Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Eindhoven

Subsidieregeling Energiearmoede DAEB

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEindhoven
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling Energiearmoede DAEB
CiteertitelSubsidieregeling Energiearmoede DAEB
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR105464/5
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-09-2022sociale zekerheid

30-08-2022

gmb-2022-435722

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling Energiearmoede DAEB

Het College van Burgemeester en Wethouders van Eindhoven;

 

Gelet op het bepaalde in de Algemene Subsidieverordening Eindhoven (ASV), in het bijzonder artikel 3 eerste lid en titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht, in het bijzonder art. 4:23

 

Overwegende dat:

 

• de gemeente Eindhoven op 23 februari 2016 een klimaatverordening heeft vastgesteld, waarin zij beleidsdoelen stelt voor het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen in de gemeente Eindhoven;

• verduurzaming van het woningbestand in de gemeente een belangrijk middel is om deze beleidsdoelen te realiseren;

• het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (Ministerie) aan het College van B&W van de gemeente Eindhoven (College) via twee specifieke uitkeringen financiële middelen beschikbaar heeft gesteld voor het ondersteunen van huishoudens met een laag besteedbaar inkomen die te maken hebben met hoge energielasten als gevolg van gestegen energieprijzen in combinatie met lagere energetische kwaliteit van de woningen (SPUK Energiearmoede);

• het College de middelen uit de SPUK Energiearmoede middels deze subsidieregeling beschikbaar wenst te stellen aan woningcorporaties ten behoeve van het uitvoeren van verduurzamingsmaatregelen aan woningen van woningcorporaties, particuliere woningeigenaren en particuliere verhuurders bij het nemen van energiebesparende maatregelen;

• de subsidieregeling voorziet in kleinschalige verduurzamingsmaatregelen voor woningen, waarbij de aanvragers onder bepaalde voorwaarden subsidies kunnen krijgen om woningen passend te verduurzamen.

 

In zijn vergadering van 30 augustus 2022 heeft besloten tot het vaststellen van de:

 

 

Subsidieregeling Energiearmoede DAEB

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Aanvrager: elke Woningcorporatie zoals beschreven in artikel 1, onderdeel i, van deze subsidieregeling;

  • b.

    ASV: de Algemene Subsidieverordening Eindhoven;

  • c.

    college: College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Eindhoven;

  • d.

    eigenaar-bewoner: natuurlijk persoon die:

  • e.

    een woning in eigendom heeft waarin hij/zij zijn/haar hoofdverblijf heeft of direct na renovatie van deze woning zal hebben;

  • f.

    of, in geval van appartement, gerechtigde is van een appartementsrecht, zijnde een woning als bedoeld in artikel 106 van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek en in het desbetreffende appartement zijn hoofdverblijf heeft of direct na renovatie van dat appartement zal hebben;

  • g.

    particuliere verhuurder: rechtspersoon die één of meerdere woningen in eigendom heeft en verhuurt;

  • h.

    SPUK Energiearmoede: beschikkingen middelen aanpak energiearmoede van het Ministerie en eventuele opvolgende regelingen;

  • i.

    verduurzamingsmaatregel: maatregel die voldoet aan de voorwaarde beschreven in artikel 4 onder a;

  • j.

    woning: woning in de zin van artikel 1, derde lid van de Woningwet van een Woningcorporatie, eigenaar-bewoner of particuliere verhuurder met een lage energetische kwaliteit

  • k.

    woningcorporatie: de organisatie Woonstichting ‘Thuis, Stichting Sint Trudo, Stichting Woonbedrijf SWS.Hhvl of Stichting Wooninc allen verenigd in het Duurzaamheidspact

  • l.

    Duurzaamheidspact: samenwerkingsverband tussen de gemeente Eindhoven, de organisatie Woonstichting ‘Thuis, Stichting Sint Trudo, Stichting Woonbedrijf SWS.Hhvl en Stichting Wooninc.

 

Artikel 2 Doel

Het doel van deze regeling is de uitvoering van verduurzamingsmaatregelen als beschreven in artikel 4 onder a in of aan woningen die worden bewoond door huishoudens met een laag besteedbaar inkomen die te maken hebben met hoge energielasten als gevolg van gestegen energieprijzen in combinatie met lagere energetische kwaliteit van de woning.

 

Artikel 3 Subsidie en toepassingsbereik

Het college kan aan de aanvrager een subsidie verstrekken ten behoeve van verduurzamingsmaatregelen voor woningen zoals gedefinieerd in artikel 1 onder h jo. artikel 4 onder a.

 

Artikel 4 Subsidiabele activiteiten en kosten

  • a.

    De subsidiabele activiteiten zijn verduurzamingsmaatregelen zoals opgenomen in de lijst als bedoeld in artikel 12 onder n aangebracht aan woningen in de gemeente Eindhoven. Voor zover het particuliere huurwoningen betreft, zijn slechts subsidiabel kleine herstellingen zoals opgenomen in bijlage 1 van het Besluit kleine herstellingen.

  • b.

    De subsidiabele kosten bedragen de daadwerkelijk gemaakte kosten voor de uitvoering van de verduurzamingsmaatregelen.

  • c.

    De kosten van verduurzamingsmaatregelen bedragen maximaal € 498,-- per woning. Dit bedrag is inclusief toepasselijke BTW, materialen, arbeidsloon en voorrijkosten. Het College kan besluiten om voornoemd maximumbedrag te verhogen, indien na ten minste vier maandelijkse rapportages zoals bedoeld in artikel 12 onder j blijkt dat de besteding van de subsidie wezenlijk achterblijft. Op een dergelijke verhoging maken dan zowel aanspraak eigenaren van woningen waaraan reeds verduurzamingsmaatregelen zijn uitgevoerd, als eigenaren van nog te verduurzamen woningen.

  • d.

    De kosten ten aanzien van het voeren van de administratie, het opstellen en indienen van de maandelijkse voortgangsrapportage en de financiële verantwoording zijn voor rekening van de aanvrager.

 

Artikel 5 DAEB

  • a.

    Het uitvoeren van verduurzamingsmaatregelen wordt aangewezen als dienst van algemeen economisch belang (DAEB) in de zin van Besluit 2012/21/EU van de Europese Commissie betreffende de toepassing van artikel 106, lid 2, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op staatssteun in de vorm van compensatie voor de openbare dienst, verleend aan bepaalde met het beheer van diensten van algemeen economisch belang belaste ondernemingen (‘DAEB-Vrijstellingsbesluit’).

  • b.

    De Woningcorporaties zoals gedefinieerd in artikel 1 onder i worden belast met uitvoering van deze DAEB.

  • c.

    De DAEB-aanwijzing vervalt op de datum genoemd in artikel 16 van deze regeling.

 

Artikel 6 Subsidievoorwaarden

Subsidieverlening als bedoeld in artikel 13 en subsidievaststelling als bedoeld in artikel 14 geschieden onder de voorwaarde dat het Ministerie de SPUK Energiearmoede vaststelt.

 

Artikel 7 Subsidieaanvragen

Een aanvraag voor subsidie wordt ingediend via een formulier dat beschikbaar is gesteld op de website van de gemeente Eindhoven. Een aanvraag kan ingediend worden vanaf inwerkingtreding van deze subsidieregeling tot 1 november 2023.

 

Artikel 8 Subsidieplafond en verdeelsystematiek

  • a.

    Het subsidieplafond van deze regeling bedraagt € 6.728.000,--.

  • b.

    Subsidieverlening zoals bedoeld in artikel 13 vindt plaats totdat het subsidieplafond is bereikt naar rato van het aantal woningen dat elke aanvrager in de gemeente Eindhoven bezit zodat de verdeling als volgt is:

  • a.

    Woonstichting ‘thuis: maximaal EUR 579.293,--;

  • b.

    Stichting Sint Trudo: maximaal EUR 792.581,--;

  • c.

    Stichting Woonbedrijf: maximaal EUR 4.313.499,--;

  • d.

    Stichting Wooninc: maximaal EUR 1.042.627,--.

 

Artikel 9 Gronden voor weigering

In aanvulling op artikel 9 ASV weigert het college de subsidieaanvraag indien de aanvrager in strijd handelt met enige wettelijke verplichting die verband houdt met uitvoering van verduurzamingsmaatregelen.

 

Artikel 10 Bij aanvraag in te dienen gegevens

Naast de gegevens en bescheiden die op grond van de ASV moeten worden overlegd dient de aanvrager de volgende gegevens te overleggen:

de door de aanvrager ondertekende verklaring behorende bij het voornemen tot verduurzamen en kennisname van het feit dat de verduurzaming van een huurwoning uit het eigen woningbestand die middels subsidie is bewerkstelligd niet mag leiden tot huurverhoging.

 

Artikel 11 Advies en beslistermijn

In afwijking van het bepaalde in artikel 8 ASV beslist het college op een aanvraag binnen maximaal zes weken na ontvangst van de volledige aanvraag maar gezien de urgentie van het onderwerp zo snel als mogelijk. Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad om de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aangevulde aanvraag is ontvangen.

 

Artikel 12 Verplichtingen

Het College verbindt aan een subsidie in ieder geval de volgende verplichtingen:

  • a.

    De aanvrager onderzoekt per woning welke verduurzamingsmaatregelen de grootste verbetering van de energieprestaties oplevert en past deze maatregelen toe, voor zover deze het kostenplafond per woning uit artikel 4 onder c niet overschrijden.

  • b.

    De aanvrager biedt in samenwerking met de gemeente elke bewoner een door het College samengesteld informatiepakket aan over andere subsidiemogelijkheden voor verduurzaming van de woning.

  • c.

    De woningcorporatie stelt de huurder van een huurwoning uit het eigen woningbestand vooraf schriftelijk in kennis van het voornemen tot verduurzaming en informeert de huurder over verplichting inhoudende dat de woningverbetering die middels subsidie is verkregen, niet aan de bewoner(s) doorbelast mag worden middels huurverhoging.

  • d.

    Indien wettelijk vereist voert Aanvrager de verduurzamingsmaatregelen slechts uit ten aanzien van de huurwoningen in het eigen woningbestand, voor zover de bewoner daarvoor toestemming verleent.

  • e.

    Aanvrager voert verduurzamingsmaatregelen uit ten aanzien van de woningen van eigenaar-bewoners en particuliere verhuurders, indien de eigenaar-bewoner of, in geval van particuliere verhuur, de huurder, daarvoor toestemming verlenen.

  • f.

    Aanvrager voert de verduurzamingsmaatregelen uit volgens een schema dat de aanvrager in overleg met het College opstelt. Het College kan bindende aanwijzingen geven over de inhoud van dit schema.

  • g.

    Na subsidieverlening start de aanvrager binnen twee maanden met de uitvoering van de verduurzamingsmaatregelen.

  • h.

    Vóór 31 december 2023 heeft de aanvrager de besteding van het subsidiebedrag afgerond. Onverminderd het bepaalde in artikel 15 onder a, levert de aanvrager de inspanning die redelijkerwijs van hem verwacht mag worden om het ontvangen subsidiebedrag volledig uit te geven.

  • i.

    De aanvrager houdt voor de verduurzamingsmaatregelen aan de woningen zoals bedoeld in artikel 1 onder h een administratie bij en levert zonder vertraging een bijgewerkt afschrift van die individuele administratie op ieder verzoek van het College aan. Deze administratie bevat in ieder geval:

  • i.

    adresgegevens van de bezochte woning;

  • ii.

    status van de woning, te weten particuliere koopwoning of sociale huurwoning;

  • iii.

    de toegepaste / uitgevoerde verduurzamingsmaatregelen per adres alsmede de koster ervan;

  • iv.

    (fotografisch) bewijs van afronding van de werkzaamheden.

  • j.

    In aanvulling op het bepaalde in artikel 10 ASV levert de aanvrager maandelijks een voortgangsrapportage aan het College die in ieder geval omvat de administratie in de zin van artikel 12 onder i waarover de aanvrager tot dat moment beschikt.

  • k.

    De aanvrager levert op de vervaldatum van deze subsidieregeling zoals omschreven in artikel 16, of zoveel eerder als de besteding van de subsidiemiddelen is voltooid, een financieel rapport aan over de besteding van de subsidiegelden dat tevens bevat de volledige administratie genoemd in artikel 12 onder i.

  • l.

    De aanvrager onderzoekt of aan de verduurzamingsmaatregelen een leer/werktraject gekoppeld kan worden met medewerkers van een sociale werkplaats in de gemeente Eindhoven.

  • m.

    De aanvrager verstrekt aan de gemeente zo snel als mogelijk, maar in ieder geval 6 weken na het indienen van de aanvraag een lijst van de verduurzamingsmaatregelen in of aan het gebouw en voor zover relevant, met inbegrip van bijgebouwen op het erf van de aanvrager die leiden tot een aantoonbare verbetering in de energieprestatie van het gebouw en geschikt zijn voor de woningen zoals bedoeld in artikel 1 onder h.

  • n.

    De aanvrager voert slechts verduurzamingsmaatregelen uit die onderdeel uitmaken van de lijst die de gemeente samenstelt en aan aanvrager voor aanvang van de werkzaamheden verstrekt.

 

Artikel 13 Verlening subsidie

  • a.

    Het College verleent de subsidie op basis van een beschikking. De beschikking vermeldt de periodieke tranches waarin de subsidie gedeeltelijk wordt uitbetaald, welke tranches zijn gebaseerd op het schema als bedoeld in artikel 12 sub f.

  • b.

    Betaling van een volgende tranche vindt niet plaats voordat de aanvrager de meest recente maandelijkse voortgangsrapportage(s) met betrekking tot eerdere tranches heeft verstrekt aan het College.

  • c.

    Het College kan (gedeeltelijk) afzien van betaling van een volgende tranche, althans daaraan nadere voorwaarden verbinden, indien uit de voortgangsrapportages blijkt dat de verduurzamingsmaatregelen achterlopen op het schema als bedoeld in artikel 12 sub f. Het college kan het gedeelte van reeds uitbetaalde tranches die aanvrager blijkens zijn voortgangsrapportage nog niet conform het schema als bedoeld in artikel 12 sub f. heeft besteed aan verduurzamingsmaatregelen, in mindering brengen op de eerstvolgende tranche.

 

Artikel 14 Vaststelling

De vaststelling van de subsidie geschiedt in overeenstemming met het bepaalde in hoofdstuk 6 ASV.

 

Artikel 15 Intrekking en terugvordering subsidies

  • a.

    Voor zover het vastgestelde subsidiebedrag hoger is dan de gemaakte kosten voor de uitvoering van verduurzamingsmaatregelen, vordert het College dit bedrag terug van de aanvrager door middel van een terugvorderingsbesluit op basis van de ASV en afdeling 4.2.7. Awb.

  • b.

    Ter invulling van artikel 3 lid 3 ASV kan het College in ieder geval overgaan tot intrekking of terugvordering van de gehele subsidie, indien:

  • aanvrager niet voldoet aan de verplichting uit één van de volgende artikelleden: artikel 12 onder i, artikel 12 onder j, of

  • het Ministerie overgaat tot gehele of gedeeltelijke terugvordering van de toegekende middelen uit hoofde van de SPUK energiearmoede.

 

Artikel 16 Inwerkingtreding en duur regeling

  • a.

    Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag volgend op haar bekendmaking.

  • b.

    Deze subsidieregeling vervalt op 31 december 2023 of zoveel eerder als alle vaststellingen hebben plaatsgevonden.

 

 

 

 

 

Eindhoven, 30 augustus 2022

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven,

,burgemeester

,secretaris