Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Noord-Holland

Besluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland van 20 september 2022, nr. 1864680/1864945, tot vaststelling van de Uitvoeringsregeling subsidie verduurzaming dorpshuizen, buurthuizen en wijkcentra Noord-Holland 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNoord-Holland
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingBesluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland van 20 september 2022, nr. 1864680/1864945, tot vaststelling van de Uitvoeringsregeling subsidie verduurzaming dorpshuizen, buurthuizen en wijkcentra Noord-Holland 2022
CiteertitelUitvoeringsregeling subsidie verduurzaming dorpshuizen, buurthuizen en wijkcentra Noord-Holland 2022
Vastgesteld doorgedeputeerde staten
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervalt met ingang van 1 januari 2025.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene subsidieverordening Noord-Holland 2011

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-09-2022nieuwe regeling

20-09-2022

prb-2022-11350

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland van 20 september 2022, nr. 1864680/1864945, tot vaststelling van de Uitvoeringsregeling subsidie verduurzaming dorpshuizen, buurthuizen en wijkcentra Noord-Holland 2022

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland;

 

Gelet op artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Noord-Holland 2011;

 

Overwegende dat het gewenst is de verduurzaming van dorpshuizen, buurthuizen en wijkcentra te stimuleren;

 

Besluiten vast te stellen:

 

Uitvoeringsregeling subsidie verduurzaming dorpshuizen, buurthuizen en wijkcentra Noord-Holland 2022

Artikel 1  

In deze regeling wordt verstaan onder:

 

  • a.

    instelling: privaatrechtelijke of publiekrechtelijke rechtspersoon die eigenaar of exploitant is van een gebouw in de provincie Noord-Holland met een publieksfunctie, zijnde een buurthuis, dorpshuis, wijkcentrum of gemeenschapscentrum alwaar op non-profit basis ontmoetingsmogelijkheden worden geboden of sociaal-culturele activiteiten worden georganiseerd;

  • b.

    energiescan: een energiescan van het gebouw van de instelling die voldoet aan de eisen van de Energiescan Noord-Holland, die als bijlage 1 behorende bij deze uitvoeringsregeling is gevoegd;

  • c.

    ontzorgingsadvies: advies in het kader van het RVO-ontzorgingsprogramma verduurzaming maatschappelijk vastgoed.

Artikel 2  

Op deze regeling is titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht van overeenkomstige toepassing.

Artikel 3  

Subsidie wordt verstrekt aan een instelling bedoeld in artikel 1.

Artikel 4  

Subsidie kan worden verstrekt voor de volgende activiteiten die strekken tot verduurzaming van het gebouw bedoeld in artikel 1, voor zover deze zijn opgenomen in een energiescan of een ontzorgingsadvies voor het gebouw:

  • a.

    aanschaf en installatie van energiebesparingsmaatregelen;

  • b.

    aanschaf en installatie van maatregelen ter bevordering van het opwekken van energie uit hernieuwbare energiebronnen.

Artikel 5  

Een aanvraag om subsidie bevat ten minste:

  • a.

    een begroting van de kosten van de activiteit;

  • b.

    een financieringsplan van de kosten van de activiteit;

  • c.

    een inhoudelijke beschrijving van de activiteit;

  • d.

    een meerjarenonderhoudsplan;

  • e.

    een planning van de activiteiten;

  • f.

    een energiescan van het gebouw of een ontzorgingsadvies voor het gebouw;

  • g.

    indien de aanvrager van de subsidie niet zelf de eigenaar is van het gebouw waarvoor subsidie wordt aangevraagd, een verklaring van de eigenaar van de onroerende zaak dat de activiteiten zijn toegestaan.

Artikel 6  

  • 1.

    Een aanvraag om subsidie is tijdig ingediend indien de aanvraag is ontvangen binnen de periode, bedoeld in artikel 7.

  • 2.

    Een aanvraag die buiten de in het eerste lid bedoelde periode wordt ontvangen, wordt geweigerd.

  • 3.

    Gedeputeerde Staten beslissen binnen 16 weken na ontvangst van de aanvraag om subsidie.

Artikel 7  

Gedeputeerde Staten stellen een subsidieplafond en de periode waarbinnen de aanvragen kunnen worden ingediend, vast.

Artikel 8  

  • 1.

    Aanvragen om subsidie worden behandeld op volgorde van ontvangst.

  • 2.

    Wanneer een aanvrager op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag, de datum waarop de aanvraag is aangevuld.

  • 3.

    Indien meerdere aanvragen op dezelfde dag worden ontvangen en door honorering van deze aanvragen het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de aanvraag met de hoogste verwachte CO2 besparing als eerste in behandeling genomen.

  • 4.

    Indien toepassing van het vorige lid er toe leidt dat aanvragen gelijk eindigen, wordt rangschikking van die aanvragen bepaald door loting.

Artikel 9  

Subsidie wordt geweigerd indien:

  • a.

    de activiteit financieel niet haalbaar is;

  • b.

    de uitvoering van de activiteit is gestart voordat de aanvraag is ontvangen;

  • c.

    voor de activiteit op grond van deze, of een regeling van een ander bestuursorgaan reeds subsidie is verstrekt;

  • d.

    de aanvrager een onderneming is die in moeilijkheden verkeert als bedoeld in paragraaf 2.2 van de Communautaire richtsnoeren inzake reddings- en herstructureringssteun aan niet-financiële ondernemingen in moeilijkheden (PbEU, 2014/C 249/01);

  • e.

    tegen de aanvrager een terugvorderingsbevel is gegeven omdat eerdere steun onrechtmatig en onverenigbaar is verklaard met de interne markt;

  • f.

    op grond van deze uitvoeringsregeling reeds een aanvraag met betrekking tot het betreffende vastgoed is ingewilligd door Gedeputeerde Staten.

Artikel 10  

  • 1.

    De subsidie bedraagt 50% van de subsidiabele kosten tot maximaal € 40.000,-.

  • 2.

    Als subsidiabele kosten komen de volgende kosten niet in aanmerking: kosten van leges, een energiescan, werkzaamheden van een architect, staartkosten, onderzoek en advies.

  • 3.

    Indien toepassing van het eerste lid zou leiden tot het overtreden van het verbod op het geven van staatssteun in de zin van artikel 107, eerste lid, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, wordt het subsidiebedrag in afwijking van het eerste lid zodanig vastgesteld dat het totaal van alle subsidies voor de activiteit niet hoger is dan het bedrag dat op grond van de van toepassing zijnde vrijstellingsverordeningen van de Europese Commissie verstrekt mag worden.

  • 4.

    Gedeputeerde Staten verstrekken geen subsidies van minder dan € 5.000,-.

  • 5.

    Bij subsidies van minder dan € 10.000,- wordt volstaan met subsidievaststelling zonder voorafgaande subsidieverlening.

Artikel 11  

In de beschikking tot subsidieverlening of subsidievaststelling kunnen Gedeputeerde Staten:

  • a.

    een termijn stellen waarbinnen de activiteit moet zijn afgerond;

  • b.

    nadere verplichtingen stellen.

Artikel 12  

  • 1.

    Een aanvraag tot vaststelling wordt ingediend binnen 13 weken na voltooiing van de activiteit.

  • 2.

    Indien de subsidieontvanger een gemeente, of een openbaar lichaam dat is ingesteld op grond van hoofdstuk I, II of IV van de Wet gemeenschappelijke regelingen is, wordt de aanvraag tot vaststelling van de subsidie ingediend uiterlijk 1 augustus van het jaar volgend op het jaar waarin de activiteit is voltooid.

  • 3.

    Gedeputeerde Staten stellen voor de aanvraag tot vaststelling een formulier beschikbaar op www.noord-holland.nl/Loket/Subsidies.

  • 4.

    Gedeputeerde Staten beslissen binnen 13 weken na ontvangst van de aanvraag tot vaststelling van de subsidie.

Artikel 13  

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het provinciaal blad waarin zij wordt geplaatst.

  • 2.

    Deze regeling vervalt met ingang van 1 januari 2025.

  • 3.

    Deze regeling wordt aangehaald als Uitvoeringsregeling subsidie verduurzaming dorpshuizen, buurthuizen en wijkcentra Noord-Holland 2022

Haarlem, 20 september 2022

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland

A.Th.H. van Dijk, voorzitter.

R.M. Bergkamp, provinciesecretaris

Bijlage 1 Energiescan Noord-Holland

De provincie wil verduurzaming van dorps-, buurthuizen en wijkcentra stimuleren. Het verminderen van het energieverbruik levert een klimaatvoordeel op en ook een kostenvoordeel dat de instandhouding en het functioneren van de dorps- en buurthuizen ten goede komt. Een energiescan is een beknopte rapportage en geeft inzicht in het energieverbruik en op het gebouw toegespitste maatregelen die energiebesparing kunnen opleveren: mogelijkheden om het energieverbruik te verlagen dan wel op te wekken. Hieronder omschrijven wij de minimale eisen van een bij de subsidieaanvraag gevoegde energiescan of advies uit het ontzorgingsprogramma.

 

Inleiding

Kader

Maatregelen Oplossingen

Resultaten

Algemene informatie

Bestaande technische en bouwfysische condities

Bouwkundig: bijvoorbeeld isolatie en ventilatie.

Toekomstige energieprestatie

Aanleiding en doel van de scan

Huidige energieprestatie(s)

Duurzame energieopwekking (elektriciteit en verwarming) en energie-uitwisseling

Investeringsniveau en terugverdientijden

Functie en gebruiksintensiteit

Eventueel conclusie en/of aanbevelingen

Financiële ruimte

Efficiënt gebruik van energie: Kansen voor waterbesparing groene daken, duurzaam materiaalgebruik en circulariteit

Tbv de subsidie-aanvraag: verwachte CO2 reductie per maatregel, of indien van toepassing: combinatie van maatregelen. Berekening op basis van de emissiefactoren 2020 uit de klimaatmonitor *)

Eventueel: tips voor duurzaam gebruik

 

Inleiding

 

Heldere uiteenzetting van de aanleiding van de energiescan; de vragen en/of problematiek die spelen; doel van de energiescan.

 

Kader

 

De huidige situatie en condities en eventuele toekomstige ambities worden vermeld. Deze factoren zijn bepalend voor het genereren van realistische maatregelen en geven een realistische prognose van het toekomstige energieverbruik.

 

Indicatie technische staat, bouwtechnische en bouwfysische condities; eventueel huidige duurzame voorzieningen. Hierbij worden naast oppervlaktematen (BVO, oppervlakte glas, oppervlakte metselwerk etc.) ook inhoud gebouw en gebruiksruimte gegeven.

 

Huidige energieprestatie weergeven. Vergelijk van de energieprestatie met het gemiddelde energieverbruik van de gebouwcategorie.

 

De bestaande en/of toekomstige functie en gebruiksintensiteit.

 

De beschikbare financiële middelen. Deze hoeven niet in het rapport te worden vermeld, maar moeten wel meewegen in het advies.

 

Maatregelen/Oplossingen

 

Maatregelen en oplossingen worden geboden vanuit de Trias Energetica principe. Rekening wordt gehouden met het kader (aanwezige monumentale waarden, technische en bouwfysische condities, functie en gebruiksintensiteit, financiële ruimte). Nadruk bij de geschetste maatregelen ligt op de realisatiekans.

 

Bouwkundige maatregelen (onderscheid tussen herbestemming, restauratie en MJOP)

 

Duurzame energieopwekking en energie-uitwisseling: mogelijkheden energie op te wekken; indien relevant zowel op gebouwniveau als op een grotere schaal.

 

Efficiënt gebruik van energie: mogelijkheden om energie op te slaan etc. Indien relevant zowel op gebouwniveau als op een grotere schaal.

 

Tips voor duurzaam gebruik: bijvoorbeeld verwarmingsprotocol; gebruik luiken, etc.

 

Resultaten

 

Berekening CO2-reductie per maatregel of, indien van toepassing: combinatie van maatregelen.

 

*) Emissiefactoren 2020 klimaatmonitor:

 

CO2 emissiefactor elektriciteit: (kg/kWh): 0,292

CO2 emissiefactor aardgas (kg/m3): 1,785

CO2 emissiefactor (kg/GJ): 35,97