Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gennep

Beleidsregels opvang ontheemden Oekraïne

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGennep
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels opvang ontheemden Oekraïne
CiteertitelBeleidsregels opvang ontheemden Oekraïne
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Het besluit wordt gewijzigd indien vaststelling van nieuwe hogere regelgeving dit noodzakelijk maakt.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-10-2022nieuwe regeling

28-09-2022

gmb-2022-443050

549930

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels opvang ontheemden Oekraïne

 

De burgemeester van Gennep,

 

Overwegende dat:

 

  • er door de gemeente Gennep op Residence Heijendael te Heijen opvangmogelijkheid wordt geboden aan maximaal 450 ontheemden;

  • er binnen de gemeente Gennep daarnaast aan maximaal 50 ontheemden particuliere opvang wordt geboden;

  • de Regeling Opvang Ontheemden Oekraïne aan de burgemeester de opdracht geeft om die opvang te regelen;

  • de gemeente de zelfstandigheid van ontheemden zoveel mogelijk bevordert;

  • het in het belang van rechtsgelijkheid en een efficiënte en verantwoordbare uitvoering nodig is, om in aanvulling op de Regeling Opvang Ontheemden Oekraïne nadere regels te stellen, naast de reeds eerder vastgestelde huisregels voor Residence Heijendael;

 

 

B E S L U I T:

 

De navolgende beleidsregels opvang ontheemden Oekraïne vast te stellen

 

 

Artikel 1. Begrippen

  • 1.

    In deze beleidsregels wordt verstaan onder regeling: de Regeling Opvang Ontheemden Oekraïne, vastgesteld door de minister en de staatssecretaris van justitie en veiligheid op 1 april 2022;

  • 2.

    De in deze beleidsregel gehanteerde begrippen hebben dezelfde definitie als de begrippen in de regeling behoudens nagenoemde verschillen;

  • 3.

    Onder gezin wordt verstaan: de personen die een gezamenlijke huishouding voeren tezamen met de van hun afhankelijke kinderen als bedoeld in de Participatiewet. In afwijking daarvan worden niet-verwante personen die bij elkaar in dezelfde opvang zijn geplaatst, niet als gezamenlijke huishouding aangemerkt;

  • 4.

    Inkomsten: Inkomsten zoals bedoeld in de Participatiewet;

  • 5.

    Leefgeld: de financiële toelage die ontheemden ontvangen op grond van artikel 10 of 12 van de regeling.

 

Artikel 2. Leefgeld

  • 1.

    De ontheemde is verplicht inkomsten van hem en zijn gezin en wijzigingen in hun leefsituatie direct, volledig en naar waarheid aan de gemeente te melden door middel van een maandelijks door de gemeente beschikbaar gesteld formulier;

  • 2.

    Zolang het formulier, bedoeld in het eerste lid, niet volledig ingevuld en ondertekend is ingeleverd bij de gemeente, wordt aan de ontheemde en zijn gezin geen leefgeld uitbetaald;

 

Artikel 3. Buitengewone kosten

  • 1.

    Bij het vergoeden van buitengewone kosten als bedoeld in artikel 11 en artikel 12 lid 9 van de regeling, wordt zoveel mogelijk aangesloten bij de uitvoering van de individuele bijzondere bijstand als bedoeld in artikel 35 lid 1 van de Participatiewet, met inachtneming van de volgende artikelleden.

  • 2.

    Bij het vergoeden van buitengewone kosten wordt rekening gehouden met eigen draagkracht. De draagkracht wordt per gezin bepaald op 10% van het gezamenlijk leefgeld als omschreven in artikel 10 en artikel 12 lid 2 en 3 van de regeling, gedurende 12 maanden.

  • 3.

    De draagkracht wordt verhoogd met de vooraf begrote inkomsten gedurende 12 maanden, die uitgaan boven de hoogte het in lid 2 bedoelde leefgeld. Bij onbillijkheid kan een herrekening na afloop van de genoemde 12 maanden plaatsvinden.

  • 4.

    Kosten die op grond van beleidskeuzes in andere regelingen niet vergoed worden omdat zij bovenmatig zijn, luxe, zien op onwerkbare of onbewezen behandelingen of om financiële redenen buiten vergoeding zijn gelaten, worden niet vergoed.

 

Artikel 4. Onderwijs

  • 1.

    Op grond van artikel 6 lid 2 onder c van de regeling heeft de burgemeester met scholen van primair en voortgezet onderwijs afspraken gemaakt voor het bieden van onderwijs.

  • 2.

    De gemeente bevordert dat de scholen aan de ontheemden een zo regulier mogelijk passend onderwijsaanbod doen met ruimte voor maatwerk.

  • 3.

    De ontheemde in de leerplichtige leeftijd is verplicht tot het volgen van onderwijs in Nederland. Op de naleving wordt toegezien. Scholen mogen in hun lesaanbod gebruik maken van digitaal lesaanbod uit Oekraïne of gericht op Oekraïense kinderen.

  • 4.

    Leerlingenvervoer wordt geboden conform de gemeentelijke verordening.

 

Artikel 5. Recreatieve voorzieningen

  • 1.

    Aan de ontheemde en zijn gezin kunnen tegemoetkomingen worden verstrekt uit de jeugd- en volwassenenfondsen, uit de Stichting Leergeld en ondersteuning door de sport- en cultuurcoaches, op gelijke voet als aan niet-ontheemde inwoners van de gemeente.

  • 2.

    Bij de toepassing van het eerste lid wordt, evenals voor niet-ontheemde inwoners, rekening gehouden met de draagkracht van het gezin. Hierbij wordt artikel 3 in acht genomen. Aan een gezin met voldoende eigen draagkracht worden de tegemoetkomingen niet verstrekt.

 

Artikel 6. Inwerkingtreding

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 oktober 2022.

  • 2.

    Het besluit wordt gewijzigd indien vaststelling van nieuwe hogere regelgeving dit noodzakelijk maakt.

 

 

Aldus besloten door de burgemeester van Gennep

Op 28 september 2022

Burgemeester en wethouders van Gennep,

De burgemeester, De heer H. Teunissen.

Bijlage Toelichting

Algemeen

De gemeente Gennep heeft een grootschalige opvang. Dit heeft een relatief grote impact op een kleine gemeenschap. De gevolgen moeten daarom goed geregeld worden.

De uitgangspunten die wij hanteren zijn als volgt:

    • -

      We hanteren de landelijke regelingen en voeren geen boven-wettelijk beleid;

    • -

      We bevorderen zoveel mogelijk de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van de ontheemden;

    • -

      We bevorderen dat ontheemden en niet-ontheemden zoveel mogelijk gelijk behandeld worden;

    • -

      We streven ernaar om zoveel mogelijk aan te sluiten bij bestaand beleid en bestaande uitvoering, uit oogpunt van gelijkheid en uit oogpunt van een efficiënte uitvoering.

     

Artikelgewijs

Artikel 1

In artikel 1 is een definitie opgenomen van ‘gezin’. De landelijke Regeling Opvang Ontheemden Oekraïne kent die definitie niet, wat het moeilijk maakt om de draagkracht voor ondersteuning goed vast te stellen. De definitie sluit zoveel mogelijk aan bij de bekende begrippen in de bijstandsverlening om de uitvoerbaarheid en gelijke behandeling te borgen.

 

Een uitzondering wordt gemaakt voor gezamenlijke huishouding van niet gezinsleden. Die hangt af van het samen gehuisvest zijn in combinatie met vrijwillig zorgdragen voor elkaar. Dat is bij ontheemden die noodgedwongen een woonruimte delen niet goed vast te stellen. Zij worden niet als één gezamenlijk huishouden aangemerkt.

 

Artikel 2

De landelijke regeling geeft geen expliciete verplichting om maandelijks inlichtingen te geven over het eigen inkomen. Deze lacune wordt gevuld. Dit is overeenkomstig de inlichtingenplicht die niet-ontheemden hebben die bijstand van de gemeente ontvangen.

 

De inlichtingenplicht geldt het hele gezin. Op grond van beperkingen in de landelijke regeling, hebben inkomsten van een ontheemde géén directe invloed op het leefgeld van andere gezinsleden. Het leefgeld van de partner en de kinderen mag niet gekort worden en loopt door, als een ontheemde inkomsten heeft.

 

Artikel 3

De landelijke regeling geeft ontheemden recht op ondersteuning voor bijzondere kosten. De landelijke regeling geeft hiervoor geen maatstaf. In artikel 3 wordt geregeld dat ondersteuning voor bijzondere kosten aan ontheemden op dezelfde manier wordt geregeld als ondersteuning voor niet-ontheemde inwoners. Dit bevordert de efficiency van de uitvoering en de gelijke behandeling.

 

Artikel 4

Het is in het belang van de bescherming en ontwikkeling van het kind (intellectueel en sociaal) dat zij deelnemen aan het onderwijs. De gemeente maakt hierover afspraken met de plaatselijke onderwijsinstellingen van primair en voortgezet onderwijs.

 

In eerste instantie heeft de gemeente 100% leerlingenvervoer geregeld omdat de ontheemde kinderen niet vertrouwd waren met fietsen in het Nederlandse verkeer. De gemeente heeft de betreffende kinderen fiets- en verkeersonderwijs geboden. Het leerlingenvervoer wordt alleen nog geboden op voet van de gemeentelijke verordening. Dit bevordert de efficiency van de uitvoering en de gelijke behandeling.

 

De landelijke regeling voorziet niet in MBO-, HBO of WO-onderwijs boven de leerplichtige leeftijd. Ontheemden moeten deelname aan dit onderwijs zelf bekostigen. De gemeente geeft hierin geen (boven-wettelijke) bijdrage.

 

Artikel 5

In de regeling (artikel 6 lid 1c), wordt aan de burgemeester de opdracht gegeven om recreatieve voorzieningen te regelen. De gemeente doet dit, door aan ontheemden dezelfde faciliteiten ter beschikking te stellen als aan niet-ontheemde inwoners. Dit is een bijdrage naar draagkracht.