Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
De Wolden

Verordening financiële werkgroep De Wolden 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDe Wolden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening financiële werkgroep De Wolden 2022
CiteertitelVerordening financiële werkgroep De Wolden 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 84 van de Gemeentewet
  2. artikel 212 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-10-2022Nieuwe regeling

29-09-2022

gmb-2022-450541

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening financiële werkgroep De Wolden 2022

De raad van de gemeente De Wolden;

gelet op artikel 84 en artikel 212 van de Gemeentewet;

gelezen het voorstel van de burgemeester en griffier van 15 september 2022;

 

Besluit:

vast te stellen de volgende verordening:

 

“Verordening financiële werkgroep De Wolden 2022”

 

Hoofdstuk 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    De raad: de gemeenteraad De Wolden;

  • b.

    Het college: het college van burgemeester en wethouders De Wolden;

  • c.

    De accountant: de in de Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente De Wolden bedoelde accountant die belast is met de controle op de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening;

  • d.

    Het controleprotocol: het Controleprotocol Hoogeveen - De Wolden - Samenwerkingsorganisatie voor de accountantscontrole op de jaarrekening;

  • e.

    De financiële verordening: Financiële verordening gemeente De Wolden 2017

  • f.

    Financiële werkgroep: een raadscommissie o.b.v. art 84 GW

Artikel 2. Instelling raadscommissies

Er is een financiële werkgroep voor de gemeente De Wolden;

 

Hoofdstuk 2 Taak, samenstelling en bevoegdheden van de financiële werkgroep

Artikel 3. Taken

  • 1.

    De financiële werkgroep heeft als aandachtsgebied alle activiteiten die van belang zijn voor een goede financiële beheersing van de gemeente. Onder de in het eerste lid bedoelde activiteiten wordt in ieder geval begrepen:

    • a.

      de voorbereiding van het door de raad vast te stellen controleprotocol;

    • b.

      het zijn van eerste aanspreekpunt voor de accountant richting de raad betreffende de opzet en uitvoering van de accountantscontrole;

    • c.

      een overlegplatform te zijn voor de voorgenomen controleaanpak door de accountant met de mogelijkheid om specifieke aandacht te doen besteden aan bepaalde posten of organisatieonderdelen;

    • d.

      een overlegplatform te zijn over de uitkomsten van de door de accountant uitgevoerde controles;

    • e.

      het evalueren van de werkzaamheden van de accountant;

    • f.

      het voorbereiden van de selectie van de accountant na afloop van het contract met de accountant en het adviseren van de raad over de aanwijzing van een accountant;

    • g.

      een afstemmingsoverleg te zijn over de voorgenomen onderzoeken door accountant en college;

    • h.

      het verder ontwikkelen van de instrumenten in de planning- en control cyclus, waaronder de programmabegroting;

    • i.

      het adviseren aan de gemeenteraad over genoemde taken.

  • 2.

    De financiële werkgroep bevordert dat onderzoeken van de accountant, de onderzoeken van het college en de interne audits op elkaar worden afgestemd.

Artikel 4. Samenstelling, benoeming voorzitter

  • 1.

    De samenstelling van de financiële werkgroep is als volgt: elke fractie in de gemeenteraad wijst één vertegenwoordiger en desgewenst een plaatsvervanger in de financiële werkgroep aan. Deze vertegenwoordiger dient een raadslid of beëdigd steunfractielid uit de eigen fractie te zijn.

  • 2.

    De vicevoorzitter van de raad is voorzitter van de financiële werkgroep

  • 3.

    De financiële werkgroep wijst uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter aan

  • 4.

    De portefeuillehouder financiën en de ambtelijke financieel adviseur(s) worden standaard uitgenodigd voor de vergadering van de financiële werkgroep.

  • 5.

    De voorzitter van de financiële werkgroep, de portefeuillehouder financiën en de ambtelijk financieel adviseurs hebben geen stemrecht.

  • 6.

    Op uitnodiging van de financiële werkgroep kunnen derden zoals de accountant en de rekenkamercommissie aanschuiven bij een deel van de vergadering.

  • 7.

    De griffier of zijn plaatsvervanger zijn adviseur en secretaris van de financiële werkgroep.

Artikel 5. Vergaderingen

  • 1.

    De financiële werkgroep vergadert zo vaak als zij nodig acht.

  • 2.

    De voorzitter bepaalt in samenspraak met de secretaris plaats, datum, uur en agenda van de vergadering.

  • 3.

    De voorzitter roept de leden schriftelijk op.

  • 4.

    De oproepingen inclusief agendastukken worden, spoedeisende gevallen uitgezonderd, ten minste een week voor de aanvang van de vergadering bezorgd.

  • 5.

    De vergaderingen van de financiële werkgroep zijn niet openbaar.

  • 6.

    De notulen worden opgesteld onder de verantwoordelijkheid van de griffier.

  • 7.

    Het notuleren van de vergadering wordt uitbesteed aan een extern bureau.

  • 8.

    De ontwerpnotulen van de voorgaande vergadering worden zo mogelijk uiterlijk een week na de vergadering aan de leden van de financiële werkgroep toegezonden. De notulen worden op hetzelfde moment aan de overige personen zoals bedoeld in artikel 3 lid 2 toegezonden.

 

Artikel 6. Zittingsperiode

De zittingsperiode van de leden in de financiële werkgroep eindigt wanneer zij ophouden lid te zijn van de raad of hun beëdigd steunfractielid maatschap beëindigen, en in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad.

Artikel 7. Taken voorzitter

De voorzitter draagt zorg voor het tijdigen periodiek bijeenroepen van de financiële werkgroep, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van een heldere besluitvormig.

Artikel 8. Verslaglegging

De notulen worden via het raadsinformatiesysteem beschikbaar gesteld aan de raads- en steunfractieleden.

Artikel 9. Besluiten (zijnde geen raadsbesluiten)

  • 1.

    Besluiten, aangaande de in artikel 3 genoemde taken van de financiële werkgroep, worden genomen bij meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmen.

  • 2.

    De financiële werkgroep kan slechts beraadslagen en besluiten wanneer meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 3.

    Indien over een voorstel door geen van de leden stemming wordt verlangd, is het aangenomen.

  • 4.

    Bij het staken van de stemmen wordt de besluitvorming over het onderwerp uitgesteld tot aan de eerstvolgende vergadering, waarin meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is. Staken de stemmen ook in die vergadering dan beslist de stem van de voorzitter. Komt het de volgende vergadering terug op te agenda.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 10

Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Artikel 11

Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening financiële werkgroep De Wolden 2022".

 

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van de raad van de gemeente De Wolden,  d.d. 29 september 2022

 

De griffier, De voorzitter

J. van Roeden-Hoekstra,Inge C.J. Nieuwenhuizen