Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amersfoort

Beleidsregels Energiearmoede Amersfoort

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmersfoort
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels Energiearmoede Amersfoort
CiteertitelBeleidsregels Energiearmoede Amersfoort
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht
  2. Algemene subsidieverordening Amersfoort
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-04-2024artikel 5

26-03-2024

gmb-2024-156338

12-12-202311-04-2024artikel 2, 3, 4, 5, 6, 7

28-11-2023

gmb-2023-522098

08-10-202212-12-2023nieuwe regeling

27-09-2022

gmb-2022-446825

1303672

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels Energiearmoede Amersfoort

Burgemeester en wethouders van gemeente Amersfoort;

 

gelezen het voorstel d.d.27 september 2022 met kenmerk 1303672,

 

overwegende dat het gewenst is beleidsregels te stellen in het kader van de bestrijding van energiearmoede;

 

gelet op artikel 1:3 lid 4 Algemene wet bestuursrecht, de artikelen 4:81 tot en met 4:84 Algemene wet bestuursrecht en Specifieke uitkering middelen aanpak Energiearmoede d.d. 10 – 12 – 2021

 

besluit vast te stellen:

 

Beleidsregels Energiearmoede Amersfoort

 

Hoofdstuk 1 Reikwijdte

Artikel 1. Doelstelling

Inwoners van Amersfoort met een laag inkomen ondersteunen met advies en maatregelen om energie en energiekosten te besparen.

Artikel 2. Doelgroep

  • 1.

    Huishoudens met een inkomen van maximaal 120% van bijstandsniveau 2023, die in 2023 een energietoeslag hebben ontvangen.

    Deze huishoudens melden zich aan bij een energiecoach die langs de deur komt, of ze kunnen zich aanmelden via een daarvoor ingestelde aanmeldingspagina.

  • 2.

    Huishoudens met een besteedbaar inkomen van maximaal 120% van bijstandsniveau 2023.

    Het aanbod is ook beschikbaar voor huishoudens met een inkomen boven de 120%, wanneer het besteedbaar inkomen niet hoger ligt dan 120% van bijstandsniveau en er sprake is van een vraagstuk op het gebied van energie. Dit ter beoordeling van de klantmanager of coach participatie & inkomen in het kader van de maatwerkvangnetregeling. Aanmelding vindt plaats door de klantmanager of de coach participatie & inkomen.

  • 3.

    Huishoudens van specifieke bewonerstypen binnen de in dit artikel gedefinieerde buurten.

    Met behulp van de Datavoorziening Energietransitie Gebouwde Omgeving (DEGO) zijn twee buurten geselecteerd op voorkomen van bewonerstypen1 die het hoogst scoren op de criteria: laag inkomen en een hoge energierekening en/of een lage energiekwaliteit van de woning. Dit betreft de buurten Snouckaertlaan en omgeving (BU030702022) en Koperhorst (BU03070803). In deze buurten voldoet 47,2% van de huurders van een woningcorporatie aan bovengenoemde criteria. Het betreft ca. 200 huishoudens. Deze huishoudens kunnen gebruik maken van het aanbod. Ze worden hiervoor benaderd door een energiecoach. Daarbij vinden geen individuele inkomenstoetsen plaats. Wanneer op basis van de voortgang in het eerste kwartaal van 2024 de verwachting is dat het beschikbare budget hiervoor ruimte biedt, kunnen binnen die verwachte ruimte aanvullende buurten en bewonerstypen worden geselecteerd op basis van de hiervoor genoemde criteria. Laatstgenoemde uitbreiding dient niet ten koste te gaan van de in artikel 2 lid 1 en 2 genoemde doelgroepen.

     

Artikel 3. Aanbod

Aan de doelgroep wordt het volgende aangeboden:

  • 1.

    Advies over mogelijkheden om energie te besparen en zo de energierekening te verlagen.

  • 2.

    Producten en maatregelen om dit realiseren.

  • 3.

    Het aanbrengen of installeren van deze producten en maatregelen.

  • 4.

    Advies over energiebesparend gedrag en begeleiding bij de uitvoering daarvan.

  • 5.

    Waterzijdig inregelen van de cv installatie bij de adressen waar de energiecoach dat heeft geadviseerd.

  • 6.

    Spouwmuurisolatie (of als dat al gedaan of niet mogelijk is vloerisolatie of bodemisolatie).

    Deze maatregel wordt uitsluitend aangeboden aan woningeigenaren uit de doelgroep van een grondgebonden woning, gebouwd voor 2000. en die vallen onder de doelgroepen die zijn benoemd in artikel 2 lid 1 en lid 2.

  • 7.

    Daarnaast wordt een deel van het budget ingezet om huishoudens, die behoren tot de doelgroep en die op grond van de criteria binnen de bestaande Witgoedregeling in aanmerking komen voor een nieuwe koelkast, te voorzien van een duurzaam exemplaar.

    Huishoudens kunnen maximaal één keer gebruik maken van het in dit artikel beschreven aanbod.

Artikel 4. Budget

Het budget voor deze beleidsregels is €2.200.000,-. Dit budget is als volgt opgebouwd:

  • € 1.200.000,- voor Energieadvies en kleine maatregelen:

    Van dit aanbod kunnen ca. 2.000 huishoudens gebruik maken.

  • € 480.000,- voor Waterzijdig inregelen van de cv installatie

    Van dit aanbod kunnen – afhankelijk van de kosten per huishouden – naar verwachting ca. 600 huishoudens gebruik maken.

  • € 450.000,- voor Spouwmuurisolatie (of als dat al gedaan of niet mogelijk is vloerisolatie en als dat al gedaan of niet mogelijk is bodemisolatie)

    Van dit aanbod kunnen – afhankelijk van de kosten per huishouden – naar verwachting ca. 250 huishoudens gebruik maken.

  • € 70.000,- voor bijdrage aan een duurzame koelkast

    Van dit aanbod kunnen ca. 200 huishoudens – die voldoen aan de criteria zoals vastgelegd binnen de bestaande witgoedregeling– gebruik maken.

     

    De verschillende maatregelen worden verstrekt tot het moment dat het maximum budget per maatregel is bereikt. Daarna kunnen er geen nieuwe bijdragen worden verstrekt, tenzij door het college besloten wordt om aanvullend budget beschikbaar te stellen.

    Indien blijkt dat een deelbudget niet volledig zal worden gebruikt kan er voor worden gekozen om het te verwachten restant toe te voegen aan één of meerdere andere deelbudgetten.

Artikel 5. Looptijd

Dit beleid heeft een looptijd tot eind 2024. Wanneer dan nog budget resteert, of besloten wordt extra budget beschikbaar te stellen, kan de looptijd verlengd worden tot eind 2025.

Het onderdeel spouwmuurisolatie heeft geen beperking in looptijd en aanvragen kunnen gedurende de looptijd van het beleid worden geaccepteerd.

Artikel 6. Relatie met bestaand beleid

a.Energietoeslag

Inwoners met een inkomen van maximaal 120% van bijstandsniveau hebben van rijkswege, via de gemeente een energietoeslag ontvangen om een deel van de hoge kosten in verband met stijgende energieprijzen te compenseren. Deze groep is als uitgangspunt genomen voor het aanbod binnen de concrete actie energiearmoede.

 

b.Maatwerkvangnet

Met ingang van 1 januari 2012 is het gemeentelijk minimabeleid herzien. Na afschaffing van diverse regelingen voor minima werd ter compensatie het maatwerkvangnet in het leven geroepen. In een bijlage is de volledige tekst van het maatwerkvangnet opgenomen. Waar nodig wordt het maatwerkvangnet ingezet als vangnet voor burgers die het op eigen kracht niet redden. Door het maatwerkvangnet wordt passende ondersteuning in het individuele geval mogelijk. Het maatwerkvangnet biedt aan de klantmanager de basis en de kaders voor de beoordeling of een bewoner die geen energietoeslag heeft ontvangen en daar ook geen recht op heeft wel in aanmerking komt voor het in deze notitie beschreven aanbod.

 

c.Coalitieakkoord

De maatregelen passen bij de uitgangspunten en voorgenomen maatregelen zoals die zijn opgenomen in het afgesloten coalitieakkoord 2022-2026. Hierin staat met betrekking tot energiearmoede het volgende:

  • We lanceren een isolatieoffensief zodat de mensen met slecht geïsoleerde huizen en een minimum inkomen hun eigen woning kunnen isoleren en hun energierekening kunnen verlagen.

    Het aanbieden van spouwmuurisolatie (of als dat al gedaan of niet mogelijk is vloerisolatie) aan woningeigenaren binnen de doelgroep die een energietoeslag heeft ontvangen kan worden gezien als een eerste maatregel binnen het voorgestelde isolatieoffensief.

    Het isolatieoffensief kan een verdere uitwerking krijgen binnen de stadsbrede aanpak energietransitie, waarvoor aanvullende financiële middelen noodzakelijk zullen zijn.

  • Energiearmoede bestrijden we en stellen hiervoor een plan op.

    Deze beleidsnotitie voorziet in het bestrijden van energiearmoede op korte termijn. Het betreft de uitvoering van concrete acties op basis van ontvangen financiering van het Rijk en de provincie die binnen een korte periode (aanvankelijk voor eind 2023, inmiddels voor eind 2025 ) moet zijn besteed. Energiearmoede is met deze incidentele acties niet opgelost. In samenwerking tussen de afdeling WIZ en het programma Duurzame Stad wordt gewerkt aan een structurelere aanpak als onderdeel van een stadsbrede aanpak energiebesparing.

  • We gaan door met de maatwerk vangnetregeling en voegen extra middelen toe om de kosten van de energiearmoede op te vangen.

    Voor de hier beschreven concrete acties wordt de maatwerk vangnetregeling gebruikt als basis en kader voor beschikbaarstelling van het aanbod aan bewoners die niet vallen binnen de groep huishoudens met een inkomen tot 120% van bijstandsniveau.

d.Overige beleidsdocumenten

Daarnaast komen een inclusieve energietransitie en het betaalbaar houden of maken van de energierekening in verschillende beleidsdocumenten van de gemeente Amersfoort terug:

  • Amersfoort Inclusieve Stad: Beleidskader 2021-2026 ; Januari 2021

    “Aandacht voor het tegengaan van tweedeling bij bijvoorbeeld de energietransitie. … We besteden aandacht aan kansengelijkheid en inclusie bij de energietransitie.

  • ”Transitievisie Warmte Gemeente Amersfoort; September 2021

    “De gemeente zet zich in om energie-armoede (je hebt niet genoeg geld om comfortabel te leven door hoge energiekosten) te voorkómen. … Ook voor de gemeente is het betaalbaar houden van de energierekening van bewoners een belangrijk uitgangspunt bij de aanpak richting aardgasvrije wijken.”

De in deze notitie beschreven concrete acties passen binnen het eerder vastgestelde beleid.

Artikel 7

Het aanbod is eerder onder de aandacht gebracht van huishoudens met een inkomen van maximaal 120% van bijstandsniveau met op naam gestelde brieven. Voor het isolatieaanbod is een aparte brief op naam gestuurd aan woningeigenaren van een grondgebonden woning met een bouwjaar vóór 2000 binnen deze zelfde specifieke doelgroep. Ook is het aanbod bij een deel van de huishoudens direct aan huis aangeboden door energiecoaches. Deze laatste actie loopt ook in 2024 door.

Voor de adressen is gebruik gemaakt van een bestand van WIZ, waarvan de adresgegevens van de groep huishoudens met een inkomen tot 120% van bijstandsniveau oorspronkelijk zijn gebruikt voor een uitkering ter compensatie van hoge energiekosten.

Voor het isolatieaanbod is binnen dit bestand de beperktere doelgroep vastgesteld op basis van gegevens uit een intern bestand dat wordt gebruikt voor de WOZ.

We zijn bij het gebruik van deze lijst en de afbakening van de doelgroep uit gegaan van verenigbaar gebruik. De energiebesparende maatregelen waarvoor dezelfde doelgroep benaderd is heeft hetzelfde doel, ook al is de constructie een wezenlijk andere.

De volledige uitwerking van het verenigbaar gebruik is opgenomen in een advies van advocatenkantoor AKD aan de Provincie Utrecht waarin alle elementen die onderdeel zijn van de toets of hier sprake kan zijn van verenigbaar gebruik uitgewerkt zijn. AKD benoemt daarbij ook het risico op het gebrek aan grondslag voor het oorspronkelijke gebruik van de gegevens voor de ambtshalve uitkering van de energietoeslag. We kiezen er voor om voor te sorteren op de aanstaande reparatie van deze grondslag met terugwerkende kracht. Dit doen we In het belang van een efficiënte uitrol van de energiebesparende maatregelen om daarmee de doelgroep zo snel mogelijk te ondersteunen in het terugbrengen van de energiekosten.

Voor wat betreft het verstrekken van de gegevens aan de externe partijen die de maatregelen in praktische zin uitvoeren werken we met een lijst met adressen. We beschouwen het verstrekken van deze lijst als onderdeel van het verenigbaar gebruik van de gegevens. Het bijhouden van deze lijst kan alleen plaatsvinden door de partij die de regeling uitvoert omdat de inwoner zich daar uiteindelijk meldt voor de uitvoering van maatregelen. Er worden zo min mogelijk persoonsgegevens verwerkt bij het bijhouden van de lijst. Ook maken we goede afspraken maken met de externe partijen over het beheer van de lijst.

Artikel 8. Werkwijze maatregel 5: Spouwmuurisolatie

De samenwerking tussen provincie, Duurzaam Bouw Loket (DBL), de gemeente Amersfoort is als volgt afgesproken.

  • -

    Provincie heeft een overeenkomst met DBL voor de administratieve uitvoering van de isolatievouchers

  • -

    Gemeente heeft subsidie voor isolatievouchers van provincie gekregen

  • -

    Het verstrekken van isolatievouchers aan bewoners door de gemeente geschiedt door directe verwijzing naar DBL

  • -

    DBL heeft een lijst van aanbieders geselecteerd en koppelt deze aan de bewoner

  • -

    Als de woning geschikt is en de bewoner stemt in worden de isolatie werkzaamheden uitgevoerd door de aanbieder

  • -

    Na gereed melden van het werk factureert de aanbieder via DBL t.a.v. de gemeente

  • -

    Gemeente betaalt facturen direct aan de aanbieder

Artikel 9. Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Beleidsregels Energiearmoede Amersfoort.

Artikel 10. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na die waarop zij is bekendgemaakt.

Vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 27 september 2022,

de gemeentesecretaris,

de burgemeester,


1

Bewonerstypen zijn: huurders van een woningcorporatie, overige huurders en woningeigenaren.

2

De nummers beginnend met BU verwijzen naar de buurten zoals deze zijn gedefinieerd in de DEGO.