Organisatie | Noordelijk Belastingkantoor |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Invoering Wet open overheid (Woo) |
Citeertitel | Invoering Wet open overheid (Woo) |
Vastgesteld door | dagelijks bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-09-2022 | nieuwe regeling | 19-09-2022 |
Op 1 mei is de Wet open overheid (Woo) in werking getreden. De Woo is de opvolger van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) en regelt het recht van burgers op informatie van de overheid. In deze notitie worden de gevolgen voor de uitvoering bij het Noordelijk Belastingkantoor uiteen gezet.
Het voldoen aan de vereisten uit de wet Woo en het regelen van het recht op informatie over de bestuursorganen van het Noordelijk Belastingkantoor voor onze burgers.
Zoals aangegeven bij de inleiding is de Woo de opvolger van de Wob. Een belangrijk verschil met de Wob is dat de Woo naast informatieverstrekking op verzoek (passief) overheidsorganisaties ook verplicht zelf informatie gefaseerd openbaar te maken (actief).
Mede hierdoor is de Woo een belangrijke stap naar een open overheid. Uitgangspunt hierbij is dat iedereen recht heeft op toegang tot publieke informatie en dat alle overheids-informatie in beginsel openbaar is. Alleen in uitzonderingsgevallen wordt hiervan afgeweken.
Naast deze actieve informatieverstrekking, veranderen er ook zaken rond informatie verzoeken. Wob-verzoeken heten voortaan Woo-verzoeken. De termijn voor afhandeling van een Woo-verzoek blijft vier weken, maar kan bij een omvangrijk of complex verzoek met maximaal twee weken worden verlengd (in plaats van vier weken onder de Wob). Daarnaast kan bij meer publieke organisaties een Woo-verzoek worden ingediend. Dat geldt bijvoorbeeld voor de Eerste en Tweede Kamer, de Raad voor de Rechtspraak, de Raad van State en de Nationale Ombudsman.
Verder wijzen alle overheidsorganisaties een contactpersoon Woo aan. Deze helpt bij de beantwoording van vragen over de beschikbaarheid van publieke informatie door burgers en journalisten.
Net zoals onder de oude Wob gaat het bij de Woo over het recht op inzage van publieke informatie die neergelegd is in documenten door een bestuursorgaan. Dit verzoek kan zowel schriftelijk als mondeling worden gedaan. De verzoeker hoeft geen belang te stellen. Dit houdt in dat men niet hoeft aan te geven waarom men de informatie wil inzien.
Wat betekent dit voor het Noordelijk Belastingkantoor
Dit is een wijd begrip. De definitie luidt: een door een orgaan opgemaakt of ontvangen schriftelijk stuk of ander geheel van vastgelegde gegevens dat naar zijn aard verband houdt met de publieke taak van dat orgaan. Gaat in feite ook om alle gegevensdragers.
Publieke informatie: informatie neergelegd in documenten die berusten bij een orgaan. Het gaat om informatie over beleid, beleidsvoorbereiding, uitvoering, naleving, handhaving en evaluatie.
De 3 genoemde bestuursorganen moeten allen een contact persoon aanwijzen. Het is praktisch om dit bij één medewerker (plus vervanging) neer te leggen. De huidige Wob verzoeken worden gecoördineerd door de klachtenfunctionaris. Het voorstel is om deze ook aan te wijzen als contactpersoon zoals vereist in de wet Woo.
Er is nog veel onduidelijk. De verwachting is dat de huidige jurisprudentie vanuit de Wob ook van toepassing is voor de Woo. Het is wachten op de eerste jurisprudentie hoe de rechtspraak hiermee om gaat. In dat kader valt niet onder de Woo:
Over een bijdrage aan de latere verplichte landelijk platvorm is niets bekend maar de verwachting is dat hier geen kosten uit voortkomen (net als bij de site MijnOverheid).
Bij aanpassing van de wet per 1 januari 2023 volgen er nieuwe uitvoeringsinstructies.
Op NOOR en website communiceren over de inwerkintreding van de Woo en de gevolgen voor het Noordelijkbelastingkantoor. Het publiceren van dit beleidsvoorstel op Overheid.nl.