Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Neder-Betuwe

Verordening commissie bestuurlijke vernieuwing gemeente Neder-Betuwe 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNeder-Betuwe
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening commissie bestuurlijke vernieuwing gemeente Neder-Betuwe 2022
CiteertitelVerordening commissie bestuurlijke vernieuwing gemeente Neder-Betuwe 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Deze regeling vervangt de Verordening adviescommissie bestuurlijke vernieuwing gemeente Neder-Betuwe 2018.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 84 van de Gemeentewet
  2. artikel 149 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-10-2022nieuwe regeling

29-09-2022

gmb-2022-454309

Z/22/083007

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening commissie bestuurlijke vernieuwing gemeente Neder-Betuwe 2022

De raad van de gemeente Neder-Betuwe;

 

gelezen het voorstel van het presidium,

 

gelet op het bepaalde in artikels 84 en 149 van de Gemeentewet;

 

 

B E S L U I T:

 

  • 1.

    de adviescommissie bestuurlijke vernieuwing om te vormen conform navolgende verordening;

  • 2.

    de navolgende ‘Verordening commissie bestuurlijke vernieuwing gemeente Neder-Betuwe 2022’ vast te stellen.

Verordening commissie bestuurlijke vernieuwing gemeente Neder-Betuwe 2022

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • commissie: de commissie bestuurlijke vernieuwing;

  • raad: gemeenteraad van Neder-Betuwe;

  • college: college van burgemeester en wethouders van Neder-Betuwe;

  • lid: lid van de adviescommissie bestuurlijke vernieuwing, zijnde een raadslid uit de raad of een door de raad benoemd burgerraadslid;

  • voorzitter: voorzitter van de commissie bestuurlijke vernieuwing;

  • raadsinformatiesysteem: het systeem dat als zodanig is opgenomen in het reglement van orde van de raad;

  • bestuurlijke vernieuwing: het met draagvlak verbeteren van de werkwijze van de gemeenteraad en lokale politiek op de te onderscheiden deelterreinen structuur, vaardigheden, cultuur en communicatie.

Artikel 2. Instelling en doel

  • 1.

    Er is commissie bestuurlijke vernieuwing.

  • 2.

    De commissie heeft als doel het organiseren van bijeenkomsten voor de raadsleden en burgerraadsleden op het gebied van bestuurlijke vernieuwing.

  • 3.

    De commissie treedt niet in de onderscheiden bevoegdheden van raad, presidium en college.

Artikel 3. Taken en bevoegdheden

  • 1.

    De commissie geeft vorm aan raadsbrede bijeenkomsten op het terrein van bestuurlijke vernieuwing.

  • 2.

    Het onderwerp van een dergelijke bijeenkomst wordt in hoofdlijnen bepaald door het presidium. Het gaat hierbij om een onderwerp dat in één of meerdere van de volgende deelthema’s valt:

    • a.

      de structuur van de raad en de werkwijze tijdens de vergaderingen van de raad en commissies;

    • b.

      de (debat)vaardigheden van raadsleden en burgerraadsleden;

    • c.

      de cultuur en vergadergewoontes van de raad;

    • d.

      de communicatie tussen de raad enerzijds en inwoners en maatschappelijke partijen anderzijds.

  • 3.

    De commissie bepaalt het programma van en de werkwijze tijdens een dergelijke bijeenkomst; dit binnen de kaders die door het presidium zijn gegeven.

  • 4.

    Na afloop van een dergelijke bijeenkomst kan de commissie een rapportage voor het presidium maken met aanbevelingen voor vervolgstappen betreffende het onderwerp dat in de bijeenkomst aan bod kwam.

Artikel 4. Samenstelling

  • 1.

    De commissie bestaat uit evenveel leden als er raadsfracties zijn.

  • 2.

    De in het eerste lid genoemde leden worden op voordracht van de fracties benoemd door de raad.

  • 3.

    De zittingsperiode van de leden eindigt wanneer zij niet langer (burger)raadslid zijn en in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad.

  • 4.

    De raad kan een lid ontslaan.

  • 5.

    Een lid kan te allen tijde ontslag nemen.

  • 6.

    De leden zijn verantwoordelijk voor een adequate terugkoppeling uit de commissie naar hun fracties.

  • 7.

    De commissie laat zich bij haar werkzaamheden bijstaan door de burgemeester en de griffier.

  • 8.

    De commissie kan andere interne en externe adviseurs verzoeken de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen aan de commissie.

  • 9.

    Indien een lid niet aanwezig kan zijn bij een vergadering, kan hij worden vervangen door een (burger)raadslid van dezelfde raadsfractie.

Artikel 5. Voorzitter en secretariaat

  • 1.

    De commissie wijst uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter aan. De voorzitter kan zelf deelnemen aan de beraadslagingen.

  • 2.

    De voorzitter draagt zorg voor het tijdig bijeenroepen van de commissie en het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van een heldere besluitvorming over aangelegenheden de commissie betreffende.

  • 3.

    De griffie verzorgt het secretariaat.

Artikel 6. Werkwijze en vergaderingen

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls als door de voorzitter of door de meerderheid van de leden met opgaaf van redenen nodig wordt geacht.

  • 2.

    De vergaderingen van de commissie zijn altijd en volledig openbaar. De besluitenlijsten en de rapportages zijn openbaar.

  • 3.

    Van iedere vergadering wordt een besluitenlijst gemaakt onder verantwoordelijkheid van de griffier. De besluitenlijst wordt vastgesteld door de commissie en in het raadsinformatiesysteem geplaatst.

  • 4.

    De commissie tracht bij consensus te besluiten.

  • 5.

    Indien het besluiten bij consensus niet lukt, geldt de procedure zoals is opgenomen in de Gemeentewet, artikel 32 leden 4-6.

Artikel 7. Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    De verordening wordt aangehaald als: “Verordening commissie bestuurlijke vernieuwing gemeente Neder-Betuwe 2022”.

  • 2.

    De verordening treedt acht dagen na vaststelling in werking.

  • 3.

    Bij inwerkingtreding van deze verordening wordt de Verordening adviescommissie bestuurlijke vernieuwing gemeente Neder-Betuwe 2018 ingetrokken.

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 29 september 2022

de griffier,

E. van der Neut

de voorzitter,

A.J. Kottelenberg