Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Geertruidenberg

Verordening commissie integriteit gemeente Geertruidenberg 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGeertruidenberg
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening commissie integriteit gemeente Geertruidenberg 2022
CiteertitelVerordening commissie integriteit gemeente Geertruidenberg 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpBestuur I organisatie en beleid

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 84 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-10-2022nieuwe regeling

29-09-2022

gmb-2022-452049

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening commissie integriteit gemeente Geertruidenberg 2022

 

De raad van de gemeente Geertruidenberg;

 

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

 

gelet op de Gedragscode voor de leden van de gemeenteraad 2012;

 

besluit

vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening commissie integriteit gemeente Geertruidenberg 2022

 

Artikel 1 Algemene bepalingen

  • 1.

    De gemeente Geertruidenberg heeft een commissie integriteit.

  • 2.

    De raad benoemt zo spoedig mogelijk na aanvang van een zittingsperiode drie leden van de commissie. De benoeming geldt tot het einde van de zittingsperiode van de raad. De raad voorziet zo spoedig mogelijk in tussentijdse vacatures.

  • 3.

    De commissie wijst uit haar midden een voorzitter aan.

  • 4.

    De commissie wordt ondersteund door de griffier of diens plaatsvervanger en kan zich indien gewenst bij laten staan door derden.

  • 5.

    De burgemeester is bij de commissievergadering aanwezig, maar is geen lid van de commissie.

  • 6.

    De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar.

  • 7.

    De commissie vergadert zo vaak de leden van de commissie dit noodzakelijk achten, maar minimaal 2 keer per jaar.

  • 8.

    Alle raadsleden, wethouders en de burgemeester kunnen zich tot de commissie wenden met een integriteitskwestie. De commissie beoordeeld binnen 14 dagen of zij dit verzoek gaat behandelen.

  • 9.

    Indien de commissie daartoe aanleiding ziet, heeft zij conform artikel 86 Gemeentewet de bevoegdheid om geheimhouding op te leggen op hetgeen dat in de commissie besproken is.

 

Artikel 2 Doel

Het doel van de commissie integriteit is het bevorderen van integer gedrag door gevraagd en ongevraagd advies aan de raad te geven over integriteitskwesties ten aanzien van de raad en het college.

 

Artikel 3 Samenstelling

  • 1.

    De commissie bestaat uit een voorzitter en ten minste twee leden.

  • 2.

    De voorzitter en de leden van de commissie worden door de gemeenteraad (her)benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 3.

    De voorzitter en de leden maken geen deel uit en werken niet onder verantwoordelijkheid van de bestuursorganen.

  • 4.

    De gemeenteraad benoemt een plaatsvervangend lid.

  • 5.

    De leden bepalen onderling wie van hen voorzitter en plaatsvervangend voorzitter is.

 

Artikel 4 Taken

De taken voor de commissie zijn:

  • Het adviseren van de burgemeester ten aanzien van integriteitskwesties.

  • Het periodiek bespreekbaar maken van integriteitsthema’s en het evalueren van het gevoerde integriteitsbeleid voor politieke ambtsdragers;

  • Gevraagd en ongevraagd advies aan de raad geven over integriteitskwesties en thema’s ten aanzien van de raad en het college.

 

Artikel 5 Slotbepaling

Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking conform artikel 139 Gemeentewet.

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 29 september 2022,

De griffier, De voorzitter,

Drs. K.M.C. Millenaar-Rammelaere M. Witte