Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zwolle

Instellingsbesluit Adviescommissie Cultuur Zwolle 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZwolle
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingInstellingsbesluit Adviescommissie Cultuur Zwolle 2022
CiteertitelInstellingsbesluit Adviescommissie Cultuur Zwolle 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerpOrganisatie en beleid

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Instellingsbesluit Advies Commissie Cultuur

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 84 van de Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

n.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-09-2022nieuwe regeling

20-09-2022

gmb-2022-429316

cb 2022-09.19

Tekst van de regeling

Intitulé

Instellingsbesluit Adviescommissie Cultuur Zwolle 2022

Gemeente Zwolle, bekendmaking Instellingsbesluit Adviescommissie Cultuur Zwolle 2022

Burgemeester en wethouders van de gemeente Zwolle,

Besluiten 20 september 2022 de beleidsregel vast te stellen.

 

 

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

In dit instellingsbesluit wordt verstaan onder:

  • a.

    Commissie: de adviescommissie cultuur;

  • b.

    College: het college van burgemeester en wethouders van Zwolle.

Artikel 2. Instelling en taken

  • 1.

    College stelt een commissie in.

  • 2.

    De commissie heeft tot taak onafhankelijk advies uit te brengen aan het college over:

  • a.

    aanvragen om subsidie, indien de subsidieaanvraag volgens de subsidieregeling voorgelegd wordt aan deze commissie voor een advies;

  • b.

    het cultuurbeleid van de gemeente in algemene zin of over specifieke vragen betreffende het cultuurbeleid van de gemeente, al dan niet op verzoek van het college.

Artikel 3. Samenstelling

  • 1.

    De commissie bestaat uit minimaal vijf en ten hoogste veertien onafhankelijke, inhoudelijk deskundige leden, de voorzitter en plaatsvervangend voorzitter daaronder begrepen.

  • 2.

    De commissie benoemt zelf een plaatsvervangend voorzitter.

  • 3.

    Bij de benoeming van de leden en de samenstelling van de commissie gaat het college uit van een afgewogen maar brede samenstelling van onafhankelijke deskundigen van verschillende disciplines binnen de culturele sector.

  • 4.

    Personen die deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Zwolle kunnen geen lid van de commissie zijn.

  • 5.

    De commissie wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris, dit is een beleidsadviseur cultuur. De ambtelijk secretaris is geen lid van de commissie.

Artikel 4. Benoeming en ontslag

  • 1.

    Het college benoemt de leden en de voorzitter van de commissie.

  • 2.

    De voorzitter en leden van de commissie worden door het college voor vier jaar benoemd. De voorzitter en leden kunnen maximaal twee keer voor twee jaar worden herbenoemd.

  • 3.

    Het lidmaatschap van de commissie eindigt:

  • a.

    door ontslag op schriftelijk verzoek van het lid;

  • b.

    indien niet langer wordt voldaan aan het gestelde in artikel 2, vierde lid;

  • c.

    na afloop van de zittingsperiode als bedoeld in het voorgaande lid;

  • d.

    door ontslag, al dan niet op voordracht van de voorzitter, het college of gemeente Zwolle wegens disfunctioneren van het lid.

  • 4.

    Een ontslagprocedure als bedoeld in het voorgaande lid, onder d, is met voldoende waarborgen omkleed.

  • 5.

    De leden zijn onafhankelijk: met als uitgangspunt dat de leden hun werkzaamheden.

  • 6.

    verrichten zonder last of ruggenspraak en zonder enig belang te vertegenwoordigen.

Artikel 5. Vergaderingen

  • 1.

    De ambtelijk secretaris belegt in overleg met de voorzitter de vergaderingen en zorgt ervoor dat de agenda en bijbehorende stukken, spoedeisende gevallen uitgezonderd, ten minste zeven dagen van tevoren online beschikbaar zijn.

  • 2.

    De ambtelijk secretaris bepaalt per vergadering welke leden uitgenodigd worden voor een vergadering, al naar gelang de benodigde expertise gelet op de voorliggende aanvragen om subsidie, de deelregeling of onderwerpen op de agenda.

  • 3.

    De vergaderingen en de vergaderstukken van de commissie zijn niet openbaar. Het advies dat de commissie aan het college uitbrengt is wel openbaar.

  • 4.

    De voorzitter of ambtelijk secretaris kan over de inhoud van de stukken die aan de commissie worden overgelegd, geheimhouding opleggen. Geheimhouding wordt in acht genomen door zowel de leden die bij de behandeling aanwezig waren, als tot de vergadering toegelaten personen, totdat de voorzitter de geheimhouding opheft.

Artikel 6. Advies en mondelinge informatie

  • 1.

    De commissie kan ambtenaren, adviseurs en deskundigen horen of inschakelen.

  • 2.

    Indien de voorzitter en de ambtelijk secretaris dat, gelet op de aard van de in een vergadering te behandelen stukken, nodig vinden, kunnen zij de aanvrager van een subsidie of een door de aanvrager schriftelijk gemachtigd vertegenwoordiger uitnodigen om in die vergadering mondeling nadere informatie te verschaffen over de aanvraag.

Artikel 7. Besluitvorming

  • 1.

    Voor een besluit of advies zijn minimaal drie commissieleden nodig.

  • 2.

    De commissie besluit op uit te brengen adviezen bij meerderheid van stemmen.

  • 3.

    Bij gelijke stemmen heeft de voorzitter de doorslaggevende stem.

  • 4.

    Een lid onthoudt zich van deelname aan de besprekingen en stemming over een subsidieaanvraag waarbij hij direct of indirect betrokken is. Mocht er bij de behandeling van enige subsidieaanvraag blijken dat er van mogelijke (in)directe betrokkenheid van een commissielid sprake zou kunnen zijn, dan kan het desbetreffende lid niet adviseren.

  • 5.

    De commissie brengt haar adviezen schriftelijk en met redenen omkleed uit aan het college.

  • 6.

    De voorzitter is eindverantwoordelijk voor de opgemaakte adviezen.

Artikel 8. Vergoeding

De leden van de adviescommissie ontvangen een vergoeding voor het voorbereiden en het bijwonen van de vergaderingen van de adviescommissie, evenals voor de gemaakte reiskosten, of entreegelden voor het bezoeken van Zwolse culturele instellingen of producties of tentoonstellingen van Zwolse kunstenaars of gezelschappen. De onkostenvergoeding voor het bijwonen van vergaderingen, wordt bepaald op basis van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers, artikel 3.4.1. De vergoeding voor de voorzitter bedraagt 200% van deze vacatievergoeding en voor de leden is dit 175% van het basisbedrag.

Artikel 9. Slotbepaling

  • 1.

    Dit besluit wordt aangehaald als Instellingsbesluit Adviescommissie Cultuur Zwolle 2022.

  • 2.

    Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na publicatie.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 20 september 2022

P. Snijders, burgemeester

D. Emmer, secretaris