Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Woerden

Besluit van de directie van Woerden houdende een uitvoeringsbesluit ten behoeve van de Organisatieregeling 2022 (Uitvoeringsbesluit 2022)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWoerden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van de directie van Woerden houdende een uitvoeringsbesluit ten behoeve van de Organisatieregeling 2022 (Uitvoeringsbesluit 2022)
CiteertitelUitvoeringsbesluit 2022
Vastgesteld doorgeattribueerde functionaris
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Uitvoeringsbesluit ten behoeve van de organisatieregeling 2013

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-2022nieuwe regeling

14-09-2022

gmb-2022-436852

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van de directie van Woerden houdende een uitvoeringsbesluit ten behoeve van de Organisatieregeling 2022 (Uitvoeringsbesluit 2022)

 

De directie van de gemeente Woerden;

 

gelet op artikel 2 lid 5 van de “Organisatieregeling 2022”;

 

BESLUIT:

 

vast te stellen het:

 

UITVOERINGSBESLUIT ten behoeve van de ORGANISATIEREGELING 2022

 

Hoofdstuk 1 Inrichting ambtelijke organisatie

Artikel 1 Inrichting van de ambtelijke organisatie

1.De ambtelijke organisatie van de gemeente is, afgezien van de griffie, ingedeeld in de volgende teams:

a. Team Strategie, Financiën en Control

b. Team Klant Contact Centrum

c. Team Vergunningen, Toezicht en Handhaving

d. Team Openbare Orde en Veiligheid

e. Team Informatie & Communicatie technologie

f. Team Gegevensbeheer

g. Team Documentaire informatievoorziening

h. Team Bestuurs- en Directiesecretariaat

i. Team Juridische Zaken

j. Team Communicatie

k. Team Personeel en Organisatie

l. Team Afval en Reiniging

m. Team Wijkonderhoud

n. Team Realisatie en Beheer

o. Team Vastgoed

p. Team Ruimtelijk Beleid en Projecten

q. Team Ruimtelijke Plannen

r. Team Strategie & Beleid Sociaal Domein

s. Team Sociaal Team

t. Team Jeugd & Gezin

Artikel 2 Taken van het team Strategie, Financiën en Control

Onder de aansturing van een teammanager is de taak van het team Strategie, Financiën en Control de zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:

- Strategie

- Concernbrede kaderstelling

- PenC-cyclus

- Beleidscoördinatie

- Risicomanagement

- Inkoopmanagement

- Contractbeheer

- Onderzoek en analyse

- Ondersteuning auditcommissie

- Auditing

- Team- en programmacontrol

- Interne controle / rechtmatigheid

- Recht- en doelmatigheidsonderzoek o.g.v. art. 213a Gemeentewet

- Informatieveiligheid en privacy

- Organisatieontwikkeling

- Boekhouding en jaarrekening - (meerjaren) Begroting en financieel beleid - Financiële administratie en invordering - Treasury en verzekeringen - Interne controle

- Invorderingszaken

- Geldstromen gemeentefonds

- Managementrapportages

- Fiscaliteit

- Financiën verbonden partijen, garanties en waarborgen

- Business Control

- Verzorgen Financiële administratie

- Kwijtschelding

- Inkomende subsidies

Artikel 3 Taken van het team Klant Contact Centrum

Onder de aansturing van een teammanager is de taak van het team Klant Contact Centrum de zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:

- KCC Burgerservice: registratie persoonsgegevens t.b.v. persoonsinformatievoorziening, verstrekken documenten, verstrekken van informatie inzake gemeentelijke belastingen

- KCC TIP: het zelfstandig afhandelen van vragen en verzoeken, c.q. vragen en verzoeken doorgeleiden en registreren

- Gegevensbeheer basisregistratie personen

- Kwaliteitsbeheer

- Burgerlijke stand

- Verkiezingen: het organiseren van plaatselijke en landelijke verkiezingen

- Naturalisatie en optie

Artikel 4 Taken van het team Vergunningen, Toezicht en Handhaving

Onder de aansturing van een teammanager is de taak van het team Vergunningen, Toezicht en Handhaving de zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:

- Opmaken van processen-verbaal van constatering, zoals bedoeld in artikel 10 Wet BAG

- Bouw- en woningtoezicht

- Toezicht en handhaving

- Besluitvorming over aanvragen op het gebied van Omgevingsvergunningen, APV en Bijzondere wetten

- Het geven van informatie, c.q. het voor zover mogelijk marginaal toetsen van aanvragen en huisnummering

- Besluitvorming over aanvragen op het gebied van Omgevingsvergunningen, APV en Bijzondere wetten.

Artikel 5 Taken van het team Openbare Orde en Veiligheid

Onder de aansturing van een teammanager is de taak van het team Openbare Orde en Veiligheid de zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:

- Integraal veiligheidsbeleid

- Inzet en ontwikkeling veiligheidsinstrumenten

- Handhaving openbare orde en veiligheid

- Crisiscoördinatie

- Aanpak Ondermijning/Bibob

- Prostitutie en mensenhandel

- WvGGZ (Crisismaatregel)

- Wet aanpak woonoverlast

- Wet Tijdelijke Huisverbod

- PGA

- Nazorg ex-gedetineerden/BIJ-meldingen

- School en veiligheid

- Buurtveiligheidsteams

- Radicalisering

- Oud & Nieuw

Artikel 6 Taken van het team Informatie & Communicatie technologie

Onder de aansturing van een teammanager is de taak van het team Informatie & Communicatie technologie de zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:

- Eerste- en tweedelijns hulp op ICT-gebied

- Beheer van software en hardware binnen de gemeente

- Het opzetten van ICT-projecten

- Informatiebeleid

- ICT beleid en informatieplanning

- Onderhoud en ontwikkeling van informatievoorziening en ICT

Artikel 7 Taken van het team Gegevensbeheer

Onder de aansturing van een teammanager is de taak van het team Gegevensbeheer de zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:

- Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG)

- Basisregistratie Waardering Ontroerende Zaken (WOZ)

- Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT)

- Basisregistratie Nieuw Handelsregister (NHR)

- Basisregistratie Topografie (BRT)

- Basisregistratie Kadaster (BRK)

- Inwinning van geometrie

- Landmeetkundige werkzaamheden t.b.v. locatieontwikkeling

- Registratie van publiekrechtelijke beperkingen

- Wet WOZ, onroerende-zaakbelastingen, riool-, en afvalstoffenheffing, reinigingsrechten, hondenbelasting, BIZ-bijdrage, precario- en toeristenbelasting.

- belastingverordeningen

- bezwaar en beroep inzake gemeentelijke belastingen

Artikel 8 Taken van het team Documentaire informatievoorziening

Onder de aansturing van een teammanager is de taak van het team Documentaire informatievoorziening de zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:

- Documentaire Informatievoorziening

- Postverzending

Artikel 9 Taken van het team Bestuurs- en Directiesecretariaat

Onder de aansturing van een teammanager is de taak van het team Bestuurs- en Directiesecretariaat de zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:

- Agendabeheer college en gemeentesecretaris / college en directie wethouders

- Kabinetszaken Koninklijke Onderscheidingen en Gemeentelijke Onderscheidingen

- Organiseren bijeenkomsten

- Algemeen administratieve ondersteuning

- Voorbereiden vergaderingen

- Opstellen agenda en besluitenlijst directie

- Speeches, voorwoorden en persberichten (voor Onderscheidingen) schrijven

- Behandelen facturen

- Regelen afscheidsrecepties en ambtsjubilea personeel

- Werkbezoeken en themaplannen college

- Administratie huwelijken en 100+ jarigen

Artikel 10 Taken van het team Juridische Zaken

Onder de aansturing van een teammanager is de taak van het team Juridische Zaken de zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:

- In- en extern klachtrecht

- Secretariaat Adviescommissie bezwaarschriften

- Juridische kwaliteitszorg

- (pre) Mediation

- Beheer verordeningen en beleidsregels

- Integrale advisering (tweedelijns) aan teams, bestuur en directie op het gebied van juridische zaken

- Bestuurlijke kwaliteitscontrole directie- en collegevoorstellen

Artikel 11 Taken van het team Communicatie

Onder de aansturing van een teammanager is de taak van het team Communicatie de zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:

- Communicatie

- Consulentschap op het taakgebied communicatie

Artikel 12 Taken van het team Personeel en Organisatie

Onder de aansturing van een teammanager is de taak van het team Personeel en Organisatie de zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:

- Personeel en Organisatie

- Personeels- en salarisadministratie t.b.v. in-, door- en uitstroom

- Recruitment

- Arbeidsvoorwaarden

- Arbeidsomstandigheden

- Ziekteverzuim

- Strategisch HR beleid

- Organisatie ontwikkeling

- Lerende organisatie en Groene Hart Academie

Artikel 13 Taken van het team Afval en Reiniging

Onder de aansturing van een teammanager is de taak van het team Afval en Reiniging de zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:

- Inzamelen huishoudelijk afval

- Afvalbeleid

- Beheer afvalbrengstation

- Straatreiniging

- Houden van toezicht

- Circulariteit

Artikel 14 Taken van het team Wijkonderhoud

Onder de aansturing van een teammanager is de taak van het team Wijkonderhoud de zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:

- Onderhoud wegmeubilair, speelvoorzieningen

- Onderhoud bomenarsenaal en sportvelden

- Beleid en beheer begraven en begrafenissen en onderhoud begraafplaatsen

- Beheer stadserf

- Wagenparkbeheer en onderhoud tractie

- Gladheidsbestrijding (beleidsmatig en beheersmatig)

- Houden van toezicht

- Reclame openbare ruimte

- Weekmarkt/streekmarkt en Koeiemart

- Fiets parkeren

- Beleid en beheer hondenuitrenvelden

- Beheer van de vaartuigen in de Haven en Singel van de gemeente Woerden

Artikel 15 Taken van het team Realisatie en Beheer

Onder de aansturing van een teammanager is de taak van het team Realisatie en Beheer de zorg voor de beleidsontwikkeling, het beheer, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:

- Nieuwe aanleg, reconstructie en groot onderhoud van civiele kunstwerken, wegen, rioleringen en rioolgemalen, watergangen, oeverbescherming, groenvoorziening, openbare verlichting, elektrakasten, speeltuinen en sportvelden, begraafplaatsen en wegmeubilair

- Beheer riolering / wegen / water / civiele kunstwerken / oeverbescherming / groen / verlichting / speeltuinen / meubilair

- Omgevingsinrichting / landschapsarchitectuur

- De vertaling van inspectieresultaten naar meerjaren uitvoeringsplanning voor het beheer (jaarplan openbare ruimte)

- Opstellen van de meerjaren beleidsontwikkeling voor het beheer

- De vertaling van dat beleid naar jaarplannen of jaarschijven

- Opdrachtgever voor programma’s Bodemdaling en Klimaatbestendig

- Opdrachtgeverschap voor het Ingenieursbureau voor werken

- Afwikkelen van aansprakelijkheid voor schade

- Verkeer, vervoer en mobiliteit

- Parkeren

Artikel 16 Taken van het team Vastgoed

Onder de aansturing van een teammanager is de taak van het team Vastgoed de zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:

- De financieel/administratieve registratie, begeleiding en vastlegging van vastgoedtransacties, alsmede het uitvoeren van eenvoudige verhuringen van sporthallen en uitgifte van kleine percelen

- Registratie van gemeentelijke gronden en opstallen

- Het formuleren van de beleidskaders voor het grond- en vastgoedbeleid alsmede het onderhouden van alle externe relaties

- Juridische, financiële en technische kaders voor het grond- en vastgoedbeleid

- Beheer en exploitatie van gemeentelijke gronden en opstallen

- Nieuwbouw en onderhoud van gebouwen bestemd voor maatschappelijke voorzieningen

- Nieuwbouw

- Operationeel beheer van gemeentelijke accommodaties

- De financiële begeleiding van ruimtelijke ontwikkelingsprocessen (grond- en gebouwontwikkeling)

- Financiële begeleiding van gebiedsontwikkelingen en bouwplannen inclusief kostenverhaal

- Selectie van marktpartijen bij gemeentelijke gebiedsontwikkeling

- De privaatrechtelijke contracten bij aankoop en uitgifte van gemeentelijke eigendommen

- Aankoop en aanhuur van opstallen ten behoeve van de gemeente

- Afstoting van gemeentelijke gronden en opstallen

- Het verduurzamen van het gemeentelijk vastgoed

- De gemeente vertegenwoordigen in VvE's en (beheers)stichtingen

Artikel 17 Taken van het team Ruimtelijk beleid en Projecten

Onder de aansturing van een teammanager is de taak van het team Ruimtelijk beleid en Projecten de zorg voor de beleidsontwikkeling en de evaluatie gericht op het gebied van:

- Beleidsontwikkeling m.b.t. de vakgebieden Wonen/volkshuisvesting

- De coördinatie c.q. het accountmanagerschap van de Woerdense deelname in de Omgevingsdienst (Milieu).

- Het management van de ruimtelijke projecten op het gebied van woningbouw, bedrijventerreinen

- Milieucoördinatie en Regionale Milieudienst (RMD)

- Energietransitie

Artikel 18 Taken van het team Ruimtelijke Plannen

Onder de aansturing van een teammanager is de taak van het team Ruimtelijke Plannen de zorg voor de beleidsontwikkeling, en de evaluatie gericht op het gebied van:

- Stedenbouw, monumenten, archeologie, cultuurhistorie, economische zaken, recreatie, toerisme en landschap

- Ruimtelijke plannen (bestemmingsplannen, wijzigingsplannen, beheersverordeningen, omgevingsplan)

- Evenementen en binnenstadscoördinatie

- (Bouw)beleid en initiatieven

- Bezwaar, beroep, zienswijzen en juridische vraagstukken verband houdend met de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht/de Omgevingswet en aanverwante regelingen.

Artikel 19 Taken van het team Strategie & Beleid Sociaal Domein

Onder de aansturing van een teammanager is de taak van het team Strategie & Beleid Sociaal Domein de zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:

Verdeeld over hele team: - Subsidies, budgetcontracten met verbonden partijen (GGD regio Utrecht (GGDrU), Ferm Werk, Regionaal Bureau Leerplicht Utrecht Noordwest (Rbl unw), Inkoop & Monitoring Utrecht West), scholen en maatschappelijke organisaties

 

Thuisteam Jeugd en Onderwijs

- Integraal beleid en uitvoering van de transformaties in het sociale domein

- Jeugdwet, zowel sociale basis, preventie als maatwerk

- Aanpak Huiselijk Geweld en Kinderbescherming

- Jongerenwerk

- Jeugdgezondheidszorg

- Integraal beleid en uitvoering op het gebied van jeugd

- Onderwijs en toezicht op openbaar onderwijs

- Passend onderwijs

- Leerlingenvervoer

- Opvang en verzorging van gezelschapsdieren (dierenasiel- en ambulance)

- Voorkomen van onderwijsachterstanden waaronder voor- en vroegschoolse educatie

- Implementatie Integraal Huisvestingsplan Onderwij

- Beleidsontwikkeling op het gebied van onderwijshuisvesting

- Kinderopvang

- Accountmanagement, subsidies

 

Thuisteam Wmo

- Integraal beleid en uitvoering van de transformaties in het sociale domein

- Beleid Wmo, zowel sociale basis, preventie als maatwerk

- Vrijwilligersbeleid

- Volksgezondheid

- Welzijn

- Sport

- Cultuur

- Maatschappelijke opvang en Begeleid Wonen

- Wet verplichte GGZ

- Accountmanagement, subsidies

 

Thuisteam Werk en Inkomen

- Integraal beleid en uitvoering van de transformaties in het sociale domein

- Participatiewet

- Armoedebeleid

- Wet inburgering 2021

- Accountmanagement, subsidies

 

Thuisteam Strategie, coördinatie en ondersteuning

- Coördinatie Subsidies

- Informatiemanagement

- Contractmanagement

- Coördinatie Oudewater

- Strategie

- Teamondersteuning

Artikel 19 Taken van het team Sociaal Team

Onder de aansturing van een teammanager is de taak van het team Sociaal Team de zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:

- Schuldhulpverlening: het nemen van beslissingen op grond van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs);

- Het geven van informatie, c.q. het in behandeling nemen van zorgvragen op het gebied van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs);

- Online en telefonisch informatie en advies geven over alle terreinen van het sociale domein waaronder, werk en inkomen;

- Melding maken van aanvragen en doorverwijzen naar de betreffende professional en het team;

- Het nemen van beschikkingen en besluiten op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs).

Artikel 20 Taken van het team Jeugd & Gezin

Onder de aansturing van een teammanager is de taak van het team Jeugd & Gezin de zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:

- Het geven van informatie, c.q. het in behandeling nemen van zorgvragen op het gebied van de Jeugdwet;

- Online en telefonisch informatie en advies geven over alle terreinen van het sociale domein waaronder, zorg, jeugd en opvoeding;

- Melding maken van aanvragen en doorverwijzen naar de betreffende professional en het team;

- Het nemen van besluiten en het maken van beschikkingen op grond van de Jeugdwet.

Hoofdstuk 2 Overige bepalingen

Artikel 21 Teammanager

Onder de verantwoordelijkheid van de directie draagt een teammanager met inachtneming van de gemeentebrede kaders de zorg voor:

- het opstellen en de uitvoering van het teamplan

- de bewaking van de juridische rechtmatigheid bij de uitvoering van het teamplan

- de uitvoering van de aan het team toegewezen bestuursopdrachten

- en het opvolgen van de aanwijzingen van de directie.

Artikel 22 Managementoverleg

Indien gewenst en noodzakelijk vindt er managementoverleg plaats over coördinatie van activiteiten tussen teams en onderlinge afstemming over o.a. planning, prioriteitenstelling en beleidsintegratie. De directie en de teammanagers vormen het managementoverleg.

Artikel 23 Werkoverleg

  • 1.

    Ter bewaking van de eenheid in advisering en ter bevordering van de onderlinge coördinatie wordt binnen een team werkoverleg gevoerd met de teammanager.

  • 2.

    Het werkoverleg vindt in de regel eenmaal per maand plaats.

Artikel 24 Slotbepalingen

  • 1.

    In gevallen waarin dit uitvoeringsbesluit niet of niet in redelijkheid voorziet, kan de directie een passende regeling treffen.

  • 2.

    Dit besluit wordt aangehaald als “Uitvoeringsbesluit 2022”.

  • 3.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na de dag van bekendmaking onder gelijktijdige intrekking van het “Uitvoeringsbesluit ten behoeve van organisatieregeling 2013”

 

Aldus besloten in de vergadering van 14 september 2022 door de directie van de gemeente Woerden,

Gemeentesecretaris/algemeen directeur

Drs. M.H. Brander