Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Neder-Betuwe

Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNeder-Betuwe
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2022
CiteertitelVerordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-10-2022nieuwe regeling

29-09-2022

gmb-2022-454150

Z/22/083747

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2022

De raad van de gemeente Neder-Betuwe;

 

gelezen het voorstel van het presidium;

 

gelet op het bepaalde in de Gemeentewet en in de ‘Circulaire benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester’ van 29 september 2017’;

 

B E S L U I T :

 

  • 1.

    navolgende verordening op de vertrouwenscommissie die de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voorbereidt, vast te stellen;

  • 2.

    tot lid van de vertrouwenscommissie te benoemen de raadsleden: dhr. W.F. Keuken, dhr. J.H.A.M. Woldberg, mevr. A. Groeneveld, dhr. G.G. van der Lugt, dhr. A.H.M. Bennink, mevr. M.D.A. Meijering en dhr. C. van Hattum;

  • 3.

    als adviseur van de vertrouwenscommissie te benoemen: wethouder dhr. N. van Wolfswinkel.

Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2022

Artikel 1. Taak van de commissie

De commissie heeft tot taak de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden. De commissie wordt aangeduid als ‘Vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester’.

Artikel 2. Samenstelling commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit evenveel leden als er fracties zijn op het moment van instellen van de commissie.

  • 2.

    De commissie kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 3.

    De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon naar buiten.

  • 4.

    De in het eerste lid genoemde leden worden op voordracht van de fracties benoemd door de raad. De commissie bestaat bij voorkeur uit de voorzitters van de fracties die deel uitmaken van de gemeenteraad. Een fractie kan bepalen een ander raadslid voor te dragen als lid van de commissie.

  • 5.

    De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

  • 6.

    Het lidmaatschap vervalt bij het verlies van het raadslidmaatschap, op eigen verzoek of na een daartoe strekkend besluit van de raad.

Artikel 3. Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De griffier fungeert als secretaris van de commissie.

  • 2.

    De loco-griffier fungeert als plaatsvervangend secretaris van de commissie.

  • 3.

    De personen zoals bedoeld in dit artikel zijn geen lid van de commissie en hebben geen stemrecht.

  • 4.

    Alle papieren stukken voor de commissie worden aan het privéadres van de secretaris gericht, dan wel persoonlijk aan hem overhandigd en op zijn adres bewaard tot het moment van ontbinding van de commissie.

Artikel 4. Adviseur

  • 1.

    De raad benoemt één wethouder als adviseur van de commissie. Hij kan op uitnodiging van de voorzitter deelnemen aan vergaderingen en desgevraagd advies aan de commissie geven. Hij is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht.

  • 2.

    Het adviseurschap vervalt bij het verlies van het wethouderschap, op eigen verzoek of na een daartoe strekkend besluit van de raad.

Artikel 5. Vergaderingen

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of ten minste twee leden dit noodzakelijk achten. De commissie vergadert slechts indien meer dan de helft van het aantal leden aanwezig is.

  • 2.

    De voorzitter bepaalt de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering. De voorzitter roept de volgende personen per e-mail tot de vergadering op:

    • a.

      de leden van de commissie;

    • b.

      de burgemeester, voor zover met hem een gesprek plaats heeft.

  • 3.

    De in het tweede lid bedoelde oproeping geschiedt ten minste drie dagen voorafgaand aan de vergadering. Indien bijzondere omstandigheden een spoedige bijeenkomst van de commissie vergen, kan van de in de eerste volzin van dit lid bedoelde termijn worden afgeweken. In dat geval geschiedt de oproeping ten minste een dag voorafgaand aan de vergadering.

Artikel 6. Stemming

  • 1.

    De commissie besluit bij meerderheid van stemmen over de vaststelling van een concept aanbeveling, waarbij elk lid één stem heeft. Indien de stemmen staken, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden de verschillende meningen in het in artikel 9 bedoelde verslag opgenomen.

  • 2.

    Het gevoelen van een eventuele minderheid wordt, op verzoek van die minderheid, in het in artikel 9 genoemde verslag opgenomen.

Artikel 7. Geheimhouding

  • 1.

    Op alle informatie van de commissie rust ingevolge de Gemeentewet de verplichting tot geheimhouding, welke zich uitstrekt tot een ieder die van de informatie kennis draagt.

  • 2.

    De vergaderingen van de commissie zijn ingevolge de Gemeentewet besloten. De voorzitter van de commissie wijst in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht.

  • 3.

    Papieren stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van ‘geheim’ door de voorzitter en de secretaris ondertekend en verstuurd. Stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van ‘geheim’ gezonden aan de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering.

  • 4.

    De secretaris kan vergaderstukken in het digitale raadsinformatiesysteem plaatsen, waarbij er in wordt voorzien dat alleen de deelnemers aan de vergadering de stukken kunnen raadplegen.

  • 5.

    Aan degenen die geen lid zijn van de commissie wordt ingevolge de Gemeentewet geen informatie verstrekt omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek, met uitzondering van situaties zoals in de wet of bij deze verordening bepaald.

  • 6.

    De commissie treft een voorziening voor de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 7.

    De geheimhoudingsplicht blijft ingevolge de Gemeentewet ook in het geval de commissie wordt ontbonden van kracht.

Artikel 8. Informatie over en gesprek met de burgemeester

  • 1.

    De commissie maakt vooraf aan de burgemeester, de gemeenteraad en de commissaris van de Koning kenbaar op basis van welke informatiebronnen zij zich een oordeel zal vormen over het functioneren van de burgemeester. Daarbij baseert zij zich in ieder geval op de profielschets en de wettelijke taken van de burgemeester.

  • 2.

    Alvorens haar verslag van bevindingen aan de gemeenteraad, de commissaris van de Koning en de burgemeester te zenden, bespreekt de commissie het verslag met de burgemeester. Van dit gesprek wordt een verslag gemaakt dat bij het verslag van bevindingen wordt gevoegd.

Artikel 9. Verslag

  • 1.

    De commissie brengt over haar werkzaamheden, ter voorbereiding op het doen van een aanbeveling, schriftelijk een verslag van bevindingen uit aan de gemeenteraad en aan de commissaris van de Koning.

  • 2.

    Het verslag bevat in ieder geval:

    • a.

      een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;

    • b.

      een concept-aanbeveling over de herbenoeming met een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie;

    • c.

      indien van toepassing, afspraken die ter zake van het functioneren van de burgemeester tussen de commissie en de burgemeester zijn gemaakt.

Artikel 10. Archivering

  • 1.

    De secretaris draagt er zorg voor dat na afronding van de herbenoeming alle archiefbescheiden onverwijld in een envelop worden verzegeld en gerubriceerd als ‘geheim’, en worden geplaatst in de daartoe aangewezen archiefruimte.

  • 2.

    De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat in het belang van een zorgvuldige overbrenging naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats, als bedoeld in artikel 12 van de Archiefwet 1995, een verklaring van overbrenging, als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995, wordt opgesteld voor archiefbescheiden waarvoor de wettelijke termijn verstreken is. In deze verklaring wordt melding gemaakt van het besluit tot toepassing van artikel 15, eerste lid sub a, van de Archiefwet 1995 en de daarin gestelde beperkingen aan de openbaarheid, tot de archiefbescheiden 75 jaar oud zijn.

  • 3.

    De secretaris draagt er zorg voor dat na afronding van de herbenoeming alle verwijzingen naar vergaderingen alsmede vergaderstukken onverwijld uit het raadsinformatiesysteem worden verwijderd.

Artikel 11. Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de in de aanhef genoemde circulaire niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 12. Ontbinding van de commissie

De commissie houdt op te bestaan met ingang van de dag volgend op de dag waarop door de minister van Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de burgemeester bij Koninklijk besluit is herbenoemd.

Artikel 13. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 29 september 2022

de griffier,

drs. E. van der Neut

de voorzitter,

A.J. Kottelenberg