Organisatie | Ommen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verhaal/onderhoudsplicht Gemeente Ommen |
Citeertitel | Verhaal- en onderhoudsplicht Gemeente Ommen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Verhaal- en onderhoudsplicht Gemeente Ommen |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-10-2022 | 04-03-2009 | Verhaal- en onderhoudsplicht Gemeente Ommen | 03-03-2009 Ommer Nieuws |
Verhaal heeft vaak betrekking op het aanspreken van derden op 'hun' (in het Burgerlijk Wetboek vastgestelde) onderhoudsplicht tegenover personen aan wie bijstand wordt verstrekt. Het gaat meestal om de onderhoudsplicht van een ouder voor een in de bijstand begrepen kind, of van een (ex)partner ten opzichte van de persoon aan wie bijstand wordt verleend. Het instellen van verhaal was tot 1 januari 2004 een verplichting. Bij de invoering van de Wet werk en bijstand (WWB) werd dit een bevoegdheid, dit wordt door de Participatiewet voortgezet.
Net als bij terugvordering zal ook met betrekking tot verhaal wegens onderhoudsplicht aangegeven moeten worden of gebruik gemaakt gaat worden van de bevoegdheid tot het instellen van verhaal. Voor verhaal zijn de artikel 61 t/m 62i PW van toepassing. De keuze behoeft 'alleen' te bestaan uit het feit dat gebruik gemaakt wordt van de bevoegdheid tot verhaal overeenkomstig de van toepassing zijnde artikelen in de PW. Met betrekking tot de PW kan vermeld worden, dat - als gevolg van de intrekking van de invoeringswet WWB - het college op 3 maart 2009 heeft besloten gebruik te blijven maken van haar bevoegdheid tot het instellen van verhaal. Dit blijft ongewijzigd!
Het niet gebruik maken van de bevoegdheid zou er toe leiden dat ook oude gevallen moeten worden stopgezet (gelijkheidsbeginsel). Er ontstaat - bij niet gebruik van de bevoegdheid - een ongewenste bijkomstigheid dat personen die hun alimentatie verplichtingen wél correct nakomen, benadeeld worden ten opzichte van hen die ze niet nakomen. De gemeente kan in dat geval de alimentatieverplichtingen niet meer afdwingen. Bijkomend aspect is dat het uitoefenen van de bevoegdheid tot verhaal leidt tot (extra) inkomsten. De onderhoudsplichtige betaalt n.l. een deel van de bijstandsuitkering.
Met de omzetting van verplichting naar bevoegdheid, zijn ook de heronderzoeken verhaal een bevoegdheid geworden. Heronderzoeken kunnen nu worden uitgevoerd wanneer dit zinvol is. Onderzoeken zullen indien nodig door het team inkomen worden uitgevoerd.
Artikel 1 Gebruik maken bevoegdheid
Burgemeester en wethouders maken gebruik van de bevoegdheid tot het verhalen van verleende bijstand overeenkomstig de regels aangegeven in de artikelen 61 t/m 62i van de Participatiewet.
Burgemeester en wethouders kunnen in individuele gevallen op verzoek van een belanghebbende of uit eigen beweging (ingeval sprake is van “dringende redenen”) geheel of gedeeltelijk kwijtschelding verlenen.
Verhaal vindt plaats naar wettelijke maatstaven. Bij de berekening van de hoogte van de verhaalsbijdrage wordt gebruik gemaakt van de zgn. “TreMa”-normen.
Bedragen kleiner dan € 45,- per maand worden niet opgelegd. Deze bedragen worden betiteld als “Kruimelbedragen” waarbij de gemeente afziet van oplegging.
Artikel 5 Gewijzigde (financiële) omstandigheden
Het college past de betalingsverplichting (eventueel ambtshalve) aan, op aanvraag op gewijzigde omstandigheden ten aanzien van de draagkracht van de belanghebbende.
Indien de belanghebbende niet uit eigen beweging bereid is de verlangde gelden aan de gemeente te betalen dan wel niet of niet tijdig tot betaling daarvan overgaat, besluit het college tot verhaal in rechte, tenzij de te verhalen ontstane betalingsachterstand een bedrag van € 500,- niet te boven gaat.