Organisatie | Bergen (L) |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel diplomazwemmen voor kinderen uit gezinnen met een laag inkomen Bergen 2022 |
Citeertitel | Beleidsregel diplomazwemmen voor kinderen uit gezinnen met een laag inkomen Bergen 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Beleidsregel diplomazwemmen voor kinderen uit gezinnen met een laag inkomen Bergen 2019.
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-09-2022 | nieuwe regeling | 30-08-2022 |
Het college van Burgemeester en wethouders van de gemeente Bergen;
gelezen het voorstel aan burgemeester en wethouders van 15 augustus 2022;
overwegende dat de gemeenteraad het beleidsplan armoedebestrijding heeft vastgesteld met daarin opgenomen de financiële ruimte voor zwemlesondersteuning voor kinderen uit gezinnen met een laag inkomen;
Beleidsregel diplomazwemmen voor kinderen uit gezinnen met een laag inkomen Bergen 2022
Artikel 6. Overige beleidskaders en looptijd
Burgemeester en wethouders vragen bij het maken van toekomstige publiek- of privaatrechtelijke afspraken met zwemlesaanbieders om medewerking te verlenen aan de uitvoering van deze beleidsregel. Burgemeester en wethouders kunnen dit als voorwaarde aan een aanbesteding en/of subsidieverstrekking verbinden;
Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 30 augustus 2022,
Burgemeester en wethouders van Bergen,
de secretaris
Dhr. H.H.M. Timmermans
de burgemeester
M.H.E. Pelzer
Het beleid zoals dat in het beleidsplan armoedebestrijding 2016 beschreven staat en vanaf april 2016 van kracht is geworden, is mede bedoeld om negatieve effecten van het wegvallen van schoolzwemmen op te vangen. Gedurende de afgelopen jaren is gebleken dat de voorwaarden die staan beschreven in het beleidsplan armoedebestrijding 2016 niet voldoende aansluiten bij de verwachtingen van de inzet van ondersteuning bij zwemlessen voor kinderen uit minimagezinnen. De instapleeftijd bleek te hoog (groep 7 basisschool) waardoor weinig kinderen deelnamen aan de regeling. De lagere instapleeftijd sluit met de nieuwe beleidsregel beter aan. Het bezoeken van de basisschool is als criterium beschreven om aangepaste zwemlessen voor kinderen die op grond van medische of andere indicatie niet in staat zijn om reguliere zwemlessen te volgen uit te sluiten. De beleidsregel is voor deze situaties niet bedoeld en het beschikbaar gestelde budget biedt geen ruimte voor de toekenning van die aanvragen. Het blijkt noodzakelijk om ze ook expliciet uit te sluiten.
Het gaat in principe om basisschool kinderen uit minimagezinnen in de leeftijd van 5 jaar en ouder. Oudere basisschoolkinderen kunnen wel toegelaten worden. Jonger dan 5 zijn waarschijnlijk niet voldoende leerbaar, dus worden zij niet opgenomen. De gemeente gaat ervan uit dat – als het aanbod voldoende onder de aandacht is gebracht – ouders zich zelf melden. In het belang van de veiligheid van kinderen worden extra maatregelen genomen om samen met de scholen het niet-gebruik tegen te gaan. Het is niet de bedoeling om lessen beschikbaar te stellen aan te jonge kinderen vanwege het risico dat deze te lang lessen moeten volgen. Er is daarom een minimumleeftijd opgenomen. De doelgroep is vastgesteld op kinderen uit gezinnen waarin het inkomen niet hoger is dan 130% van het geldende bijstandsnorm. Er wordt geen vermogenstoets toegepast.
De zwemlessen worden in natura aangeboden en leiden op naar landelijk erkende diploma’s. In beginsel gaan we er van uit dat een niveau A niet voldoende toereikend is. Het geniet de voorkeur om op te leiden naar niveau B.
Artikel 4 Aanmeldingsprocedure
De aanmelding is zo eenvoudig mogelijk gehouden. De aanvraag dient fysiek ingeleverd te worden op het gemeentehuis door middel van het daarvoor bestemde aanvraagformulier. Op grond van het principe van “eenmalige uitvraag” gebruiken we, na verkregen toestemming van de aanvrager, de bestandskoppelingen uit Suwinet. Er kan aanvullende informatie nodig zijn en uitgevraagd worden om tot een goede toetsing te kunnen komen.
Artikel 5 Financiële afspraken
De kosten worden controleerbaar in rekening gebracht. Bij fraude wordt in beginsel teruggevorderd.
Bij lesuitval kunnen de kosten verhaald worden, echter alleen bij verwijtbaarheid en toerekenbaarheid. Als verhaal van kosten feitelijk niet mogelijk is (bij al bestaande grote financiële problemen in dit gezin) of sociaal niet wenselijk (toch mede sprake van onmacht binnen het gezin bijvoorbeeld) blijft verhaal achterwege. Verhaal van de kosten moet een doel dienen en niet contra-productief zijn.
Artikel 6 Overige beleidskaders en looptijd
De gemeente komt de zwemlesaanbieders binnen verschillende kaders en contexten tegen. Waar dat zinvol is, bijvoorbeeld bij een nieuwe aanbestedingsronde, worden de afspraken in deze beleidsregel ook daar opgenomen.