Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Noordwijk

Mandaatbesluit gemeente Noordwijk voor de Omgevingsdienst West-Holland

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNoordwijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatbesluit gemeente Noordwijk voor de Omgevingsdienst West-Holland
CiteertitelMandaatbesluit gemeente Noordwijk voor de Omgevingsdienst West-Holland
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Mandaatbesluit van 16 januari 2018.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet
  2. artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-09-202201-05-2022nieuwe regeling

06-09-2022

gmb-2022-422357

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit gemeente Noordwijk voor de Omgevingsdienst West-Holland

Het college van burgemeester en wethouders dan wel de burgemeester van de gemeente Noordwijk, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft, gelet op de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst West-Holland en de aan hen toegekende bevoegdheden krachtens de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht – in het bijzonder artikel 10:3 van deze wet –,

besluit:

  • I.

    Tot het verlenen van mandaat aan de directeur van de Omgevingsdienst West-Holland voor wat betreft de bevoegdheid tot:

    • a.

      Het uitvoeren van de bij of krachtens de navolgende wetten toebedeelde taken en bevoegdheden:

      • De Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover gerelateerd aan de

        hieronder genoemde activiteiten:

        • i.

          de voorbereiding van besluiten ten aanzien van aanvragen om een omgevingsvergunning;

        • ii.

          het beschikken op aanvragen om een omgevingsvergunning;

        • iii.

          het buiten behandeling laten van de aanvragen;

        • iv.

          het ambtshalve actualiseren, het al dan niet ambtshalve wijzigen en intrekken van omgevingsvergunningen;

        • v.

          het nemen van procedurele besluiten naar aanleiding van de hierboven genoemde vergunningprocedures zoals het verlengen van procedure termijnen;

      • Het beschikken op aanvragen om een omgevingsvergunning omvat mede de omgevingsvergunning in het kader van de Crisis- en herstelwet.

      • De Wet milieubeheer, met uitzondering van titel 10.4;

      • De Wet geluidhinder;

      • De Wet bodembescherming;

      • De toezicht- en handhavingstaken in relatie tot de onder a.1 tot en met a.4 genoemde wetten, alsmede tot de Wet ruimtelijke ordening, voor zover het de handhaving en het toezicht betreft van de in de bestemmingsplannen gegeven regelgeving, waaronder tevens begrepen:

        • i.

          het nemen van handhavingsbeschikkingen, te weten de last onder dwangsom, de last onder bestuursdwang, de invorderingsbeschikking intrekken van de vergunning op grond van hoofdstuk 5 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

        • ii.

          het melden van afwijkingen aan de openbare registers (kadaster) in het kader van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken;

        • iii.

          het vaststellen van brondocumenten in het kader van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;

        • iv.

          het besluit tot onbewoonbaarverklaring;

        • v.

          het aanbrengen van een kenteken tot onbewoonbaar verklaring;

        • vi.

          het aanschrijven (waarschuwing en voornemen opleggen last onder dwangsom);

        • vii.

          het opleggen dan wel intrekken van een last onder dwangsom, het verlengen van een begunstigingstermijn, het invorderen van een dwangsom, het aanmanen, het uitvaardigen van een dwangbevel, uitstel van betaling en al hetgeen met voorgaande verband houdt;

        • viii.

          het stilleggen van de bouw of sloop (toepassen bestuursdwang met spoedeisend belang);

        • ix.

          het besluiten op een verzoek tot handhaving.

      • De toezicht- en handhavingstaken in relatie tot de Drank- en Horecawet, met uitzondering van artikel 20, eerste tot en met vierde lid, artikel 24, derde lid, en artikel 45 van de Drank- en Horecawet, en de toezicht- en handhavingstaken in relatie tot de in het Besluit eisen inrichtingen Drank- en Horecawet opgenomen sociaal-hygiënische eisen, waaronder tevens begrepen:

        • i.

          het besluiten op een verzoek tot handhaving;

        • ii.

          het opleggen dan wel intrekken van een last onder dwangsom, het verlengen van een begunstigingstermijn, het invorderen van een dwangsom, het aanmanen, het uitvaardigen van een dwangbevel, uitstel van betaling en al hetgeen met voorgaande verband houdt.

      • Het in relatie met de onder sub a.1° tot en met 5° genoemde wetgeving uitvoeren van taken en bevoegdheden bij of krachtens de navolgende wetten, besluiten en verordeningen:

        • 1.

          Monumentenwet 1988;

        • 2.

          Crisis- en herstelwet;

        • 3.

          Wet natuurbescherming;

        • 4.

          Woningwet;

        • 5.

          Wet ruimtelijke ordening;

        • 6.

          Bouwbesluit 2012;

        • 7.

          Bouwverordening Gemeente Noordwijk 2008;

        • 8.

          Brandbeveiligingsverordening Noordwijk 2016;

        • 9.

          Algemene Plaatselijke Verordening Noordwijk 2017;

        • 10.

          Besluit brandveilig gebruik bouwwerken;

        • 11.

          Overige relevante wetten, besluiten en verordeningen.

      • Het nemen van huisnummerbesluiten op grond van de verordening Naamgeving en Nummering adressen van de gemeente Noordwijk;

    • b.

      Het uitvoeren van de taken en bevoegdheden krachtens de volgende artikelen van de ‘Verordening Duurzaamheidslening gemeente Noordwijk 2018’:

      • -

        Artikelen 5, 7 tot en met 10 en artikel 15, met inachtneming van het bepaalde in de overige artikelen en bijlage van de hiervoor genoemde verordening;

    • c.

      Het uitvoeren van de taken en bevoegdheden krachtens de volgende artikelen van de ‘Verordening Stimuleringslening duurzaamheid doelgroepen Noordwijk 2018’:

      • -

        Artikelen 5, 7 tot en met 10 en artikel 15, met inachtneming van het bepaalde in de overige artikelen en bijlage van de hiervoor genoemde verordening;

    • d.

      Het uitvoeren van de taken en bevoegdheden krachtens de volgende artikelen van de ‘Verordening Duurzaamheidssubsidie Noordwijk 2018-2019’:

      • -

        Artikelen 5, 8 tot en met 13 en artikel 15, met inachtneming van het bepaalde in de overige artikelen en bijlage van de hiervoor genoemde verordening;

    • e.

      Het in relatie met de onder a tot en met d genoemde wetgeving en verordeningen uitvoeren van taken en bevoegdheden bij of krachtens de volgende wetten, waaronder begrepen het voeren van bestuursrechtelijke procedures en het ter zitting vertegenwoordigen van het college van burgemeester en wethouders dan wel de burgemeester:

      • 1.

        Gemeentewet en met name artikel 125 van deze wet;

      • 2.

        Algemene wet bestuursrecht;

      • 3.

        Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob);

      • 4.

        Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen;

      • 5.

        Wet open overheid;

      • 6.

        Wet hergebruik van overheidsinformatie.

  • II.

    Dat de directeur de bevoegdheden, genoemd in artikel I, in ondermandaat kan opdragen aan onder zijn bevoegdheid ressorterende ambtenaren.

     

  • III.

    Dat voor de toepassing van dit besluit en de daarop berustende bepalingen, voor zover van toepassing en in verband met de activiteiten waarvoor mandaat wordt verleend, met mandaat wordt gelijkgesteld de machtiging om handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

  • IV.

    Dat het mandaatbesluit van 16 januari 2018 met terugwerkende kracht tot en met 1 mei 2022 wordt ingetrokken.

  • V.

    Dat het onderhavige besluit met terugwerkende kracht in werking treedt op de dag nadat het op de voorgeschreven wijze bekend is gemaakt en terugwerkt tot en met 1 mei 2022.

  • VI.

    Dat dit besluit wordt aangehaald als: “Mandaatbesluit gemeente Noordwijk voor de Omgevingsdienst West-Holland”.

  • VII.

    Kennis te nemen van de instemming met de mandaatverlening door de directeur van de Omgevingsdienst West-Holland.

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Noordwijk op 6 september 2022.

De secretaris,

I.Overzier

De burgemeester,

W.J.A. Verkleij

Aldus besloten door de Burgemeester van Noordwijk op 6 september 2022.

De burgemeester,

W.J.A. Verkleij

Voor akkoord,

Directeur Omgevingsdienst West-Holland

M. Krul

6 september 2022