Organisatie | Huizen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Huizen houdende regels omtrent Beperking Openbaarheid Secretariearchief 1986-2011 |
Citeertitel | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Huizen houdende regels omtrent Beperking Openbaarheid Secretariearchief 1986-2011 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-09-2022 | nieuwe regeling | 07-09-2022 |
Artikel 2. Inzage en reproducties van beperkt openbare archieven
Raadpleging, gebruik of vervaardiging van reproducties van de archiefbescheiden geborgen onder de inventarisnummers genoemd in artikel 1, is, tot openbaarwording, uitsluitend mogelijk na voorafgaande schriftelijke toestemming van de gemeentearchivaris, die aan deze toestemming voorwaarden kan verbinden.
Op grond van de Algemene Wet Bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij het besluit is betrokken, hiertegen een bezwaarschrift indienen. U stuurt uw bezwaarschrift aan: het college van burgemeester en wethouders, postbus 5, 1270 AA Huizen. Zorgt u ervoor dat u uw bezwaarschrift indient binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is gepubliceerd.
Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en het volgende te bevatten:
Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat wilt zeggen dat het besluit blijft gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is. Bij de voorzieningsrechter van de Rechtbank Midden-Nederland, afdeling bestuursrecht, postbus 16005, 3500 DA Utrecht, kan een verzoek om een voorlopige voorziening (waaronder schorsing) worden ingediend. Het indienen van een verzoek om een voorlopige voorziening kan alleen als u binnen de termijn van zes weken een bezwaarschrift heeft ingediend. Houdt u er rekening mee dat u voor het aanvragen van een voorlopige voorziening griffierecht verschuldigd bent.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van gemeente Huizen
Burgemeester N. Meijer,
Gemeentesecretaris J. Cnossen,
Het college van burgemeester en wethouders is op basis van artikel 30 lid 1 van de Archiefwet 1995 belast met de zorg voor archiefbescheiden van de gemeente. Onder deze verantwoordelijkheid valt ook de beperking van openbaarheid van archiefbescheiden die schade kunnen berokkenen aan de gemeente, natuurlijke- en rechtspersonen, of de Staat en haar bondgenoten. De kaders waarbinnen het college van burgemeester en wethouders kunnen opereren zijn genoemd in artikel 15 lid 1 van de archiefwet.
Artikel 1. Beperkingen op basis van de persoonlijke levenssfeer
Dit besluit tot beperkingen van de openbaarheid hoort bij het over te brengen secretariearchief 1986-2011. Daarmee wordt feitelijk vervroegd overgedragen en worden gegevens vervroegd openbaar gemaakt. Voor dossiers met persoonsgegevens, zoals recente aankopen en verkopen van particulieren, is daarom een beperkte openbaarheid meegegeven van 20 jaar. Dat is het jaar waarop de overbrenging van de stukken en daarmee de openbaarheid, plaats had moeten vinden. Hierdoor wordt bijvoorbeeld een dossier uit 2003, in 2024 openbaar. Daarnaast bevat het secretariearchief personeelsdossiers en dossiers met privacygevoelige informatie. Deze dossiers krijgen een openbaarheidsbeperking van 75 jaar.
Indien de gronden voor beperkingen van de openbaarheid niet meer van toepassing zijn, wordt de beperking op openbaarheid herzien door de archivaris en wordt het dossier per direct openbaar.