Organisatie | Delft |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Handhavingsarrangement mensenhandel voor Delft |
Citeertitel | Handhavingsarrangement mensenhandel voor Delft |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is tevens vastgesteld door de burgemeester.
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR185002
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-09-2022 | nieuwe regeling | 27-10-2015 | 2211240 |
De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Delft;
Gelezen het voorstel van 27-10-2015
Geletop Hoofdstuk 3 van de Algemene Plaatselijke Verordening voor Delft en het Beleidskader veiligheid en handhaving 2015-2018 “Een veilige stad maken we samen!”;
In samenspraak met diverse ketenpartners (gemeenten, politie, openbaar ministerie) is een handhavingsarrangement mensenhandel ontwikkeld. Dit handhavingsarrangement zorgt ervoor dat handhaving binnen de eenheid Den Haag eenduidig en consistent wordt uitgevoerd.
Het handhavingsarrangement heeft tot doel:
De burgemeester verleent exploitatievergunningen voor seksinrichtingen en het college voor escortbedrijven. Zij beschikken over verschillende bestuurlijke middelen om de belangen van de openbare orde en veiligheid, gezondheid en zedelijkheid te beschermen. In bepaalde situaties kan de vergunning ter bescherming van deze belangen worden ingetrokken of de seksinrichting worden gesloten.
De afdelingen Veiligheid Advies ondersteunt de burgemeester en het college in hun verantwoordelijkheid ten aanzien van voormelde belangen. Veiligheid Advies is over het algemeen belast met de uitvoering van de bestuurlijke handhaving.
Commerciële Zeden (onderdeel van de Afdeling Vreemdelingenpolitie Identificatie en Mensenhandel
– AVIM) van Politie eenheid Den Haag is als 24-uursfrontlineorganisatie belast met advisering en toezicht en opsporing ten aanzien van seksinrichtingen en escortbedrijven. De feitelijke constatering van een incident dan wel overtreding van een vergunningvoorschrift vindt in de regel plaats door de politie. In de meeste gevallen wordt hiervan proces-verbaal opgemaakt. Een proces-verbaal is een ambtshalve opgemaakt woordelijk verslag van een handeling of bevinding of proces. Een afschrift wordt naar de afdeling Veiligheid Advies gezonden. Wanneer er niet wordt geverbaliseerd maar wel wordt opgetreden (bijvoorbeeld beëindigen overtreding) wordt dit optreden gemuteerd. Van deze mutatie ontvangt de Afdeling Veiligheid Advies een afschrift.
De politie eenheid Den Haag en het OM zorgen ervoor dat misdrijven worden opgespoord en vervolgd. Daarvoor wordt samengewerkt met de politie en andere opsporingsdiensten. De officier van justitie leidt het opsporingsonderzoek. Het OM houdt ook toezicht op de goede uitvoering van het vonnis van rechters; boetes moeten worden betaald, gevangenisstraffen uitgezeten en taakstraffen goed uitgevoerd.
Naast het opmaken van het proces-verbaal wordt in een aantal gevallen een bestuurlijke waarschuwing uitgereikt. De bestuurlijke waarschuwing wordt meegenomen bij de stapeling van overtredingen c.q. incidenten. De schriftelijke waarschuwing wordt in de regel door de politie persoonlijk uitgereikt aan de overtreder. Een waarschuwing wordt bij overtredingen in de drie daaropvolgende jaren meegewogen in eventuele bestuurlijke besluiten jegens de betreffende exploitant.
De mate en vorm waarin in een concreet geval repressief bestuursrechtelijk wordt opgetreden geeft in het algemeen uitdrukking aan de elementen: ernst, recidive, onveiligheid, verstoring openbare orde en onomkeerbaarheid. Deze elementen zijn terug te vinden in het schematische handhavingsarrangement.
Een bestuurlijke maatregel kan onder meer omvatten:
Alvorens de burgemeester of het college overgaan tot het treffen van een bestuurlijke maatregel, wordt de exploitant uitgenodigd zijn zienswijzen mondeling kenbaar te maken bij Veiligheid Advies. De exploitant ontvangt hiervoor een schriftelijke uitnodiging. Bij kleine incidenten of ingeval van onverwijlde spoed kan worden volstaan met een telefonisch zienswijzengesprek. Tijdens het zienswijzengesprek wordt expliciet aangekondigd op welke termijn de exploitant uitsluitsel kan verwachten met betrekking tot de voorgenomen bestuurlijke maatregel, zodat hij, indien gewenst, hiermee rekening kan houden in zijn wijze van bedrijfsvoering (inkopen van voorraden etc.).
Verantwoordelijkheid ondernemer / sluiting seksinrichting / exploitatieverbod escortbedrijf
Belangrijk uitgangspunt bij handhaving, is dat de exploitant in de eerste plaats zelf verantwoordelijk is voor de handhaving van de orde en de gezondheid en zedelijkheid in zijn zaak. Als deze belangen te zeer worden aangetast, wordt hier handhavend tegen opgetreden. De bevoegdheid tot bestuurlijke handhaving kan ook worden ontleend aan andere/hogere regelgeving, zoals artikel 13b Opiumwet.
Een exploitatievergunning wordt doorgaans ingetrokken indien naar aanleiding van een incident het vertrouwen in de exploitant is weggevallen. Op iedere exploitant rust een zorgplicht voor een goede exploitatie. Daarbij geldt dat de exploitant in beginsel verantwoordelijk is voor hetgeen in zijn inrichting gebeurt. Het risico dat de inrichting wordt gesloten of de exploitatie wordt verboden indien zich ernstige wanordelijkheden voordoen, is inherent aan de bedrijfsvoering.
Ingeval van een ernstig incident, waarbij er sprake is van een onaanvaardbare aantasting van voormelde belangen, kan de burgemeester besluiten de seksinrichting direct voor een periode van maximaal veertien dagen te sluiten, de zogenaamde spoedsluiting.
Onder het toepassen van een last onder bestuursdwang wordt verstaan: het door feitelijk handelen door of vanwege een bestuursorgaan optreden tegen het geen in strijd met bij of krachtens enig wettelijk voorschrift gestelde verplichtingen is of wordt gedaan, gehouden of nagelaten. Dit feitelijk handelen omvat onder meer het wegnemen, ontruimen, beletten, in de vorige toestand herstellen of het treffen van maatregelen om verdere nadelige gevolgen van de overtreding te voorkomen. Het uitoefenen van een last onder bestuursdwang is gericht op het feitelijk in overeenstemming brengen met de bestuurs-rechtelijke voorschriften van een onwettige situatie. In alle gevallen informeert de afdeling Veiligheid Advies de politie over de door de burgemeester genomen maatregel. Het achtereenvolgens plegen van verschillende in dit protocol genoemde overtredingen kan leiden tot het overslaan van bepaalde beschreven stappen op afzonderlijke overtredingen. Wanneer een exploitatievergunning voor onbepaalde tijd wordt ingetrokken, zal tevens worden beoordeeld of ook de andere (exploitatie)vergunningen van dezelfde exploitanten moeten worden ingetrokken. Beoordelingscriterium hierbij is of de burgemeester van oordeel is dat het slechte levensgedrag van de exploitant ook op de exploitatie van de andere inrichtingen een slechte invloed heeft.
4. Voortzetting exploitatie na bestuurlijke maatregel
Sluiting seksinrichting voor bepaalde tijd
Bij een sluiting voor bepaalde tijd wordt in het besluit vermeld dat de exploitant zes weken voordat de sluiting afloopt, een exploitatieplan moet indienen bij de afdeling Veiligheid Advies. Op basis van dit exploitatieplan beoordeelt de burgemeester of de exploitatie van de inrichting kan worden gecontinueerd na de sluiting. Ingeval het exploitatieplan niet tijdig wordt ingediend dan wel onvoldoende houvast biedt om bovenstaande te kunnen beoordelen, wordt de vergunning definitief ingetrokken.
Sluiting seksinrichting voor onbepaalde tijd
Bij sluiting voor onbepaalde tijd wordt vooraf geen termijn aangegeven waarbinnen de seksinrichting gesloten moet blijven. Een sluiting voor onbepaalde tijd is een zware en weloverwogen maatregel. Er zullen zwaarwegende redenen moeten zijn om een dergelijke sluiting op te heffen. Een exploitant of een opvolger kan na verloop van tijd de burgemeester verzoeken de sluiting op te heffen.
In dat geval dient te allen tijde door middel van een exploitatieplan en een plan van aanpak te worden aangetoond dat incidenten in de toekomst zullen worden voorkomen en dat opheffing van de sluiting verantwoord is.
De burgemeester zal naast beide plannen ook rekening houden met de ernst van de incidenten, de aantasting en herstel van het woon- en leefklimaat, de inbreuk op de openbare orde en de tijd die verstreken is tussen incident en verzoek tot opheffing dan wel vergunningverlening.
Tijdelijke intrekking exploitatievergunning
Voor een intrekking voor bepaalde tijd geldt dat de exploitant na het verstrijken van de termijn weer open kan. De exploitant moet zes weken voor het verstrijken van de termijn, een exploitatieplan indienen bij de afdeling Veiligheid Advies. Op basis van dit exploitatieplan beoordeelt de burgemeester of de exploitatie van de inrichting kan worden gecontinueerd. Ingeval het exploitatieplan niet tijdig wordt ingediend dan wel onvoldoende houvast biedt om bovenstaande te kunnen beoordelen, wordt de vergunning definitief ingetrokken.
Definitieve intrekking exploitatievergunning
Bij definitieve intrekking van de exploitatievergunning zal de oude en een eventuele nieuwe exploitant een nieuwe aanvraag en een exploitatieplan moeten indienen.
Er is sprake van schijnbeheer als degene die zich voordoet als beheerder c.q. exploitant c.q. leidinggevende van een seksinrichting of escortbedrijf niet de feitelijke beheerder c.q. exploitant c.q. leidinggevende is. Schijnbeheer komt in verschillende vormen voor. Er kan sprake zijn van een situatie waarbij een persoon niet als beheerder of exploitant op de exploitatievergunning staat vermeld, maar wel in de functie van werknemer als exploitant of leidinggevende optreedt. Het op naam van een andere persoon laten exploiteren van een seksinrichting of escortbedrijf omdat men zelf bijvoorbeeld vanwege antecedenten niet in aanmerking komt voor een exploitatievergunning, kan hiervoor een reden zijn. Hiervoor ontvangt diegene dan vaak een financiële vergoeding. In deze gevallen wordt niet voldaan aan de vergunningvoorschriften en/of is de exploitatievergunning tengevolge van onjuiste gegevens en bescheiden verleend in welk geval de burgemeester de vergunning zal intrekken.
I. Handhavingsarrangement seksinrichtingen
A. Exploitatie van een seksinrichting zonder de daarvoor benodigde vergunning
B. Exploitatie van een seksinrichting in strijd met de APV of de vergunningsvoorwaarden
Een sluiting geldt in beginsel voor een periode van zes maanden. Ingeval er aanleiding is tot matiging kan de duur van de sluiting worden beperkt tot een periode van drie maanden. Mocht de ernst en de aard van de feiten en omstandigheden daartoe aanleiding geven dan kan de burgemeester besluiten tot een sluiting van twaalf maanden. Als er sprake is van een gewijzigde rechts- of exploitatievorm heeft de exploitant de plicht om een nieuwe vergunning aan te vragen. De eventuele nieuwe exploitatievorm en -tijden mogen in dat geval pas worden gevoerd als de nieuwe vergunning is verleend.
Intrekking exploitatievergunning op grond van bijzondere omstandigheden
Indien de burgemeester op grond van bijzondere omstandigheden, zoals verwijtbaar handelen door de exploitant, ieder vertrouwen op een goede exploitatie heeft verloren, kan hij in afwijking van bovenstaand schema, ook na het eerste incident overgaan tot intrekking van de exploitatievergunning.
Toelichting aantreffen handelsvoorraad drugs en handel in drugs vanuit de inrichting
Indien in een seksinrichting een handelsvoorraad drugs wordt aangetroffen kan de burgemeester overgaan tot het opleggen van een tijdelijke sluiting op grond van art. 13b Opiumwet.
Onder een geringe hoeveelheid bestemd voor eigen gebruik wordt verstaan: een hoeveelheid/dosis die doorgaans wordt aangeboden als gebruikershoeveelheid. Hierbij kan worden gedacht aan b.v. één bolletje, één ampul, één wikkel, één pil/tablet; in elk geval een aangetroffen hoeveelheid van maximaal 0,5 gram harddrugs. Voor softdrugs is dit maximaal 5 gram. Een handelshoeveelheid is een hoeveelheid/dosis die een geringe hoeveelheid bestemd voor eigen gebruik te boven gaat.
Handel in drugs is aannemelijk ingeval er aanwijzingen zijn op grond waarvan kan worden geconcludeerd dat er in of vanuit de inrichting in drugs wordt gehandeld. Deze aanwijzingen kunnen voortkomen uit feitelijke acties/observaties c.q. waarnemingen ter plaatse door de politie (onder meer het aantreffen van drugs, verklaringen van schepklanten en/of personeel, bekendheid van de inrichting als uitvalsbasis c.q. ontmoetingsplaats voor drugsdealers en verslaafden). Andere aanwijzingen zijn onder meer de aanwezigheid van een weegschaal, verpakkingen (gripzakjes), voorverpakte en/of geprijsde drugs of bestellijsten in de inrichting.
II. Handhavingsarrangement escortbedrijven
De werkwijze van een escortbedrijf, het telefonisch of via internet aanbieden van prostitutie die op een andere plek dan in de bedrijfsruimte wordt uitgeoefend, brengt met zich mee dat het gebruikelijke arsenaal aan bestuurlijke maatregelen voor seksinrichtingen, zoals het afgeven van een sluitingsbevel, niet voor deze situatie geschikt is. Gelet hierop is er voor gekozen om bij geconstateerde overtredingen in een aantal gevallen de vergunning voor het escortbedrijf al dan niet tijdelijk in te trekken of een last onder dwangsom op te leggen.
Indien een last onder dwangsom wordt opgelegd, wordt voor elke geconstateerde overtreding een bedrag verbeurd. De hoogte van dit bedrag wordt van geval tot geval bepaald door de eisen van evenredigheid en doelmatigheid.
A. Exploitatie van een escortbedrijf zonder vergunning
Exploitatie van een escortbedrijf in strijd met de APV of de vergunningsvoorwaarden
De tijdelijke intrekking van de vergunning geldt in beginsel voor een periode van zes maanden. Ingeval er aanleiding is tot matiging kan de duur van de intrekking worden beperkt tot een periode van drie maanden. Mocht de ernst en de aard van de feiten en omstandigheden daartoe aanleiding geven dan kan de burgemeester besluiten tot een intrekking voor de duur van twaalf maanden.
Intrekking exploitatievergunning op grond van bijzondere omstandigheden
Indien het college op grond van bijzondere omstandigheden, zoals verwijtbaar handelen door de exploitant, ieder vertrouwen op een goede exploitatie heeft verloren, kan het in afwijking van bovenstaand schema, ook na het eerste incident overgaan tot (tijdelijke) intrekking van de exploitatievergunning.
Toelichting handel in drugs vanuit de het escortbedrijf
Handel in drugs is aannemelijk ingeval er aanwijzingen zijn op grond waarvan kan worden geconcludeerd dat er in of vanuit het escortbedrijf in drugs wordt gehandeld. Deze aanwijzingen kunnen voortkomen uit feitelijke acties/observaties c.q. waarnemingen door de politie (onder meer het aantreffen van drugs, verklaringen van schepklanten en/of personeel, bekendheid van het escortbedrijf als bedrijf waar drugs kan worden verkregen).
III Handhaving Chinese Beautysalons
Zoals bekend neemt het aantal signalen dat er in de Chinese beautysalons, zoals massagesalons, sprake is van illegale seksuele dienstverlening en uitbuiting toe. Ook het onderzoek naar mensenhandel en mensensmokkel in de Chinese beautybranche van de Dienst Nationale Recherche en de Universiteit van Amsterdam uit 20121 toont aan dat er misstanden zijn in deze branche. Uit het onderzoek blijkt dat er in veel salons sprake is van slechte arbeidsomstandigheden, een verhoogd risico op uitbuiting en een afhankelijkheid op meerdere fronten van de werknemers ten opzichte van hun werkgevers
Uiteraard is dit een zeer ongewenste situatie. In Deelft zetten wij met behulp van dit regionale handhavingsarrangement sterk in op het voorkomen en bestrijden van uitbuiting, mensenhandel en illegale prostitutie. Door het zonder vergunning aanbieden van seksuele diensten worden de op vergunde seksinrichtingen van toepassing zijnde wettelijke voorschriften, alsmede het strenge toezicht zoals opgenomen in dit handhavingsarrangement, ontdoken. Om deze reden is een apart op de massagesalons toegesneden regime noodzakelijk.
Dat regime bestaat uit verschillende onderdelen, te weten een verbeterd toezicht op de Chinese beautysalons, een strenge handhaving en het bestrijden van de toename van het aantal salons.
Uitbuiting en mensenhandel kunnen ook plaatsvinden zonder dat er sprake is van illegale seksuele dienstverlening. Het behoeft geen betoog dat uitbuiting en mensenhandel zeer ernstige strafbare feiten zijn, die direct de openbare orde raken. Ook hiertegen moet derhalve streng worden opgetreden.
Het gevaar voor uitbuiting en mensenhandel in de Chinese beautybranche is groot. Vooral masseuses die illegaal in Nederland verblijven zijn zeer kwetsbaar voor uitbuiting. Ze zijn eerder bereid om slechte arbeidsomstandigheden te accepteren zoals het maken van lange werkdagen, het niet kunnen weigeren van klanten of bepaalde diensten, of het werken tegen een laag arbeidsloon. Hun illegale verblijfsstatus maakt het bovendien moeilijk om hiertegen aangifte te doen. Daarbij beschikken Chinezen zonder legale verblijfsstatus meestal niet over een vaste verblijfplaats. De huisvesting wordt in dit geval ook wel verzorgd door de werkgever hetgeen een meervoudige afhankelijkheid creëert. Het aantreffen van een illegale werknemer is, gelet op het voorgaande, juist in deze branche een belangrijke indicator van mensenhandel of uitbuiting.
De burgemeester heeft ingevolge artikel 174, tweede lid, van de Gemeentewet de bevoegdheid om over te gaan tot een tijdelijke sluiting van de inrichting indien een illegale werknemer in een Chinese beautysalon wordt aangetroffen. Indien een dergelijke situatie zich voordoet zal in de regel worden overgegaan tot het sluiten van de inrichting voor de duur van 6 maanden. In het geval van verzachtende omstandigheden, kan de sluitingsduur worden beperkt tot 3 maanden. In het geval van verzwarende omstandigheden, kan de sluitingsduur worden verruimd tot 12 maanden.
Exploitatie van een Chinese massagesalon
Dit handhavingsarrangement treedt in werking op de eerste dag na de datum van bekendmaking.