Organisatie | Oisterwijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nota Bestaanszekerheid gemeente Oisterwijk mei 2020 |
Citeertitel | Nota Bestaanszekerheid Gemeente Oisterwijk Mei 2020 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-10-2022 | nieuwe regeling | 02-07-2020 |
Eind 2019 is de Evaluatie Kadernota Armoedebeleid Oisterwijk 2017 2018 aan de Raad voorgelegd. In deze evaluatie zijn een aantal conclusies en aanbevelingen opgenomen waar in deze Nota Bestaanszekerheid invulling aan wordt gegeven.
Deze nota is opgebouwd aan de hand van het OGSM model, wat staat voor Objectives, Goals, Strategy and Measures wat wil zeggen dat er geredeneerd is vanuit de ambitie en doelen voor de inwoners, en dat hierop de strategie en acties bepaald zijn.
De twee belangrijkste uitgangspunten van deze nota zijn dat armoede vele facetten kent in de Nederlandse en Oisterwijkse samenleving. In plaats van ons te richten op reactief beleid willen we ons juist inzetten op proactief en preventief beleid door ons te richten op bestaanszekerheid. Een ander belangrijk uitgangspunt is dat door te investeren in bestaanszekerheid we de kwaliteit van leven van Oisterwijkse inwoners kunnen verbeteren en op de langere termijn zorgkosten kunnen verminderen.
Hoofdstuk 1: Uitgangspunten & Ambitie
De volgende algemene uitgangspunten kunnen gezien worden als de basis voor de totstandkoming van deze nota bestaanszekerheid. Hierbij wordt een relatie gelegd met het integrale Koersdocument Sociaal Domein en de evaluatie Nota Armoedebeleid uit 2019.
We bouwen voort op de visie en uitgangspunten van het Koersdocument sociaal domein “Naar een samenredzaam Oisterwijk”. We dragen met deze nota Bestaanszekerheid bij aan een aantal zaken uit het Koersdocument:
Naast het koersdocument hanteren we de volgende lokale uitgangspunten:
We zijn ons natuurlijk bewust van de financiële situatie van de gemeente, die door o.a. de Corona-crisis mogelijk nog zal verslechteren. In deze nota wordt er daarom rekening gehouden met de acties uit Strijdplan Sociaal Domein en wordt ingezet op het budgetneutraal uitvoeren van de strategieën en acties in deze nota. Er worden geen additionele financiële middelen gevraagd. Hierbij zijn we ons ook bewust van het feit dat:
1.1.3. Landelijke & Globale Uitgangspunten
Tevens is er ook een aantal algemene uitgangspunten die bij de totstandkoming van deze nota goed zijn om te noemen:
De Global Goals van de Verenigde Naties gericht op duurzame ontwikkeling. Een aantal van deze goals is van toepassing op deze nota, waaronder “geen armoede”, “geen schulden”, “goede gezondheid en welzijn” (https://vng.nl/artikelen/de-17-global-goals);
We onderschrijven de definitie en onderbouwing omtrent armoede van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) (https://digitaal.scp.nl/armoedeinkaart2019/wat-is-armoede/)
“Weten is nog geen doen” dat “kennis en intelligentie alleen zijn niet genoeg voor redzaamheid” en dat er in beleid meer aandacht moet zijn voor het “doen-vermogen” van inwoners: gaat de overheid uit van een realistisch handelingsperspectief voor haar inwoners? (https://www.wrr.nl/publicaties/rapporten/2017/04/24/weten-is-nog-geen-doen);
Als we voortbouwen op bovengenoemde uitgangspunten, dan is het niet meer logisch om te spreken over Armoedebeleid, maar dan streven we naar bestaanszekerheid voor al onze inwoners. Want een inwoner die in armoede leeft, heeft vaak niet alleen een financieel vraagstuk. Daarbij blijkt ook uit de feedback van inwoners op het armoedebeleid, dat de definitie van armoede veranderd is over tijd. We willen een inclusieve en positieve benadering vanuit de leefwereld van de inwoner toepassen; zonder stigma. We willen niet alleen dat inwoners gebruik maken van ons vangnet, we willen ook dat inwoners zekerheid hebben in hun bestaan, zodat zij op een positieve manier kunnen bijdragen aan de samenredzaamheid van onze gemeente.
Hoofdstuk 2: Wat vindt Gemeente Oisterwijk?
Bij de totstandkoming van deze nota hebben we een enquête uitgezet onder inwoners van Oisterwijk. We hebben 132 inwoners bereikt. Hiervan hebben 43 inwoners ons geholpen door de enquête (grotendeels) in te vullen. Er was een mooie spreiding qua leeftijd, waarbij alleen de doelgroep 15 tot 18 jaar niet bereikt is. Ook was er een goede spreiding qua opleidingsniveau.
De enquête biedt natuurlijk geen representatief beeld van de inwoners van Oisterwijk, maar geeft wel een aantal inzichten die we graag in deze nota delen.
Onderstaand worden de 5 hoofdinzichten over hoe inwoners naar bestaanszekerheid kijken op basis van de enquête weergegeven. Een verdere toelichting is in bijlage 2 te vinden.
De term “schulden” wordt snel geassocieerd met “problematische schulden” of het niet kunnen betalen van rekeningen. Hierdoor kent meer dan een derde van de inwoners niemand met schulden, terwijl een studieschuld, hypotheekschuld, een telefoon op afbetaling of een creditcardschuld natuurlijk ook schulden zijn;
2.2 Raadsleden & maatschappelijke partners –Enquêtes
We hebben ook een enquête gemaakt voor raadsleden en onze maatschappelijke partners. We hebben met deze enquête 99 raadsleden en medewerkers van maatschappelijke partners bereikt, waarvan er 32 respondenten ons geholpen hebben door de enquête (grotendeels) in te vullen. Er was een mooie spreiding qua leeftijd, waarbij alleen de doelgroep 15 tot 23 jaar niet bereikt is. De respondenten waren voornamelijk HBO, HBO+ en WO geschoold.
De enquête biedt natuurlijk geen representatief beeld van de organisaties en raadsleden van Oisterwijk, maar geeft wel een aantal inzichten die we graag in deze nota delen.
3.1 Data – Landelijke data1
3.2 Data –Wat laten de cijfers niet zien?
Niet alles is met betrekking tot bestaanszekerheid uit de landelijke en lokale cijfers af te leiden. De volgende zaken kunnen wij uit de beschikbare cijfers niet herleiden:
Inwoners en maatschappelijke partners geven aan dat er veel verborgen armoede is in Oisterwijk welke niet blijkt uit de cijfers. Hierbij kan aan een aantal zaken gedacht worden:
Inwoners die last hebben van tegenstrijdige regelingen van verschillende overheidsinstanties, waardoor ze niet meer weten waar ze heen kunnen voor ondersteuning op inkomen en bestaanszekerheid. Hierdoor leven ze onder het bijstandsniveau. Ze kiezen er in theorie voor om geen gebruik te maken van bepaalde regelingen, maar in de praktijk is het eerder waar dat ze de regelingen niet goed snappen of hun weg in het systeem niet kunnen vinden. Deze inwoners geven het op, maar hebben ondersteuning juist hard nodig.
Inwoners geven aan dat ze de eerdere genoemde definitie van bestaanszekerheid beter vinden dan praten over armoede. Ze geven aan dat bijvoorbeeld onzekerheid over WMO-voorzieningen, eenzaamheid, taalachterstanden, kinderen die instabiel of onveilig opgroeien ook vormen van armoede zijn die in armoedebeleid en data onderbelicht blijven. Daarbij vinden ze ook dat definitie meer recht doet aan de situatie van inwoners die geen overzicht hebben over de mogelijkheden in Nederland en veel stress ervaren hierdoor. Het faciliteren van rust spreekt veel mensen aan, al vinden ze dat deze verantwoordelijkheid niet alleen bij de gemeente thuishoort;
3.3 Data – Gemeente Oisterwijk
In hoofdstuk 3 van de Evaluatie Kadernota Armoedebeleid 2017-2018 wordt stilgestaan bij de gemeentelijke cijfers omtrent het armoedebeleid. Hierbij valt op dat:
Een van de conclusies die in de Evaluatie Kadernota Armoedebeleid 2017-2018 getrokken werd, is dat gezien de afname van het aantal mensen dat in armoede leeft en de toename van het gebruik van regelingen een indicatie is dat inwoners hun weg beter weten te vinden naar de gemeentelijke regelingen.
Uit het onderzoek onder inwoners blijkt deze aanname deels te kloppen, maar tevens wordt aangegeven dat meer mensen hulp nodig hebben én dat het niet per se de inwoners zijn die hulp het hardste nodig hebben en de weg naar de regelingen weten te vinden.
De data ontbreekt in relatie tot de stapeling van voorzieningengebruik door inwoners o.a.:
Hoofdstuk 4: Conclusies & Aanbevelingen
4.1 Analyse & belangrijkste conclusies
Uit de enquêtes onder inwoners, raadsleden en maatschappelijke partners, alsmede uit de gesprekken met de vakafdelingen van het ambtelijke apparaat, kunnen de volgende conclusies geformuleerd worden als we spreken over bestaanszekerheid in gemeente Oisterwijk:
Kwetsbare inwoners worden vaak genoemd als doelgroep waar extra aandacht voor moet zijn, dit zijn: statushouders, alleenstaande ouders, gezinnen met complexe vraagstukken en ouderen. Wat hier uit blijkt is dat het vangnet eigenlijk niet optimaal aansluit op de vraagstukken van deze inwoners. Hier is actie op nodig;
Veel inzicht in losse data, maar niet in de koppelingen en verbanden tussen de data. In het kader van terugdringen van het gebruik van dure voorzieningen en/of het langdurig gebruik van voorzieningen, is het wenselijk dat hier inzicht in komt. Let wel: hier zijn privacy-kaders die gerespecteerd dienen te worden, o.a. in het kader van de AVG, waaronder de doelbinding.
Onze inwoners voelen zich gehoord met betrekking tot wat zij nodig hebben om bestaanszekerheid te hebben;
Onze inwoners voelen zich gefaciliteerd door de gemeente in het verkrijgen en behouden van bestaanszekerheid, waarbij het vergroten van de zelfredzaamheid en het versterken van het eigen netwerk leidende principes zijn;
Er is een goede balans tussen wat de gemeente doet en wat inwoners doen (motivatie & wederkerigheid);
Geen enkele inwoner mag een inkomen onder het bijstandsniveau hebben.
Om de doelen zoals geformuleerd in hoofdstuk 1.2 te kunnen realiseren richten we onze strategie voor de komende jaren op 5 sporen. Deze sporen zijn:
5.1 Kritieke Prestatie Indicatoren (KPI’s) –hoe monitoren we?
Om te kunnen monitoren of we de door ons gestelde doelen hebben bereikt en hiervoor de juiste strategie hebben toegepast, hebben we drie KPI’s geformuleerd die die op hoofdlijnen dekkend zijn voor de doelen & strategie in deze nota:
Monitor de gemeentelijke dienstverlening:
80% van de inwoners die gemeentelijke dienstverlening op Werk, Inkomen & Zorg ontvangen, geven deze dienstverlening een 72 of hoger
Daarnaast sluit deze nota aan op de financiële kaders gesteld in het Strijdplan Sociaal Domein.
Hieronder volgt een uitwerking van de acties op de 5 strategische lijnen.
Fitcoin naar Oisterwijk brengen. We vragen aan het bedrijfsleven van Oisterwijk om zich hierbij aan te sluiten, zodat er vanuit het werken aan gezondheid ook armoede bestreden wordt, zoals in Eindhoven via Eindhoven Vitaal gedaan wordt (https://eindhovenvitaal.nl/wat-doen-we/);
5.2.2 Wegnemen drempels toegang
Meer bekendheid van en over regelingen creëren (zie de folder Minimaregelingen gemeente Oisterwijk 2020), inclusief over waar en hoe een inwoner hier terecht kan door middel van het aanpassen van de gemeentelijke website. Deze wordt ingericht op A2 taalniveau en met meer beelden en pictogrammen. Daarnaast is in ontwikkeling de digitale sociale kaart met het aanbod van onze basisstructuur, ook hier wordt A2 taalniveau gehanteerd;
5.2.3 Efficiënter & Integraler functioneren vangnet
Efficiënte schuldenaanpak in samenwerking met Kredietbank Nederland:
Vanaf 1 januari 2021 wijzigt de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs). Door de wijziging van de Wgs wordt het gemeente Oisterwijk mogelijk gemaakt in een vroeg stadium persoonsgegevens van inwoners met betaalachterstanden met partners uit te wisselen. Door deze vorm van vroegsignalering kunnen we in het kader van vergroten van bestaanszekerheid in de uitvoering eerder en efficiënter de overlap tussen armoede en schulden in kaart brengen én hierop acteren;
Een van de uitgangspunten van Loket Wegwijs is dat “de professional warme contacten houdt waar nodig.” Het is belangrijk dat onze professionals beseffen dat financiele problemen flink kunnen drukken op andere leefgebieden van de inwoner. En dat het daarom ook bij financiele problemen belangrijk is om vinger aan de pols te houden, zodat terugval voorkomen wordt;
fiKks promoten onder inwoners. De app is gratis beschikbaar voor inwoners die hier gebruik van wensen te maken. Via de app wordt een inwoner gekoppeld aan een “buddy”: https://vimeo.com/298415534.
Bijlage I: Proces totstandkoming
Deze nota is aan de hand van de volgende aanpak tot stand gekomen. Vanwege de Corona-crisis is er helaas weinig direct contact met inwoners geweest.
Wie hebben we betrokken bij totstandkoming?
Inzicht 1: Inwoners onderschrijven de gegeven definitie van bestaanszekerheid
Inzicht 2: Inwoners onderschrijven dat de gemeente iets terug mag vragen in ruil voor hulp op je schulden
Inzicht 3: Een deel van de inwoners vindt het belangrijk dat er aandacht is voor de kleinere zaken in relatie tot bestaanszekerheid, zoals een vervoersmiddel hebben, fatsoenlijke kleding kunnen dragen of een bezoek aan de kapper.
Inzicht 4: De term “schulden” wordt snel geassocieerd met “problematische schulden” of het niet kunnen betalen van rekeningen. Hierdoor kent meer dan een derde van de inwoners niemand met schulden, terwijl een studieschuld, hypotheekschuld, een telefoon op afbetaling of een creditcardschuld natuurlijk ook schulden zijn.
Inzicht 5: Meer dan twee derde van de inwoners geeft aan iemand te kennen die in armoede leeft (onduidelijk of de mensen over wie ze het hebben in Oisterwijk wonen)
Artikel 7.2.2 Inwoners – Interviews & Aanvullende vragen
Artikel 7.2.3 Raadsleden & maatschappelijke partners
Inzicht 1: Wederkerigheid op hulp aan een inwoner door de gemeente mag; hierbij worden wel de motivatie van de inwoner & het wederkerigheid naar vermogen belangrijk geacht. Inwoners vinden dit vanzelfsprekender dan de raadsleden & partners.
Inzicht 2: Het belang van aandacht voor de kleinere zaken in relatie tot bestaanszekerheid wordt minder groot ingeschat door raadsleden & partners dan inwoners
Inzicht 3: Van de inwoners vindt 46% dat bestaanszekerheid een verantwoordelijkheid van de gemeente is, 50% vindt van niet. Bij raadsleden en partners vindt 29% dit wel en 57% niet. Wel vinden zowel inwoners als partners dat de gemeente hier een rol in heeft.
Inzicht 4: Ongeveer 20% van de inwoners geeft aan iedere maand moeite te hebben met rondkomen. Bij de raadsleden en maatschappelijke partners betreft dit 9%.
Artikel 7.2.4 Raadsleden & Maatschappelijke Partners – Interviews & Aanvullende vragen
70% inwoners die lichte hulpverlening bij het Sociaal Team vragen hebben administratie-of schuldenproblematiek. Ook bij maatwerk komt dit veel voor, maar zijn percentages moeilijk om te geven. Wel kan gesteld worden dat hoe complexer het gezin, hoe meer schulden en armoede onderdeel zijn van het probleem.
Motivatie op stappen zetten op bestaanszekerheid wordt soms belemmerd door perverse systeemprikkels: bv. van bijstand met toeslagen naar minimumloon met toeslagen is voor inwoners niet altijd lonend (armoedeval). Dit goed in kaart brengen en goede lobby naar Rijk zou goed zijn, maar ook kijken hoe gemeente werk lonend kan laten zijn, zou helpen (bv. belemmeringen op werk wegnemen, zoals kinderopvang).