Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Son en Breugel

Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Son en Breugel 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSon en Breugel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Son en Breugel 2022
CiteertitelVerordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Son en Breugel 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpVerordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Son en Breugel 2022

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 61 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-10-2022Nieuwe regeling

06-10-2022

gmb-2022-453332

1333608

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Son en Breugel 2022

De raad van de gemeente Son en Breugel;

  • Gelezen het voorstel van de raadsgriffier d.d. 15 september 2022, bijlage nr.: 70 – 2022;

  • Gelet op de circulaire Benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties van 29 september 2017;

  • Gelet op artikel 61 van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de ‘Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Son en Breugel 2022’.

 

Artikel 1 Taak

De commissie heeft tot taak de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voor te bereiden.

Artikel 2 Samenstelling commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit één lid uit elke raadsfractie, te benoemen door en uit de gemeenteraad.

  • 2.

    De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

  • 3.

    De commissie kiest uit haar midden een voorzitter en plaatsvervangend voorzitter.

  • 4.

    De voorzitter van de commissie vertegenwoordigt de commissie en treedt op als contactpersoon en woordvoerder.

Artikel 3 Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De raadsgriffier is secretaris van de commissie en geeft uit dien hoofde ambtelijke ondersteuning aan de commissie.

  • 2.

    Als plaatsvervangend secretaris van de commissie fungeert de plaatsvervangend raadsgriffier.

  • 3.

    De (plaatsvervangend) secretaris is geen lid van, en heeft geen stemrecht in, de commissie.

  • 4.

    De raad kan bepalen dat de gemeentesecretaris ter ambtelijke ondersteuning aan de commissie wordt toegevoegd. Deze is geen lid van, en heeft geen stemrecht in, de commissie.

  • 5.

    Indien de raad heeft bepaald conform het gestelde in lid 4, wordt de gemeentesecretaris uitgenodigd voor de vergaderingen van commissie.

Artikel 4 Adviseur

  • 1.

    De gemeenteraad kan een wethouder als adviseur toevoegen aan de commissie.

  • 2.

    De adviseur wordt uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie.

  • 3.

    Een adviseur is geen lid van, en heeft geen stemrecht in, de commissie.

Artikel 5 Geheimhouding

  • 1.

    Op alle informatie van de commissie rust ingevolge de wet de verplichting tot geheimhouding, welke zich uitstrekt tot eenieder die van de informatie kennis draagt.

  • 2.

    De vergaderingen van de commissie zijn ingevolge de wet besloten. De voorzitter van de commissie wijst in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht.

  • 3.

    Stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van “geheim” door de voorzitter en de secretaris ondertekend en verstuurd. Stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van “geheim” gezonden aan de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering. De secretaris ziet er op toe dat de vertrouwelijkheid in deze procesgang wordt gegarandeerd.

  • 4.

    Aan degenen die geen lid zijn van de commissie wordt ingevolge de wet geen informatie verstrekt omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek.

  • 5.

    De commissie treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 6.

    De geheimhoudingsplicht blijft ingevolge de wet ook in het geval de commissie wordt ontbonden van kracht.

Artikel 6 Vergaderingen en stemmen

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of ten minste twee leden dit noodzakelijk achten.

  • 2.

    De voorzitter bepaalt de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering. De voorzitter doet van elke vergadering ten minste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan de leden van de commissie, de ambtelijke ondersteuning en de adviseur.

  • 3.

    De commissie vergadert niet als niet ten minste vier leden aanwezig zijn.

  • 4.

    Van het behandelde ter vergadering wordt door de secretaris een kort samenvattend verslag gemaakt. Dit verslag wordt door de commissie in een volgende vergadering vastgesteld.

  • 5.

    De commissie besluit over de vaststelling van een concept aanbeveling bij meerderheid van stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Indien de stemmen staken, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in de volgende vergadering, dan worden de verschillende meningen in het verslag opgenomen.

Artikel 7 Verslag

De commissie brengt over haar werkzaamheden ter voorbereiding op het doen van een aanbeveling schriftelijk verslag van bevindingen uit aan de gemeenteraad en aan de commissaris van de Koning. Het verslag van bevindingen dat de commissie uitbrengt aan de raad en de commissaris van de Koning bevat in ieder geval:

  • a.

    Een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;

  • b.

    Een concept aanbeveling met twee personen. Die aanbeveling bevat een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie;

  • c.

    Vermelding of sprake is van unanimiteit binnen de commissie.

Artikel 8 Archivering

  • 1.

    De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat na de dag waarop het Koninklijk Besluit tot benoeming van de burgemeester aan de gemeenteraad van Son en Breugel bekend is gemaakt alle archiefbescheiden onverwijld in een envelop worden verzegeld en gerubriceerd als “geheim”, en worden geplaatst in de daartoe aangewezen archiefruimte.

  • 2.

    De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat in het belang van een zorgvuldige overbrenging naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats, als bedoeld in artikel 12 van de Archiefwet 1995, een verklaring van overbrenging, als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995, wordt opgesteld voor archiefbescheiden waarvoor de wettelijke termijn verstreken is. In deze verklaring wordt melding gemaakt van het besluit tot toepassing van artikel 15, eerste lid sub a, van de Archiefwet 1995 en de daarin gestelde beperkingen aan de openbaarheid, tot de archiefbescheiden 75 jaar oud zijn.

Artikel 9 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 10 Ontbinding van de commissie

De commissie is ontbonden met ingang van de dag waarop het Koninklijk Besluit tot benoeming van de burgemeester aan de gemeenteraad van Son en Breugel bekend is gemaakt.

Artikel 11 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Son en Breugel 2022’.

Artikel 12 Inwerkingtreding en intrekking Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2021

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 6 oktober 2022;

  • 2.

    Per die datum vervalt de Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2021, vastgesteld door de gemeenteraad op 4 februari 2021.

 

Aldus besloten door de raad in zijn openbare vergadering van 6 oktober 2022.

de voorzitter, Hans Gaillard

de griffier, Moniek Weerts