Organisatie | Koggenland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels inzake het maken, veranderen of verwijderen van uitwegen Koggenland |
Citeertitel | Beleidsregels inzake het maken, veranderen of verwijderen van uitwegen Koggenland 2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Beleidsregels ‘Maken, veranderen van een uitweg’ van 25 maart 2009.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-09-2022 | nieuwe regeling | 13-08-2018 | D18.010067 |
Voor het maken, veranderen of verwijderen van een uitweg moet conform art. 2:12 van de APV een omgevingsvergunning worden aangevraagd. In deze beleidsnota staan de criteria voor het toetsen van deze vergunning. Voldoet een aanvraag niet aan de toetsingscriteria, dan is het maken of veranderen van de uitweg niet toegestaan (zie in het bijzonder artikel 4 en 5).
De nota geldt voor uitwegen naar alle woningen en bedrijven binnen en buiten de bebouwde kom, voor zover het wegen betreft die in beheer zijn bij de gemeente Koggenland.
Artikel 6: Uitweg bij nieuwbouw
In een nieuwbouwplan zijn uitwegen al meegenomen in de omgevingsvergunning. Op het moment dat de betrokkene de geplande uitweg wil aanpassen, of juist een extra uitweg wil, neemt hij/zij contact op met de gemeente Koggenland en wordt de aanvraag beoordeeld aan de hand van het ontwerp van de straat en deze beleidsnota.
Bestaande uitwegen, dat wil zeggen, uitwegen die vóór de inwerkingtreding van deze beleidsregels zijn gerealiseerd, die niet aan de in de artikelen 4 en 5 van deze beleidsnota voldoen, hoeven niet aangepast te worden. Hierdoor kan het voorkomen dat er in een straat verschillende typen uitwegen bestaan. Het college kan besluiten op te treden tegen uitwegen die zonder melding of vergunning zijn aangelegd.
Artikel 8: Tijdelijke (bouw)uitweg
Het aanvragen van een tijdelijke bouwuitweg wijkt zodanig af van de reguliere normering dat deze aanvraag buiten dit uitwegenbeleid valt.
Artikel 10: de kosten van de uitweg
Aanvrager betaalt de werkelijke kosten voor het aanleggen van de uitweg. Bij de vergunning ontvangt aanvrager een offerte en tekening voor het realiseren van een uitweg. In deze offerte zitten ook de aanpassingen aan de openbare ruimte. Nadat de gemeente een akkoordverklaring op de offerte van de aanvrager heeft ontvangen, wordt de uitweg door de gemeente aangelegd. Aanvrager ontvangt na aanleg de factuur voor de werkelijke kosten.
Artikel 11: Verwijderen van een uitweg
Wanneer een uitweg kan of moet worden verwijderd (dit ter beoordeling door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Koggenland), gebeurt dit op kosten van de betrokkene.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Koggenland kan vanwege bijzondere omstandigheden afwijken van deze beleidsnota.
Artikel 14: Bekendmaking en inwerkingtreding
Dit beleid wordt bekend gemaakt in het koggennieuws en gepubliceerd op de website van de gemeente Koggenland, www.koggenland.nl
De Goorn, 13 augustus 2018
Burgemeester en wethouders van Koggenland
de secretaris
de heer A. Beuker
de burgemeester
de heer R. Posthumus
Bijlage 1: Wettelijke grondslag
De Wegenverkeerswet en de Wegenwet zijn de wetten die boven het gemeentelijk beleid gaan.
De Wegenverkeerswet 1994 geeft de definitie van wegen aan: “alle voor het openbare verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten” (artikel 1 lid 1 sub b).
De Wegenwet geeft aan dat het eigendom van een weg, zolang en voor zover het tegendeel niet blijkt, vermoed te zijn bij het overheidsorgaan dat de weg ook onderhoudt. Daarnaast geeft de Wegenwet aan dat de gemeente verplicht is een weg te onderhouden als zij dit ook tot openbare weg heeft bestemd.
Naast bovenstaande wetten gelden de volgende gemeentelijke regels:
Het college van burgemeester en wethouder van de gemeente beoordeelt aanvragen op basis van de Algemene Plaatselijke Verordening Koggenland 2018 (APV),, ook dit is een wettelijke grond. De beleidsnota uitwegen is gebaseerd op verscheidene wetten en beleidsstukken. Voor het maken en veranderen van een uitweg is volgens artikel 2:12 lid 1 van de APV een omgevingsvergunning van het college nodig voor het maken, veranderen of verwijderen van een uitweg.
1.2.2 Relatie onderdelen omgevingsvergunning
Wanneer een omgevingsvergunning aangevraagd wordt voor de bouw van een garage of carport, dan is het te verwachten dat in de aanvraag ook een uitweg aangevraagd zal worden om de garage of carport te ontsluiten. Een aanvraag voor het bouwdeel wordt getoetst aan het bestemmingsplan, Woningwet en welstandseisen. De omgevingsvergunning onderdeel bouw kan niet geweigerd worden omdat het bouwwerk niet kan worden ontsloten. In de praktijk kan dit betekenen dat het onderdeel bouw van de vergunning verleend moet worden, terwijl al bekend is dat de gemeente wellicht geen toestemming voor de uitweg zal verlenen. Bestaat er bij de behandeling van een aanvraag voor het bouwen van een carport of garage gerede twijfel over het verlenen van een uitweg, dan wordt de aanvrager hiervan op de hoogte gesteld, ook als er formeel nog geen omgevingsvergunning aangevraagd is. Het onderdeel bouw van de omgevingsvergunning wordt hierdoor niet geweigerd.
Wanneer er voor de aanleg van een inrit een extra omgevingsvergunning nodig is, bijvoorbeeld als er een brug moet worden gebouwd, wordt die getoetst aan bestemmingsplan en vigerende wet- en regelgeving.
1.2.3 Ondergrond eigendom van gemeente of derden
Mogelijk moet voor de aanleg van een uitweg gemeentelijk eigendom doorkruist worden. Het is ook mogelijk dat eigendom van derden doorkruist moet worden. Dit kan evenmin reden zijn om een omgevingsvergunning te weigeren. Wel zal de gemeente de aanvrager erop wijzen dat hij ook privaatrechtelijke dan wel publiekrechtelijke toestemming van een derde (dit betekent ook overige bestuursorganen) nodig heeft.
1.2.4 Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan
Dit plan is op landelijke en provinciale wetgeving gebaseerd en vormt de basis van het vigerende verkeers- en vervoersbeleid van de gemeente Koggenland.