Organisatie | 's-Gravenhage |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling streetsport stadsdelen Den Haag 2022 |
Citeertitel | Subsidieregeling streetsport stadsdelen Den Haag 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp | Subsidieregeling streetsport stadsdelen Den Haag 2022 |
Geen
Algemene subsidieverordening Den Haag 2020
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-09-2022 | 31-12-2023 | nieuwe regeling | 20-09-2022 | RIS313201 DPZ/10384462 |
Om de overlast van Haagse jongeren zoveel mogelijk te voorkomen, biedt de gemeente op verschillende pleinen en speelvelden in de stadsdelen streetsport aan. Door kinderen en jongvolwassenen van 6 tot 27 jaar op pleinen en speelvelden te laten sporten, vervelen zij zich minder en komen zij niet in de verleiding overlast te veroorzaken. Streetsport is een middel om jongeren in beweging te brengen en te houden. Hierbij wordt bewegen ruimer opgevat dan alleen sporten. Bewegen draagt bij aan het ontwikkelen van talenten en het krijgen van een zinvolle vrijetijdsbesteding
Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag,
besluit: vast te stellen de Subsidieregeling Streetsport Den Haag 2022
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Deze subsidieregeling is van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 1:4 bedoelde activiteiten.
Artikel 1:3 Doel van de subsidie
Subsidie wordt verstrekt aan rechtspersonen.
Artikel 1:6 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Voor subsidie in aanmerking komen:
a. de loonkosten van elke buurtsportcoach zonder hbo- of wo-opleiding, tot een maximum van het lage normbedrag per fte;
b. de loonkosten van elke buurtsportcoach met een hbo- of wo-opleiding, tot een maximum van het hoge normbedrag per fte;
c. een percentage van maximaal 2% van de bruto loonkosten voor de opleidingskosten van de buurtsportcoach;
d. de BTW over de gesubsidieerde kosten, voor zover de BTW niet teruggevorderd, verrekend of anderszins in mindering kan worden gebracht;
Niet voor subsidie in aanmerking komen:
a. de kosten die zijn gemaakt vóór de indiening van de aanvraag;
b. de kosten van activiteiten die eerder op basis van een subsidieregeling of anderszins door het college en anderen zijn gefinancierd of die in aanmerking komen voor financiering door middel van niet-gemeentelijke regelingen.
Artikel 1:7 Hoogte van de subsidie
Een subsidie bedraagt minimaal € 300.000 en maximaal € 370.000.
Voor subsidieverlening op grond van deze regeling geldt voor 2022 een subsidieplafond van € 370.000.
Artikel 1:9 Wijze van verdeling
Bij de rangschikking kent het college punten toe aan de hand van de volgende criteria en tot het daarbij vermelde maximumaantal:
a. de mate waarin uit de aanvraag blijkt dat er inzicht is in dat wat nodig is om de volledige doelgroep te ondersteunen om te kunnen sporten en bewegen:
2° voldoende inzicht: 3 punten;
3° weinig tot geen inzicht: 0 punten;
b. de mate waarin uit de aanvraag blijkt dat de activiteit is gericht op het binden van de doelgroep aan het aangeboden sport- en bewegingsprogramma:
1° volledig gericht: 6 punten;
3° nauwelijks of niet gericht: 0 punten;
c. de mate waarin uit de aanvraag blijkt dat de activiteiten aansluiten op de behoeften van de doelgroep:
1° sluit heel goed aan: 6 punten;
2° sluit redelijk aan: 3 punten;
3° sluit nauwelijks of niet aan: 0 punten;
d. het aantal jaren ervaring van de aanvrager met het ondersteunen om te kunnen sporten en bewegen van de doelgroep zoals blijkt uit de beschreven ervaring in de aanvraag:
1° drie jaar of meer: 2 punten;
2° minder dan drie jaar: 0 punten;
e. de mate waarin de aanvrager een aantoonbaar relevant en lokaal netwerk heeft en actief samenwerkt:
1° goed relevant, lokaal netwerk en werkt daarmee actief samen: 6 punten;
2° redelijk relevant, lokaal netwerk en werkt daarmee actief samen: 3 punten;
3° beperkt relevant, lokaal netwerk of werkt daarmee niet actief samen: 0 punten;
f. de mate waaruit blijkt dat de ingezette buurtsportcoaches in staat zullen zijn de spanningen bij de doelgroep te signaleren en te delen met het netwerk:
1° zeer goed in staat: 6 punten;
2° redelijk in staat: 3 punten;
3° beperkt of niet in staat: 0 punten;
g. indien gebruik wordt gemaakt van een bewezen interventiemethodiek passend bij de beoogde doelgroep in het betreffende gebied: 2 punten.
Hoofdstuk 2 Aanvraag subsidie en termijnen
Onverminderd artikel 8, tweede en derde lid, van de ASV legt de aanvrager de volgende gegevens over:
a. Een plan van aanpak met daarin tenminste uitgewerkt:
i. het doel van de activiteiten;
ii. de wijze waarop het sportprogramma is ingericht;
iii. in hoeverre het programma een divers aanbod heeft;
iv. de verwachte resultaten van het programma;
v. de wijze waarop de doelgroep wordt bereikt en betrokken bij het programma;
vi. hoe het sport- en bewegingsprogramma wordt uitgevoerd;
vii. planning door het jaar heen;
viii. mogelijke risico’s en beheersmaatregelen bij de uitvoering van het programma;
ix. hoe de organisatie eruit ziet voor de uitvoering.
b. Een overzicht waaruit blijkt dat de aanvrager beschikt over een relevant netwerk voor het uitvoeren van de activiteiten en waarin duidelijk de wijze van samenwerking wordt aangegeven
Een aanvraag voor een subsidie kan worden ingediend vanaf 1 oktober 2022 tot en met 31 oktober 2022.
Het college beslist binnen twaalf weken na sluiting van de aanvraagtermijn.
Onverminderd de artikelen 4.25, tweede lid, en 4.35 van de Awb en artikel 11, eerste, tweede en derde lid van de ASV weigert het college de aanvraag indien:
Hoofdstuk 4 Verplichtingen en betaling
Onverminderd Afdeling 4.2.4. van de Awb en artikel 12 en 13 van de ASV gelden voor de subsidieontvanger de volgende verplichtingen:
a. de subsidieontvanger verstrekt het college voor 1 juli 2023 een tussenrapportage, bestaande uit een activiteitenverslag en een financiële rapportage op basis van de daarvoor beschikbaar gestelde formats;
b. de subsidieontvanger voert de activiteiten uit van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023;
c. de subsidieontvanger draagt zorg voor de werving, aanstelling en begeleiding van buurtsportcoaches;
d. de subsidieontvanger voert de activiteiten zoals beschreven in artikel 1.4 professioneel en beroepsmatig uit;
e. de subsidieontvanger bepaalt de inzet per in de bijlage opgenomen pleintjes en speelvelden in overleg met de stakeholders.
Bevoorschotting bedraagt 90% van de verleende subsidie op het moment van verlening.
Hoofdstuk 5 Eindverantwoording en vaststelling
Artikel 5:1 Wijze van verantwoorden
Uiterlijk 12 weken nadat de activiteiten zijn verricht dient de subsidieontvanger een aanvraag tot vaststelling in zoals omschreven in artikel 17, vierde en vijfde lid van de ASV.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na datum van publicatie in het gemeenteblad en vervalt op 31 december 2023.
Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling streetsport stadsdelen Den Haag 2022.
Bijlage bij de Subsidieregeling streetsport stadsdelen Den Haag 2022
Lijst van de stadsdelen en de door het college aangewezen pleinen en speelvelden die in de buurt liggen van locaties waar het risico op jongerenoverlast relatief hoog is
I. Stadsdelen waar streetsport wordt aangeboden:
d. Stadsdeel Leidschenveen/Ypenburg;
II. Pleinen en speelvelden per stadsdeel