Organisatie | Deurne |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders |
Citeertitel | Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Origineel bestand |
Deze regeling vervangt het Reglement van orde voor de vergaderingen van het college van burgemeester en wethouders.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-09-2022 | nieuwe regeling | 02-05-1995 |
Indien in de overige gevallen bij een eerste stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, dan heeft een tweede stemming plaats tussen de twee personen die bij de eerste stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de eerste stemming de meeste stemmen over meerdere personen ver- deeld dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke personen de tweede stemming zal plaatshebben. Indien bij een tussenstemming of bij de tweede stemming de stemmen staken beslist het lot.
In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing daarvan, beslist het college van burgemeester en wethouders op voor- stel van de voorzitter.
Dit reglement kan worden aangehaald als "Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders".
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders d.d. 2 mei 1995
Burgemeester en wethouders voornoemd,
(drs. J.W. Smeets)
Toelichting reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders.
Artikel 54 van de Gemeentewet bepaalt dat de collegevergaderingen in principe met gesloten deuren worden gehouden. De wetgever acht dit van belang omdat het beraad in het college - waarin in een open sfeer over veelal nog onvoldragen standpunten en voorstellen gesproken moet kunnen worden - zich in het algemeen niet leent voor openbaarheid. Volgens het eerste lid van artikel 54 kan het college evenwel zelf bepalen in welke gevallen toch voor een openbare verga- dering gekozen wordt.
In het voorliggende Reglement wordt er van uitgegaan dat alleen bij uitzonde- ring openbaar zal worden vergaderd.
De raad mist de bevoegdheid om algemene regels, als bedoeld in artikel 148 van de Gemeentewet, te stellen ten aanzien van de openbaarheid en andere aspecten van collegevergaderingen.
Wanneer een raad invloed wil uitoefenen op het Reglement met betrekking tot de vergaderingen kan het langs de weg van een motie aandringen op een bepaalde re- geling. Het is echter aan het college om te bepalen wat het met de motie doet.
In het eerste lid van dit artikel wordt een onderwerp geregeld zoals dat aan de orde zal zijn in de eerste vergadering van het college direct na de raadsver- gadering waarin de wethouders zijn benoemd {het constituerend beraad).
Ondanks de portefeuilleverdeling draagt het col1ege overigens als geheel de verantwoordelijkheid voor de uitgeoefende taken.
Naast de verdeling van de werkzaamheden zal de onderlinge vervanging kunnen worden geregeld. In dit verband wordt gewezen op het gestelde in artikel 51 van de Gemeentewet waarin aan de raad de bevoegdheid wordt toegekend een waarnemer aan te wijzen. Wanneer tussen de leden van het college goede afspraken worden gemaakt over de onderlinge vervanging zal aan de toepassing van genoemd artikel weinig behoefte ontstaan en zal daarvan ook slechts in uitzonderlijke gevallen gebruik worden gemaakt, bijvoorbeeld op verzoek van het college bij langdurige afwezigheid van één van de leden als gevolg van ziekte.
Met het derde lid wordt voldaan aan het gestelde in artikel 77 Gemeentewet waarin in het eerste lid wordt bepaald dat bij verhindering of ontstentenis van de burgemeester zijn ambt wordt waargenomen door een wethouders, door het college aan te wijzen.
Artikel 53, eerste lid, Gemeentewet bepaalt dat de burgemeester, met inacht- neming van hetgeen het college van burgemeester en wethouders heeft bepaald, dag en plaats van de vergaderingen van het college en het tijdstip van de opening vaststelt. Aangezien de formulering flexibel is gebleven is er een mogelijkheid in bijzondere gevallen af te wijken van de regel.
De formulering van het bepaalde in het tweede lid houdt niet in dat de burge- meester de bevoegdheid toekomt een extra vergadering tegen te houden. De for- mulering van het eerste lid is daaromtrent duidelijk gesteld.
In dit artikel heeft de gemeentesecretaris een plaats gekregen. Dit gelet op de taakomschrijving van de gemeentesecretaris zoals die is opgenomen in de artikelen 103 en 104 van de Gemeentewet (en zoals ook in de "Organisatie- verordening Gemeente Deurne" is opgenomen).
In artikel 103 Gemeentewet wordt bepaald:
De secretaris moet de raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester alsmede de door hen ingestelde commissies bij de uitoefening van hun taak terzijde staan.
In artikel 104 Gemeentewet wordt bepaald:
De secretaris is in de vergadering van de raad en van het college van burge- meester en wethouders aanwezig.
Gekozen is voor een zo beknopt mogelijke verslaglegging.
Wel is voorzien in een beknopt verslag van tijdens de vergadering te houden besprekingen met derden.
Deze bepaling bevestigt het recht van elke lid van het college om zonodig zelf een voorstel te doen c.q. een wijzigingsvoorstel in te dienen.
Deze bepaling is noodzakelijk in verband met het in artikel 57 opgenomen recht van verschoning.
Bij staking van stemmen, waar het gaat om een stemming over zaken, bepaalt artikel 59 van de Gemeentewet dat de stem van de voorzitter beslist wanneer de stemmen bij de herstemming opnieuw staken.
In artikel 56 van de Gemeentewet wordt bepaald wat het vergader- en het besluitquorum is ten aanzien van de vergaderingen van het college. Het staat het college vrij om een zwaarder quorum-vereiste te stellen, maar hiervoor is niet gekozen.
De opgenomen regeling komt erop neer dat in principe slechts wordt gestemd in- dien één van de leden dat wenst. In dat geval wordt mondeling gestemd (ook over personen) tenzij ten aanzien van personen om een schriftelijke stemming wordt verzocht.
Over zaken wordt dus niet of mondeling gestemd.
Ingevolge artikel 54 van de Gemeentewet is hoofdregel dat de vergaderingen met gesloten deuren plaatsvinden. Het college kan daar zelf van afwijken. Via artikel 9 wordt dit dan ook uitdrukkelijk aan het college overgelaten. De burgemeester maakt hiervoor dag, plaats en tijdstip beken&. Voor een openbare vergadering is een schriftelijke oproeping vereist.
Deze bepaling is van belang voor het handhaven van de orde door de voorzitter als er sprake is van een openbare vergadering.
Onderstaand artikel uit de Gemeentewet is opgenomen omdat deze ook betrekking heeft op op de vergaderingen en het verdere functioneren van het college.
Daardoor ontstaat een zoveel als mogelijk volledig beeld van de toepasselijke bepalingen.
Ingevolge artikel 55 Gemeentewet, kan onder andere het college, omtrent het in een besloten vergadering behandelde of omtrent de inhoud van aan het college overgelegde stukken, geheimhouding opleggen. Verder zijn de artikelen 28, eerste lid tot en met derde lid, 29 en 30 Gemeentewet van overeenkomstige toe- passing op de vergaderingen van het college. Deze hebben alle betrekking op de voorwaarden aangaande de stemming.
Behoort bij besluit van burgemeester en wethouders, d.d. 2 mei 1995