Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Eijsden-Margraten

Verordening op de Dialoogvergaderingen Eijsden-Margraten 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEijsden-Margraten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de Dialoogvergaderingen Eijsden-Margraten 2022
CiteertitelVerordening op de Dialoogvergaderingen Eijsden-Margraten 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-10-2022nieuwe regeling

27-09-2022

gmb-2022-446942

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de Dialoogvergaderingen Eijsden-Margraten 2022

De raad van de gemeente Eijsden-Margraten

 

gelezen het voorstel van het Presidium;

 

Besluit:

  • 1.

    Vaststellen van het Reglement van orde en andere werkzaamheden van de raad Eijsden-Margraten 2022 onder gelijktijdige intrekking van het vigerende reglement 2019.

  • 2.

    Vaststellen van de Verordening op de Dialoogvergaderingen Eijsden-Margraten 2022.

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

a.

Burgerlid:

Een door de raad benoemd lid van de Dialoogvergaderingen

b.

Voorzitter:

Een door de raad benoemde voorzitter van de Dialoogvergadering

c.

Griffier:

Griffier van de Dialoogvergadering of diens vervanger

Artikel 2 Instellen Dialogen

  • 1.

    Er is een:

    • a.

      Dialoog Samenleving die adviseert over de volgende onderwerpen:

      • 1.

        Algemene bestuurlijke en juridische zaken

      • 2.

        Openbare orde en veiligheid

      • 3.

        Regionale en internationale samenwerkingen

      • 4.

        Financiën en belastingen

      • 5.

        HR en organisatie

      • 6.

        Sociaal domein en welzijn

      • 7.

        Kunst, cultuur en sport

      • 8.

        Volksgezondheid en onderwijs

      • 9.

        Economie, toerisme en recreatie

    • b.

      Dialoog Leefomgeving, die adviseert over de volgende onderwerpen:

      • 1.

        Ruimtelijke ontwikkeling en volkshuisvesting

      • 2.

        Openbare werken

      • 3.

        Verkeerszaken

      • 4.

        Duurzaamheid, milieu en afval

      • 5.

        Natuur en landschap.

  • 2.

    Bij onduidelijkheid omtrent de vraag welke Dialoog bevoegd is, beslist het Presidium bij het vaststellen van de voorlopige agenda.

Artikel 3 Taken

Een Dialoog

  • 1.

    brengt advies uit aan de raad over die onderwerpen waarop haar werkzaamheden betrekking hebben;

  • 2.

    kan advies uitbrengen aan de raad over andere onderwerpen dan bedoeld onder 1

  • 3.

    voert overleg met het college of de burgemeester over de door hen verstrekte inlichtingen en het gevoerde bestuur ten aanzien van de onderwerpen, bedoeld onder 1.

Artikel 4 Samenstelling en benoeming Dialoogvoorzitter

  • 1.

    Een Dialoog bestaat uit maximaal 21 raads- of burgerleden waarbij het aantal per fractie vertegenwoordigde raads- en burgerleden gelijk is aan het aantal leden in de raad. Minimaal één deelnemer per fractie is raadslid.

  • 2.

    Bij de griffie wordt tenminste 48 uur voor de vergadering (weekenden en feestdagen uitgezonderd) aangemeld wie namens de fractie aan welke Dialoog zal deelnemen.

  • 3.

    De burgerleden worden door de raad op voordracht van de fracties benoemd.

  • 4.

    De artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 Gemeentewet zijn van toepassing op burgerleden die geen raadslid zijn.

  • 5.

    De raad benoemt de voorzitters van de Dialogen, die uitwisselbaar zijn en geen lid van de Dialoog.

  • 6.

    De Dialogen benoemt uit hun midden een plaatsvervangend voorzitter.

Artikel 5 Zittingsduur en vacatures

  • 1.

    De zittingsperiode van een burgerlid en voorzitter eindigt in ieder geval tegelijkertijd met het einde van de zittingsperiode van de raad.

  • 2.

    Het lidmaatschap van een burgerlid eindigt als niet meer wordt voldaan aan de in artikel 4 vierde lid gestelde eisen.

  • 3.

    De Raad kan een burgerlid ontslaan op voorstel van de fractie die het lid voor benoeming heeft voorgedragen.

  • 4.

    Een burgerlid en voorzitter kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de raad. Het ontslag gaat een maand na de schriftelijke mededeling in of zoveel eerder als hun opvolger is benoemd.

  • 5.

    Als door overlijden of ontslag een vacature ontstaat, beslist de raad zo spoedig mogelijk over de vervulling daarvan.

  • 6.

    Het lidmaatschap van een burgerlid, benoemd op voordracht van een fractie die niet langer vertegenwoordigd is in de raad, vervalt van rechtswege.

Artikel 6 De griffier van de Dialoog

  • 1.

    De griffier van de raad wijst ter ondersteuning van iedere Dialoog een op de griffie werkzame ambtenaar of, in samenspraak met de secretaris, een niet op de griffie werkzame ambtenaar aan als Dialooggriffier.

  • 2.

    Een griffier van de Dialoog is aanwezig in vergaderingen.

  • 3.

    Bij verhindering of afwezigheid wordt de griffier van de Dialoog vervangen door een door de griffier van de raad aangewezen op de griffie werkzame ambtenaar of, in samenspraak met de secretaris, een niet op de griffie werkzame ambtenaar.

  • 4.

    Een griffier van de Dialoog kan op uitnodiging van de voorzitter aan beraadslagingen in vergaderingen deelnemen.

Hoofdstuk 2. Vergaderingen

Paragraaf 1. Voorbereiding

Artikel 7 Oproep en agenda

  • 1.

    De voorzitter plaatst ten minste zeven dagen voor een vergadering de voorlopige agenda met de daarbij behorende stukken in het digitale vergadersysteem.

  • 2.

    In spoedeisende gevallen kan de voorzitter na het plaatsen een aanvullende agenda opstellen. Zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering, wordt deze met de daarbij behorende stukken geplaatst in het digitale vergadersysteem.

  • 3.

    Op de stukken, bedoeld in het eerste en tweede lid, is artikel 8, derde lid, van toepassing.

  • 4.

    De agenda wordt bij aanvang van een vergadering door de Dialoog vastgesteld.

Artikel 8. Ter inzage leggen van stukken

  • 1.

    Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op een agenda dienen, worden gelijktijdig met het plaatsen van de stukken op het gemeentehuis ter inzage gelegd. Als na het plaatsen van de stukken in het digitale vergadersysteem stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de Dialoog en zo mogelijk door middel van openbare kennisgeving.

  • 2.

    Digitaal beschikbare stukken worden op de website van de gemeente geplaatst.

  • 3.

    Informatie van de Dialoog of aan de Dialoog verstrekte informatie waaromtrent op grond van hoofdstuk V.1 van de wet geheimhouding is opgelegd, blijft in afwijking van het eerste en tweede lid onder berusting van de griffier.

Artikel 9 Openbare kennisgeving

  • 1.

    Dialoog vergaderingen worden ter openbare kennis gebracht door aankondiging in gemeentelijke publicaties.

  • 2.

    In spoedeisende gevallen kan de openbare kennisgeving uitsluitend via de website plaatsvinden.

     

Paragraaf 2 Vergadering

Artikel 10 Presentielijst

  • 1.

    De griffier draagt zorg voor het bijhouden van presentielijsten van de Dialoog.

  • 2.

    Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekenen de deelnemers de presentielijst, die aan het einde van elke vergadering door de voorzitter en de griffier door ondertekening wordt vastgesteld.

Artikel 11 Opening vergadering en quorum

  • 1.

    Een vergadering wordt niet geopend voordat blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende burgerleden tegenwoordig is.

  • 2.

    Als op grond van het eerste lid de vergadering niet kan worden geopend, belegt de voorzitter opnieuw een vergadering op een tijdstip dat ten minste vierentwintig uur na het bezorgen van de oproeping is gelegen.

  • 3.

    Op een vergadering als bedoeld in het tweede lid is het eerste lid niet van toepassing. Een Dialoog kan echter over andere aangelegenheden dan die waarvoor de ingevolge het eerste lid niet geopende vergadering was belegd alleen beraadslagen of besluiten, als blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende deelnemers tegenwoordig is.

Artikel 12 Advies

  • 1.

    Als een Dialoog een advies aan de raad uitbrengt, beslissen de leden op voorstel van de voorzitter over de inhoud van het advies.

  • 2.

    In het advies worden opgenomen de standpunten van alle fracties.

  • 3.

    In een vergadering vinden geen stemmingen plaats, met uitzondering van stemmingen over geheimhouding en met betrekking tot de orde van de Dialoog.

Artikel 13 Aantal spreektermijnen

  • 1.

    Beraadslaging over onderwerpen of voorstellen geschiedt in ten hoogste twee termijnen, tenzij de Dialoog anders beslist.

  • 2.

    Spreektermijnen worden door de voorzitter afgesloten.

  • 3.

    Deelnemers voeren in een termijn niet meer dan éénmaal het woord over hetzelfde onderwerp of voorstel.

  • 4.

    Bij de bepaling hoeveel keer een deelnemer over hetzelfde onderwerp of voorstel het woord heeft gevoerd, wordt niet meegerekend het spreken over een voorstel van orde.

Artikel 14 Deelname aan de beraadslaging door anderen

Een Dialoog kan besluiten dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.

Artikel 15 Spreekrecht burgers

  • 1.

    Burgers kunnen in een vergadering het woord voeren over geagendeerde en niet-geagendeerde onderwerpen, voor zover het raadsaangelegenheden zijn.

  • 2.

    Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit binnen 48 uur voor aanvang van de vergadering (weekenden en feestdagen uitgezonderd) aan de griffie onder vermelding van zijn naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover hij het woord wenst te voeren.

  • 3.

    De voorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding, tenzij afwijking van die volgorde in het belang is van de orde van de vergadering.

  • 4.

    De inspreker voert het woord, nadat de voorzitter hem dit heeft verleend. De voorzitter kan de deelnemers aan de vergadering toestaan aan insprekers vragen te stellen

  • 5.

    De voorzitter of een deelnemer aan de vergadering doet een voorstel voor de behandeling van de inbreng van de inspreker.

Artikel 16 Handhaving orde en schorsing

  • 1.

    De voorzitter handhaaft de orde in de vergadering.

  • 2.

    Hij roept sprekers tot de orde als deze zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaten, afwijken van het in behandeling zijnde onderwerp, andere sprekers herhaaldelijk interrumperen, dan wel anderszins de orde verstoren. Sprekers die hieraan geen gevolg geven, kunnen door hem het woord ontnomen worden over het aanhangige onderwerp.

  • 3.

    Hij kan ter handhaving van de orde de Dialoog voor een door hem te bepalen tijd schorsen en, als na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord, de vergadering sluiten.

  • 4.

    Hij kan de Dialoog voorstellen aan een deelnemer die door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de Dialoogvergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat de deelnemer deDialoog vergadering onmiddellijk. Zo nodig laat de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan de deelnemer bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.

Artikel 17 Voorstellen van orde

Burgerleden kunnen tijdens een vergadering mondeling een voorstel van orde betreffende de vergadering doen. De Dialoog beslist hier terstond over.

Artikel 18 Verslag

  • 1.

    Een griffier draagt zorg voor verslagen van Dialoogvergaderingen.

  • 2.

    Uit een verslag blijkt in ieder geval:

    • a.

      de namen van de voorzitter, de griffier, de collegeleden en de deelnemers, allen voor zover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben;

    • b.

      een aantekening van welke deelnemers afwezig waren;

    • c.

      een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

    • d.

      een vermelding van de namen van de sprekers;

    • e.

      een samenvatting van het advies aan de raad met vermelding van de namen van de fracties, die mededeling hebben gedaan van hun goed- of afkeuring, en

    • f.

      bij het desbetreffende agendapunt de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van artikel 14 door de raadscommissie is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen.

  • 3.

    Van de Dialoogvergaderingen worden geluidsopnamen gemaakt.

  • 4.

    Een conceptverslag wordt gelijktijdig met de verzending aan de deelnemers verzonden aan de overige personen die het woord hebben gevoerd in de vergadering waarop het betrekking heeft.

  • 5.

    Vastgestelde verslagen worden ondertekend door de voorzitter en griffier.

  • 6.

    Elektronisch beschikbare verslagen worden op de website van de gemeente geplaatst.

     

Paragraaf 3 Besloten vergaderingen

Artikel 19 Toepassing verordening op besloten vergaderingen

Op besloten vergaderingen is deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.

Artikel 20 Verslag besloten vergadering

  • 1.

    Conceptverslagen van besloten vergaderingen worden niet verspreid, maar uitsluitend voor de deelnemers ter inzage gelegd bij de griffier.

  • 2.

    Deze verslagen worden zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de Dialoog een besluit over het al dan niet opheffen van de geheimhouding op het verslag.

  • 3.

    De vastgestelde verslagen worden door de voorzitter en de griffier ondertekend.

 

Artikel 21 Opheffing geheimhouding

Als de raad op grond van artikel 89, vierde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding van aan de raad verstrekte informatie op te heffen, wordt, als de Dialoog die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten vergadering met de Dialoog overleg gevoerd

 

Paragraaf 4 Toehoorders en pers

Artikel 22 Toehoorders en pers

  • 1.

    De toehoorders en vertegenwoordigers van de pers kunnen uitsluitend op de voor hen bestemde plaatsen openbare vergaderingen bijwonen.

  • 2.

    Het geven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is verboden.

  • 3.

    De voorzitter is bevoegd, wanneer de orde in de vergadering op enigerlei wijze door toehoorders wordt verstoord, deze en zo nodig andere toehoorders te doen vertrekken.

  • 4.

    Hij is bevoegd toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering te ontzeggen.

Artikel 23 Geluid- en beeldregistraties

Degenen die van een openbare vergadering geluid- of beeldregistraties willen maken, doen hiervan mededeling aan de Dialoogvoorzitter en gedragen zich naar diens aanwijzingen.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 24 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 oktober 2022.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op de Dialoogvergaderingen Eijsden-Margraten 2022.

Aldus besloten in de openbare vergadering van 27 september 2022.

De griffier,

Mr. M. Verbeet

De plv. voorzitter,

E.S.H.J. Debie