Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Veiligheidsregio Zeeland

Regeling lokale bestedingsdoelen Individueel Keuzebudget

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVeiligheidsregio Zeeland
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingRegeling lokale bestedingsdoelen Individueel Keuzebudget
CiteertitelLokale regeling bestedingsdoelen IKB 2020
Vastgesteld dooralgemeen bestuur
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Lokale regeling bestedingsdoelen IKB d.d. 1 januari 2017.

Vanaf de inwerkingtredingdatum vervallen eerder in dit kader vastgestelde regelingen.

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zeeland 2021

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-10-2022nieuwe regeling

04-02-2020

bgr-2022-1079

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling lokale bestedingsdoelen Individueel Keuzebudget

Het Dagelijks Bestuur van Veiligheidsregio Zeeland

 

besluit:

  • gelet op artikel 125 van de Ambtenarenwet;

  • gelet op het bepaalde in artikel 3:29 lid 2 de CAR/UWO;

  • gelet op artikel 14 van de “Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zeeland 2013”;

  • gelet op de bepalingen in de Belastingwetgeving;

  • gelet op de verkregen instemming van het Georganiseerd overleg;

tot het vaststellen van de navolgende regeling en deze op te nemen in de arbeidsvoorwaardenregeling van Veiligheidsregio Zeeland

 

Regeling lokale bestedingsdoelen Individueel Keuzebudget

Artikel 1 Bestedingsdoelen IKB

Als bestedingsdoelen, als bedoeld in artikel 3:29 lid 1 van de CAR/UWO, zijn aangewezen:

  • het kopen van vakantie-uren, tot een maximum van vier maal de aanstellingsduur per week gedurende het kalenderjaar;

  • extra inkomen door uitbetaling van het IKB tot een maximum van het tot aan de datum van uitbetaling opgebouwde IKB;

  • het financieren van een opleiding, indien en voor zover deze niet door de VRZ wordt vergoed en de geldende fiscale regelgeving de besteding van het IKB aan dit doel belastingvrij mogelijk maakt;

  • verkopen verlof max 2x arbeidsduur per week.

Lokaal zijn deze doelen conform artikel 3:29 lid 2 aangevuld met:

  • Computer/tablets/laptop

  • (Elektrische) fiets

  • Een fiscale uitruil voor de kosten woon-werkverkeer

  • Sportabonnement en/of sportaccessoires

  • Vakbondscontributie

  • Extra storting in ABP-Extra Pensioen

Nadere regels zijn gesteld in de bijlage van deze regeling.

Artikel 2 Deelname

  • 1.

    Voor deelname aan de (lokale) IKB-regeling dient de ambtenaar te voldoen aan de regels en voorwaarden die in hoofdstuk 3 van de CAR/UWO, de artikelen van deze regeling en de bijlage zijn vermeld.

  • 2.

    Voor zover en zo lang aan de daarvoor geldende eisen wordt voldaan kan er voor de in artikel 1 genoemde bestedingsdoelen gebruik worden gemaakt van de fiscaal gunstige regelingen. Het fiscaal voordeel is daarbij het voordeel voor de ambtenaar.

  • 3.

    Deelname is slechts mogelijk zo lang het vastgestelde budget dit toelaat. Na aanmelding is deelname pas mogelijk indien HRM de aanvraag geaccordeerd heeft. De datum van aanvraag is leidend en niet de datum van salarisverwerking. De lokale doelen worden per 1 april van het betreffende kalenderjaar opengesteld. Dit om te voorkomen dat er ongelijke kansen zijn op basis van inkomen/IKB-opbouw.

Artikel 3 Aanmelding

  • 1.

    Ambtenaren kunnen zich aanmelden voor het aanwenden van het IKB voor een bestedingsdoel door het volledig invullen van de benodigde gegevens in het HR-systeem vergezeld met de benodigde bijlagen.

  • 2.

    De medewerker stemt middels de aanvraag in met het aanwenden van het IKB voor een bestedingsdoel. Na instemming door de werkgever geldt deelname als een aanvulling op het aanstellingsbesluit of de arbeidsovereenkomst en wordt als zodanig toegevoegd aan het (digitale) personeelsdossier. De datum van aanvraag is leidend en niet de datum van salarisverwerking. De lokale doelen worden per 1 april van het betreffende kalenderjaar opengesteld. Dit om te voorkomen dat er ongelijke kansen zijn op basis van inkomen/IKB-opbouw.

Artikel 4 Citeertitel, inwerkingtreding en werkingsduur

  • 1.

    Deze regeling kan worden aangehaald als de “Lokale regeling bestedingsdoelen IKB 2020” en treedt in werking met ingang van 1 januari 2020. Vanaf de inwerkingtredingdatum vervallen eerder in dit kader vastgestelde regelingen.

  • 2.

    Deze regeling heeft een werkingsduur tot de datum van vaststelling van een nieuwe regeling.

  • 3.

    Met ingang van 1 januari 2020 komt de “Lokale regeling bestedingsdoelen IKB” d.d. 1 januari 2017 te vervallen.

Namens het Algemeen Bestuur van Veiligheidsregio Zeeland vastgesteld op 4 februari 2020

voorzitter

secretaris

Bijlage: lokale bestedingsdoelen IKB

 

Computers / tablets / laptops

  • 1.

    U mag een computer, laptop of tablet (incl. accessoires) voor eigen gebruik uitruilen.

  • 2.

    U mag per 36 maanden maximaal € 750,- bruto verrekenen.

  • 3.

    Verrekening met het IKB vindt plaats in één maand in het jaar van aanschaf.

  • 4.

    U dient het totaalbedrag van uw aankoop zelf te betalen aan de leverancier.

Fiets

  • 1.

    U mag één keer per 36 maanden een fiets (inclusief accessoires en verzekering) voor eigen gebruik uitruilen.

  • 2.

    U mag maximaal € 1.250,- bruto verrekenen.

  • 3.

    Verrekening met het IKB vindt plaats in één maand in het jaar van aanschaf.

  • 4.

    U dient het totaalbedrag van uw aankoop zelf te betalen aan de leverancier.

  • 5.

    Bij einde aanstelling wordt het resterende bedrag dat nog moet worden verrekend, ingehouden op het netto loon.

Sportabonnement

  • 1.

    U mag één keer per kalenderjaar uw sportabonnement of sportaccessoires uitruilen. Het sportabonnement dient op uw naam te staan en bij de aanvraag dient u de factuur en het betaalbewijs te overleggen. De sportaccessoires zijn enkel voor eigen gebruik van de aanvrager.

  • 2.

    U mag maximaal € 500,- bruto verrekenen.

  • 3.

    U dient de abonnementskosten zelf te betalen aan de leverancier.

Vakbondscontributie

  • 1.

    U mag één keer per kalenderjaar uw vakbondscontributie uitruilen. Bij de aanvraag dient u een kopie van het betaalbewijs of een kopie van de originele brief van de vakbond in te leveren.

  • 2.

    U krijgt uw jaarcontributie in één keer belastingvrij terug. Als u een belastingvrije vergoeding van de jaarcontributie hebt ontvangen en u zegt gedurende het jaar uw lidmaatschap op, dan moet u deze stopzetting meteen doorgeven aan de afdeling HRM van Veiligheidsregio Zeeland. Te veel ontvangen onbelaste vergoeding wordt gecorrigeerd.

Vergoeding woon-werkverkeer

  • 1.

    De Belastingdienst gaat ervan uit dat iemand die vijf dagen per week werkt met een normaal werkrooster, gemiddeld 214 dagen per jaar werkt. Daardoor kan de medewerker maximaal 214 maal de reisafstand (berekende route met ANWB routeplanner, kortste route) v.v. x € 0,19 per kilometer uitruilen. Voor medewerkers die minder dan 5 dagen per week werken geldt dit aantal naar rato. Als u bijvoorbeeld 20 uur per week werkt, verdeeld over 2½ dag per week, dan vult u bij ‘aantal dagen per week’ 3 dagen in. Er wordt dan bij de berekening uitgegaan van 128,4 dagen (3/5 x 214). Ook als u niet het hele jaar in dienst was, wordt het bedrag verrekend met de diensttijd in het betreffende kalenderjaar.

  • 2.

    Als u van Veiligheidsregio Zeeland al een vergoeding woon-werkverkeer ontvangt, wordt dit verrekend met het maximaal toegestane bedrag dat door de Belastingdienst is vastgesteld.

  • 3.

    Als u langer dan 6 weken aaneengesloten afwezig bent geweest, bijvoorbeeld vanwege ziekte of langdurig verlof, dan komt u over die periode niet in aanmerking voor de vergoeding.

Extra storting in ABP-Extra Pensioen

  • 1.

    U mag extra geld storten voor uw ABP-Extra Pensioen.

  • 2.

    Via ‘Mijn ABP’ kunt u meer informatie krijgen over de mogelijkheden die specifiek op u van toepassing zijn.

  • 3.

    De IKB-aanvraag vindt plaats via het HR-systeem.