Organisatie | Tilburg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Uitbreiding Eenmalige Energietoeslag 2022 gemeente Tilburg |
Citeertitel | Beleidsregels Uitbreiding van Eenmalige Energietoeslag 2022 gemeente Tilburg |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Deze regeling vervangt de Beleidsregels Eenmalige Energietoeslag 2022 gemeente Tilburg.
Deze regeling vervalt op 1 januari 2023.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-10-2022 | nieuwe regeling | 13-09-2022 |
De aanvraag voor de tegemoetkoming wordt ingediend via het digitaal aanvraagformulier op www.tilburg.nl. Indien een digitale aanvraag met DigiD niet mogelijk is kan in afwijking hiervan een schriftelijke aanvraag worden ingediend met het formulier dat hiervoor beschikbaar wordt gesteld.
Als de aanvrager niet in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag kan het college, gelet op alle omstandigheden, in het individuele geval beoordelen of de aanvrager in afwijking van deze beleidsregels alsnog in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag, indien dringende redenen hiertoe noodzaken.
Aldus vastgesteld op 13 september 2022
Het college van burgemeester en wethouders,
de secretaris,
de burgemeester,
De beleidsregel eenmalige energietoeslag 2022 staat niet op zich zelf, maar is gebaseerd op artikel 35 van de Participatiewet. Dit betekent dat wie niet aan de voorwaarden van de wet voldoet, bijvoorbeeld omdat die persoon op de peildatum geen rechthebbende is of omdat een uitsluitingsgrond geldt, geen aanspraak kan maken op de energietoeslag. Soms kan dat een hardheid inhouden. Daar voorziet artikel 5 in.
In artikel 2 wordt de doelgroep nader omschreven. Met vermogen wordt geen rekening gehouden. Voor het begrip ‘inkomen’ en ‘referteperiode’ is aansluiting gezocht bij het beleid dat daarvoor al in de gemeente geldt. Daar voorziet artikel 1 in.
Met artikel 2.5 wordt bepaald dat de Energietoeslag éen keer wordt betaald per adres. Als andere bewoners dan de ontvanger van de EET2022 kunnen aantonen dat zij persoonlijk meer moeten betalen vanwege stijgende energiekosten, kunnen zij de energietoeslag aanvragen met een beroep op de hardheidsclausule artikel 5. Op basis van maatwerk wordt beslist of zij in aanmerking komen voor de Eenmalige Energietoeslag 2022.
Er zijn situaties denkbaar waarbij de aanvrager op de peildatum weliswaar niet voldeed aan de voorwaarden voor de energietoeslag, maar de (enige) uitsluitingsgrond slechts van korte duur was. De gemeente kan overwegen om in dergelijke situaties een toets op hardheid van de voorgenomen afwijzing uit te voeren (zie artikel 5) en hier zo nodig ook beleidsuitgangspunten voor te formuleren. De hardheidsclausule artikel 16 van de Participatiewet voorziet hier niet in.
Studenten krijgen niet standaard de Meedoenregeling, waardoor het inkomensbegrip uit de Meedoenregeling voor hen niet volstaat. Het inkomensbegrip voor studenten wordt hier nader omschreven.
Studenten vanaf 18 jaar die wonen in een zelfstandige woonruimte en zelf hun energie- en woonkosten betalen, kunnen de EET 2022 aanvragen. Huishoudens (zijnde niet-studenten) kunnen in aanmerking komen voor de toeslag als zij 21 jaar of ouder zijn.
Dit verschil in leeftijd tussen huishoudens en studenten heeft te maken met de onderhoudsplicht van ouders voor hun kinderen tot en met 20 jaar: ouders moeten meebetalen aan het levensonderhoud van deze kinderen. En voor kinderen die studeren is er zelfs de plicht bij te dragen tot en met het 26ste levensjaar. DUO stuurt ouders bericht voor welk bedrag zij moeten bijdragen, dus via de studiefinanciering wordt die onderhoudsbijdrage verrekend. Hierdoor mogen we aannemen dat ouders van jonge studenten een onderhoudsbijdrage naar vermogen leveren.
Een dergelijke verrekening is er niet voor jongeren <21 jaar. Voor jongeren in de leeftijd 18 tot en 20 jaar met een bijstandsuitkering en die zelfstandig wonen en die geen beroep kunnen doen op de onderhoudsplicht van hun ouders, passen we de hardheidsclausule EET2022 toe.
Een student die aanspraak kan maken op studiefinanciering op grond van de Wet studiefinanciering 2000 kan een inkomen krijgen tot de maximale beurs, dit is een combinatie van gift en lening. De maximale beurs is verschillend voor MBO en voor HBO/WO studenten en is gelijk aan het van toepassing zijnde normbedrag voor de kosten van levensonderhoud. (artikel 33.2 van de Participatiewet). Uit de brief van de minister aan de Tweede kamer bij de behandeling van Wetsvoorstel eenmalige energietoeslag lage inkomens dd 7 juli 2022: ‘Gelet op het karakter van de Participatiewet als vangnet, moet de maximale leencapaciteit op grond van de Wet studiefinanciering 2000 als zogenaamde ‘voorliggende voorziening’ worden beschouwd.’ . In de praktijk betekent dit dat, ongeacht of een student leent en de maximale beurs afneemt of niet, bij het berekenen van het inkomen en de normbedragen wordt uitgegaan van de aanwezigheid van het bedrag aan maximale beurs.
De EET2022 kan ook worden aangevraagd door een uitwonende student die woont op een zelfstandig adres (een woning met eigen voorzieningen, waarvoor huurtoeslag mogelijk is), die zelf een en de kosten voor woning en voor energie betaalt van de eigen bankrekening. Hieronder vallen dus niet kamerbewoners met gedeelde voorzieningen die geen zelfstandig adres hebben.
Dit artikel vervalt. Hierin werd de doelgroep voor de eerste ambtshalve uitbetaling gedefinieerd. Deze uitbetaling is inmiddels volledig gerealiseerd en hoeft niet langer opgenomen te worden in de beleidsregels.
4.3 Hiermee wordt de periode van aanvragen voor de nieuwe doelgroep studenten een periode van ruim drie maanden.