Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Almere

Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders van Almere 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlmere
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders van Almere 2022
CiteertitelReglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders van Almere 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 52 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-09-2022nieuwe regeling

07-09-2022

gmb-2022-409770

geen

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders van Almere 2022

Het college van burgemeester en wethouders van Almere;

 

gelet op artikel 52 van de Gemeentewet;

 

Besluit:

 

vast te stellen het:

 

Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders van Almere 2022.

Artikel 1 Verdeling werkzaamheden en onderlinge vervanging

  • 1.

    Het college regelt de verdeling van zijn werkzaamheden.

  • 2.

    Het college regelt de onderlinge vervanging in geval van afwezigheid van één van de wethouders.

  • 3.

    Het college regelt de vervanging van de burgemeester in geval van diens afwezigheid.

  • 4.

    Een lid van het college dat verhinderd is zijn werkzaamheden uit te oefenen, geeft daarvan zo spoedig mogelijk kennis aan de voorzitter en de gemeentesecretaris.

 

Artikel 2 Dag en plaats van de vergaderingen

  • 1.

    Het college vergadert in de regel eenmaal per week op een in onderling beraad vast te stellen dag en tijdstip en voorts zo dikwijls de voorzitter het nodig acht.

  • 2.

    Indien een wethouder een extra vergadering nodig acht, verzoekt hij onder opgave van redenen aan de voorzitter deze bijeen te roepen. De collegesecretaris zorgt na overleg met de voorzitter voor een oproep voor deze vergadering – onder vermelding van de te bespreken onderwerpen – die zo mogelijk uiterlijk 24 uur van tevoren op een in de gemeente gebruikelijke wijze aan de leden van het college wordt toegezonden.

  • 3.

    In de vergadering van het college kan slechts worden beraadslaagd of besloten, indien meer dan de helft van het aantal collegeleden aanwezig is.

  • 4.

    De vergaderingen worden als regel in het stadhuis gehouden.

 

Artikel 3 Ambtelijke ondersteuning en deelname van derden aan vergaderingen

  • 1.

    De gemeentesecretaris zorgt, binnen de hem opgedragen taak, voor een vlot verloop van de vergadering van het college.

  • 2.

    De voorzitter wijst een ambtenaar - de collegesecretaris - aan die zorgdraagt voor de voorbereiding en verslaglegging van de collegevergaderingen en de afhandeling van de door het college genomen besluiten.

  • 3.

    De voorzitter wijst een ambtenaar – de adviseur communicatie – aan die, met inachtneming van de aanwijzingen van het college, zorgdraagt voor de publiciteit van door het college genomen besluiten, voor zover deze besluiten niet als geheim zijn aangemerkt.

  • 4.

    Het college kan besluiten ambtelijk medewerkers of derden voor een vergadering uit te nodigen.

 

Artikel 4 Verhindering aanwezigheid vergaderingen

  • 1.

    Wanneer een lid van de college verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de voorzitter en de collegesecretaris.

  • 2.

    Wanneer de gemeentesecretaris verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, zorgt hij voor vervanging en geeft hij daarvan kennis aan de voorzitter en de collegesecretaris.

  • 3.

    Het bepaalde in lid 2 is van overeenkomstige toepassing op de collegesecretaris en de adviseur communicatie, met dien verstande dat de collegesecretaris daarvan kennis geeft aan de voorzitter en de gemeentesecretaris.

 

Artikel 5 Agenda

  • 1.

    Voor elke vergadering wordt een agenda samengesteld door de voorzitter en de gemeentesecretaris.

  • 2.

    De agenda met stukken wordt tenminste twee maal 24 uur van tevoren aan de leden van het college toegezonden.

  • 3.

    Onderwerpen waarvan tijdige agendering als bedoeld in lid 2 niet mogelijk is, maar waarvan bespreking vanwege de spoedeisendheid geen uitstel duldt, moeten onder opgave van reden(en) van urgentie voorafgaand aan de vergadering bij de voorzitter worden aangemeld.

  • 4.

    Het college stelt, bij het begin van de vergadering, de volgorde van de agendapunten vast.

 

Artikel 6 Stemmingen

  • 1.

    Indien geen van de leden van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

  • 2.

    Indien een lid van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt mondeling gestemd, tenzij lid 5 wordt toegepast.

  • 3.

    Een besluit is genomen indien dit meer dan de helft van de stemmen van het aantal aanwezige collegeleden verkrijgt.

  • 4.

    Indien bij een stemming, anders dan het doen van benoemingen, voordrachten of aanbevelingen van personen, de stemmen staken, wordt opnieuw gestemd. Staken de stemmen andermaal over hetzelfde voorstel, dan beslist de stem van de voorzitter.

  • 5.

    Indien een lid van het college dat verlangt, wordt bij het nemen van een besluit over een benoeming, voordracht of aanbeveling van personen gestemd bij gesloten en ongetekende briefjes.

  • 6.

    Indien de stemming bij gesloten en ongetekende briefjes beperkt is tot een persoon en de stemmen staken, beslist het lot.

  • 7.

    Indien bij een eerste stemming bij gesloten en ongetekende briefjes door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, vindt een tweede stemming plaats tussen de twee personen die bij de eerste stemming de meeste stemmen hebben gekregen. Zijn bij die eerste stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de tweede stemming zal plaatsvinden. Indien bij de tussenstemming of bij de tweede stemming de stemmen staken, beslist het lot.

 

Artikel 7 Besluitenlijst

  • 1.

    De collegesecretaris draagt zorg voor de besluitenlijst van de vergadering.

  • 2.

    De besluitenlijst bevat tenminste:

  • a.

    de namen van de aanwezige en afwezige leden van het college;

  • b.

    de namen van andere personen die hebben deelgenomen aan de beraadslaging;

  • c.

    een vermelding van zaken die aan de orde zijn geweest;

  • d.

    een formulering van de door het college genomen besluiten.

  • 3.

    De besluitenlijst wordt gesplitst in een openbare en een geheime besluitenlijst.

  • 4.

    De openbare en de geheime besluitenlijst worden in de eerstvolgende vergadering vastgesteld.

  • 5.

    De openbare en de geheime besluitenlijst worden door de gemeentesecretaris en de burgemeester ondertekend.

  • 6.

    De openbare besluitenlijst wordt na vaststelling door het college en ondertekening door de gemeentesecretaris en de burgemeester op de in de gemeente gebruikelijke wijze openbaar gemaakt.

  • 7.

    De openbare documenten, behorende bij de genomen openbare besluiten, worden op internet gepubliceerd.

 

Artikel 8 Parafenbesluiten en wethoudersmandaat

  • 1.

    Een lid van het college kan in bijzondere spoedeisende gevallen verzoeken tot een collegebesluit buiten de vergadering om (parafenbesluit). Daartoe wordt het stuk door de collegesecretaris voorgelegd aan alle overige collegeleden.

  • 2.

    Als alle leden van het college de mogelijkheid hebben gehad kennis te nemen van het voorgestelde parafenbesluit, geen van hen behandeling in een vergadering heeft gevraagd en meer dan de helft van de leden van het college het stuk voor akkoord heeft geparafeerd, dateert de gemeentesecretaris het parafenbesluit.

  • 3.

    Het parafenbesluit wordt geacht te zijn genomen op de datum van de dagtekening van de gemeentesecretaris.

  • 4.

    Het parafenbesluit wordt in de eerstvolgende vergadering ter kennisname geagendeerd, waarna het besluit in de besluitenlijst wordt opgenomen.

  • 5.

    Het college kan een machtiging verlenen aan de tijdens het zomerreces aanwezige leden van het college om namens het college alle besluiten te nemen en te ondertekenen voor gevallen waarbij uitstel van besluitvorming tot een volgende collegevergadering onwenselijk is en aan de besluitvorming namens het college geen overwegende bezwaren zijn verbonden (wethoudersmandaat).

  • 6.

    Het college wordt zo spoedig mogelijk na het einde van het zomerreces in de collegevergadering op de hoogte gesteld van de besluiten die op grond van het wethoudersmandaat zijn genomen.

 

Artikel 9 Uitleg reglement

In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement, beslist het college op voorstel van de voorzitter.

 

Artikel 10 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking na vaststelling in de collegevergadering. Op dat moment vervalt het op 5 juni 2018 vastgestelde reglement.

 

Artikel 11 Citeerartikel

Dit reglement wordt aangehaald als: Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders van Almere 2022.

 

 

 

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Almere op 7 september 2022.

de secretaris, de burgemeester,

J.D. Pruim, A.T.B. Bijleveld-Schouten

Toelichting

 

Algemeen

Op grond van artikel 52 Gemeentewet stelt het college een reglement van orde vast voor zijn vergaderingen en andere werkzaamheden. Onder werkzaamheden wordt onder meer verstaan de bekendmaking van (openbare) besluiten. Ook de onderlinge vervanging tussen de collegeleden behoort daartoe.

 

Artikel 1 Verdeling werkzaamheden en onderlinge vervanging

In lid 1 van dit artikel wordt een onderwerp geregeld zoals dat aan de orde zal zijn in het zogenaamde constituerend beraad, de eerste vergadering van het college direct na de raadsvergadering waarin de wethouders zijn benoemd. Wellicht ten overvloede wordt er op gewezen dat het college als geheel de verantwoordelijkheid draagt voor de uitgeoefende taken, dit ondanks de portefeuilleverdeling en het eventueel gebruikmaken van de mogelijkheid die in artikel 168 Gemeentewet geboden wordt (wethoudersmandaat).

 

Naast de verdeling van de werkzaamheden kan de onderlinge vervanging worden geregeld (lid 2). De vervanging zal onderling geregeld moeten worden of, indien mogelijk gezien het aantal wethouders (artikel 36 Gemeentewet), door het (tijdelijk) aanstellen van een extra wethouder. Met lid 3 wordt voldaan aan het gestelde in artikel 77 Gemeentewet. Voor de nodige flexibiliteit is gekozen voor een algemene formulering. Lid 4 is een voorwaarde om de vervangingsprocedure in werking te kunnen zetten.

 

Artikel 2 Dag en plaats van de vergaderingen

Met lid 1 en lid 3 wordt voldaan aan artikel 53 lid 1 Gemeentewet, waarin staat dat de burgemeester dag, plaats en tijdstip van de opening van de vergadering vaststelt met inachtneming van hetgeen het college heeft bepaald. Ook hier is weer gekozen voor een algemeen flexibele formulering, waardoor de mogelijkheid bestaat in bijzondere gevallen af te wijken. Uit het tweede deel van lid 1 en uit lid 2 volgt dat ook de burgemeester, als voorzitter van het college (zie artikel 34 Gemeentewet), maar ook een lid van het college ervoor kan zorgen dat een extra vergadering wordt gehouden. De formulering van het bepaalde in lid 2 houdt overigens niet in dat de burgemeester de bevoegdheid zou toekomen een extra vergadering tegen te houden. De imperatieve formulering van lid 1 staat daaraan in de weg. Lid 2 geeft verder de procedure voor een extra vergadering weer. Lid 3 betreft het benodigde quorum voor een vergadering. Artikel 56 Gemeentewet bevat een regeling voor zowel het vergader- als het besluitquorum van de vergaderingen van het college. Ingevolge de Memorie van Toelichting bij dit artikel kan het college in het reglement van orde kiezen voor een quorum van ‘tenminste de helft’ of van ‘meer dan de helft‘. In geval van een even aantal collegeleden is het relevant om hierin een keuze te maken. In Almere wordt het wenselijk geacht dat er minimaal een meerderheid (= meer dan de helft) van de collegeleden tijdens de vergadering aanwezig is.

 

Artikel 3 Ambtelijke ondersteuning en deelname van derden aan vergaderingen

De rol van de gemeentesecretaris bij de collegevergaderingen wordt in de artikelen 103 en 104 van de Gemeentewet aangegeven. Minimaal dient de gemeentesecretaris aanwezig te zijn bij de collegevergaderingen. Daarnaast kunnen andere ambtenaren taken vervullen in de collegevergaderingen. In Almere is een door de voorzitter aan te wijzen ambtenaar verantwoordelijk voor de invulling van de voorbereiding en afhandeling van de collegevergadering. Deze functionaris wordt `collegesecretaris’ genoemd. Deze functie kan door verschillende personen en functionarissen worden ingevuld. Bij verhindering van de reguliere collegesecretaris kan de voorzitter een andere ambtenaar aanwijzen. Daarnaast is de adviseur communicatie aanwezig bij de collegevergadering. Bij verhindering van de adviseur communicatie kan de voorzitter een andere ambtenaar aanwijzen.

 

Artikel 57 en 55 lid 1 Gemeentewet geven indirect aan dat het mogelijk is dat naast de collegeleden en de gemeentesecretaris anderen bij de vergadering aanwezig kunnen zijn. Deze artikelen geven aan dat de onschendbaarheid en de eventueel opgelegde geheimhouding geldt voor iedereen die aanwezig is bij de vergadering.

 

Artikel 4 Verhindering aanwezigheid vergaderingen

Dit artikel is naast een vastlegging van de procedure ook van belang om al voorafgaand aan de vergadering te kunnen constateren dat het benodigde quorum voor besluitvorming niet gehaald wordt (artikel 56 Gemeentewet). De voorzitter kan dan een nieuwe vergadering beleggen.

 

Artikel 5 Agenda

In dit artikel wordt aangegeven dat de agenda van de vergadering wordt samengesteld door de voorzitter en de gemeentesecretaris. De collegesecretaris is verantwoordelijk voor het verzenden van de agenda aan de collegeleden. Ook is kort aangegeven hoe zaken van spoedeisend belang worden geagendeerd. De voorzitter zal al naar gelang de omstandigheden moeten afwegen of voor de spoedeisende onderwerpen van tevoren gecommuniceerd wordt met de collegeleden of dat dit in de vergadering gebeurt. Bij het begin van de vergadering stelt het college de volgorde van de agendapunten vast.

 

Artikel 6 Stemmingen

In de praktijk wordt slechts zelden gestemd. Het is mogelijk om hier aansluiting te zoeken bij de bepalingen over stemmingen die in het reglement van orde voor de raad zijn opgenomen. Het is praktisch om regelingen zo veel mogelijk op elkaar af te stemmen. Wel is de regeling voor de raad erg uitgebreid. In dit regelement van orde is gekozen om alleen het meest noodzakelijke te regelen.

 

In artikel 59 Gemeentewet is artikel 31 Gemeentewet niet van overeenkomstige toepassing verklaard. Dat artikel bepaalt dat de stemming over het doen van benoemingen, voordrachten of aanbevelingen geheim is. Verder is in artikel 31 Gemeentewet bepaald dat indien de stemmen staken over personen tot wie de keuze door een voordracht of herstemming is beperkt, in dezelfde vergadering een herstemming wordt gehouden. Staken de stemmen opnieuw, dan beslist het lot. Dit betekent dat bijvoorbeeld ‘kop of munt’ wordt toegepast. Van de hierdoor geboden ruimte in de Gemeentewet is in dit reglement gebruik gemaakt. De regeling komt erop neer dat in principe slechts wordt gestemd indien één van de leden dat wenst. Over personen wordt mondeling gestemd, tenzij om een schriftelijke stemming wordt verzocht door een lid van het college. Over zaken wordt niet gestemd of mondeling gestemd.

 

Voor de stemmingen is het vergaderquorum van toepassing: een besluit is genomen op het moment dat het de stem heeft van meer dan de helft van het aantal aanwezige collegeleden.

 

Artikel 7 Besluitenlijst

Dit artikel regelt de verslagleggende taak van de collegesecretaris en de wijze waarop de besluitenlijst wordt vastgesteld. Op basis van de Wet open overheid is het college terughoudend in het gebruik van de geheimhoudingsplicht. Als op grond van artikel 55 of artikel 25 Gemeentewet door het college een geheimhoudingsplicht is opgelegd, wordt hetgeen over dit onderwerp is besloten opgenomen in een geheime besluitenlijst. Indien de geheimhouding (voorlopig) door het college is opgelegd op grond van artikel 25 Gemeentewet, dan betekent dit dat de raad deze geheimhouding in de eerstvolgende raadsvergadering dient te bekrachtigen. In lid 3 is opgenomen wat er tenminste moet worden opgenomen in de besluitenlijst. De besluitenlijst wordt gesplitst in een openbare en een geheime besluitenlijst (lid 3) die allebei door de gemeentesecretaris en de voorzitter worden ondertekend (lid 5). De openbaarmaking van de openbare besluitenlijst geschiedt op de in de gemeente gebruikelijke wijze (lid 6). De openbare documenten bij de openbare besluiten worden op internet gepubliceerd (lid 7).

 

Artikel 8 Parafenbesluiten en wethoudersmandaat

Dit artikel regelt het nemen van parafenbesluiten. Uitgangspunt van het college is dat parafenbesluiten bij hamerstukken worden toegepast. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft deze wijze van besluitvorming buiten de vergadering om geoorloofd geacht in een uitspraak van 16 juli 2003 (LJN nr. AH 9850). De Afdeling stelt wel als voorwaarde dat dit transparant gebeurt. Het werken met parafenbesluiten moet dus bekend zijn gemaakt door regeling in het reglement van orde of in bekend gemaakt beleid. Verder vindt geen besluitvorming plaats zonder dat voor elk lid de mogelijkheid bestaat te verzoeken tot beraadslaging en besluitvorming in een collegevergadering en moet duidelijk zijn wanneer het besluit is genomen.

 

Daarnaast is een regeling opgenomen voor het wethoudersmandaat. Het college kan voor het zomerreces een besluit nemen over een wethoudersmandaat. Het college verleent dan een machtiging aan de tijdens het zomerreces aanwezige leden van het college om namens het college alle besluiten te nemen en te ondertekenen. Dit is alleen mogelijk voor gevallen waarbij uitstel van besluitvorming tot een volgende collegevergadering onwenselijk is en waarbij aan de besluitvorming namens het college geen overwegende bezwaren zijn verbonden. Na het einde van het zomerreces komen de besluiten die op grond van het wethoudersmandaat zijn genomen zo spoedig mogelijk ter kennisname in de collegevergadering.

 

Artikel 9 Uitleg reglement, artikel 10 Inwerkingtreding en artikel 11 Citeerartikel

Deze artikelen behoeven geen nadere uitleg.