Organisatie | Amersfoort |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening nadeelcompensatie Amersfoort |
Citeertitel | Verordening nadeelcompensatie Amersfoort |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Deze verordening treedt in werking gelijktijdig met de inwerkingtreding van de Omgevingswet en artikel 1 onderdeel A van de Wet nadeelcompensatie en schadevergoeding bij onrechtmatige besluiten.
Deze regeling vervangt de procedureverordening advisering planschade 2008.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2023 | nieuwe regeling | 06-09-2022 |
De raad van de gemeente Amersfoort;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 5 juli 2022 nummer 1626474;
gelet op de artikelen 108 en 149 van de Gemeentewet, titel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht en afdeling 15.1 van de Omgevingswet,
Deze verordening heeft betrekking op aanvragen om schadevergoeding, waarvan de aanvrager stelt dat deze is veroorzaakt door een bestuursorgaan in de rechtmatige uitoefening van zijn publiekrechtelijke bevoegdheid of taak. Het gaat om aanvragen om nadeelcompensatie als bedoeld in artikel 4:126, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht.
Het bestuursorgaan wijst de indiener van de aanvraag op de verschuldigdheid van het recht en deelt hem mee dat het verschuldigde bedrag binnen vier weken na de dag van verzending van de mededeling dient te zijn bijgeschreven op de rekening van de gemeente dan wel op de aangegeven plaats dient te zijn gestort. Indien het bedrag niet binnen deze termijn is bijgeschreven of gestort, besluit het bestuursorgaan de aanvraag niet te behandelen.
De aanvrager verstrekt de gegevens en bescheiden die voor het nemen van de beslissing op de aanvraag nodig zijn en waarover hij redelijkerwijs de beschikking kan krijgen. Als niet aan de aanvraagvereisten wordt voldaan kan het bestuursorgaan besluiten de aanvraag niet te behandelen. In aanvulling op de aanvraagvereisten in artikel 4:127 van de Algemene wet bestuursrecht bevat een aanvraag mede:
indien de schade bestaat uit winst - of inkomstenderving: in elk geval een door een accountant gewaarmerkte jaarrekening over het jaar waarin schade is geleden, alsmede de door een accountant gewaarmerkte jaarrekeningen over een periode van zo mogelijk drie jaar voorafgaande aan het jaar waarin het besluit of de feitelijke handeling waarop de aanvraag betrekking heeft, genomen is respectievelijk een aanvang genomen heeft en de aanslagen vennootschapsbelasting of inkomstenbelasting;
Artikel 7 Werkwijze onafhankelijke adviescommissie
Alvorens een advies uit te brengen zendt de onafhankelijke adviescommissie binnen zestien weken na dagtekening van de opdracht tot advisering een concept daarvan aan het bestuursorgaan en de belanghebbenden. De onafhankelijke adviescommissie kan deze termijn onder opgaaf van redenen met een daarbij aan te geven termijn verlengen.
Bij geheel of gedeeltelijke toewijzing van een aanvraag om schadevergoeding, wordt de toegewezen schadevergoeding uiterlijk betaald bij het onherroepelijk worden van het beslissing op de aanvraag.
Artikel 11. Intrekking oude regeling en overgangsrecht
De procedureverordening advisering planschade 2008 wordt ingetrokken met de inwerkingtreding van de Omgevingswet en artikel 1 onderdeel A van de Wet nadeelcompensatie en schadevergoeding bij onrechtmatige besluiten, met dien verstande dat de procedureverordening advisering planschade 2008 van toepassing blijft voor de in de artikelen 4.17 tot en met 4.20 Invoeringswet Omgevingswet omschreven gevallen waarin het oude recht van toepassing blijft op een verzoek om schadevergoeding.