Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Enschede

Reglement van Orde Rekenkamer Enschede

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEnschede
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement van Orde Rekenkamer Enschede
CiteertitelReglement van Orde Rekenkamer Enschede
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-09-2022Nieuwe regeling

26-09-2022

gmb-2022-435544

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement van Orde Rekenkamer Enschede

Juni 2022

Begripsomschrijvingen

Lid: Lid van de Rekenkamer Enschede

Voorzitter: Voorzitter van de Rekenkamer Enschede

Secretaris: Secretaris van de Rekenkamer Enschede

Raad(sleden): De (leden van de) gemeenteraad Enschede

College: Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Enschede

Klankbordgroep: De klankbord van maximaal zes raadsleden, die conform artikel 6.2 van de Verordening op de Rekenkamer 2022 betrokken wordt bij onderzoeken van de Rekenkamer.

Griffie: De Raadsgriffie van de gemeente Enschede

Onderzoek: Onderzoek dat door de Rekenkamer wordt uitgevoerd.

Programmabegroting, Gemeenterekening (beide samen met de Rekeningencommissie), Verbonden Partijen (in samenwerking met Twentse Rekenkamers) en andere voorkomende Quick Scans in opdracht van de raad

Bureaus: Externe onderzoeksbureaus die door de Rekenkamer worden ingehuurd om onderzoek uit te voeren

Artikel 1 – Taken

  • 1.

    De Rekenkamer doet onderzoek naar de doelmatigheid, doelgerichtheid en rechtmatigheid van het gemeentelijk bestuur.

  • 2.

    De leden hebben als taak:

    • In gezamenlijkheid vorm geven aan het onderzoeksprogramma (jaarplan), de opzet en begeleiding van onderzoek, het formuleren van conclusies en aanbevelingen.

    • Het uitbrengen van een jaarverslag.

  • 3.

    De leden zorgen dat er geen belangenverstrengeling of schijn van belangenverstrengeling is bij het uitvoeren van hun taken voor de Rekenkamer.

Artikel 2 – Communicatie en publicatie

  • 1.

    De rapporten en overige publicaties van de Rekenkamer zijn openbaar.

  • 2.

    De Rekenkamer heeft een website (www.enschede.nl/rekenkamer)

  • 3.

    De secretaris beheert de website, in samenwerking met de afdeling communicatie van de gemeente Enschede.

  • 4.

    Op de website is informatie te vinden over de Rekenkamer, de leden en de jaarplannen.

Artikel 3 – Vergaderingen

  • 1.

    De Rekenkamer vergadert maandelijks, met uitzondering van reces-periodes.

  • 2.

    Vergaderingen vinden in overleg met de leden fysiek plaats in het Stadhuis van Enschede of digitaal via een daarvoor geschikt programma.

  • 3.

    De vergaderingen van de Rekenkamer zijn besloten.

Artikel 4 – Agenda en vergaderstukken

  • 1.

    De agenda van de vergadering wordt door de voorzitter en secretaris opgesteld.

  • 2.

    De secretaris verzendt de agenda en vergaderstukken uiterlijk 10 dagen voor een vergadering. In bepaalde gevallen kan van deze termijn worden afgeweken.

  • 3.

    Bij aanvang van de vergadering stellen de leden de agenda vast. Op voorstel van een lid kan de Rekenkamer een agendapunt toevoegen, afvoeren of de volgorde van punten wijzigen.

  • 4.

    De agenda’s, vergaderstukken en verslagen van de Rekenkamer zijn niet openbaar.

Artikel 5 – Besluitvorming

  • 1.

    Alle besluiten van de Rekenkamer worden genomen bij meerderheid van stemmen, waarbij unanimiteit wordt nagestreefd.

  • 2.

    Bij stakende stemmen beslist de voorzitter.

  • 3.

    Leden van de Rekenkamer kunnen een minderheidsstandpunt laten aantekenen, maar de Rekenkamer treedt in haar conclusies en aanbevelingen als eenheid naar buiten.

Artikel 6 – Werving en benoeming van nieuwe leden

  • 1.

    Minimaal drie maanden voordat de benoemingstermijn van een extern lid is afgelopen, wordt er een wervingsprocedure voor een nieuw lid gestart.

  • 2.

    De Rekenkamer stelt het profiel en de vacaturetekst vast.

  • 3.

    Met geschikte kandidaten wordt een gesprek gevoerd door een sollicitatiecommissie, waarvan de samenstelling in overleg met het presidium wordt vastgesteld.

  • 4.

    De nieuwe kandidaat wordt benoemd in een raadsvergadering, bij voorkeur bij acclamatie.

  • 5.

    Bij het benoemen van nieuwe leden wordt rekening gehouden met het schema van aan- en aftreden en zit in het kader van continuïteit in de Rekenkamer bij voorkeur enige maanden tijd tussen twee benoemingen.

Artikel 7 – Herbenoeming van leden

  • 1.

    Minimaal drie maanden voordat de eerste benoemingstermijn van een extern lid is afgelopen, wordt door het presidium in voordracht van de rekenkamer beoordeeld of het functioneren van het extern lid een herbenoeming gewenst en mogelijk maakt.

  • 2.

    De Rekenkamer beoordeelt of het profiel voor het her te benoemen lid nog passend is en overeenkomt met de wensen en behoeften van de Rekenkamer.

Artikel 8 – Gedragscode / integriteit

  • 1.

    Voorzitter, leden en secretaris alsmede anderen die meewerken aan of ingehuurd zijn voor de uitvoering van onderzoek gaan vertrouwelijk om met informatie over de lopende onderzoeken en zaken die in vergaderingen worden besproken.

  • 2.

    De leden van de Rekenkamer doen geen inhoudelijke mededelingen naar buiten toe over wat in de vergaderingen van de Rekenkamer wordt besproken of wat hen in het kader van de werkzaamheden van de Rekenkamer ter kennis komt.

  • 3.

    Bedrijven en/of organisaties waarbij een lid werkzaam en/of bestuurslid of toezichthouder is, kunnen geen opdrachten voor de Rekenkamer uitvoeren.

  • 4.

    Leden hebben geen zakelijk belang of relatie met de gemeente Enschede.

  • 5.

    De voorzitter en leden nemen tijdens hun lidmaatschap van de Rekenkamer geen afstand van een eenmaal uitgebracht rapport, advies of uitspraak.

  • 6.

    De Rekenkamer gaat zorgvuldig om met informatie die beschikbaar is gesteld. Indien informatie vertrouwelijk of geheim is, maakt de Rekenkamer uitsluitend gebruik van deze kennis als dit voor de invulling van haar taak noodzakelijk is.

  • 7.

    Onderzoekers die door de Rekenkamer worden ingehuurd, tekenen waar nodig een geheimhoudingsverklaring of verwerkingsovereenkomst.

Artikel 9 – Budget

  • 1.

    De Rekenkamer heeft beschikking over een budget, dat jaarlijks door de Raad in de Programmabegroting wordt vastgesteld.

  • 2.

    Uit dit budget wordt o.a. het volgende gefinancierd: onderzoeken, quick scans, vergoedingen leden, lidmaatschap NVRR, bijwonen cursussen en congressen voor leden.

  • 3.

    De secretaris treedt op als budgethouder van het budget voor de Rekenkamer, in samenwerking met de daartoe aangewezen medewerker van de griffie.

  • 4.

    De salariskosten van de secretaris komen ten laste van de griffie.

  • 5.

    Budget dat aan het einde van het kalenderjaar overblijft, vloeit terug naar de algemene middelen van de gemeente.

Artikel 10 – Vergoedingen en kosten

  • 1.

    De voorzitter ontvangt een vast bedrag per maand.

  • 2.

    De leden ontvangen een vacatievergoeding per bijgewoonde vergadering. Het bedrag van deze vergoeding is gebaseerd op de tabel onder artikel 3.4.1. van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.

  • 3.

    Leden ontvangen een reiskostenvergoeding voor het bijwonen van fysieke vergaderingen.

  • 4.

    Overige kosten die leden samenhangend met het werk voor de Rekenkamer maken, worden betaald uit het budget van de Rekenkamer. Dit betreft het bijwonen van congressen, cursussen en uitgaven in het kader van lief en leed.

Artikel 11 – Jaarplan (onderzoeksprogramma) en onderzoeksprotocol

  • 1.

    De Rekenkamer stelt in de laatste vergadering van het jaar een jaarplan voor het komende jaar vast.

  • 2.

    Bij de samenstelling van de onderzoeksplanning wordt rekening gehouden met een spreiding over beleidsterreinen en portefeuillehouders.

  • 3.

    4. Bij de totstandkoming van het jaarplan wordt input van raadsleden, burgers (rechtstreeks of via het EnschedePanel) en de leden zelf meegewogen.

  • 4.

    De Rekenkamer beslist over het jaarplan.

  • 5.

    De Rekenkamer heeft een onderzoeksprotocol.

Artikel 12 – Jaarverslag

  • 1.

    De Rekenkamer maakt jaarlijks voor april een jaarverslag over het voorgaande jaar.

  • 2.

    Het jaarverslag wordt toegestuurd aan raad, college en gepubliceerd op de website van de Rekenkamer.

  • 3.

    In het jaarverslag staat beschreven welke onderzoek zijn uitgevoerd (uitvoering jaarplan), hoe het budget besteed is, hoe de samenwerking met diverse betrokkenen binnen de gemeente is verlopen en hoe de samenstelling van de Rekenkamer in het betreffende jaar is.