Organisatie | Woerden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van burgemeester en wethouders van Woerden houdende een Organisatieregeling van de gemeente Woerden 2022 (Organisatieregeling 2022) |
Citeertitel | Organisatieregeling 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Organisatieregeling van de gemeente Woerden 2013
artikel 160 van de Gemeentewet
Uitvoeringsbesluit
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2022 | nieuwe regeling | 13-09-2022 |
Ambtelijke organisatie: de gehele gemeentelijke organisatie met uitzondering van het college, de burgemeester, de raadsleden en de griffie.
Team: iedere organisatie-eenheid binnen de gemeentelijke organisatie die op grond van dit besluit een eigen verantwoordingsplicht aan de directie heeft.
Juridische rechtmatigheid: het voldoen van besluiten en beheershandelingen aan, en de vastlegging daarvan in gemeentelijke-, nationale- en Europese wet- en regelgeving, met uitzondering van financiële rechtmatigheidsaspecten.
Hoofdstuk 1 De ambtelijke organisatie
Artikel 2 Inrichting van de organisatie
De directie kan, naar aanleiding van een door burgemeester en wethouders gegeven bestuurlijke opdracht, besluiten tot het instellen van tijdelijke organisatorische verbanden tussen teams ter voorbereiding en/of uitvoering van het beleid van groot politiek bestuurlijk of organisatorisch belang, dat meerdere teams aangaat.
Artikel 3 Leiding dagelijks beheer
Onder de verantwoordelijkheid van het college berust de zorg voor het dagelijks beheer van de ambtelijke organisatie bij de directie. De directie kan uit eigen beweging aanwijzingen geven aan de teammanagers en aanwijzingen geven aan de concerncontroller om de kwaliteit van het gemeentelijk beleid en de samenhang van het gemeentelijk beleid te borgen.
Artikel 6 Taken van de directie
De directie zorgt vanuit een integrale managementbenadering voor de strategische beleidsontwikkeling en het onderhouden van een visie op de ontwikkeling van de gehele ambtelijke organisatie. De directie geeft voor de langere termijn richting aan de organisatie en neemt op grond daarvan beslissingen.
De directie verricht alle activiteiten (coördinerend, adviserend, sturend en controlerend) die nodig zijn voor de totale bedrijfsvoering om de werkzaamheden effectief en efficiënt te verzorgen met de inzet van hulpmiddelen zoals (team-)plannen en planningen, budgetbewakingssystemen, managementrapportages en programma’s afkomstig uit de programmabegroting.
Artikel 9 De concerncontroller
De concerncontroller is verantwoordelijk voor het ontwikkelen van beleid, randvoorwaarden en instrumenten ten behoeve van de planning- en controlfunctie, en het laten opstellen van adequate procedures en processen ter bevordering van doel- en rechtmatigheid. Tevens toetst de concerncontroller de naleving van de afgesproken procedures en kaders.
Hoofdstuk 5 Juridische rechtmatigheid
Artikel 12 Juridische rechtmatigheid
Het team Strategie Financiën en Control heeft de juridische control-taak. Vanuit de taak van juridische control draagt het team Strategie Financiën en Control zorg voor het opstellen van richtlijnen voor de teams voor het toetsen van voorstellen aan het college en richtlijnen voor het toetsen van de door de gemeente te verrichten rechtshandelingen op juridische rechtmatigheid.