Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Delft

Uitvoeringsplan Veiligheid Prioriteiten 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDelft
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingUitvoeringsplan Veiligheid Prioriteiten 2022
CiteertitelUitvoeringsplan Veiligheid Prioriteiten 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-09-2022nieuwe regeling

12-04-2022

gmb-2022-411838

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitvoeringsplan Veiligheid Prioriteiten 2022

1. Inleiding

Dit uitvoeringsplan is onderdeel van het Veiligheidsplan 2019-2022 van de gemeente Delft en is een vervolg op het uitvoeringsplan 2019-2020. Het uitvoeringsplan dient als leidraad voor team Openbare Orde en Veiligheid (OOV), als ondersteuning voor de samenwerking met, met name de afdelingen Samenleving, Toezicht & Handhaving (T&H), Communicatie en externe partners. Daarnaast geeft het uitvoeringsplan het college een handvat om voortgang van de uitvoering van het beleid te monitoren.

 

Bij het vaststellen van het veiligheidsplan 2019-2022 door de gemeenteraad is de toezegging gedaan om deze te informeren over het hieruit voortvloeiende uitvoeringsplan. Bij de terugblik op het uitvoeringsplan 2019-2020 is het jaar 2021 ook meegenomen. Dit uitvoeringsplan focust zich in de vooruitblik vervolgens primair op de geplande inzet en prioritering voor 2022.

 

Leeswijzer

Net zoals het uitvoeringsplan 2019-2020, gaat ook dit uitvoeringsplan nader in op de vijf prioriteiten uit het veiligheidsplan: High Impact Crimes (HIC) en fietsendiefstal, Overlast, Veiligheidsbeleving, Ondermijning, Radicalisering en polarisatie. Hierbij wordt de inzet op Burgerparticipatie en weerbaarheid als rode draad beschouwd die bij alle prioriteiten een rol speelt.

 

Iedere prioriteit is als volgt opgebouwd:

  • de introductie (doelen, voortgang van de hoofdlijnen en betrokken partners) gevolgd door een overzicht van de aankomende acties voor 2022

  • de resultaten: cijfers per indicator t/m 2021

Aan het begin is aandacht voor de impact die Covid-19 heeft gehad op de inzet met betrekking tot de vijf prioriteiten. Bij het onderdeel Burgerparticipatie en weerbaarheid is een extra tabel toegevoegd waarin dit thema wordt verbonden met de vijf prioriteiten.

 

Terugblik 2019-2021

In het uitvoeringsplan 2019-2020 hebben we met name geïnvesteerd in: het verkrijgen van meer inzicht op de aard en omvang van de geprioriteerde thema’s, het uitbreiden van het bestuurlijk instrumentarium en het versterken van de samenwerkingen (intern en extern). In de eerste helft van de beleidsperiode hebben we de problematiek met name stabiel kunnen houden en zien wij op specifieke delictsvormen een daling. De verwachting is dat onze acties met name effect hebben op het laatste deel van de beleidstermijn. Daarnaast zien we dat de inzet op veiligheid steeds meer vraagt om een verbinding tussen bestrijden en het voorkomen van criminaliteit en overlast.

 

Vooruitblik 2022

In de afgelopen drie jaar hebben we onze (strategische en tactische) netwerken per prioriteit versterkt of opgebouwd. Het komende jaar willen we als vervolg daarop vooral inzetten op het creëren van meer verbinding tussen de prioriteiten onderling. Reden hiervoor is dat wij bij meerdere prioriteiten dezelfde doelgroepen, partners, voedingsbodems, kansen en risico’s voorbij zien komen. Door de opgaven binnen OOV sterker aan elkaar te verbinden, verwachten we een efficiëntieslag te maken en zo de impact op de prioriteiten vanuit OOV te vergroten. Daarnaast zien we een toenemend belang om de verbinding tussen Zorg en Veiligheid het komende jaar sterker te borgen. Voor de verbinding zien wij de samenwerking met Samenleving en T&H als essentieel en deze zullen wij waar nodig versterken. Tot slot blijven we doorlopend peilen welke landelijke trends lokaal zichtbaar zijn en hoe wij hierop inspelen.

 

Financiën 2021-2022

De kosten voor de uitvoering van dit uitvoeringsplan vallen binnen de huidige begroting zoals vastgesteld in het Veiligheidsplan 2019-2022. Door personele krapte, het inspringen op actualiteiten en vraagstukken die meer aandacht, tijd en menskracht vragen dan vooraf was voorzien was het soms nodig om te prioriteren.

 

Volledig overzicht van taken Openbare Orde en Veiligheid 2019-2022

Naast de vastgestelde prioriteiten wordt vanuit Openbare Orde en Veiligheid (OOV) op meer veiligheidsthema’s ingezet. Zie hieronder voor het volledige overzicht:

2. Impact covid-19 op inzet OOV

Covid-19 heeft de afgelopen jaren veel impact gehad op de werkzaamheden op het gebied van OOV. Naast het personele aspect (uitval door ziekte / persoonlijk welzijn), heeft Covid-19 invloed gehad op de verschillende indicatoren die gebruikt worden om de impact van het beleid te toetsen en daarnaast veel capaciteit gevraagd van OOV. Capaciteit die niet ingezet kon worden ten behoeve van de reguliere prioriteiten uit het veiligheidsbeleid.

 

Impact op indicatoren

We merken dat de Coronapandemie op ons allen impact heeft. We zitten meer thuis, zijn niet in staat om al onze behoeften te realiseren en zijn meer aangewezen op onszelf en onze naasten. Dit laatste kan veel goeds brengen, maar het kan ook uitdagend zijn en een beroep doen op onze veerkracht. Bijvoorbeeld als er al veel spanningen thuis zijn, het minder goed gaat met iemands onderneming of de geluiden van de buren ineens als overlastgevend worden ervaren.

 

Dit heeft ook zijn weerslag op de cijfers, het is dan ook goed om dit mee te nemen wanneer de cijfers over 2020 en 2021 worden vergeleken met voorafgaande jaren. Deze vertekening is met name goed te zien bij de prioriteit overlast. Het aantal registraties van jeugdoverlast, geluidsoverlast en woonoverlast is fors toegenomen. Mensen zijn meer thuis, maken daardoor meer geluid en hebben daardoor sneller last van hun omgeving. Het aantal overlastmeldingen met betrekking tot horeca is afgenomen als logisch gevolg van het feit dat de horeca meerdere langere periodes gesloten is geweest.

 

Inzet capaciteit

Covid-19 heeft ook veel gevraagd van de beschikbare capaciteit binnen OOV. Er is deelgenomen aan verschillende regionale en interne werkgroepen en overlegstructuren om informatie op te halen, informatie uit te wisselen en te adviseren op uiteenlopende vraagstukken.

 

Er is ondersteuning geboden bij het faciliteren van de testlocaties in Delft en daarnaast was er veel aandacht voor, vaak praktische en juridische, vragen uit de samenleving en handhavingsvraagstukken. Er is (juridisch) geadviseerd en gecoördineerd op verschillende initiatieven vanuit de gemeente Delft met als doel ondernemers en maatschappelijke organisaties te ondersteunen. Voorbeelden hiervan zijn de polsbandjes als ondersteuning van de handhaving op het Corona Toegangsbewijs (CTB), de financiële tegemoetkoming voor handhaving op het CTB, realiseren van extra studieruimtes bij de studentenverenigingen en het faciliteren van tijdelijke extra (winter)terrassen.

 

Daarnaast heeft de pandemie ook impact gehad op een aantal van de reguliere werkzaamheden. Er was de afgelopen jaren een forse toename in het aantal demonstraties/betogingen en er was meer overleg nodig over de kaders waarin deze mogelijk waren. Hetzelfde geldt voor de advisering op evenementen. Er is veel capaciteit ingezet op het adviseren op extra coronamaatregelen voor evenementen die uiteindelijk helaas geen doorgang vonden.

3. Prioriteiten uitvoeringsplan

 

Prioriteit 1: High Impact Crimesen fietsendiefstal

De meest voorkomende vormen van criminaliteit in Delft zijn fietsendiefstal, (woning)inbraak, overvallen en straatroof. Met uitzondering van fietsendiefstal, worden deze delicten ook wel high impact crimes (HIC) genoemd gezien de negatieve impact die deze delicten kunnen hebben op het slachtoffer, diensomgeving en de samenleving. Denk aan de aantasting van het veiligheidsgevoel en de aantasting in de persoonlijke sfeer.

De dalingin het aantal geregistreerde fietsendiefstallen en HIC-feiten continueert. Conform de CCV-preventiewijzer baseren wij onze aanpakop de

volgende driepijlers: dadergericht, slachtoffergericht en situatiegericht.

Doelstelling

Het aantal HIC-feiten en diefstallen blijven dalen doordat dadersgeen gelegenheid zienen inwoners weerbaar zijn

Voortgang van de inzet op dehoofdlijnen van de aanpak 2019-2022

  • Dadergericht: tegengaan heling, persoonsgerichte aanpak: De implementatie van Digitaal Opkoperloket (tegengaan van heling) is in gang gezet en de ondernemers zijn in 2021 over de verplichting geïnformeerd. Veel van de recidiverende plegers van HIC-delicten hebben we goed in beeldomdat ze in PAD zitten.De politie meldt de overigerecidiverende verdachten van onder andereHIC-delicten met complexe casuïstiek aan bij Zorg- en Veiligheidskamer Delft(ZVKD).

  • Slachtoffergericht: stimuleren preventiegedrag, stimuleren burgerparticipatie, nazorg: zie voortgang weerbaarheid en burgerparticipatie (p. 29)

  • Situatiegericht: aanpak hotspots/hottimes: Samen met de politie is doorlopend verkend welke locaties intensievere aandacht nodig hadden. Waar nodig is o.a. de aanwezigheid van de politie op straat geïntensiveerd, zijn besmettingsbrieven verstuurd bij woninginbraken en is preventief gecommuniceerd rondombijzondere momenten zoalsvakanties en donkere dagen.

Conclusie: Kijkend naar de beoogde resultaten voor 2022 (p.11) zijn we redelijk op weg. We hebben een aantal goede stappen gezet. De geregistreerde woninginbraken zijn gedaald. Daarnaast zet de trend van een verschuiving richting digitale criminaliteit steeds verder door. Dit proces is versneld omdatmensen door de lockdown(s) meerthuis waren. Voor geweld zien we een lichtestijging. Deze lichtestijging zien we vooralsnog niet als zorgelijk, juist omdat de stijging een verwacht resultaat is van intensieve samenwerking op uitgaansgeweld (Veilig Uitgaan). Daardoor weten mensen beter waar en hoe ze moetenmelden.

Strategische partners

Extern: politie | slachtofferhulp | Openbaar Ministerie | woningcoöperaties | woningcorporaties | buurtpreventieteams | Delft support

Intern: Toezicht &Handhaving (openbare ruimteén gebouw/beheer) | Samenleving (zorg, wonen en participatie) | Ruimte (veilig ontwerp en beheer)

Aanpak

Doel

Wat hebben we tot nu toe gedaan?

Wat gaan we doenin 2022?

Wie hebben we daarvoor nodig?

HIC: algemeen

De daling van het aantal HIC voortzetten

HIC-aanpak geformuleerd

De geformuleerde HIC aanpak wordt doorgezet. Binnen deze aanpak wordt ingezet op dader-, slachtoffer- en situatie-aspecten.

 

Met samenwerkingspartners wordt verkend waar de samenwerking kan worden versterkt, onder andere op het

gebied van inwoners laagdrempeliger adviseren.

Extern: politie, Openbaar Ministerie, woningcorporaties,

Delft Support, ProRail, NS

 

Intern: ZVKD, Samenleving, T&H, Communicatie

Huiselijk geweldtegen gaan

Uitvoering procedure huisverbod.

 

Geadviseerd op de totstandkomingregiovisie Huiselijk Geweld (vastgesteld 2019).

De verbinding tussen veiligheid en samenleving wordt versterkt in relatie tot de regiovisie, het uitvoeringsplan huiselijk geweld en de uitvoering. De regie ligt bij Samenleving. Waarnodig worden procesafspraken gemaakt.

Extern: Partners van de ZVKD, Delft Support Politie, Veiligthuis, GGD

 

Intern: Samenleving, ZVKD, Communicatie

HIC: Dadergericht

Persoonsgerichte aanpak

Inrichten van de samenwerking met de Zorg- en Veiligheidskamer Delft (ZVKD) voor 0-100 en PAD voorspecifiek jongeren.

Samen met ZVKD en de politie verkennen waar de samenwerking op het gebied van HIC en Huiselijk Geweld kan worden versterkt op het gebied van aanmelden, registreren en focus. Waar nodig worden procesafspraken gemaakt.

 

Patronen en trends uit PGA monitoren en die in samenwerking met samenleving vertalen naar preventieve interventies.

Extern: Convenantpartners van de ZVKD

 

Intern: sociaal domein, ZVKD, Samenleving

 

Tegengaan fietsdiefstal

Fietsenstallingen zijnuitgebreid.

 

Advisering Sociaal Veilig Ontwerp fietsenstallingen stations aan Ruimte en partners LVA (NS en ProRail) De lokfiets is periodiek ingezet.

Continueren advisering Sociaal Veilig Ontwerp ten behoeve van fietsenstallingen stations.

Extern: Politie

 

Intern: Communicatie, T&H

 

Tegengaan heling

Realisatie digitaal opkopersregister (DOR)

 

Inrichting digitaal opkopersloket (DOL) en aanschrijven van ondernemers over de aankomende verplichting.

 

Werkproces helingsaanpak formuleren.

Monitoren werkproces heling

Extern: Politie 

 

Intern: T&H

 

Nazorg (ex)-gedetineerden

Adviseren op coördinatie nazorg 

 

Werkproces coördinatie nazorg 

 

Werkproces bestuurlijk akkoord

Samen met Samenleving wordt een nazorgbeleid, uitvoeringsplan en procesafspraken geformuleerd op basis van het landelijk bestuursakkoord.

Extern: Delft Support, DJI/Penitentiaire inrichting, Delft voor Elkaar, Reclassering en convenantpartners ZVKD

 

Intern: ZVKD, Samenleving

HIC:

Slachtoffergericht (voorkomen van slachtofferschap)

Toename burgerparticipatie, vergroten heterdaadkracht

Inzet Burgernet

Faciliteren buurtpreventieteams.

Zie Burgerparticipatie en Weerbaarheid (p 30)

Extern: Burgernet, politie, buurtpreventieteams

 

Intern: Samenleving, T&H

 

Stimuleren preventiegedrag en weerbaarheid inwoners

Informeren over preventieve maatregelen en stimuleren tot het uitvoeren vandeze maatregelen.

Continueren van het stimuleren tot preventieve maatregelen ten aanzien van wonen en fietsstalling.

Extern: Ontwikkelaars Woningcorporaties, preventiegroepen, Slachtofferhulp NL

 

 

Sociaal Veilig Ontwerp/ Politiekeurmerk Veilig Wonen (PKVW)

 

Subsidiëren van Slachtofferhulp Nederland (herstel en voorkomen nieuw slachtofferschap/vergroten weerbaardheid).

Met T&H en politie wordt verkend hoe er meer laagdrempelig advies aan bewoners in de buurt van hotspots kan worden gegeven

 

Borgen Sociaal Veilig Ontwerp in lokale bouwplannen en beleid.

Intern: T&H, Ruimte

HIC: Situatiegericht

Aanpak hotspots

Gericht toezicht en voorlichting

Voortzetten en borgen vande inzet

 

Verkennen hoe de gelegenheid bijhotspots kan worden doorbroken doormiddel van Sociaal VeiligOntwerp

T&H, politie

 

Aanpak hottimes

Voorlichting tijdens donkere-dagen- offensief (DDO)en vakantieperiode

Voortzetten en borgen van hottimes gerichte voorlichting.

 

Verkennen hoe de gelegenheid bijhottimes kan worden doorbroken doormiddel van Sociaal VeiligOntwerp.

T&H, politie

 

beoogd resultaat 2022:

  • Het aantal woninginbraken is gedaald van 8 (2017) naar 7 op de 1.000 woningen

  • Afname van geweldscriminaliteit met 5% ten opzichte van 2017 (2017=100)

  • Toename burgerparticipatie aan veiligheid met 25% ten opzichte van 2017 (2017=100)

  • Aantal fietsdiefstallen blijft gelijk of daalt ten opzichte van 2017 (2017=100)

  • Huiselijk geweld: wordt nader bepaald o.b.v. uitwerking Regiovisie Aanpak huiselijk geweld Haaglanden 2019-2022

Indicatoren: Vormen van HIC (bron: politie data)

2017

2018

2019

2020

2021

Woninginbraak

376

395

227

173

105

Overvallen

6

5

6

8

3

Straatroof

22

9

11

23

7

Geweld (incl bedreiging en mishandeling)

416

458

470

459

420

Huiselijk Geweld

-

103

120

117

91

Totaal

820

970

834

780

626

Tijdelijk huisverbod: aantal casussen en daadwerkelijkopgelegd

26 en 23

27 en 20

29 en 25

34 en 29

28 en 24

Diefstal brom-, snor,fietsen

1 682

1 223

1 151

868

777

  •  

  • % Burgernetleden: zie weerbaarheid en burgerparticipatie (p.29)

  • % inwoners lid van preventieteam/online veiligheidsplatform: zie weerbaarheid en burgerparticipatie (p.29)

  • Preventiegedrag (% inwoners dat preventieve maatregelen neemt): zie weerbaarheid en burgerparticipatie (p.29)

 

Prioriteit 2: Overlast

In Delft zijn de meldingen van overlast bij de politie de afgelopen jaren licht gestegen. Uit de overlastanalyse van 2020 is gekomen dat met name de volgende vormen van overlast worden ervaren: rommel op straat, verkeersoverlast, overlast door personen met verward gedrag, jeugdoverlast, (woon)overlast door studenten en overlast door drugshandel. Het voorkomen en bestrijden van deze vormen van overlast draagt naar verwachting bij aan het vergroten van veiligheidsbeleving. Met name sindsde coronacrisis zien we een toename in overlastmeldingen. Een mogelijke verklaring voor

deze toename is onder andere dat mensenmeer thuis en daardoor meerworden geconfronteerd met hun omgeving wat kan zorgen voorirritaties en spanningen. Dit zorgt voor meerwaarnemingen en meldingen van situaties.

Doelstelling

In Delft werkenverschillende partners samenom ernstige overlast te verminderen en kleine ergernissen in de openbare ruimte weg te nemen.

Voortgang van de inzetop de hoofdlijnen van de aanpak 2019-2022

  • Inzicht krijgen in (de toename van) overlastmeldingen (soort problematiek, locatie, frequentie, aard en beleving): In 2020 is een Analyse Overlast opgesteld die als basis dient vooreen procesplan van Aanpak Overlast, dat in deeerste helft van2021 is opgesteld.

  • Opstellen (samenwerkings)afspraken met betrokken partijen: Wordt in 2022 verder opgepakt op basis van het opgestelde procesplan.

  • Uitwerken (bestuurlijk) instrumentarium, afhankelijk van problematiek: Wordt in 2022 verderopgepakt op basis vanhet opgestelde procesplan.

  • Voortzetten persoonsgerichte aanpak ernstige overlast: De persoonsgerichte aanpak in de Zorg- en Veiligheidskamer Delft (ZVKD) en in het Zorg- en Veiligheidshuis Haaglanden (waaronder de pilot Aanpak Verward en Risicovol gedrag / programma Intensieve Levensloop Aanpak (ILA)) levert een bijdrage aan de vermindering van ernstige overlast en zetten we voort.

  • Versterken verbinding sociaal domein en veiligheid in relatie tot personen met verward gedrag: Partners Veiligheid en Sociaal Domein komen samen in Zorg- en Veiligheidskamer Delft, Opvang Verwarde Personen (OVP) GGZ Delfland, de regionale ambtelijke werkgroep Zorg & Veiligheid en Bestuurlijk Overleg Zorg & Veiligheid. Dit zetten we voort. De samenwerking en uitwisseling tussen de verschillende domeinen van Zorg& Veiligheid is zowel op bestuurlijk als ambtelijk niveau verbeterd. Dit blijvenwe verder versterken.

  • Aanpak woonoverlast: De regie ligt bij Samenleving, maar waar nodig is OOV preventief betrokken om escalatie te voorkomen. Een gedragsaanwijzing is vooralsnog niet nodig gebleken. In 2021 is de beleidsregel Wet Aanpak Woonoverlast aangepast waardoor de burgemeester sneller kan ingrijpen bij ernstige situaties. In 2022 wordt het proces rondom de verbinding tussen veiligheidstrends, weerbaarheid en leefbaarheidstrends versterkt. In 2021 is de bestuurlijke en ambtelijke aanpak van studentenwoonoverlast sterk geïntensiveerd. De TU Delft en betrokken studentenverenigingen zijn nauwer betrokken bij dit vraagstuk. Daarnaast is er een Taskforce opgericht voor de aanpak van studentenwoonoverlast waarin we als OOV een ondersteunende en adviserende rol hebben.

Conclusie: Kijkend naar de beoogde resultaten voor 2022 (p.15) zijn we redelijk op weg. De registraties van overlast zijn in 2019 stadsbreed ongeveer gelijk gebleven t.o.v. de voorafgaande jaren en de veiligheidsbeleving is licht toegenomen. Echter, in 2020 en 2021 zien we verschuiving en nemen de verschillende overlastregistraties toe. Hier zijn meerdere verklaringen voor. Hoogstwaarschijnlijk is de belangrijkste verklaring hiervoor de coronacrisis wat ookwordt onderschreven doorde landelijke trends. Daarnaast is de politie incidenten met betrekking tot overlast door verwarde personen anders gaan registreren wat voor een toename in deze cijfers heeft gezorgd.

Strategische partners

Extern: politie | Openbaar Ministerie | inwoners | vervoerders | GGZ | maatschappelijke partners

Intern: T&H | Delft Support | Samenleving (zorg, wonenen participatie) | Ruimte (veiligontwerp en beheer

Aanpak

Doel

Wat hebben we tot nu toe gedaan?

Wat gaan we doenin 2022?

Wie hebben we daarvoor nodig?

In kaart brengen problematiek

Inzicht in (de toename van) overlastmeldingen (objectief) en

overlastbeleving (subjectief)

Gestart met het ontwikkelen en inrichten van het meldpunt (horeca)overlast

 

Inzet op meldingen, hotspots, Problematiek, locatie, frequentie, aard en beleving in kaart gebracht (Overlast Analyse 2020)

Vervolgonderzoek om meer inzicht te verkrijgen in overlastvormen, type melders, acceptatie/tolerantiegrenzen

(conform: procesplan van Aanpak Overlast 2021)

Extern: politie, vervoerders (o.a. NS, HTM, EBS),GGZ, DvE en andere maatschappelijke partners

 

Intern: T&H, Samenleving

Plan van aanpak Overlast formuleren inclusief (samenwerkings) afspraken

Handelingsperspectief formuleren op basis vanverkregen inzicht uit de Analyse Overlast 2020

Procesplan van Aanpakformuleren

 

Werkwijze voor op-en afschaling bij jeugdoverlast opgesteld.

Samenwerkingsafspraken vooraanpak van hotspots en (dominante) overlastvormen formuleren.

 

Opstellen werkwijzen voor op- en afschaling bijnog drie vormenvan sociale overlast; overlast drugshandel, woonoverlast studenten en overlast personen met verward gedrag.

 

Evalueren werkwijze jeugdoverleg

Extern: politie, corporaties, vervoerders (NS, HTM, EBS), GGZ, Delft voor Elkaar, maatschappelijke partners

 

Intern: T&H, Samenleving, Ruimte

Persoonsgerichte aanpak(PGA)

Bestrijden van ernstige overlast door personen en voorkomen van recidive

Complexe Casuïstiek (op snijvlak zorg en veiligheid) in ZVKD en ZVHH.

Met Samenleving werkprocessen Wet verplichte GGZ opgesteld.

 

Adviseren over de ketensamenwerking aan

regiegroep Opvang Verwarde Personen (OVP) GGZ Delfland.

Voortzetten en uitbreiden van de PGA waarbij oog is voorhet versterken met de verbinding tussen sociaal domein en veiligheid.

Voortzetten samenwerking ZVKD en regionale aanpak personen met verward en risicovol gedrag (opgeschaalde complexe casuïstiek).

Extern: politie, OM, Delft Support, GGZ, partners

ZVKD, Zorg- en Veiligheidshuis, Haaglanden

 

Intern: ZVKD, T&H, Samenleving

Aanpak woonoverlast

Woonoverlast voorkomen en bestrijden

Aanpakken casuïstiek en verkennen rollen, taken verantwoordelijkheden, mogelijkheden.

 

Verkennen (bestuurlijk) instrumentarium beleidsregel opgesteld.

 

Bestuurlijke en ambtelijke aanpak studentenwoonoverlast sterkgeïntensiveerd.

Voortzetten adviseren op casuïstiek, onder regie van Samenleving.

 

Advisering op- en borging van de inrichting van het ketenproces en regievoering op Woonoverlast onder regie van Samenleving.

 

Continueren advisering ter ondersteuning van Taskforce Studentenwoonoverlast.

Extern: politie, OM, Delft Support, GGZ, Zorg- en woningcorporaties, TU Delft, studentenverenigingen

 

Intern: Samenleving, T&H

 

Eigenaarschap en eigen regie van inwoners vergroten, als individu en als wijk (weerbaarheid versterken)

Afhankelijkheid van inzet door politie of T&H bij inwoners zoveel mogelijk doorbreken

-

Op verschillende vormen van overlast inzichtelijk krijgen wat inwoners nodig hebben om overlastgevers hier in eerste instantie zelf op aan te spreken en waar eventuele barrières liggen.

 

Verkennen waar er mogelijkheden liggen om die barrières te doorbreken.

Extern: Politie, Delft Support, Delftvoor Elkaar

 

Intern: T&H, Samenleving, Communicatie

 

Jeugd

Afglijden voorkomen door tijdig te interveniëren

Versterken van de verbindingtussen politie en zorg.

 

Opzetten van gebiedsgerichte aanpak waar jongeren overlast veroorzaken.

Doorlopend inventariseren van preventie- aanbod.

 

Binnen de (gebiedsgerichte) aanpak zorg dragen voor een goede integrale aanpak (samenwerking tussen politie en zorg).

Extern: partners ZVKD, Delft voor Elkaar, Delft Support (Jongerenacademie), JGZ, verenigingen, Onderwijs

 

Intern: ZVKD, Samenleving

 

 

Beoogd resultaat 2022:

  • Afname van overlastincidenten met 5% ten opzichte van 2017

  • 78% bewoners is tevreden over beheer openbare ruimte

Indicatoren Overlast

2017

2018

2019

2020

2021

Het totaalaantal registraties van overlastincidenten (bron:politie/CBS/Analyse Overlast)

2.776

2.594

2.683

3.616

4.196

Waarvan het aantal incidenten overlast door personen met verward gedrag

833

770

804

737

1.138**

Waarvan het aantal incidentenregistraties jeugdoverlast

428

308

344

712

524

Meldingen gemeentelijk registratiepunt Woonoverlast

-

365

261

463

669

Aantal meldingen horecaoverlast Politie en ODH (bronEvaluatie Horeca)

165

157

124

67

60

Totaal ervarenoverlast (Veiligheidsmonitor)

-

n.v.t

-

n.v.t.

41,4%*

Waarvan ervarenoverlast in de fysiekeruimte

20,7%

n.v.t

15,5%

n.v.t.

18,8%

Waarvan ervaren sociale overlast

13,5%

n.v.t

13,2%

n.v.t.

13,1%

Wegen, paden en pleintjes goed onderhouden: (helemaal) mee eens

-

n.v.t

-

n.v.t.

62,6%*

Perken, plantsoenen en parken goed onderhouden: (helemaal) mee eens

-

n.v.t

-

n.v.t.

69,2%*

Tevredenheid fysiekevoorzieningen: Schaalscore (0 t/m 10)

6,5

n.v.t

6,7

n.v.t.

6,7

*De veiligheidsmonitor heeft de methodiek in 2021 aangepast, voor de variabelen met een asterisk is geen omrekenfactor beschikbaar, waardoor er voor 2017 en 2019 geen vergelijkbare gegevens meer zijn, 2021 is dan ook het begin van een nieuwe cyclus.

**Een gedeelte van de stijging in het aantal meldingen is te verklaren doordat het Regionaal Service Centrum (0900-8844) van de politie in 2021 is gestart met een nieuw werkproces - ter ontlasting van de basisteams - door meldingen waar mogelijk al zelf af te handelen en te registreren. Hierdoor zijn meer telefonische meldingen van personen met verward gedrag geregistreerd dan voorheen.

 

Prioriteit 3: Veiligheidsbeleving

Veiligheidsbeleving worden door verschillende persoonlijke, situationele en algemeen sociaal maatschappelijke en economische factoren beïnvloed. Het gaat dus niet om de daadwerkelijke veiligheidscijfers, maar om de ervaren overlast afhankelijk van hoe iemand op dat moment in het leven staat. De objectieve veiligheid (criminaliteitscijfers) verbetert al jaren, we zien dat de veiligheidsbeleving hier niet gelijk in optrekt. Delftenaren voelen zich gemiddeld genomen veilig in hunstad en buurt. Er zijnbuurten waar de veiligheidsbeleving zeer hoog is, maar er zijn ook buurten waar de

veiligheidsbeleving van bewoners achterblijft op het stedelijk gemiddelde.

Doelstelling

Met inwoners, (sociale en ruimtelijke) partners en partners in het veiligheidsdomein werken we duurzaam samen aan de instandhouding en waar nodig en mogelijk (beïnvloedingsmogelijkheden) aan verbetering van de veiligheidsbeleving. In het bijzonder gaat er extra aandacht en inzet naar buurten in wijken waar veiligheidsbeleving achterblijft.

Voortgang van de inzetop de hoofdlijnen van de aanpak 2019-2022

  • Schoon, heel en veilig: Met focus op buurten waar veiligheidsbeleving achterblijft zoals in Voorhof (Popathof) en Buitenhof (Noordwest): In Buitenhof noordwest is door Veiligheid bijgedragen in het Uitvoeringsprogramma Kansen voor Buitenhof met de PAD en toepassing van de methodiek van de Tafel van 12 in het programma. In Voorhof is extra ingezet op overlast van groepen jongeren/jongvolwassenen. In Buitenhof-noordwest is de veiligheidsbeleving verbeterd en daarmee al op het voor 2022 beoogde niveau. In Voorhof-Poptahof is de overlastvan jongeren/jongvolwassenen afgenomen.

  • Methodiek ‘Tafel van 12’ (factoren die van invloed zijn op veiligheidsbeleving) toepassen in alle pijlers van Uitvoeringsprogramma 2018-2022Kansen voor Buitenhof: De in- en externe partners van het programma zijn geadviseerd over de toepassing van de methodiek van de tafel van 12 in de eigen projecten en interventies. Dit blijven we continueren. We zien dat er meer focus is gekomen op het betrekken van de bewoners bij de fysiekeplannen en dat er meer is inzet op vertrouwenwekkend toezicht (toezicht door bewoners/voorbijgangers).

  • Sociaal veilig ontwerpen implementeren, met focus op de nieuw te ontwikkelen gebieden: Veiligheid heeft geadviseerd bij verschillende (bouw)initiatieven en gebiedsontwikkelingen zoals de Beatrixlaanzone, Buitenhofdreef, de gebiedsvisie Reinier de Graaf/Juniusbuurt,herontwikkeling Gillisbuurt de fietsenstallingen van het station en de Omgevingsvisie 2040. Dit blijven we continueren.

Conclusie: Kijkend naar de beoogde resultaten voor 2022 (p.18) zijn we goed op weg en hebben we de meeste van de beoogde resultaten voor 2022 al behaald. Het Omnibuscijfer “% Voelt zich veilig in Delft” is in 2019 gelijk gebleven ten opzichte van 2017 (86%).Op wijkniveau zienwe dat de veiligheidsbeleving ietsuiteenloopt, maar in de meeste wijken/buurten is de veiligheidsbeleving hoog.

     

Strategische partners

Extern: politie | inwoners | corporaties | Delft voor Elkaar | vervoerders | Maatschappelijke partners Intern: Ruimte | Samenleving | Communicatie

Aanpak

Doel

Wat hebben we tot nu toe gedaan?

Wat gaanwe doen in 2022?

Wie hebben we daarvoornodig?

Tafel van 12

Methodisch werken aan veiligheidsbeleving

Opgenomen in uitvoerings- programma kansen voor Buitenhof.

 

Indicator Veiligheidsbeleving 2022 Buitenhof Noordwest is in 2020 behaald.

Voortzetten van de activiteiten in de pijlers uitvoeringsprogramma Buitenhof

 

Toewerken naar toepassing van Tafel van 12 bij gebiedsgerichte aanpak voor Voorhof/Poptahof en waar nodig in anderebuurten met een wijkversterkingsopgave en waar de veiligheidsbeleving onderdruk staat.

Extern: maatschappelijke partners

 

Intern: T&H, Samenleving, Ruimte, Economie en Communicatie

Inzet op aandacht- en focusbuurten

Voorkomen en aanpakken van risico’s op maatschappelijke onrust, afglijden, overlast en ergernissen

Reguliere samenwerking toezichten handhaving openbare ruimte

 

Lokaal Veiligheid ArrangementStationsgebieden Delft (LVA)

 

Opzetten gebiedsgerichte aanpak voor wijkversterkingsopgaven en deelname in Programma Kansen voor Buitenhof en extra inzet aanpak overlast Voorhof/Poptahof

 

Aanpak beheergebied dagopvang Surinamestraat

 

Lokaal veiligheidsarrangementstationsgebieden (LVA)

Schoon, heelen veilig

 

Voortzetten en uitbreiden gebiedsgerichte aanpak voor wijkversterkingsopgaven met focus op de aandachtsbuurten. Waar nodig wordt een aanpak vanuit OOV en T&H ingericht. Hiervoor stellen we en een werkwijze op.

 

Preventief volgen en inzetten op focuswijken/buurten

 

Voortzetten LVA Stationsgebieden en beheerplan dagopvang Surinamestraat

Extern: Politie, Perspectief vervoerders (o.a. NS, HTM, EBS),

 

Intern: T&H, Samenleving, Ruimte en Economie, Communicatie

Aanpak op prioriteiten HICen Overlast

Werken in samenhang vanuitde veiligheidsketen

Zie prioriteiten HIC en Overlast

Zie prioriteiten HIC en Overlast

Zie prioriteiten HIC en Overlast

Sociaal Veilig Ontwerpen

Voorkomen van criminaliteit, overlast en ervaren onveiligheid door effectief inrichten van de gebouwde omgeving

Deskundigheidsbevordering over Sociaal Veilig Ontwerpen en SVOB (Sociaal Veilig Ontwerp en Beheer). Adviseren op fysieke inrichting van openbare ruimte

 

Adviseren op Sociaal Veilig Ontwerpen van de gebouwde en openbare ruimte op basis van de handreikingen van CPTED/SVOB en PKVW.

Continueren adviseren (incl. uitbreiden ongevraagd advies)over (voorwaarden bij aanbesteding, ontwikkeling en ontwerp) inrichting van gebouwde en openbare ruimte op basis van principes van CPTED/SVOB en bij voorkeur PKVW.

 

Toewerken naar samenwerkingsafspraken metruimte.

Extern: woningcorporaties, ontwikkelaars

 

Intern: Samenleving, T&H, Ruimte en Economie

 

Beoogd resultaat in 2022:

  • 88% van de bewoners voelt zich veilig in de eigen buurt

  • 65% van de bewoners voelt zich veilig in Buitenhof Noordwest (Uitvoeringsprogramma 2018-2022 ‘Kansen voor Buitenhof’)

  • In de buurten en wijken waar de veiligheidsbeleving al boven de 88% ligt, is in 2022 minimaal gelijk gebleven

Indicatoren Omnibusenquête

2017

2018

2019

2020

2021

% bewoners voelt zich veilig in de eigen buurt

86%

n.v.t

86%

n.v.t.

89%

% bewoners voelt zich veiligin Delft (stadsbreed)

91%

n.v.t

90%

n.v.t.

92%

% bewoners voelt zich veiligin Buitenhof Noordwest

61%

n.v.t

65%

n.v.t.

80%

 

Indicatoren Veiligheidsmonitor

2017

2018

2019

2020

2021

% bewoners voeltzich ‘wel eens’onveilig in de buurt

19,7%

n.v.t

14,1%

n.v.t.

14,2%

% bewoners voelt zich ‘vaak’onveilig in de buurt

4,3%

n.v.t

2,9%

n.v.t.

1,8%

% bewoners voelt zich ‘wel eens’ onveilig in het algemeen

37,8%

n.v.t

34,7%

n.v.t.

39%

% bewoners voelt zich ‘vaak’onveilig in het algemeen

3,7%

n.v.t.

3,0%

n.v.t.

1%

 

Prioriteit 4. Ondermijning

Als gemeente willen we criminelen binnen het georganiseerde circuit geen kans geven om zich in de legale wereld te vestigen en van diensten uit de legale wereld gebruik te kunnen maken.Delft moet een onaantrekkelijke stad zijn voor degeorganiseerde misdaad die onze samenleving ondermijnt.

Doelstelling

Minder georganiseerde misdaad, door een betere informatiepositie en sterkere samenwerkingsverbanden.

Voortgang van de inzet op dehoofdlijnen van de aanpak 2019-2022

  • Continueren inzetop drugscriminaliteit, mensenhandel, malafide bedrijvigheid:

    • Drugscriminaliteit: kwalitatief loopt de districtelijke aanpak van hennepkwekerijen onverminderd goed. Er zijn versterkingsgelden binnen gehaald waarmee een lokaal ondermijningsproject is opgezet. Bij de politie is iemand aangesteld met taakaccent Ondermijning. Sinds 2021 is deze aanpak verrijkt met een districtelijke projectleider.

    • Mensenhandel: De samenwerking met het HEIT tegen onvergunde prostitutie met risico op mensenhandel werpt zijn vruchten af door het organiseren van gerichte controles. De samenwerking met het district en het sociaal domein is gezocht om te kijken waar mogelijkheden voor hulp en preventie kunnen worden verbeterd. Regionaal worden gemeenten sinds 2022 beleidsmatig bijgestaan door de regionaal coördinator mensenhandel.

    • Malafide bedrijvigheid: Samen met het HEITwordt op ditthema samengewerkt. Ondanks Corona bleken in 2021 tochnog 8 controles haalbaar.

  • Ondermijning ingezet op vier deelaspecten in de bestuurlijke aanpak van de georganiseerde criminaliteit in het algemeen en van drugsgerelateerd geweldin het bijzonder: De inzet op de volgende vier pijlers loopt voorspoedig: 1) versterken maatschappelijke weerbaarheid versterken 2) weerbaarheid/integriteit lokaal bestuur en ambtelijke organisatie, 3) verbeteren informatiepositie 4) het voorkomen van Jonge aanwas in de drugscriminaliteit. Deze inzet heeft o.a. geresulteerd in de start (2021) van de pilot Voorkomen Jonge Aanwas een Veiligheids Informatieknooppunt (VIK) in aanbouw (verwachting gereed m.i.v. Q3-2022), intensivering van integrale aanpak van casuïstiek, meer externe communicatie over aanpak en preventiemogelijkheden en het aanvullen/verstevigen van lokale regelgeving ter voorkoming en bestrijding van ondermijning.

  • Lokale invulling op basisvan actuele beelden en urgentie, vooralsnog focus op drugsgerelateerde criminaliteit: Alle signalen uit het ondermijningsbeeld van het RIEC zijn opgepakt. Verder is bekeken welke indicatoren van belang zijn om geautomatiseerd risicovolle situaties op te merken. Daarnaast is het lokaal signalen overleg nieuw leven in geblazen. In 2022 gaan we starten met een proeftuin om de integrale samenwerking binnen het lokaalsignalen overleg te versterken.

  • Verbeteren expertise via bewustwordingssessies en periodieke inhoudelijke kennissessies: in 2021 zijn kennissessies uitgebreid naar gemeenteonderdelen waar ze nog niet werden gehouden en bij de organisatie als geheel wordt meer aandacht gevraagd voor het onderwerp ondermijning via bewustwordingssessies en berichtgeving.

  • Aanpak ontwikkelen en uitvoeren: casusbehandeling heeft geleid tot beschrijving en aanscherping van werkwijzen. Het realiseren van het VIK speelt hierbij een belangrijke rol.

  • Aangaan van slimme (gelegenheids-)samenwerkingsverbanden: Ondernemersverenigingen, Regionale Belastinggroep, Uitbreiding van samenwerking met woningcorporaties. Binnen deze samenwerking(-en) wordt voor 2022 gestreefd naar een optimale gegevensdeling voor zover dit mogelijk is binnen de huidige wet,- en regelgeving. Verder gaan we binnen de pilot, die zich richt op het voorkomen van jonge aanwas, ook de samenwerking versterken met o.a. het onderwijs.

Conclusie: Kijkend naar de beoogde resultaten voor 2022 (p. 23) zijn we goed op weg. Externe oorzaken zoals corona en instemming vanjustitie

over gegevensdeling bij lokaal onderzoek (Jonge aanwas) hebben invloed op het proces en zorgen mogelijk voor vertraging bij het behalen van de resultaten.

   

Strategische partners

Politie | Openbaar Ministerie | RIEC| VNG | RIEC-convenantpartners zoalsIszw, FIOD en Belastingdienst | RSIV | NCTV | CCV |

Aanpak

Doel

Wat hebben we tot nu toe gedaan?

Wat gaan we doenin 2021/2022?

Wie hebben we daarvoor nodig?

Informatiepositie verbeteren en systeem neerzetten

Informatie ontsluiten ten behoeve van een integrale aanpak

Inventarisatie, aanbesteding van systemen is afgerond. Inrichting en het houden van een privacy impact analyse is werk in uitvoering. Testen van de systemen zal het sluitstuk van dezeimplementatie activiteit zijn

a.d.h.v. reeds opgeleverd Analyseprotocol is opgeleverd met kaders om te toetsen.

Aanschaffen en implementeren iBase en Analyst Notebook (netwerk-analysetool).

 

Oplossingsrichtingen geo-/dachboardanalysetooling uitwerken en een besluit nemenwelke oplossingsrichting het best passend is en deze oplossingsrichting implementeren.

 

Het zaak-/workflowmanagementsysteem aanschaffen en implementeren.

 

Verkennen van de mogelijkheden voor het inrichten van een meldpunt op de gemeentewebsite afgronden DPIA-traject.

Extern: VNG, politie, OM, RIEC, Belastingdienst, woningcorporaties

Coffeeshopbeleid

Bijdragen aan de scheiding van de markten voor softdrugs en harddrugs en daarmee de bescherming van de volksgezondheid.

Beleid is geactualiseerd

Verschuiving regie controles van politie naar gemeente.

Extern: politie 

 

Intern: T&H

Bibobbeleid actualiseren

Voorkomen dat bestuursorganen onbedoeld strafbare activiteiten faciliteren middels besluiten

Beleid is geactualiseerd

Voortzetten voorbereiding uitbreiding Bibob-beleid naar WABOvergunningen.

Extern: RIEC, politie

 

Intern: Ruimte, Juridische Zaken, Samenleving, Economie, WABO

Instrumentarium uitbreiden

Gelegenheid frustreren

Plan van aanpak Weerbaarheidsscan geformuleerd

 

Instrumentarium uitgebreid bijmeeste recente APV-wijziging

Continue verkennen van uitbreidingsmogelijkheden en waar mogelijk opnemen bij aankomende APV- wijziging.

Extern: RIEC, politie, VNG

 

Intern: Samenleving

Interne samenwerking versterken

 

 

Samenwerking met andere teams versterken om bewustwording rondom risico’s van zorgfraude, bankfraude, jonge aanwas, kwetsbaarheid bij dreigende schuld, kamerverhuur te versterken. Waar nodig worden procesafspraken gemaakt.

Intern: Samenleving, T&H,Communicatie, Inkoop

Mensenhandelbeleid formuleren

Uitvoering geven aan de landelijk aanpak Samen tegen Mensenhandel

-

In samenwerking met Samenleving het beleid formuleren.

Extern: RIEC, HEIT- prostitutie, HEIT-regulier, Delft Support, politie, CoMensha, VNG,SHOP

 

Intern: Samenleving

Team Ondermijning vormgeven

Lange termijn borging organisatie/ samenwerking aanpak

Formulering van de aanpak lokaal team is neergezet. Basis voor een structurele samenwerking neergezet m.b.t. signaleren en tegengaan ondermijning.

Samenwerking voor integrale controles versterken

 

Regie opdracht ondermijning borgen (meer focus op preventie, minder aantrekkelijk makenvan gelegenheid)

Extern: politie, OM, RIEC, HEIT, Belastingdienst

Informeren en communiceren

Weerbaarheid en veerkracht van inwoners, organisaties en bedrijven in de stad vergroten.

 

Vergoten bestuurlijke weerbaarheid.

De aanpak is geformuleerd

 

Voor ondernemers is een webinar over het voorkomen van ondermijning georganiseerd. Verder wordt er regelmatig berichtgeving over het thema ondermijning doorgegeven via de website/huis aan huis en via social media. In 2022 wordt een animatie gelanceerd gericht op bewustwording en meldingsmogelijkheden.

 

Tot slot zijn bewustwordingsbijeenkomstentrai ningen en kennistrainingen gestart en uitgebreid naar een grotere groep collega’s.

Informatiebijeenkomsten en andere uitingen om inwoners en ondernemers weerbaarder te maken om slachtofferschap ondermijnende praktijken te voorkomen.

 

Quickscan weerbaarheid: signaleringstrainingen uitbreiden voor onze interne collega’s die vaak op straat zijn en/ofcontact hebben met inwoners.

 

Verder zetten we in op het informeren van woningcorporaties over het thema ondermijning en kijken we samen met de corporaties hoe wehun huurders weerbaarder kunnen maken tegen ondermijning.

 

Bewustwordingscampagne n.a.v. start samenwerking tussen gemeente en Meld Misdaad Anoniem (MMA)

Extern: RSIV,CCV 

 

Intern:Communicatie

 

Beoogd resultaat in 2022:

  • De staande aanpak is uitgebreid en deze is via de vier doelstellingen van het ondermijningsproject in uitvoering: 1) versterken maatschappelijke weerbaarheid 2) versterken weerbaarheid/integriteit lokaal bestuur en ambtelijke organisatie, 3) verbeteren informatiepositie en 4) het voorkomen van Jonge aanwas in de drugscriminaliteit

Indicatoren:

2018

2019

2020

2021

Hennep gerelateerd

Geruimde hennepkwekerijen

12

24

11

11

Interventie op participatiewet uitkeringen

1

4

4

n.n.b.

Bestuurlijke sluiting

-

3

1

1

Waarschuwing

-

-

1

2

Last onder dwangsom

1

-

-

-

Ontbinding huur woningcorporatie

10

20

7

4

Drugs overige

Sluiting drugspand

-

1

-

2

Waarschuwing

-

-

1

1

Onvergunde prostitutie met risico op mensenhandel

Bezoek HEITi.h.k.v. toezicht op de branche

20

10

4*

4*

Outlaw Motorcycle Gangs (OMG)

Interventie op (dreigende) vestiging OMG

1

1

-

-

Malafide bedrijvigheid

Integrale controles malafide bedrijvigheid HEIT

7

-

2

8

*Door Covid-19 hebben er in 2020 en 2021 minder controles plaats kunnen vinden.

 

Prioriteit 5: Radicalisering, extremisme en polarisatie

De gemeente zet preventief en repressief in op het tegengaan van radicalisering, extremisme en polarisatie. In de districtelijke integrale aanpak wordtaangesloten op de risico’s vanuit het landelijke dreigingsbeeld. In het begin van de aanpak lag de focus op (het tegenhouden van) uitreizigers, momenteel ligt de focus op re-integratie van terugkeerders uit strijdgebied of uit detentie. Daarnaast vragen rechtsextremisme, extreemrechts, accelerationisme en maatschappelijk ongenoegen steeds meer landelijke aandacht. Daarom wordt het komende jaar gekeken in hoeverre deze vormen lokaal spelen en wat nodig is om deze vormen te beperken. Daarnaast zijn we alert op ‘home grown radicalisering’, nieuwe aanwas en combinaties van complexe casuïstiek. De basis voor een integrale lokale aanpak staat in Delft, maar de problematiek is dynamisch en de aandacht en inzet mag nietverslappen. Voor het komende jaarwillen we meeraansluiten bij lessenuit de wetenschap, ontwikkelingen vanuit het

dreigingsbeeld terwijlwe ruimte latenvoor actualiteiten.

Doelstelling

In Delft werken verschillende partners nauwsamen aan het voorkomen van en ingrijpen op radicalisering, extremisme en polarisatie.

Voortgang van de inzetop de hoofdlijnen van de aanpak 2019-2022

Opstellen vanen uitvoering gevenaan de aanpak radicalisering, extremisme en polarisatie met inzet op:

  • Preventieve inzet in gezamenlijkheid met domeinen zorg, welzijn en onderwijs: In afstemming met partners uit het sociaal domein hebben we ingezet op het vergroten van kennis en kunde en de weerbaarheid, gericht op verschillende groepen (sleutelfiguren, leerlingen, ouders etc). Onder meer door het faciliteren van (activiteiten van) het Strategisch Netwerk Radicalisering en Polarisatie, van (interactieve) voorstellingen voor het voortgezet onderwijs om maatschappelijk gevoelige onderwerpen bespreekbaar te maken, -en van weerbaarheidstrainingen voor professionals en jongeren.

  • Training van relevante actoren in het herkennen van vroege signalen en het inzetten van interventies: Er is doorlopend ingezet op een actueel trainingsaanbod, dat in de afgelopen periode is verbreed naar andere thema’s dan alleen gewelddadig jihadisme, zoals bijvoorbeeld rechtsextremisme en complotdenken. De aandachtsfunctionarissen van onze partners (zoals Delft Support, Delft voor Elkaar) en andere professionals van (zorg)organisaties die actief zijn in de gemeente maken hier gebruik van. Om de kennis actueel te houden en relevanteontwikkelingen te delen, is een jaarlijkse werkbijeenkomst ontwikkeld. Het bestand aan aandachtsfunctionarissen is zo veel mogelijk up to dategehouden / uitgebreid.

  • Duurzame relaties met relevante (maatschappelijke) organisaties: vanuit zowel preventie als repressie hebben we relevante partners aan onze aanpak verbonden. Zoals bekend heeft het onderzoek van NTA de nodige impact gehad op de relatie met (een deel van) de islamitische gemeenschappen. Het komendejaar blijven we versterkt inzetten op het verbeteren van deze relaties.

  • Regie op casuïstiek lokaal en in het veiligheidshuis: Het doorlopend uitvoeren van de persoonsgerichte aanpak (PGA) door het opstellen en uitvoeren van maatwerkplannen. Dit betreft een mix van repressie en preventie, gerichtop het reduceren van risico’s en het bieden van zorg aan de personen die worden opgenomen in de PGA. De professionals die hierbij betrokken zijn, zijn door opleiding en training bovengemiddeld gespecialiseerd op de thema’s radicalisering en gewelddadig extremisme.

  • Bestendiging en doorontwikkeling persoonsgerichte aanpak: We hebben bestaande kennis over radicalisering en gewelddadig extremisme verdiept en een verbreding ingezet naar o.a. rechts/links extremisme. We volgen nieuwe trends, fenomenen en (internationale) ontwikkelingen en zorgen dat relevante kennis daarover snel in huis is. De (zorg)organisaties verbonden aan onze aanpak zijn meer gebruik gaan maken van de gemeentelijke adviesfunctie bij (lichte) zorgenen signalen. Ze benaderen de gemeente voornadere duiding en advisering over bijvoorbeeld gespreksvoering. De signalen hadden niet alleen betrekking op gewelddadige jihadisme maar ook op rechts-extremisme encomplottheorieën.

Conclusie: Er is het afgelopen jaar het nodige gebeurt wat impact heeft gehad op de aanpak en de relaties. Dit heeft veel aandacht gevraagd van team Radicalisering en Polarisatie. We blijven werken aan het verbeteren van onze aanpak door continue te leren en ontwikkelen. Daarnaast blijven we versterkt inzetten op de relaties met de islamitische gemeenschap. We blijven de aanpak monitoren en regelmatig tussentijds evalueren. Kijkend naar de beoogde resultaten voor 2022 (p. 27) zijn we goed op weg: de basis staat, alle relevante partners zijn betrokken, en de handelingsverlegenheid lijkt verminderd. Daarnaast zijn verschillende trainingstools ontwikkeld en wordt het bereik steeds groter. Tot slot weten partners elkaar beterte vinden en signalen wordensneller herkend en daardoor vroegtijdiger opgepakt. De borging van activiteiten wordt in 2022 verder versterkt.

 

Strategische partners

Ministerie/J&V NCTV | Ministerie SZW/ expertise unit sociale stabiliteit | politie | Openbaar Ministerie | Veiligheidshuis Haaglanden | Radicalisation Awareness Network | maatschappelijk voorveld zoals verenigingen, buurthuizen, onderwijs, geloofsgemeenschappen | districtsgemeenten

Aanpak

Doel

Wat hebben we tot nu toe gedaan?

Wat gaan we doenin 2022?

Wie hebben we daarvoor nodig?

Spanningen of tegenstellingen te verkleinen investeren we in (herstel van) relaties en verbinding.

Verminderen maatschappelijke onrust en ongewenste polarisatie. Versterken van sociale stabiliteit.

Activiteiten uit Aanpak extremisme, polarisatie en radicalisering.

Contactcirkels activeren waar nodig.

 

Uitvoering geven aan aanbevelingen uit de quickscans.

 

Versterkt inzetten op relaties met islamitische gemeenschappen.

Extern: Ministeries J&V en SZW, Politie, in- en externe partners sociaal domein, districtsgemeenten

 

Intern: Samenleving en Communicatie

Vergroten van de weerbaarheid door tijdigepreventieve inzet

Meer weerbaarheid, verkleinen voedingsbodem

Activiteiten uit Aanpak extremisme, polarisatie en radicalisering.

Voortzetten inzet en samenwerking op de ondersteuning van informele netwerken/sleutelfiguren, het organiseren van educatieve activiteiten.

 

Ondersteuning aan professionals en ouders/opvoeders, borgen en evalueren van preventieve activiteiten.

 

Quickscans naar aanleiding van actualiteiten en/ of ontwikkelingen uit het dreigingsbeeld.

 

Uitvoering geven aan de aanbevelingen uit de quickscans.

Extern: Ministeries J&V en SZW, Politie, in- en externe partners sociaal domein, districtsgemeenten

 

Intern: Samenleving en Communicatie

Bevorderen deskundigheid door voorlichtingen, trainingen en intervisiebijeenkomsten

Meer deskundigheid en betere samenwerking

Activiteiten uit Aanpak extremisme, polarisatie en radicalisering.

Kennis en vaardigheden t.a.v. radicalisering, extremisme en polarisatie op peil houdenen gezamenlijk uitbouwen.

Ministeries J&V en SZW, politie, in- en externe partners sociaal domein, districtsgemeenten.

Persoonsgerichte aanpak (PGA)

Doorbreken van het radicaliseringsproces door personen afstand te laten nemen van het radicale gedachtegoed en/of om dat gedachtegoed af te zweren.

Activiteiten uit Aanpak extremisme, polarisatie en radicalisering.

Voortzetten PGA met specifieke aandacht voor signalen en duiding van het gehele spectrum van radicalisering en extremisme. Daarnaast werken we vanuit Delft mee aan de doorontwikkeling van de landelijke PGA aanpak.

Extern: Politie, OM, veiligheidshuis Haaglanden, NCTV, Delft Support

  

Beoogd resultaat in 2022:

  • De Delftse samenleving is weerbaar(der) tegen gewelddadig jihadisme of andere vormen van extremisme (zowel links- als rechtsextremisme)

  • Maatschappelijke spanningen worden in een vroegtijdig stadium herkend en er wordt actie tegen ondernomen, zoveel mogelijk vanuit de samenleving zelf

  • Op signalen van radicalisering wordt op tijd ingegrepen, doordat signalen worden herkend en erkend

  • Personen over wie signalen bekend zijn, worden besproken in multidisciplinair casusoverleg

Indicatoren

2018

2019

2020

2021

Aantal getrainde professionals/organisaties

90

60

20 personen extra aangesteld als aandachtsfunctionaris

122

Aantal deelnemers preventieve activiteiten

27

39

Wegens corona zijn activiteiten verschoven naar2021

34*

Aantal leerlingen educatieve activiteiten

-

540

300

80*

Aantal bijeenkomsten vanuit ondersteuning informele netwerken/sleutelfiguren

3

8

8

6

*Door Covid-19 hebben er in 2020 en 2021 minder activiteiten plaats kunnen vinden. Voor 2022 staat er een inhaalslag op de planning.

 

Rode draad: Burgerparticipatie en weerbaarheid

Alleen samen houden we Delft veilig. Vanuit dit uitgangspunt werken wij samen met partners zoals de politie en de convenantpartners van onze Zorg- en Veiligheidskamer Delft (ZVKD). Daarnaast investeren wij in onze relaties met het maatschappelijk netwerk zoals de inwoners, verenigingen, ondernemers en bezoekers. De professionele partners handelen vanuit hun wettelijke taken, expertises en bevoegdheden en de maatschappelijke partners dragen bij door te signalen, elkaar aan te spreken, elkaar te helpen en waar nodig hier professionele ondersteuning bij te vragen. In een wereld waarin mensen steeds langer zelfstandig wonen en een groter beroep wordt gedaan op de zelf- en samenredzaamheid verwachten wij dat onze inwoners zich waar nodig lateninformeren en voorbereid zijn om zelf actiete ondernemen waar nodig. Als gemeente willen wij onze inwoners

hierin ondersteunen door een netwerk te faciliteren, waarnodig vraaggerichte voorlichting te biedenen een weerbaarheidsaanbod in te richten.

Doelstelling

In Delft dragen bewoners en ondernemers bij aan het vergroten van de veiligheid en weerbaarheid.

Voortgang van de inzet op dehoofdlijnen van de aanpak 2019-2022

  • Burgerparticipatie vergroten: In 2018-2020 is met name ingezet op het versterken van de contacten met de beheerders van de Buurtpreventie groepen met als doel om de participatie binnen de groepen te vergroten. Een resultaat daarvan is de netwerk- en kennisbijeenkomsten die voor en door deze groepen zijn georganiseerd. Doorlopend is breed via gemeentekanalen gecommuniceerd over het bestaan van deze groepenen aanmeldmogelijkheden.

  • Weerbaarheid vergroten door inzet op bewustwording, eigen verantwoordelijkheid en preventie: Tijdens de netwerk- en kennisbijeenkomsten is ingespeeld op veiligheidsthema’s die vanuit HIC bij de participatiegroepen leven. Per bijeenkomst is stil gestaan bij context, dader- gelegenheden en preventie-tips.

Conclusie: Kijkend naar de beoogde resultaten voor 2022 (p.32) zijn we redelijk op weg. In vergelijking met 2017 zien we dat de participatie van Burgernet en buurtpreventie in 2021 gezamenlijk met bijna 12% is vergroot. Ondanks dat het beoogde resultaat van een stijging van 25% ten opzichte van 2017 (nog) niet is behaald, zijn we toch zeer tevreden want de kwaliteit van de groepen is van een hoog niveau. Het aantal Burgernetleden is redelijk stabiel gebleven ten opzichte van 2017 en de dekkingsgraad van de Appgroepen is met ruim 50% toegenomen. Het komende jaar gaan we primair inzetten op behoud van kwaliteit. Als gevolg van Covid-19 heeft in 2021 een aantal trainingen en bijeenkomsten geen doorgang kunnen vinden. Om te zorgen dat onze weerbaarheids- en wervingsinzet effectiever wordt, wordt in 2022 geïnventariseerd waar we de aanpakWeerbaarheid verder kunnen verbeteren.

  

Strategische partners

Inwoners en ondernemers | Delft Support | Delft voor Elkaar| maatschappelijke organisaties | kennisinstellingen zoalsCCV en RSIV | politie

Aanpak

Doel

Wat hebben we tot nu toe gedaan?

Wat gaanwe doen in 2022?

Wie hebben we daarvoor nodig?

Burgerparticipatie vergroten

Meer alertheid en heterdaadkracht

Inzet van Burgernet en buurtpreventiegroepen

Visie uitwerken o.b.v inventarisatie van effectiviteit en kansen. Belangrijke aspecten daarbij zijn: rol, definiëring van regieen verantwoordelijkheid, middelen.

 

Continueren van Burgernet en buurtpreventiegroepen en het stimuleren van werving daar waar de dekkingsgraad laag is.

 

Investeren op het weerbaarder maken van onze inwoners op nieuwe trends zoals cybercrime.

 

Verkennen hoewe de kennisen ervaring binnen buurtpreventie voor stadsbrede doelenkunnen benutten.

 

Evaluatie activiteitenkalender weerbaarheid 2022.

Extern: Inwoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties, kennisinstellingen, politie, Delft voor Elkaar, Delft Support, woningcorporaties

 

Intern: Samenleving, ZVKD, T&H, Communicatie

Inzet op weerbaarheid door bewustwording, eigen verantwoordelijkheid en preventie te versterken

Minder slachtoffers doorvergroten weerbaarheid

Inzet van Burgernet, buurtpreventiegroepen en Besmettingsbrieven

 

Aanpak Fietsendiefstal

 

2017 Keurmerk Veilig Ondernemen

Deelname aan buurtpreventie vergroot door het aantal deelnemers te stimuleren en de ledente behouden

Activiteitenkalender weerbaarheid voor 2022opgesteld

 

Verbinding met prioriteiten

 

Burgerparticipatie en weerbaarheid in relatie tot de

overige prioriteiten

HIC en fietsendiefstal:

Overlast

Veiligheidsbeleving

Ondermijning

Radicalisering en polarisatie

Burgerbetrokkenheid vergroten

Tijdens voorlichtingen de mogelijkheid tot deelname aan buurtpreventie aanbieden.

In de aanpak van overlast wordtgekeken in hoeverre de participatiegroepen een rol kunnen spelen en hoe partners het beste naar deze groepenkunnen verwijzen.

Burgerbetrokkenheid draagt bij aan het verbeteren van de veiligheidsbeleving (Tafelvan 12)

Tijdens voorlichtingen de mogelijkheid totdeelname aan buurtpreventie aanbieden.

 

Buurtpreventie bij ondernemers onderde aandacht brengen.

De diversiteit binnen de participatiegroepen versterken.

Inzet op weerbaarheid door bewustwording, eigenverantwoordelijkheid en preventie te versterken

Behoeftegericht voorlichting aanbieden

 

Continueren van inzet op bewustwording rondom meldings- en aangiftebereidheid (o.a. VeiligThuis, politie). Signalen en trend uit aanpak nazorgex- gedetineerden ophalen en waar mogelijk koppelen aan inzetop de algemene weerbaarheid.

Behoeftegericht voorlichting aanbieden.

 

Voorlichting aanbieden op het weerbaar en vaardig maken van inwoners op het gebied van ervaren overlast (omgaan met eigen beleving en constructief aanspreken van overlastgevers).

Behoeftegericht voorlichting aanbieden.

 

Verhoogde weerbaarheid draagt positief bij aan de veiligheidsbeleving.

Behoeftegericht voorlichting aanbieden.

 

Burgerparticipatiegroepen, ondernemers, verenigingen trainen om signalen van ondermijning te herkennen en weerbaarheid te vergroten.

Behoeftegericht voorlichting aanbieden.

 

Burgerparticipatiegroepen trainen om signalen van polarisatie te herkennen en de vaardigheid te creëren om polarisatie in dialoogte veranderen.

 

Beoogd resultaat 2022:

  • Toename burgerparticipatie aan veiligheid met 25% ten opzichte van 2017 (2017=100)

  • Weerbaarheid van de groepen vergroten op nieuwe actuele thema’s zoals cybercrime en ondermijning.

Indicatoren: Burgernet en WhatsApp-leden (Bron: burgernet)

  • Cijfers zijn per januari van het betreffende jaar

2017

2019

2020

2021

Inwonersaantal 2021

Aantal burgernetleden

10.437

10.364

10.161

10.150

103.595

Aantal WhatsAppleden

2.908

4.312

4.408

4.780

103.595

Totaal

13.345

14.676

14.569

14.940

103.595

Dekkingsgraad Burgernet

10,2%

10,1%

9,9%

9.8%

103.595

Dekkingsgraad WhatsApp

2,8%

4,2%

4,3%

4.3%

103.595

Totale dekkingsgraad

13.1%

14,4%

14,3%

14.4%

103.595

Indicatoren: Preventieve maatregelen (bron: Veiligheidsmonitor)

Voorbeeld om de tabel te duiden: 2,9 betekent dat Delftenaren gemiddeld 2,9 van de 6 voorgestelde maatregelen nemen op het gebied van digitale gegevensbescherming.

 

2021*

Gemeente Delft

Regionale EenheidDH

Nederland

Preventiegedrag (persoonlijk)**

1,8

2,1

2,1

Beveiligingsmaatregelen (thuis)***

1,2

1,5

1,7

Digitale gegevensbescherming ****

2,9

2,6

2,6

* Voor preventief gedrag zijn geen omrekenfactoren beschikbaar. 2021 is daarom het startpunt van een nieuwe cyclus.

**Preventiegedrag (maatregelen zoals het licht laten branden bij afwezigheid en waardevolle spullen thuis laten). Somscore (0-4).

***Beveiligingsmaatregelen (maatregelen zoals een alarminstallatie en extra veiligheidssloten). Somscore (0-6).

****Digitale gegevensbescherming (maatregelen zoals het regelmatig veranderen van wachtwoorden en gebruik virusscanner. Somscore (0-6).