Organisatie | Katwijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Protocol extreme weersomstandigheden markten |
Citeertitel | Protocol extreme weersomstandigheden markten |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt Het Stormprotocol markten.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-10-2022 | nieuwe regeling | 04-10-2022 | Z2938115D2938130 |
Meerdere zaken zijn van invloed op het reilen en zeilen van de markt. Een daarvan is: het weer! Bij harde wind zijn er mogelijk risico’s voor de bezoekers en de marktkooplieden.
In Katwijk is besloten dat de marktmeesters de verantwoordelijkheid hebben op de markt. Hiervoor zijn regels in het Marktreglement gemeente Katwijk 2012 (verder: het Marktreglement) opgesteld. De bevoegdheid van het college in het Marktreglement komt weer voort uit de Marktverordening Katwijk 2012 (verder: de Marktverordening)
In het Marktreglement is bepaald dat bij extreme weersomstandigheden een markt kan worden afgelast of anders kan worden ingericht.
De marktmeester adviseert of een markt anders wordt ingericht of wordt afgelast. Het uiteindelijke besluit tot afgelasting wordt genomen door de Clustermanager Dagelijks Beheer. Bij een andere inrichting wordt zo veel mogelijk rekening gehouden met de anciënniteit van de ondernemer, maar er kunnen geen rechten aan worden ontleend.
Bij een andere inrichting van de markt zal de marktmeester, rekening houdend met de omstandigheden, naar bevind van zaken handelen om de markt op een zo gewoon mogelijk manier door te laten gaan.
De belangenverenigingen hanteren, hoewel iets anders geformuleerd, hetzelfde uitgangspunt: ‘de markt gaat door, tenzij de veiligheid in het geding is’.
Verschillen kunnen optreden over de interpretatie van de weersomstandigheden.
Daarom is in de notitie opgenomen over welke stappen moeten worden gevolgd om tot een verantwoorde en inzichtelijke beslissing te komen bij extreme weersomstandigheden.
Vanuit het oogpunt van veiligheid, eenduidigheid en inzichtelijkheid is gekozen om richtlijnen op te stellen hoe te handelen bij extreme weersomstandigheden. Deze notitie kent 2 uitwerkingen: een beleidsdeel en een uitvoeringsdeel.
In het beleidsdeel wordt ingegaan op de algemene uitgangspunten die bij de betreffende weersomstandigheden van toepassing zijn bij de beoordeling van de situatie op de markt, de maatregelen en de beslisstappen. Daarnaast wordt aangegeven weke stappen minimaal moeten worden gezet voordat tot besluitvorming van andere inrichting of afgelasting van de markt kan worden overgegaan. Uitgewerkt zijn de mogelijke aanpakken: stormbanden, inschuiven, watertappunten, aangepaste tijden, afgelasten die op de markt mogelijk zijn bij extreem weer.
Het uitwerkingsdeel is een handleiding met de minimaal te zetten stappen om op een dag met extreem weer tot besluitvorming te komen.
De marktmeesters vinden hierin beknopt de informatie en de stappen die voor een inzichtelijk besluit noodzakelijk zijn. Bovendien is er een registratieformulier ‘Logboek markten’ ontwikkeld, waar in wordt vermeld welke stappen zijn gezet, welke afweging heeft plaatsgevonden en tot welk besluit dit heeft geleid. Belangrijk uitgangspunt bij deze registratie van de besluitvorming is dat hiermee ook achteraf transparant is hoe de besluitvorming heeft plaatsgevonden. Hiermee kan worden vastgesteld welke informatie beschikbaar was, met welke partijen contact is geweest en waarom tot dat besluit is gekomen.
2. Uitgangspunten van protocol
De ernst van een storm voor een markt wordt door 3 hoofdfactoren bepaald: de windkracht, de windrichting en de locatie van de markt.
Eerst wordt ingegaan op de algemene richtlijnen die voor de Katwijkse markten gelden bij storm. In een later hoofdstuk worden de algemene richtlijnen gezet naast de specifieke situatie per markt en uitgewerkt in richtlijnen per markt.
Bij een windkracht van 4 Beaufort (hierna: Bft) of minder hoeven er normaliter geen extra maatregelen op de markt te worden getroffen.
In het protocol wordt uitgegaan van een grenswaarde van 5 BFT Het KNMI spreekt dan van ‘vrij krachtige wind’; kenmerk van deze windkracht is: ‘waaien vuilnisbakken om’. Vanaf 5 Bft moeten de spanbanden worden aangebracht.
Vanaf een windkracht van 8 Bft, het KNMI spreekt dan van ‘stormachtig’ is het doorgaan van de markt twijfelachtig. Kenmerk van ‘stormachtig weer’ is dat twijgen afbreken en het voortbewegen dan zeer moeilijk is. Vanaf windkracht 9 (storm) kan er een weeralarm, door het KNMI, worden afgegeven. Kenmerk van windkracht 9 ‘storm’ is: dakpannen waaien weg, kinderen vallen om, takken breken af.
Hoewel de windkracht en windrichting belangrijke factoren zijn in de bepaling van de toe te passen stappen van het Extreme weersomstandigheden protocol, moet iedere keer de specifieke situatie op de markt als uitgangspunt worden genomen. Deze marktsituatie, windkracht en windrichting moet beoordeeld worden op de veiligheid van de markt, de kooplieden en de bezoekers.
Minimaal één van de volgende criteria zijn van toepassing voor code geel:
Minimaal één van de volgende criteria van toepassing voor code oranje:
De markt wordt altijd afgelast vanaf code oranje. De clustermanager Dagelijks Beheer kan echter bepalen dat hiervan in bijzondere gevallen wordt afgeweken en dat bij code geel de markt wordt afgelast of op andere tijden wordt georganiseerd.
Bij extreem warm weer ligt de warmtepiek normaliter rond 14.00 uur. Als de temperaturen zo zijn dat om 12.00 uur al een temperatuur van 30 graden of meer wordt verwacht zal de gehele markt worden afgelast. Eerder beginnen is door de benodigde opbouw tijd en de geringe verkoopperiode (dus onvoldoende rendabel voor de kooplieden) niet mogelijk. Als de temperatuur onder de 30 graden ligt voor 12.00 uur kan worden bepaald dat de markt eerder stopt of extra maatregelen voor bezoekers worden genomen.
Bij extreem koud weer ligt de koudepiek in de ochtend. Er kan dan worden bepaald dat later wordt begonnen met de markt, de markt langer door gaat of dat passende maatregelen worden genomen.
3. Extreme weersomstandigheden en de markt
3.1 Te onderscheiden situaties
De constatering dat er sprake is van extreme weersomstandigheden kan zich op verschillende momenten van de markt voordoen. Dit betekent dat de toepassing van het Extreme weersomstandigheden protocol op verschillende momenten van kracht kan zijn. Hier worden de verschillende situaties genoemd.
Voorafgaand aan de start van de markt.
Dit kan betekenen dat, soms al dagen, voor de start van de betreffende markt de vooruitzichten dermate zijn dat de toepassing van het Extreme weersomstandigheden protocol voor de hand ligt. De marktmeester kan zich goed en tijdig voorbereiden op de uitvoering van het Extreme weersomstandigheden protocol.
Kort voor of bij de start van de markt
Het kan zijn dat er waarschuwingen voor krachtige of harde wind of extreem warm of koud weer wordt gegeven. Op dat moment is het belangrijk alert te zijn op eventuele veranderingen van het weer. Dit betekent dat de marktmeester om 06.00 uur op de markt moet zijn om de situatie ter plekke te kunnen inschatten en het Extreme weersomstandigheden protocol toe te passen.
De situatie op een markt kan door wisselende weersopstandigheden dermate wijzigen dat het Extreme weersomstandigheden protocol van toepassing is. Hierbij moet de marktmeester tijdens de markt de situatie inschatten.'
Op de markt wordt bepaald welke aanpassing aan de hand van de verwachte weerssituatie wordt toegepast. Er zijn de volgende situaties mogelijk:
Marktkooplieden brengen stormbanden aan, de markt gaat gewoon door.
Bij extreem warm weer wordt zorg gedragen voor voldoende waterpunten voor bezoekers en marktkooplieden. Dit is per markt verschillend. Dit is opgenomen in hoofdstuk 4 ‘Katwijkse markten’.
De wind is sterk en niet alle marktkooplieden zijn aanwezig. De aanwezige marktkooplieden brengen stormbanden aan en schuiven aan, zodat er een gesloten markt is. De kramenzetter haalt de lege kramen direct weg.
Bij warm weer of andere (tijdelijke) extreme weersomstandigheden kan het op bepaalde tijden niet veilig zijn om de markt te organiseren en op andere tijden wel.
Uitgangspunt bij alle voornoemde weersomstandigheden is dat de markt voor minimaal 4 uur georganiseerd kan worden, omdat de verkoopperiode anders te kort is voor marktkooplieden om rendabel te zijn.
Wanneer dit uiterste besluit gedurende een marktdag wordt genomen halen de marktkooplieden hun kraam leeg, halen in overleg met de kramenzetter de stormbanden los (bij storm) en de kramenzetter verwijdert onmiddellijk de kraam. Wanneer dit besluit voor het begin van de markt wordt genomen, dan wordt de markt niet opgezet.
Wanneer het Extreme weersomstandigheden protocol van toepassing is, mogen de marktkooplieden de stormbanden pas verwijderen als (een vertegenwoordiger van) de kramenzetter hierbij aanwezig is om de kraam direct verder af te breken.
De toepassing is per markt gelijk, wel kunnen door andere factoren het moment van toepassen verschillen. In hoofdstuk 4 zijn er per markt de aandachtspunt(en) geïnventariseerd waarbij het Extreme weersomstandigheden protocol al eerder van toepassing kan zijn.
Wanneer het Extreme weersomstandigheden protocol van toepassing is kan naast de hierboven genoemde maatregelen ook gekozen worden voor het gedeeltelijke afgelasten van de markt of het bijprogramma (bij de toeristenmarkt). Dit is afhankelijk van de locatie, het tijdstop en de omstandigheden. Hierop wordt verder in dit protocol ingegaan.
Het is de verantwoordelijkheid en in de praktijk nagenoeg standaard om als marktmeester de weerberichten te volgen om te kunnen bepalen of het Extreme weersomstandigheden protocol wordt toegepast. Bij het naderen van de marktdag, waarbij het Extreme weersomstandigheden protocol mogelijk moet worden toegepast, is het verstandig om de volgende stappen te ondernemen.
Volgen van de weerberichten en voorspellingen op radio, tv en/of internet.
Wanneer duidelijk wordt dat het Extreme weersomstandigheden protocol eventueel moet worden toegepast is het van belang de waarnemingen te registreren. Het gaat hierbij met name om de raadpleging van:
Internetsite: www.meteoconsult.nl en dan op ‘Katwijk’ zoeken.
Internetsite: www.knmi.nl.
Wanneer de weersverwachting zodanig is dat het Extreme weersomstandigheden protocol eventueel moet worden toegepast, zorgt de marktmeester ervoor om 06.00 uur op de markt aanwezig te zijn.
Hij heeft dan het Logboek markt’ bij zich. Daarin neemt hij op welke stappen zijn gezet, welke afwegingen zijn gemaakt en welk besluit daaruit is voortgekomen en hij houdt daar de voortgang van de dag bij.
Voordat tot het treffen van maatregelen wordt overgegaan vindt er in principe eerst overleg met de kraamzetter, enkele marktkooplieden, de winkeliersvereniging (bij de toeristenmarkt) en de verantwoordelijk medewerker van het cluster Dagelijks Beheer plaats.
Het weer laat zich moeilijk voorspellen en is zeker niet te sturen; het kan betekenen dat de extreme weersomstandigheden pas in de loop van de dag optreed. Dezelfde procedure is dan van toepassing.
3.5 Treffen van maartregelen/ stappen in de procedure
Na het raadplegen van de weerberichten kan blijken dat er maatregelen noodzakelijk zijn i.v.m. extreme weersomstandigheden.
De mogelijke risico beperkende maatregelen zijn:
De marktmeester overlegt ter plekke met de kramenzetter over de risico beperkende maatregelen. Vanaf windkracht 5, of eerder afhankelijk van de locatie en windrichting, is deze maatregel vereist, wanneer stormankers aanwezig zijn op de markt zie hiervoor paragraaf 4.1. De kramenzetter zet, bij deze beslissing, de kramen op zonder zeil en breekt na de meeloopronde de kramen af die onbezet blijven.
Als uit de geraadpleegde informatiebronnen blijkt dat het weer zo extreem is dat het aanleiding is om zwaardere maatregelen te nemen, dan vindt er in principe overleg plaats met:
Dit overleg kan ertoe leiden dat de clustermanager naar de markt komt. Uit de overleggen volgt een besluit voor de markt.
De besluiten inschuiven en afgelasten markt worden door de marktmeester of de verantwoordelijke medewerker van het cluster Dagelijks Beheer (telefonisch) meegedeeld aan de contactpersonen van de belangenvertegenwoordigers.
De marktlooplieden worden mondeling indien aanwezig, geïnformeerd door de marktmeester. Indien de markt voor aanvang er van wordt afgelast worden de marktkooplieden telefonisch of via whatsapp door hem geïnformeerd.
3.5.3. Afgelasten van de markt.
Zowel voor de start van de markt als tijdens de markt kan duidelijk worden dat de veiligheid niet langer kan worden gewaarborgd en dat de markt moet worden afgelast.
Voordat het besluit om een markt af te gelasten wordt genomen, zijn alle voorbereidende stappen zoals in voorgaande paragrafen genoemd doorlopen en vermeld in het ‘logboek Markt’.
Het afgelasten van een markt is een ingrijpende beslissing zowel voor de ondernemers als voor het Cluster Dagelijks Beheer. Bij het afgelasten van de markt heeft de ondernemer inkomstenderving. Cluster Dagelijks Beheer is verantwoordelijk voor de veiligheid van zowel de ondernemer als de bezoeker aan de markt. De afweging tussen beide belangen moet daarom zorgvuldig gebeuren.
De ervaring leert om, voor een eventueel besluit over de afgelasten van een markt, ruggenspraak te houden met een aantal ervaren ondernemers op de markt.
Dit verhoogt enerzijds het draagvlak voor de te nemen beslissing en anderzijds de kwaliteit van het besluit. De rol van de marktmeester is adviserend. De verantwoordelijkheid van het besluit ligt bij de clustermanager Dagelijks Beheer.
De volgende stappen worden gezet om te komen tot een besluit van afgelasten:
3.6 Rapportage in het logboek Markt.
Wanneer de weerssituatie zo extreem is dat het Extreme weersomstandigheden protocol wordt toegepast dan is het gevolg daarvan dat het ‘logboek Markt’ wordt ingevuld.
Het logboek volgt de stappen zodat de gegevens direct kunnen worden vermeld in het logboek tijdens de stappen. Het invullen van het logboek begint met het vermelden van de windkracht of temperatuur. Of de toepassing van het Extreme weersomstandigheden protocol nu wel of niet heeft geleid tot een maatregel, de basisstap (vaststellen windkracht/ temperatuur) is dan in ieder geval vastgelegd. Het ingevulde formulier wordt als bijlage bij het dagrapport gedaan, ook als er geen maatregelen zijn genomen.
De rapportage in het logboek Markt is belangrijk, omdat daarmee alle ondernomen acties en sluiten worden vermeld. Hiermee vindt de verantwoording plaats van de maatregel of van het uitblijven daarvan. Door deze rapportage kan achteraf worden nagegaan welke informatie tot de besluitvorming heeft geleid.
4. Situatie op Katwijkse markten
In de voorgaande hoofdstukken is ingegaan op de algemene aspecten van extreme weersomstandigheden en de markt. In dit hoofdstuk is de inventarisatie per markt opgenomen en de specifieke aspecten die op die markt spelen bij de combinatie van de 3 hoofdaspecten.
4.1 Overzicht Katwijkse markten
De locatie van de markt in combinatie met de gebouwen om de markt heen zijn van invloed op de grenswaarden om voorzieningen te treffen. Hieronder zijn de markten met verhoogd risico van Katwijk weergegeven en de situaties per markt.
Het overzicht zal jaarlijks, maar bij verplaatsingen ook tussentijds, worden aangepast.
Cluster Dagelijks Beheer is te allen tijde verantwoordelijk voor het faciliteren van een veilige markt en derhalve voor het uitvoeren van datgene dat in het Extreme weersomstandigheden protocol is opgenomen. De marktmeester (vallend onder het cluster VTH is verantwoordelijk voor het handhaven hiervan.
Daarnaast is de markt een samenspel van verschillende partijen. Hieronder worden de partijen genoemd en hun rol bij de veiligheid op de markt bij extreme weersomstandigheden.
De marktmeester is eindverantwoordelijke op de markt en de marktpartijen zijn gehouden de instructies van de marktmeester op te volgen.
De marktkooplieden zijn verantwoordelijk voor het gebruik van hun kraam. Dit betreft zowel het aanbrengen van stormbanden als de uitbouw aan de kraam en de inrichting van hun kraam. Deze verantwoordelijkheid gaat vanaf ingebruikname kraam tot teruggave kraam aan kramenzetter. Bij het verlaten van de markt dient de ondernemer de zeilen op te rollen en in de kraam te leggen en de kramenzetter te informeren over zijn vertrek, pas nadat de kramenzetter bij de kraam is gekomen vervalt de verantwoordelijkheid van de ondernemer.
De kramenzetter is verantwoordelijk voor de lege kramen op de markt. Zowel voor de start van de markt als tijdens de markt. Bij stormachtig weer moet hij met voldoende materieel en personeel aanwezig om lege kramen te verwijderen. Bij het verlaten van de markt door de ondernemer moet de kramenzetter de lege kramen zo spoedig mogelijk afbreken.
Cluster Vergunningen, Toezicht en Handhaving
Clustermanager Dagelijks Beheer
Het Extreme weersomstandigheden protocol is ontwikkeld om een handleiding te geven om alle markten op eenzelfde wijze te handelen bij extreme weersomstandigheden. Door het invullen van het stormlogboek markt kan op een goede en uniforme wijze vastgesteld worden of de werkwijze goed is of moet worden aangepast.
Het toepassen van maatregelen op de markt is een afwijking op de normale gang van zaken. Het is daarom noodzakelijk dat op heldere en eenduidige wijze inzichtelijk kan worden gemaakt hoe er is gewerkt en hoe zij de regels zijn toegepast.
Voor het Extreme weersomstandigheden protocol markt is daarom een logboek markt gemaakt.
Door zowel de stappen te volgen als deze in te vullen wordt voldaan aan voorwaarde om de besluitvorming inzichtelijk te maken.
6.2 Verantwoordelijk en evaluatie
Jaarlijks wordt er door het cluster Dagelijks Beheer een rapportage Extreme weersomstandigheden protocol gemaakt, waarin is opgenomen het aantal keren dat het Extreme weersomstandigheden protocol is toegepast, welke besluiten er zijn genomen en de bevindingen van de marktmeesters en aangestelde medewerker vanuit het cluster Dagelijks Beheer.
Tevens vindt er een evaluatie van het Extreme weersomstandigheden protocol plaats.
Daarnaast worden wijzigingen in de marktopstellingen en wijzigingen in de gebouwde omgeving beoordeeld en verwerkt in het marktenoverzicht.
Deze rapportage wordt besproken met belangenorganisaties, met de diverse interne afdelingen en met de marktmeester.
Bijlage 2 Toelichting codering KNMI
Code groen: geen bijzonderheden
Het verwachte weertype geeft geen aanleiding voor het uitgeven van een waarschuwing
Er is mogelijk kans op gevaarlijk weer. Dit zijn weersituaties die in Nederland vaak voorkomen waarbij het raadzaam is op te letten, met name als men onderweg is. Code geel kan 48 uur voordat het weerfenomeen optreedt, worden uitgegeven. De zekerheid is minstens 60 procent.
Er is grote kans op gevaarlijk of extreem weer waarbij de impact groot is en er kans is op schade, letsel of veel overlast. Dit kan heel lokaal zijn. Code oranje kan 24 uur van tevoren worden afgegeven als de kans op extreem weer 60 procent of meer is.
Code rood (weeralarm): onderneem actie
Dit is een weeralarm waarbij extreem weer een grote impact op de samenleving heeft. De weersituatie kan voor zoveel schade, letsel en overlast zorgen dat het maatschappij-ontwrichtend kan zijn.
Dit kan heel lokaal zijn. Code rood wordt op zijn vroegst 24 uur uitgegeven voordat het weerfenomeen zich voordoet. Code rood kan ook uitgegeven worden als er een kleine kans is op een extreme weersituatie, maar de veiligheidsrisico’s groot zijn.
Bijlage 3 Handleiding werkwijze bij storm of warmte op de markt
De clustermanager Dagelijks Beheer bepaalt in overleg met de marktmeester en de verantwoordelijk medewerker van voornoemd cluster of de markt anders word ingericht of wordt afgelast.
Bij een ander inrichting zal de marktmeester, rekening houdend met de omstandigheden, naar bevind van zaken handelen om de markt op een zo gewoon mogelijk manier door te laten gaan.
Windkracht, windrichting en locatie markt.
Hoewel de windkracht en windrichting belangrijke factoren zijn in de bepaling van de toepassing van het Extreme weersomstandigheden protocol, moet iedere keer de specifieke situatie op de markt worden beoordeeld. De marktsituatie, windkracht en windrichting moet, in samenhang, beoordeeld worden op de veiligheid van de bezoekers, de kooplieden en de marktopstelling.
In het Extreme weersomstandigheden protocol wordt uitgegaan van een grenswaarde van 5 Bft. Het KNMI spreekt dan van ‘vrij krachtige wind’. Bij een winkracht van 4 Bft zijn er enkele locaties op de markten die extra aandacht behoeven en waar eventueel maatregelen moeten worden genomen. Zie hiervoor hoofstuk 4.
Wordt het Extreme weersomstandigheden protocol in werking gezet, dan wordt dit vermeld in het ‘Logboek Markt’.
Minimaal één van de volgende criteria zijn van toepassing voor code geel:
Minimaal één van de volgende criteria van toepassing voor code oranje:
De markt wordt in principe afgelast vanaf code oranje. De clustermanager Dagelijks Beheer kan echter bepalen dat hiervan in bijzondere gevallen wordt afgeweken en bijvoorbeeld bij code geel de markt wordt afgelast. Het wijzigen van de aanvangs- en eindtijden zal verlopen via het in paragraaf 3.2 vastgelegde protocol.
Start Extreme weersomstandigheden protocol.
De eerste stap van het Extreme weersomstandigheden protocol is vast te stellen welke extreme weersomstandigheden er worden verwacht
Internetsite www.meteoconsult.nl en dan zoeken op ‘Katwijk’.
Internetsite KNMI: www.knmi.nl
Stap 1: Registratie markt en datum.
Stap 2: Registratie tijdstip en resultaat opgevraagde weergegevens.
Als het duidelijk is dat er sprake is extreem weer dan kunnen de volgende stappen worden ondernomen. Bij twijfel wordt op een ander tijdstip de windkracht en winrichting of de temperatuur nogmaals opgevraagd. Het kan nodig zijn meerdere keren de gegevens op te vragen.
Na elke opgevraagde meteogegevens deze informatie, samen met de conclusie om wel/ niet tot actie over te gaan, vermelden op het logboek markt.
Een besluit om, op grond van de gegevens, niet over te gaan tot actie is ook een actie! Dit wordt vermeld in het logboek i.v.m. het vastleggen van de stappen die het Cluster Dagelijks Beheer heeft gezet in het kader van een veilig beheer van het marktterrein.
Voordat tot het treffen van maatregelen wordt overgegaan vind er n principe eerst overleg met de kramenzetter, , enkele marktkooplieden, de winkeliersvereniging (bij de toeristenmarkt) en de clustermanager plaats.
Stap 3: Registratie van de overleggen.
Wanneer er maatregelen i.v.m. extreme weersomstandigheden van kracht zijn gelden er tevens aanvullende voorwaarden voor de ondernemers en de kramenzetters
De weergegevens en het overleg met diverse ketenpartners leidt tot een besluit over het doorgaan van de markt met of zonder maatregelen. Dit besluit: doorgaan, met of zonder beperkingen of afgelasten, wordt in het ‘logboek markt’ ingevuld.
Het besluit om de markt te ontruimen, kan alleen nadat er is overlegd met de clustermanager. De clustermanager Dagelijks Beheer is verantwoordelijk voor de formele besluitvorming.
Aan het eind van de dag c.q. besluitvorming zorgt de marktmeester dat het logboek markt’ is ingevuld. Hierdoor kan teruggekeken worden hoe de besluitvorming is verlopen en welke bijzondere aspecten hebben plaatsgevonden.
Het ingevulde logboek markt wordt toegevoegd aan het dagrapport.