Organisatie | Eindhoven |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | GEMEENSCHAPPELIJKE REGELING CURE |
Citeertitel | Gemeenschappelijke Regeling Cure |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2013 | Gemeenschappelijke regeling | 13-11-2012 Gemeenteblad van Eindhoven, 2013, nr. 5 |
De colleges van burgemeester en wethouders en de burgemeesters van de gemeenten Eindhoven, Geldrop-Mierlo en Valkenswaard, ieder voor zover zij voor de eigen gemeente bevoegd zijn;
dat schaalvergroting op het terrein van het inzamelen, bewerken en verwerken van afvalstoffen en daarmee samenhangende taken noodzakelijk is;
dat de samenwerking ter behartiging van de belangen van het op milieuhygiënisch verantwoorde wijze inzamelen, bewerken en verwerken van afvalstoffen gewenst is;
gelet op de Wet gemeenschappelijke regelingen en de Gemeentewet;
de hierna volgende gemeenschappelijke regeling aan te gaan, genaamd:
Artikel 3. Het doel van de gemeenschappelijke regeling.
De gemeenschappelijke regeling heeft als doel het door middel van een openbaar lichaam behartigen van de belangen van – en het tot stand brengen van een samenwerking tussen – de aan de regeling deelnemende gemeenten op het terrein van het beheer van huishoudelijke afvalstoffen afkomstig uit de deelnemende gemeenten en de daarmee samenhangende taken, een en ander met inachtneming van de Wet milieubeheer en van het door de overheid gevoerde afvalstoffenbeleid.
De gemeenschappelijke regeling kan daarnaast van één of meer deelnemende gemeenten en in samenhang daarmee van andere gemeenten en organisaties, opdrachten aannemen om belangen te behartigen. Uitgangspunt daarbij is dat de kosten en risico’s van deze specifieke belangenbehartiging worden gedragen door de desbetreffende gemeenten en/of organisaties en dat deze specifieke belangenbehartiging niet ten koste mag gaan van behartiging van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten.
Artikel 4. Taken van het lichaam.
de zorg van de inzameling, het vervoer en de eventuele opslag van afvalstoffen, een en ander als bedoeld in de artikelen 10.21, lid 1 en 10.22, lid 1 van de Wet milieubeheer, met inachtneming van nadere regelgeving en besluitvorming van de betrokken gemeenten gebaseerd op de desbetreffende wettelijke bepalingen;
Artikel 5. Overdracht van bevoegdheden.
Door het aangaan van c.q. het toetreden tot de regeling dragen de deelnemende gemeenten de bevoegdheden uit de uitvoerende sfeer, die nodig zijn voor het vervullen van de in het vorige artikel genoemde taken, aan de gemeenschappelijke regeling over. Daartoe wordt in ieder geval gerekend de bevoegdheid tot inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen als bedoeld in de artikelen 10.21, lid 1 en 10.22, lid 1 van de Wet milieubeheer.
Het bestuur van het openbaar lichaam bestaat uit het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter.
De voorzitter is voorzitter van het algemeen bestuur en van het dagelijks bestuur.
De navolgende besluiten kunnen slechts worden genomen met een meerderheid van drievierden van het totaal aantal uitgebrachte stemmen in een vergadering waarin elke deelnemer is vertegenwoordigd en tenminste tweederden van het aantal leden van het algemeen bestuur aanwezig is. Decimalen in de stemverhouding worden afgerond naar boven:
Artikel 11. Reglement van orde.
Het algemeen bestuur stelt op voorstel van het dagelijks bestuur een reglement vast voor zijn werkzaamheden.
Artikel 24. Informatie en verantwoording jegens colleges.
Het algemeen en het dagelijks bestuur en de voorzitter geven elk, voor zover het hun bevoegdheid betreft, op de in de gemeente gebruikelijke wijze aan de colleges van de deelnemende gemeenten, desgevraagd, alle informatie die voor een juiste beoordeling van het door het bestuur gevoerde bestuur nodig is.
Artikel 27. Uitgaven. Vastgestelde begroting.
Het algemeen bestuur kan echter in buitengewone gevallen van dringende spoed besluiten tot het doen van zodanige uitgaven, mits het bestuur het daartoe te nemen besluit met redenen omkleedt en dit terstond aan de raden der deelnemende gemeenten inzendt. Het algemeen bestuur wijst daarbij tevens de middelen tot dekking aan.
Het dagelijks bestuur zendt binnen twee weken, doch uiterlijk 15 juli, na de vaststelling van de rekening door het algemeen bestuur, de rekening vergezeld van de daarbij behorende verantwoording alsmede van een verslag van het onderzoek naar deugdelijkheid, opgemaakt door een buiten het lichaam staande deskundige, ter kennisneming toe aan de raden van de deelnemende gemeenten.
Artikel 35 Wijziging regeling.
Deze regeling kan worden gewijzigd indien de colleges van burgemeester en wethouders en de burgemeesters van alle deelnemende gemeenten hiertoe besluiten. In het geval het aantal deelnemers aan de gemeenschappelijke regeling is gedaald tot twee, dienen beide gemeenten te besluiten tot wijziging van de regeling.
Artikel 36 Opheffing regeling.
Deze regeling kan worden opgeheven bij de daartoe strekkende besluiten van de colleges van burgemeester en wethouders van alle deelnemende gemeenten. In het geval het aantal deelnemers aan de gemeenschappelijke regeling is gedaald tot twee, dienen beide gemeenten te besluiten tot het opheffen van de regeling.
Artikel 37. Toezending regeling en besluiten.
De gemeente Eindhoven draagt zorg voor de toezending van deze regeling aan gedeputeerde staten; dit geldt ook voor de besluiten tot toetreding, uittreding, tot wijziging en tot opheffing van deze regeling.
Cure zal elk vijfde jaar, voor de eerste keer in 2017, een evaluatieonderzoek uitvoeren. De daaruit voortvloeiende rapportage wordt tezamen met een voorstel omtrent de wenselijkheid van voortzetting voor 1 juli toegezonden aan de deelnemers. Het evaluatieonderzoek bevat in ieder geval een onderzoek naar de prijs-kwaliteitsverhouding van de door Cure verrichte diensten, alsmede een onderzoek naar het juridisch functioneren (o.a. aanbestedingsrechtelijk, milieurechtelijk, arbeidsrechtelijk) en naar het administratief beheer.
Aldus in drievoud opgesteld en vastgesteld door het college van de
gemeente Eindhoven op 13 november 2012
secretaris, burgemeester,
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Geldop-Mierlo
Op 15 januari 2013
secretaris, burgemeester,
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Valkenswaard
op 13 november 2012 en het besluit van de gemeenteraad Valkenswaard d.d. 20 december 2012
secretaris, burgemeester,
Uitgegeven, 17 januari 2013.
Mij bekend,
de gemeentesecretaris van Eindhoven,