Organisatie | Amersfoort |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Energiearmoede Amersfoort |
Citeertitel | Beleidsregels Energiearmoede Amersfoort |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-10-2022 | nieuwe regeling | 27-09-2022 | 1303672 |
Burgemeester en wethouders van gemeente Amersfoort;
gelezen het voorstel d.d.27 september 2022 met kenmerk 1303672,
overwegende dat het gewenst is beleidsregels te stellen in het kader van de bestrijding van energiearmoede;
gelet op artikel 1:3 lid 4 Algemene wet bestuursrecht, de artikelen 4:81 tot en met 4:84 Algemene wet bestuursrecht en Specifieke uitkering middelen aanpak Energiearmoede d.d. 10 – 12 – 2021
Inwoners van Amersfoort met een laag inkomen ondersteunen met advies en maatregelen om energie en energiekosten te besparen.
Huishoudens met een inkomen van maximaal 120% van bijstandsniveau
Deze groep heeft een energietoeslag ontvangen. Aan deze groep wordt een brief gestuurd met het aanbod en een toelichting op welke wijze ze zich hiervoor kunnen aanmelden. Het maakt daarbij niet uit of al eerder gebruik is gemaakt van het aanbod van een energiecoach (vanuit de RRE of RREW).
Huishoudens met een besteedbaar inkomen van maximaal 120% van bijstandsniveau
Het aanbod is ook beschikbaar voor huishoudens met een inkomen boven de 120%, wanneer het besteedbaar inkomen niet hoger ligt dan 120% van bijstandsniveau en er sprake is van een vraagstuk op het gebied van energie. Dit ter beoordeling van de klantmanager of coach participatie & inkomen aan de hand van de maatwerkvangnetregeling. Deze groep is of komt in beeld bij de klantmanager of de coach participatie & inkomen, al dan niet via het sociale netwerk of via andere communicatiemiddelen.
Aan de doelgroep wordt het volgende aangeboden:
Daarnaast wordt een deel van het budget ingezet om bewoners, die behoren tot de doelgroep en die op grond van de criteria binnen de bestaande witgoedregeling in aanmerking komen voor een nieuwe koelkast, te voorzien van een duurzaam exemplaar.
Het budget voor deze beleidsregel is €2.200.000,-. Dit budget is als volgt opgebouwd:
De verschillende maatregelen worden verstrekt tot het moment dat het maximum budget per maatregel is bereikt. Daarna kunnen er geen nieuwe bijdrages worden verstrekt, tenzij door het college besloten wordt om aanvullend budget beschikbaar te stellen.
Artikel 6. Relatie met bestaand beleid
Inwoners met een inkomen van maximaal 120% van bijstandsniveau hebben van rijkswege, via de gemeente een energietoeslag ontvangen om een deel van de hoge kosten in verband met stijgende energieprijzen te compenseren. Deze groep is als uitgangspunt genomen voor het aanbod binnen de concrete actie energiearmoede.
Met ingang van 1 januari 2012 is het gemeentelijk minimabeleid herzien. Na afschaffing van diverse regelingen voor minima werd ter compensatie het maatwerkvangnet in het leven geroepen. In een bijlage is de volledige tekst van het maatwerkvangnet opgenomen. Waar nodig wordt het maatwerkvangnet ingezet als vangnet voor burgers die het op eigen kracht niet redden. Door het maatwerkvangnet wordt passende ondersteuning in het individuele geval mogelijk. Het maatwerkvangnet biedt aan de klantmanager de basis en de kaders voor de beoordeling of een bewoner die geen energietoeslag heeft ontvangen en daar ook geen recht op heeft wel in aanmerking komt voor het in deze notitie beschreven aanbod.
De maatregelen passen bij de uitgangspunten en voorgenomen maatregelen zoals die zijn opgenomen in het afgesloten coalitieakkoord 2022-2026. Hierin staat met betrekking tot energiearmoede het volgende:
Deze beleidsnotitie voorziet in het bestrijden van energiearmoede op korte termijn. Het betreft de uitvoering van concrete acties op basis van ontvangen financiering van het Rijk en de provincie die binnen een korte periode (voor eind 2023) moet zijn besteed. Energiearmoede is met deze beperkte acties en binnen deze termijn natuurlijk niet opgelost. Hiervoor zal in nauwe samenwerking tussen de afdeling WIZ en het programma Duurzame Stad een meerjarenplan worden opgesteld, als onderdeel van de stadsbrede aanpak energietranisitie
Daarnaast komen een inclusieve energietransitie en het betaalbaar houden of maken van de energierekening in verschillende beleidsdocumenten van de gemeente Amersfoort terug:
”Transitievisie Warmte Gemeente Amersfoort; September 2021
“De gemeente zet zich in om energie-armoede (je hebt niet genoeg geld om comfortabel te leven door hoge energiekosten) te voorkómen. … Ook voor de gemeente is het betaalbaar houden van de energierekening van bewoners een belangrijk uitgangspunt bij de aanpak richting aardgasvrije wijken.”
De in deze notitie beschreven concrete acties passen binnen het eerder vastgestelde beleid.
Het aanbod wordt onder de aandacht gebracht van huishoudens met een inkomen van maximaal 120% van bijstandsniveau met een op naam gestelde brief. Voor het isolatieaanbod wordt een aparte brief op naam gestuurd aan woningeigenaren van een grondgebonden woning met een bouwjaar vóór 2000 binnen deze zelfde specifieke doelgroep.
Voor de eerst genoemde brief wordt uitsluitend gebruik gemaakt van een bestand van WIZ, waarvan de NAW gegevens van de groep huishoudens met een inkomen tot 120% van bijstandsniveau oorspronkelijk zijn gebruikt voor een uitkering ter compensatie van hoge energiekosten.
Voor de tweede brief wordt binnen dit bestand de beperktere doelgroep vastgesteld op basis van gegevens uit een intern bestand dat wordt gebruikt voor de WOZ.
We gaan bij het gebruik van deze lijst en de afbakening van de doelgroep uit van verenigbaar gebruik. De energiebesparende maatregelen waarvoor dezelfde doelgroep nu benaderd wordt hebben hetzelfde doel, ook al is de constructie een wezenlijk andere.
De volledige uitwerking van het verenigbaar gebruik is opgenomen in een advies van advocatenkantoor AKD aan de Provincie Utrecht waarin alle elementen die onderdeel zijn van de toets of hier sprake kan zijn van verenigbaar gebruik uitgewerkt zijn. AKD benoemt daarbij ook het risico op het gebrek aan grondslag voor het oorspronkelijke gebruik van de gegevens voor de ambtshalve uitkering van de energietoeslag. We kiezen er voor om voor te sorteren op de aanstaande reparatie van deze grondslag met terugwerkende kracht. Dit doen we In het belang van een efficiënte uitrol van de energiebesparende maatregelen om daarmee de doelgroep zo snel mogelijk te ondersteunen in het terugbrengen van de energiekosten.
Voor wat betreft het verstrekken van de gegevens aan de externe partijen die de maatregelen in praktische zin uitvoeren werken we met een lijst die niet meer zal bevatten dan postcode en huisnummer. We beschouwen het verstrekken van deze lijst als onderdeel van het verenigbaar gebruik van de gegevens. Het bijhouden van deze lijst kan alleen plaatsvinden door de partij die de regeling uitvoert omdat de inwoner zich daar uiteindelijk meldt voor de uitvoering van maatregelen. Er worden zo min mogelijk persoonsgegevens verwerkt bij het bijhouden van de lijst. Ook maken we goede afspraken maken met de externe partijen over het beheer van de lijst.