • Inschrijfvereiste (verzoek om ideeën)>

  • 6.3

    Lokale en regionale ondernemers

    <op welke wijze wordt er rekening gehouden met lokale en regionale ondernemers?>

7. Privacy, Informatiebeveiliging en Digitale toegankelijkheid

  • 7.1

    Privacy

    <Als er een nieuwe applicatie aangeschaft wordt, kan het zijn dat er een DPIA uitgevoerd moet worden. Dit is afhankelijk van het gebruik van privacygevoelige gegevens. Dit is ter beoordeling van de privacy coördinator. Neem daarom bij het aanschaffen van software of een webapplicatie altijd contact op met de privacy coördinator, voordat je overgaat tot aanschaf. >

  • 7.2

    Informatiebeveiliging

    <Als er een nieuwe applicatie aangeschaft wordt, kan het zijn dat er een verwerkersovereenkomst afgesloten moet worden. Dit is ter beoordeling van de CISO. Neem daarom bij het aanschaffen van software of een webapplicatie altijd contact op met de CISO, voordat je overgaat tot aanschaf. Verder zal er dan ook gekeken worden of het verwerkingenregister aangepast moet worden.>

  • 7.3

    Digitale toegankelijkheid

    <Als er een nieuwe applicatie aangeschaft wordt, Moeten er een aantal zaken meegenomen worden. Er moet gekeken worden of de applicatie past in de bestaande architectuur. Verder moet er gekeken worden naar de toegankelijkheidseisen die er wettelijk kunnen zijn. Dit is ter beoordeling van de informatiemanager. Neem daarom bij het aanschaffen van software of een webapplicatie altijd contact op met de Informatiemanager, voordat je overgaat tot aanschaf.> 

8. Organisatie

  • 8.1

    Teamsamenstelling

Rol

Naam

Organisatie

Projectleider

Materiedeskundige

Opdrachtgever

 

  • 8.

    Planning

Planning

Besluitvorming door

Deadline / datum

Inkoopstrategie

P.v.E. en start procedure

Aanbesteding

Gunning

Standstill periode

Ondertekening contract

Start overeenkomst

 

9. Ondertekening

Aanvrager:

 

Functie:

Datum:

Handtekening:

Inkoopadviseur:

 

Functie:

Datum:

Handtekening:

 


1

Klachtenregeling Achterhoekse gemeenten 2017.

2

Het gaat hier nadrukkelijk niet om bezwaren. Om bezwaar te kunnen maken moet er sprake zijn van een voor bezwaar vatbaar besluit in de zin van artikel 1:3, eerste lid, Algemene wet bestuursrecht (Awb).

3

Meldpunt aanbestedingen Achterhoek Liemers