Organisatie | Zutphen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over het tijdelijk subsidiëren van culturele instellingen zonder winstoogmerk (Tijdelijke subsidieregeling culturele instellingen COVID-19 gemeente Zutphen 2022) |
Citeertitel | Tijdelijke subsidieregeling culturele instellingen COVID-19 gemeente Zutphen 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Geen.
Algemene subsidieverordening gemeente Zutphen 2019
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-09-2022 | 01-01-2022 | 31-12-2022 | Nieuwe regeling | 02-08-2022 | 376499 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen,
gelet op artikel 3, eerste en tweede lid en artikel 5, eerste lid van de Algemene subsidieverordening gemeente Zutphen 2019;
Regeling van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over het tijdelijk subsidiëren van culturele instellingen zonder winstoogmerk (Tijdelijke subsidieregeling culturele instellingen COVID-19 gemeente Zutphen 2022)
Artikel 2 Reikwijdte subsidieregeling
Op grond van deze regeling wordt uitsluitend eenmalige subsidie verstrekt aan culturele instellingen zonder winstoogmerk, die zijn gericht op het uitvoeren van activiteiten in het kader van cultuur in het jaar 2021 én die aantoonbaar financiële schade in het jaar 2021 hebben geleden als rechtstreeks gevolg van COVID-19.
Artikel 4 Algemene subsidiecriteria
Artikel 7 Bij aanvraag in te dienen gegevens
In afwijking van het bepaalde in artikel 6, tweede lid van de Algemene subsidieverordening, legt de aanvrager bij de aanvraag om subsidie over:
Onverminderd het bepaalde in de Awb en de artikelen 10 en 11 van de Algemene subsidieverordening, weigert het college de subsidie in ieder geval, als:
Het college kan één of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing daarvan, gelet op het belang van het subsidiëren van culturele instellingen zonder winstoogmerk vanwege de gevolgen van COVID-19, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Aldus besloten op 2 augustus 2022.
Het college van burgemeester en wethouders,
De burgemeester, de secretaris,
Deze subsidieregeling is in 2022 in het leven geroepen om de financiële schade die culturele instellingen in het jaar 2021 hebben geleden zoveel als mogelijk te compenseren; deze regeling ziet daarmee niet op het jaar 2022. Voor het jaar 2020 gold voor de culturele instellingen de Tijdelijke subsidieregeling COVID-19 gemeente Zutphen 2020 (overigens gold deze laatste ook voor de maatschappelijke instellingen). Als het onverhoopt nog nodig is, dan kan voor het jaar 2022 een regeling in het leven worden geroepen, vergelijkbaar met deze subsidieregeling.
Voor deze systematiek is gekozen om goed in beeld te houden wat betrekking heeft op de verschillende jaren. Per jaar kan de situatie immers veranderen.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit artikel worden de in deze regeling gehanteerde begrippen omschreven.
Artikel 2 Reikwijdte subsidieregeling
Op grond van deze regeling gaat het uitsluitend om een eenmalige subsidie, die wordt verstrekt
In dit artikel wordt omschreven welke kosten subsidiabel zijn. Belangrijk is dat deze kosten of een eventueel exploitatietekort op het jaar 2021 zien.
Onder d.: hierbij is het uiteraard zo dat dit niet geldt voor kosten van aanpassingen in een gebouw die vallen onder de reguliere vereisten van het Bouwbesluit. Het is daarmee uitdrukkelijk niet de bedoeling dat de beschikbare geldmiddelen op basis van deze subsidieregeling worden ingezet voor zaken die toch al geregeld hadden moeten zijn.
Artikel 4 Algemene subsidiecriteria
De algemene criteria, zoals deze gelden, zijn vermeld in dit artikel. In artikel 5 zijn aanvullend criteria opgenomen.
Uiteraard blijven ook de subsidiecriteria en bepalingen als vermeld in de Algemene subsidieverordening van toepassing op de aanvraag, de aanvragers en de te verstrekken subsidie.
Derde lid: De inkomsten van een aantal culturele instellingen bestaan over het algemeen uit contributie, deelnemers- of toegangsbijdragen, verhuur van de accommodatie, horeca omzet, inkomsten uit subsidies en acties om geld te verdienen/ in te zamelen. Veel van deze inkomsten zijn als direct gevolg van COVID-19 weggevallen, zoals daar te denken valt aan: het wegvallen van huurinkomsten van gebouwen, geen aanwezigheid van leden en/ of bezoekers, het wegvallen van de horeca omzet en het verder niet uit kunnen voeren van acties ten behoeve van financiën.
Een aantal culturele instellingen heeft de beschikking over een eigen gebouw of terrein, al dan niet gehuurd. De vaste kosten voor deze accommodaties lopen in veel gevallen gewoon door, zoals; huur, afschrijving, verzekeringen, gemeentelijke belasting en onderhoud. Het kan ook zo zijn dat er extra kosten gemaakt zijn om aan de extra eisen te voldoen die de COVID-19 richtlijnen met zich mee brengen.
De culturele instellingen moeten op deze gebieden zoveel als mogelijk gecompenseerd worden, voor zover de instellingen geen aanspraak kunnen maken op regelingen van rijksoverheid, provincie en/ of koepelorganisaties. Daarnaast moeten de culturele instellingen natuurlijk wel maatregelen hebben genomen (vierde lid).
Artikel 5 Aanvullende subsidiecriteria
Uiteraard geldt hierbij dat de aanvrager ook op het moment dat COVID-19 zijn intrede deed, levensvatbaar oftewel “gezond” was. Van belang hierbij is echter dat de aanvrager zijn bedrijfsvoering en activiteiten heeft afgestemd op de gevolgen van COVID-19 die onmiskenbaar optreden en daarmee zijn eigen levensvatbaarheid aantoont en beïnvloedt. Het heeft namelijk geen zin om een niet levensvatbare culturele instelling kunstmatig in leven te houden. Te meer niet, als deze instelling zich niet heeft aangepast aan en naar de post COVID-19 periode.
Artikel 6 Aanvraag om subsidie, indieningstermijn
De aanvraagtermijn eindigt op 14 oktober 2022. Hiermee wordt de culturele instellingen voldoende gelegenheid wordt geboden om een goed onderbouwde aanvraag in te dienen.
Artikel 7 Bij aanvraag in te dienen gegevens
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting. Er mag van uit worden gegaan dat de culturele instellingen deze gegevens kunnen overleggen.
Artikel 8 Afhandeling aanvragen, beslistermijn, subsidieplafond
De leden 1 tot en met 3 behoeven geen nadere toelichting. Het vierde lid betreft een zogeheten kan-bepaling. Echter, omdat de rijksoverheid beperkt geldmiddelen hiervoor aan de gemeente heeft verstrekt, kan het college een subsidieplafond vaststellen.
In dit artikel zijn de weigeringsgronden opgenomen, zoals die gelden naast de weigeringsronden, zoals opgenomen in de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening.
Bij het bepaalde onder sub a. wordt ter toelichting opgemerkt dat alle compensatieregelingen, anders dan de compensatieregeling die de gemeente zelf via de Algemene Uitkering ontvangt, een voorliggende voorziening zijn. Daarom moet ook duidelijk uit de aanvraag blijken dat een organisatie geen aanspraak kan maken op deze regelingen óf dat de voorliggende voorziening te beperkt is om de financiële schade, ontstaan als rechtstreeks gevolg van COVID-19, te compenseren.
Op grond van dit artikel kan het college één of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing daarvan, gelet op het belang van het subsidiëren van culturele instellingen zonder winstoogmerk vanwege de gevolgen van COVID-19, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard. Dit kan echter alleen in die gevallen die niet zijn voorzien ten tijde van het vaststellen van de regeling. Wordt een geval onder de hardheidsclausule gebracht, dan heeft dit tot gevolg dat de regeling op dit punt moet worden aangepast. Het geval is immers voorzienbaar geworden.
Artikel 11 Tijdelijkheid regeling
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting, anders dan dat de regeling inhoudelijk ziet op het jaar 2021. Voor de begindatum is 1 januari 2022 gekozen, omdat deze aansluit op de hiervoor geldende Tijdelijke subsidieregeling COVID-19 gemeente Zutphen 2020. De einddatum van 31 december 2022 is gekozen, vanwege de afhandeling van de aanvragen om subsidie. Deze zullen naar verwachting uiterlijk op 31 december 2022 zijn afgerond.