Organisatie | Eindhoven |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Energiearmoede DAEB |
Citeertitel | Subsidieregeling Energiearmoede DAEB |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-09-2022 | sociale zekerheid | 30-08-2022 |
Het College van Burgemeester en Wethouders van Eindhoven;
Gelet op het bepaalde in de Algemene Subsidieverordening Eindhoven (ASV), in het bijzonder artikel 3 eerste lid en titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht, in het bijzonder art. 4:23
• de gemeente Eindhoven op 23 februari 2016 een klimaatverordening heeft vastgesteld, waarin zij beleidsdoelen stelt voor het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen in de gemeente Eindhoven;
• verduurzaming van het woningbestand in de gemeente een belangrijk middel is om deze beleidsdoelen te realiseren;
• het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (Ministerie) aan het College van B&W van de gemeente Eindhoven (College) via twee specifieke uitkeringen financiële middelen beschikbaar heeft gesteld voor het ondersteunen van huishoudens met een laag besteedbaar inkomen die te maken hebben met hoge energielasten als gevolg van gestegen energieprijzen in combinatie met lagere energetische kwaliteit van de woningen (SPUK Energiearmoede);
• het College de middelen uit de SPUK Energiearmoede middels deze subsidieregeling beschikbaar wenst te stellen aan woningcorporaties ten behoeve van het uitvoeren van verduurzamingsmaatregelen aan woningen van woningcorporaties, particuliere woningeigenaren en particuliere verhuurders bij het nemen van energiebesparende maatregelen;
• de subsidieregeling voorziet in kleinschalige verduurzamingsmaatregelen voor woningen, waarbij de aanvragers onder bepaalde voorwaarden subsidies kunnen krijgen om woningen passend te verduurzamen.
In zijn vergadering van 30 augustus 2022 heeft besloten tot het vaststellen van de:
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
Het doel van deze regeling is de uitvoering van verduurzamingsmaatregelen als beschreven in artikel 4 onder a in of aan woningen die worden bewoond door huishoudens met een laag besteedbaar inkomen die te maken hebben met hoge energielasten als gevolg van gestegen energieprijzen in combinatie met lagere energetische kwaliteit van de woning.
Artikel 3 Subsidie en toepassingsbereik
Het college kan aan de aanvrager een subsidie verstrekken ten behoeve van verduurzamingsmaatregelen voor woningen zoals gedefinieerd in artikel 1 onder h jo. artikel 4 onder a.
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten en kosten
De subsidiabele activiteiten zijn verduurzamingsmaatregelen zoals opgenomen in de lijst als bedoeld in artikel 12 onder n aangebracht aan woningen in de gemeente Eindhoven. Voor zover het particuliere huurwoningen betreft, zijn slechts subsidiabel kleine herstellingen zoals opgenomen in bijlage 1 van het Besluit kleine herstellingen.
De kosten van verduurzamingsmaatregelen bedragen maximaal € 498,-- per woning. Dit bedrag is inclusief toepasselijke BTW, materialen, arbeidsloon en voorrijkosten. Het College kan besluiten om voornoemd maximumbedrag te verhogen, indien na ten minste vier maandelijkse rapportages zoals bedoeld in artikel 12 onder j blijkt dat de besteding van de subsidie wezenlijk achterblijft. Op een dergelijke verhoging maken dan zowel aanspraak eigenaren van woningen waaraan reeds verduurzamingsmaatregelen zijn uitgevoerd, als eigenaren van nog te verduurzamen woningen.
Het uitvoeren van verduurzamingsmaatregelen wordt aangewezen als dienst van algemeen economisch belang (DAEB) in de zin van Besluit 2012/21/EU van de Europese Commissie betreffende de toepassing van artikel 106, lid 2, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op staatssteun in de vorm van compensatie voor de openbare dienst, verleend aan bepaalde met het beheer van diensten van algemeen economisch belang belaste ondernemingen (‘DAEB-Vrijstellingsbesluit’).
Subsidieverlening als bedoeld in artikel 13 en subsidievaststelling als bedoeld in artikel 14 geschieden onder de voorwaarde dat het Ministerie de SPUK Energiearmoede vaststelt.
Een aanvraag voor subsidie wordt ingediend via een formulier dat beschikbaar is gesteld op de website van de gemeente Eindhoven. Een aanvraag kan ingediend worden vanaf inwerkingtreding van deze subsidieregeling tot 1 november 2023.
Artikel 9 Gronden voor weigering
In aanvulling op artikel 9 ASV weigert het college de subsidieaanvraag indien de aanvrager in strijd handelt met enige wettelijke verplichting die verband houdt met uitvoering van verduurzamingsmaatregelen.
Artikel 10 Bij aanvraag in te dienen gegevens
Naast de gegevens en bescheiden die op grond van de ASV moeten worden overlegd dient de aanvrager de volgende gegevens te overleggen:
de door de aanvrager ondertekende verklaring behorende bij het voornemen tot verduurzamen en kennisname van het feit dat de verduurzaming van een huurwoning uit het eigen woningbestand die middels subsidie is bewerkstelligd niet mag leiden tot huurverhoging.
Artikel 11 Advies en beslistermijn
In afwijking van het bepaalde in artikel 8 ASV beslist het college op een aanvraag binnen maximaal zes weken na ontvangst van de volledige aanvraag maar gezien de urgentie van het onderwerp zo snel als mogelijk. Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad om de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aangevulde aanvraag is ontvangen.
Het College verbindt aan een subsidie in ieder geval de volgende verplichtingen:
De woningcorporatie stelt de huurder van een huurwoning uit het eigen woningbestand vooraf schriftelijk in kennis van het voornemen tot verduurzaming en informeert de huurder over verplichting inhoudende dat de woningverbetering die middels subsidie is verkregen, niet aan de bewoner(s) doorbelast mag worden middels huurverhoging.
De aanvrager levert op de vervaldatum van deze subsidieregeling zoals omschreven in artikel 16, of zoveel eerder als de besteding van de subsidiemiddelen is voltooid, een financieel rapport aan over de besteding van de subsidiegelden dat tevens bevat de volledige administratie genoemd in artikel 12 onder i.
De aanvrager verstrekt aan de gemeente zo snel als mogelijk, maar in ieder geval 6 weken na het indienen van de aanvraag een lijst van de verduurzamingsmaatregelen in of aan het gebouw en voor zover relevant, met inbegrip van bijgebouwen op het erf van de aanvrager die leiden tot een aantoonbare verbetering in de energieprestatie van het gebouw en geschikt zijn voor de woningen zoals bedoeld in artikel 1 onder h.
Het College kan (gedeeltelijk) afzien van betaling van een volgende tranche, althans daaraan nadere voorwaarden verbinden, indien uit de voortgangsrapportages blijkt dat de verduurzamingsmaatregelen achterlopen op het schema als bedoeld in artikel 12 sub f. Het college kan het gedeelte van reeds uitbetaalde tranches die aanvrager blijkens zijn voortgangsrapportage nog niet conform het schema als bedoeld in artikel 12 sub f. heeft besteed aan verduurzamingsmaatregelen, in mindering brengen op de eerstvolgende tranche.