Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Westerwolde

Verlenging veiligheidsrisicogebied en publiek cameratoezicht Ter Apelervenen 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWesterwolde
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerlenging veiligheidsrisicogebied en publiek cameratoezicht Ter Apelervenen 2022
CiteertitelVerlenging van het veiligheidsrisicogebied en het publiek cameratoezicht Ter Apelervenen 2022
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 151b van de Gemeentewet
  2. artikel 151c van de Gemeentewet
  3. Algemene Plaatselijke Verordening Westerwolde 2020
  4. artikel 3 van de Politiewet 2012
  5. artikel 13 van de Politiewet 2012
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-2022nieuwe regeling

29-09-2022

gmb-2022-440810

ZEEA89254C2

Tekst van de regeling

Intitulé

Verlenging veiligheidsrisicogebied en publiek cameratoezicht Ter Apelervenen 2022

De burgemeester van Westerwolde;

 

Gelet op:

het bepaalde in artikel 151b en artikel 151c van de Gemeentewet, artikel 2:76 en artikel 2:77 van de Algemene Plaatselijke Verordening Westerwolde 2020 en artikel 3 en artikel 13 van de Politiewet 2012;

 

Overwegende dat:

  • in het aanmeldcentrum van de Immigratie- en Naturalisatiedienst in Ter Apel (hierna: aanmeldcentrum) en in het opvangcentrum van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (hierna opvangcentrum) sprake is van een bovengemiddelde instroom en een stagnerende uitstroom van asielzoekers, waardoor het aantal asielzoekers dat maximaal op het terrein mag verblijven met regelmaat wordt overschreden;

  • door de overbezetting asielzoekers in de sporthal, de kantoren van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (hierna: IND) en buiten de hekken op het gras verblijven en overnachten;

  • de sfeer binnen en buiten het terrein en in het dorp grimmig en gespannen is, geregeld vechtpartijen ontstaan, medewerkers met een publieke functie en inwoners en ondernemers uit Ter Apel zich onveilig voelen dan wel overlast ondervinden en regelmatig inzet van politie of medewerkers toezicht en handhaving nodig is;

  • ondanks herhaalde verzoeken bij de minister en staatssecretaris van Justitie en Veiligheid tot op heden nog geen oplossing is geboden voor de ontstane situatie in Ter Apel;

  • de situatie door de onophoudelijke instroom van asielzoekers in toenemende mate verslechtert, waardoor een onhoudbare situatie in en rondom het aanmeldcentrum en opvangcentrum is ontstaan;

  • sprake is van (ernstige vrees voor) verstoring van de openbare orde die noopt tot acuut ingrijpen;

  • er vele onderlinge irritaties en spanningen zijn richting het COA en de IND en tussen de asielzoekers, die al meerdere malen tot conflicten, confrontaties, fikse vechtpartijen met steekwapens en gewonden en aanhoudingen hebben geleid;

  • sinds de invoering van het veiligheidsrisicogebied meerdere keren wapens in beslag zijn genomen;

  • door de aanwezigheid van wapens de openbare orde wordt verstoord, dan wel bestaat er ernstige vrees voor het ontstaan daarvan op het terrein aan de Ter Apelervenen aan de voorzijde van het aanmeldcentrum in Ter Apel;

  • De burgemeester overeenkomstig artikel 151c van de Gemeentewet en artikel 2:77 Algemene Plaatselijke Verordening Westerwolde 2020 kan besluiten tot plaatsing van camera's voor een bepaalde duur ten behoeve van het toezicht op een openbare plaats in het kader van de handhaving van de openbare orde;

  • Cameratoezicht nuttige en bruikbaar is voor de politie bij de handhaving van de openbare orde;

  • Het cameratoezicht moet worden gezien in samenhang met andere maatregelen in het kader van de handhaving van de openbare orde;

  • De burgemeester, na overleg met de officier van justitie in het overleg, bedoeld in artikel 13, eerste lid, van de Politiewet 2012, de periode vast stelt waarin in het belang van de handhaving van de openbare orde daadwerkelijk gebruik van de camera’s plaatsvindt en de met de camera’s gemaakte beelden in elk geval rechtstreeks worden bekeken;

  • Op basis van de Wet politiegegevens de korpschef van de politie de verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van de camerabeelden is;

  • De verwerking van de beelden moet voldoen aan de eisen van de Wet politiegegevens;

  • De camerabeelden worden bekeken door daarvoor bevoegde personen;

  • Het belang van handhaving van de openbare orde zwaarder weegt dan het individuele belang;

  • De duur van deze aanwijzing en de omvang van het gebied proportioneel moet zijn in relatie tot het beoogde legitieme doel;

  • Het cameratoezicht en het veiligheidsrisicogebied bijdragen aan het verhogen van de veiligheid van gebruikers van het gebied en medewerkers met een publieke functie die werkzaam zijn in gebied;

  • Dit besluit eerder kan worden ingetrokken als het cameratoezicht of het veiligheidsrisicogebied niet langer noodzakelijk is in het belang van de handhaving van de openbare orde.

Besluit het volgende:

Na overleg met de officier van justitie en gehoord hebbende de politie als bedoeld in artikel 13 van de Politiewet 2012;

 

  • Het besluit: verlenging van het veiligheidsrisicogebied en het publiek cameratoezicht Ter Apelervenen 2022 vast te stellen onder de navolgende artikelen;

Artikel 1  

Als gebied aan te wijzen:

Het gebied gelegen tussen de rotonde Ter Apelervenen/Nulweg en de westelijke rotonde Ter Apelervenen/A.G. Wildervanckweg en de westelijke gemeentegrens, zoals in de bijlage bruinachtig gearceerd, aan te wijzen als veiligheidsrisicogebied als bedoeld in artikel 2:76 van de Algemene Plaatselijke Verordening Westerwolde 2020 en voor cameratoezicht als bedoeld in artikel 2:77 van de Algemene Plaatselijke Verordening Westerwolde 2020.

Artikel 2  

  • 1:

    De camera’s 7 dagen in de week en 24 uur per dag in gebruik zijn.

  • 2:

    Camerabeelden die zijn opgenomen worden bekeken en gebruikt als er calamiteiten of incidenten hebben plaatsgevonden.

  • 3:

    Camerabeelden live uitgekeken kunnen worden tussen 12:00 uur en 24:00 uur of bij calamiteiten of incidenten op andere tijdstippen.

  • 4:

    De opgenomen beelden ten hoogste 28 dagen worden bewaard.

Artikel 3  

  • 1:

    Dit besluit treedt in werking op 1 oktober 2022 en is geldig tot 1 november 2022.

  • 2:

    Dit besluit wordt aangehaald als: verlenging van het veiligheidsrisicogebied en het publiek cameratoezicht Ter Apelervenen 2022.

Burgemeester van de gemeente Westerwolde,

Jaap Velema

burgemeester

Bezwaar

Wanneer u het niet eens bent met deze beslissing, dan kunt u een bezwaarschrift indienen. In een bezwaarschrift moet in ieder geval het volgende staan:

  • uw naam en uw adres;

  • de datum waarop u uw bezwaarschrift hebt geschreven;

  • de datum van het besluit waar u bezwaar tegen maakt en een omschrijving van het besluit. Wilt u het kenmerk boven deze brief vermelden?

  • de motivering waarom u het niet eens bent met het besluit;

  • uw handtekening.

Uw bezwaarschrift stuurt u, binnen zes weken na publicatie van dit besluit,

naar de burgemeester van de gemeente Westerwolde,

Postbus 14, 9550 AA Sellingen.

 

Wanneer uw bezwaarschrift zo veel spoed heeft dat het besluit op bezwaar niet kan worden afgewacht dan kunt u de rechtbank vragen om een voorlopige

voorziening. U stuurt uw verzoekschrift naar de Rechtbank Noord Nederland,

Locatie Groningen, Postbus 150, 9700 AD Groningen.

 

Als u beschikt over een DigiD dan kunt u dat in sommige gevallen ook digitaal doen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

 

Bijlage