Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Delft

Veiligheidsplan 2019-2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDelft
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVeiligheidsplan 2019-2022
CiteertitelVeiligheidsplan 2019-2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-09-2022nieuwe regeling

12-04-2022

gmb-2022-411976

Tekst van de regeling

Intitulé

Veiligheidsplan 2019-2022

Samen werken aan een veilig Delft

 

Inleiding

Sinds 2002 kent Delft een veiligheidsbeleid met vierjarige beleidskaders. Conform de Politiewet 2012 stelt de gemeenteraad ten minste eenmaal in de vier jaar de doelen en prioriteiten van het veiligheidsbeleid vast. De nieuwe doelen en prioriteiten voor de periode 2019-2022 staan in dit veiligheidsplan. Het plan sluit ook aan bij de ambities zoals verwoord in het bestuursprogramma 2018-2022.

 

Het veiligheidsbeleid is er op gericht dat bewoners, bezoekers en mensen die in Delft werken zich veilig voelen in de stad. Zij moeten zich overal kunnen bewegen en niet belemmerd worden door criminaliteit en onveiligheid.

 

Dit nieuwe beleidsplan ’Samen werken aan een veilig Delft’ is gebaseerd op de veiligheidsanalyse (bijlage 1), die de gemeenteraad in oktober 2018 heeft behandeld. De veiligheidsanalyse laat zien dat de veiligheid in Delft verbetert. Op diverse thema’s is de inzet van partijen succesvol gebleken. De hoofddoelstelling van de afgelopen vier jaar – het verder terugdringen van criminaliteit en de toename van veiligheidsbeleving – is behaald.

 

De kern van het succes in Delft: samenwerking, korte lijnen met bestuur en partners, in een sterk netwerk. Voortzetten van en voortbouwen op het bestaande is daarmee een logische keuze. Wij gaan daarom verder met de aanpak en de bestaande manier van werken op basis van de veiligheidsketen met strategische partners. De komende jaren zetten we samen extra in op de schakel preventie, met name in de verbinding van zorg en veiligheid en door burgerparticipatie en eigen verantwoordelijkheid te stimuleren.

 

Op basis van de analyse zijn prioritaire thema’s benoemd waar de komende vier jaar extra inspanning op plaatsvindt. Deze prioriteiten worden nader toegelicht in dit veiligheidsplan en uitgewerkt in het bijbehorende uitvoeringsplan 2019-2020 (bijlage 2).

 

Bij de taken en activiteiten die we uitvoeren, staat voorop dat onze burgers, ondernemingen en instellingen medeverantwoordelijk zijn voor de veiligheid in de eigen wijk en buurt. De gemeente en haar professionele partners kunnen het niet alleen. Als onze inwoners zelf actie ondernemen bij overlast, verloedering en (veelvoorkomende) criminaliteit in de buurt, kan dat de veiligheid en het gevoel van veiligheid verbeteren. Het steunen en stimuleren van initiatieven die onze burgers nemen om de eigen veiligheid en die van anderen te vergroten of behouden, is dan ook een integrale prioriteit.

Trends en ontwikkelingen

De wereld om ons heen verandert voortdurend. Verstedelijking, demografische verschuivingen en nieuwe machtsverhoudingen laten de samenleving niet onberoerd. Het zijn ontwikkelingen die ook effect hebben op de veiligheid en op hoe burgers veiligheid beleven.

 

Maatschappelijke en technologische ontwikkelingen gaan snel. Door de combinatie van nieuwe technologie en snelle communicatie raken steeds meer aspecten van ons leven met elkaar verbonden. Klassieke sociale structuren maken plaats voor nieuwe, dynamische maatschappelijke processen. We gaan langer werken, technologie neemt steeds meer taken van ons over, we kunnen onze tijd anders gaan indelen. Er ontstaat een netwerksamenleving met nieuwe verhoudingen.

 

De samenleving past zich aan

 

Ontwikkelingen leiden tot onder meer:

  • Langer en weer thuis wonen van ouderen en mensen die zorg nodig hebben

  • Verbinding van de domeinen zorg en veiligheid

  • Toepassingen van digitalisering en smart living

  • Individualisering en juridificering

  • Zelf- en samenredzaamheid

  • Toenemende mate van twee- en meerdeling

  • Grotere rol voor en effecten van social media

  • Intensivering van het gebruik van de openbare ruimte

 

De trends en ontwikkelingen stellen ook onze rechtstaat en het veiligheidsdomein voor nieuwe uitdagingen.

 

Trends rond veiligheid

 

Op het gebied van veiligheid zien we de volgende ontwikkelingen:

  • Toename van burgerparticipatie

  • Afname van delicten high impact crimes (HIC)

  • Toename van nieuwe vormen van criminaliteit en economische delicten

  • Dalende trend van gevoelens van onveiligheid op basis van HIC, en toename als gevolg van de nieuwe vormen van criminaliteit

  • Ondermijning en de effecten ervan waren tot voor kort te weinig op het netvlies

  • Toename van casuïstiek persoonsgerichte aanpak op het scheidingsvlak van zorg en veiligheid

  • Discussie rond lokale invloed burgemeester en doorontwikkeling boa’s

Dit willen we bereiken in 2022

Delft wordt steeds veiliger en veiligheidsgevoelens nemen toe. Toch is er ook ruimte voor verbetering. Het doel: in 2022 voelen meer inwoners van Delft zich veilig in hun eigen buurt en in de stad. Het voorkomen van onveiligheid en onveiligheidsbeleving is daarvoor belangrijk. Daar waar we verbetering willen, hebben we onze voelhoorns scherper uitstaan om eerder te weten wat er speelt en daarop in te spelen. Daarmee werken we preventief aan sterke wijken, sociaal én fysiek. Betrokken domeinen en partijen kennen daarbij hun eigen en elkaars rol en verantwoordelijkheid, stemmen af en werken samen.

 

Onze uitgangspunten

 

  • Vertrouwen en eigen verantwoordelijkheid is de basis

  • Regie op de veiligheidsketen

  • Midden in de stad, voor de stad

  • Samen met anderen, binnen en buiten de gemeentelijke organisatie

  • Toezicht en handhaving waar nodig

  • Proactief en resultaatgericht

 

De doelen en indicatoren van het veiligheidsbeleid in Delft, zoals opgenomen in het bestuursprogramma en de programma’s in de begroting zijn:

 

Programma’s begroting en indicatoren bestuursprogramma

Programma’s begroting

2019

Programma’s in begroting vanaf 2020

Programma- doelen vanaf

2019

Effect- indicatoren vanaf

2019

Huidige staat

Streven 2022

Veilige stad

Schone enveilige stad

  • -

    Veiligheid

Een leefbare stad door deze schoon en veilig te houden

Veiligheidsgevoel buurt (Global goal 16)

86%

88%

 

 

Veiligheidsindex (Global goal 16)

100

95

 

In tweejaarlijkse uitvoeringsplannen stelt het college voor de prioritaire thema’s vast aan welke resultaten gewerkt wordt om deze doelen te behalen (zie bijlagen).

Dit gaan we doen

Om de doelen te behalen zet de gemeente Delft in op diverse veiligheidsonderwerpen op basis van ‘going concern’. Voor enkele prioritaire thema’s hebben we extra aandacht en inzet. We kijken daarbij naar de samenhang met andere opgaven en hebben aandacht voor bestrijden én voorkomen. Een veilige stad is een stad waar inwoners weerbaar zijn en zelf ook bijdragen aan hun eigen veiligheid en die van anderen. Meer eigen verantwoordelijkheid en het vergroten van burgerbetrokkenheid en het nemen van preventieve maatregelen is nuttig en noodzakelijk om slachtofferschap verder terug te dringen. Voor veel thema’s, zoals bijvoorbeeld High impact crimes, fietsendiefstal en overlast, geldt dat hier nog ruimte voor verbetering is. De inzet op bewustwording en het stimuleren van participatie draagt bij aan alle doelen van het veiligheidsbeleid en is een rode draad in de aanpak.

 

In de clusters Samenleving, Ruimte & Economie, Dienstverlening en Veiligheid werken we samen aan diverse onderwerpen.

 

Samen werken aan veiligheid

 

  • Toezicht & Handhaving: sociaal domein, openbare ruimte én vergunningen en bouwtoezicht

  • Veiligheidskamer Delft en Veiligheidshuis Haaglanden

  • Preventie, zorg en veiligheid: discriminatie, jeugd, ggz, woonoverlast

  • Ontwerp en beheer openbare ruimte: schoon, heel en veilig

  • Verkeersveiligheid en fietsdiefstal

  • Externe veiligheid: bestemmingsplannen

  • Keurmerk Veilig Ondernemen en veilige evenementen

  • Privacy en informatiebeveiliging

  • Informatiegestuurd werken

Het cluster Veiligheid signaleert, voert regie en coördineert de meer complexe, domeinoverstijgende casuïstiek, specifiek voor de openbare orde en veiligheid (OOV). Wetgeving en beleid (lokaal en bovenlokaal) bepalen daarbij de kaders voor het werken en handelen. Toezicht en handhaving in de openbare ruimte is essentieel bij de invulling van de taken en activiteiten. Het surveilleren van T&H bevordert het naleefgedrag, kan incidenten voorkomen en zogenoemde ‘kleine ergernissen’ tegengaan. De inzet van T&H zien we onder meer bij evenementen, de Drank- en Horecawet, hinder- en overlastgevende jeugd, fietsenhandhaving, vervuiling en overlast, en gebruik gemeentewateren. Het Uitvoeringsbeleid VTH omgevingsrecht 2016-2020 geeft een uitgebreide beschrijving van de taken van T&H in dat verband.

Figuur 1: Inzet vanuit OOV in 2019-2022

Prioriteiten 2019-2022

Op basis van een terugkerende veiligheidsanalyse, die we samen met partners maken, hebben we voor 2019-2022 bepaald op welke prioriteiten we extra inzetten. De gemeenteraad stelt deze prioriteiten vast (artikel 38b, lid 1 Politiewet). De prioriteiten en inzet voor de periode 2019-2022 zijn (op hoofdlijnen):

 

High impact crimes (woninginbraken, overvallen, (huiselijk) geweld) en fietsendiefstal

  • Dadergericht: gerichte inzet toezicht, handhaving en opsporing, tegengaan heling, persoonsgericht aanpak

  • Slachtoffergericht: stimuleren preventiegedrag, stimuleren burgerparticipatie, nazorg

  • Situatiegericht: aanpak hotspots/hottimes

  • Specifiek voor fietsendiefstal zien wij in 2018 een forse daling (30%). We ondersteunen deze ontwikkeling met het doel dat deze daling zich trendmatig voortzet

Overlast

  • Inzicht krijgen in de toename van overlastmeldingen (soort problematiek, locatie, frequentie, aard en beleving)

  • Opstellen (samenwerkings)afspraken, in afstemming met betrokken partijen

  • Uitwerken (bestuurlijk) instrumentarium, afhankelijk van problematiek

Veiligheidsbeleving

  • Schoon, heel en veilig, met focus op buurten waar veiligheidsbeleving achterblijft zoals in Voorhof (Poptahof), Buitenhof (Noordwest)

  • Methodiek Tafel van 12 (factoren die van invloed zijn op veiligheidsbeleving) toepassen in alle pijlers van Uitvoeringsprogramma 2018-2022 ‘Kansen voor Buitenhof’

  • Sociaal veilig ontwerpen, met focus op de nieuw te ontwikkelen gebieden

Ondermijning

  • Ondermijning in de drie deelaspecten: georganiseerde criminaliteit, maatschappelijke weerbaarheid en weerbaarheid/integriteit lokaal bestuur en ambtelijke organisatie

  • Lokale invulling op basis van actuele beelden en urgentie, vooralsnog focus op drugsgerelateerde criminaliteit

  • Verbeteren informatiepositie en expertise

  • Aanpak ontwikkelen en uitvoeren

  • Aangaan van slimme (gelegenheids-)samenwerkingsverbanden

Radicalisering, extremisme en polarisatie

Herijkte aanpak met inzet op:

  • Preventieve inzet vanuit domeinen zorg, welzijn en onderwijs

  • Trainen van relevante actoren in het herkennen van vroege signalen en het inzetten van interventies

  • Duurzame relaties opbouwen met relevante maatschappelijke organisaties

  • Regie op persoonsgerichte aanpak, lokaal en in het Veiligheidshuis

Beschikbare middelen

Onderstaand treft u een overzicht van de middelen. De bedragen zijn opgenomen in de programmabegroting 2019-2022, na de vastgestelde begrotingswijziging van 31 januari 2019.

 

Programmabegroting 2019-2022

Taakvelden

Lasten

Baten

1. Veiligheid:

1.1 Crisisbeheersing en brandweer

1.2 Openbare orde en veiligheid

 

€ 7.799.000

€ 4.543.000

 

 

€ 63.000

 

Toelichting Programmabegroting

Taakvelden

Lasten

Baten

  • 1.1

    Crisisbeheersing en brandweer: Dit bedrag is de bijdrage aan de Veiligheidsregio Haaglanden

     

  • 1.2.

    Openbare orde en veiligheid

    De uitgaven bestaan voornamelijk uit personele kosten, waaronder 32 fte brede handhavers (meldingen openbare ruimte

,

 

€ 7.799.000

 

 

€ 4.543.000

 

 

evenementen, APV, jeugd, etc. )

 

Dit bedrag is inclusief:

Rijksbijdrage Uitvoeringsprogramma Jihadisme. Deze bijdrage wordt jaarlijks vastgesteld.

 

Materieel budget voor o.a. jaarwisseling, burgerparticipatie, cameratoezicht, incidentele zaken

 

Dit bedrag is exclusief rijksbijdrage ondermijning, incidentele bijdrage, voor 2019, 2020, 2021

 

 

 

 

Inkomsten uit leges APV en Horeca

 

 

 

€ 376.000

 

 

 

€ 100.000

 

 

 

€ 200.000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

€ 63.000

 

De financiering van maatregelen die bijdragen aan veiligheid en de veiligheidsbeleving is voor een deel afhankelijk van ruimte in andere programma’s van de programmabegroting. Het beheer van de openbare ruimte, de inrichting van openbaar gebied of een preventieve aanpak voor verwarde personen zijn hier voorbeelden van. Als vanuit preventie of veiligheid(sbeleving) inzet gewenst is vanuit andere programma’s, betekent dit niet automatisch dat hier ook direct financiële middelen en capaciteit voor zijn. Daar waar intensivering nodig is voor preventie of vanuit veiligheid(sbeleving), is steeds een integrale afweging nodig.

Rapportage en communicatie

Rapportage en communicatie over het veiligheidsplan bestaat uit de volgende elementen:

  • De voortgang van de uitvoering van het beleid wordt gemonitord in de

  • reguliere beleidscyclusproducten.

  • Tweejaarlijks wordt de gemeenteraad geïnformeerd over de uitvoering van het veiligheidsplan. Dit gebeurt met de bijstelling van het uitvoeringsplan dat het college vaststelt en ter kennisgeving aan de raad zal aanbieden.

  • Per onderwerp vindt communicatie plaats als dat van belang is of bij wet verplicht.

  • Jaarlijks belegt de lokale driehoek een persconferentie in het eerste kwartaal, zodra de cijfers van het afgelopen jaar bekend zijn. Daarin blikken politie, Openbaar Ministerie en gemeente terug op het afgelopen jaar en kijken ze vooruit naar de programmering en uitvoering van het veiligheidsplan.

  • Communicatie wordt ingezet als middel om gestelde doelen te bereiken, bijvoorbeeld in het kader van burgerparticipatie en veiligheidsbeleving.

Veiligheid in samenhang

Veiligheid staat niet op zichzelf, maar heeft raakvlakken met andere thema’s en dossiers. Het veiligheidsdomein is nauw verbonden met zowel het sociale als het ruimtelijke domein: veiligheid – sociaal en fysiek – is relevant voor diverse beleidsterreinen, zoals zorg, vergunningen en handhaving, mobiliteit en milieu.

 

Veiligheidsbeleid afgestemd

 

Het veiligheidsbeleid voor Delft is opgesteld in samenhang met de volgende documenten en convenanten:

  • Regionaal beleidsplan 2019-2022 Veiligheidsregio Haaglanden

  • Regionaal beleidsplan 2019-2022 Politie Eenheid Den Haag

  • Convenant Veiligheidshuis Haaglanden

  • Convenant RIEC Den Haag (Regionaal Informatie- en Expertisecentrum)

  • Bestuursprogramma 2018-2022: ‘Voorbereid op de toekomst’

  • Programmabegroting 2019-2022

  • Uitvoeringsbeleid VTH (vergunningverlening, toezicht en handhaving) omgevingsrecht 2016-2020

  • Kadernota’s Innovatie Sociaal Domein deel I,II en III

  • Sociale Visie Delft 2018-2022: ‘Delft, de sociale kracht in de stad’

  • Omgevingsvisie (in wording)

  • Agenda Delft 2040

  • Regiovisie Aanpak huiselijk geweld Haaglanden 2019-2022 (in wording)

  • Beleidsdocumenten en uitvoeringsrichtlijnen die zijn gerelateerd aan de Algemene Plaatselijke Verordening

  • Beleidskader veiligheid en handhaving 2015-2018 “Een veilige stad maken we samen!”

  • Visie Polarisatie en Radicalisering & Uitvoeringsprogramma “Gewelddadig Jihadisme 2015-2019”

  • Veiligheidsanalyse gemeente Delft oktober 2018