Organisatie | Valkenburg aan de Geul |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleid Wielertoertochten Zuid-Limburg – Euregio |
Citeertitel | Beleid Wielertoertochten Zuid-Limburg Euregio |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Euregionaal Wielerbeleid bijlage 1t/m 9 |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2014 | Nieuwe regeling | 24-09-2013 Heuvellandkrant 9 oktober 2013 |
Zuid-Limburg staat bekend als de belangrijkste wielerregio voor fietsend Nederland. Vele tienduizenden bezoekers trekken jaarlijks naar dit gebied om individueel, in georganiseerd of ongeorganiseerd verband te fietsen of deel te nemen aan een van de vele wielertoertochten. Fietsen en wielrennen leveren een belangrijke bijdrage aan de branding en economie van dit gebied. Maar de toename van het aantal recreatieve wielrenners en het aantal (on)georganiseerde wielertoertochten kennen ook een keerzijde. Het legt een (te) grote druk op het gebied. De overlast voor de inwoners van dit gebied, waar ook al vele wandeltochten, rally’s en andere evenementen plaatsvinden, neemt steeds meer toe. Dit leidt steeds vaker tot ongewenste situaties op het gebied van verdraagzaamheid, leefbaarheid en veiligheid voor de bewoners als ook voor de deelnemers. De balans tussen lasten en baten dreigt verstoord te worden.
In 2012 hebben de Nederlandse gemeenten Vaals, Valkenburg aan de Geul, Gulpen-Wittem, Eijsden-Margraten (later is ook de gemeente Voerendaal aangesloten) en de Belgische gemeenten Voeren en Plombières een traject ingezet om te komen tot één gezamenlijk grensoverschrijdend wielerbeleid in Zuid-Limburg en de Euregio. Zij worden hierin ondersteund door het Huis voor de Sport Limburg en de Provincie Limburg. Dit heeft geresulteerd in een pilot in 2013 waarbij de vergunningaanvragen voor wielertoertochten centraal via het Huis voor de Sport werden ingediend, volgens een uniform aanvraagformulier.
Het nu voorliggende document is vastgesteld door de Zuid-Limburgse burgemeesters en wethouders van de gemeenten Vaals, Valkenburg a/d Geul, Gulpen-Wittem, Eijsden-Margraten en Voerendaal en gaat in per 1 januari 2014. Ook de gemeente Voeren steunt het beleid en neemt tevens deel aan het uniform aanvraagformulier. Het document wordt ondersteund door de Veiligheidsregio Zuid-Limburg en de Provincie Limburg.
In 2014 hebben een 7-tal Zuid-Limburgse gemeenten zich aangesloten te weten de gemeenten Nuth, Schinnen, Maastricht, Stein, Beek, Sittard-Geleen en Simpelveld. Afspraak is dat het maximaal aantal toertochten alleen geldig is voor de 6 pilot gemeenten. Indien er in de toekomst aanleiding toe is, kan het beleid aangepast worden.
De bestuurders van de deelnemende gemeenten hebben de opdracht gegeven om beleidsregels op te stellen voor de aanpak van de wielertoertochten problematiek. Deze beleidsregels moeten er toe bijdragen dat de kwaliteit van de wielertoertochten verbetert. Dit alles ten gunste van de leefbaarheid, verdraagzaamheid en veiligheid van de inwoners en van de individuele fietsers en deelnemers aan wielertoertochten in de regio Zuid-Limburg en de Euregio. In dit hoofdstuk worden de verschillende wielerdefinities besproken en worden de kaders en uitgangspunten van het wieltoertochtenbeleid verder vast gelegd om er voor te zorgen dat zowel gemeenten áls organisatoren op voorhand de (on)mogelijkheden van routes in kaart hebben.
Het doel van het ‘Beleid wielertoertochten Zuid-Limburg – Euregio’ is enerzijds het realiseren van een regiefunctie in het kader van het creëren van een totaalplaatje wielertoertochten van de Veiligheidsregio Zuid-Limburg en anderzijds duidelijke kaders te stellen voor gemeenten en organisatoren van wielertoertochten om daarmee de overlast voor de inwoners, veroorzaakt door wielertoertochten, te beperken en te spreiden.
1.3 Categorieën wieleractiviteiten
Er wordt onderscheid gemaakt tussen wielerwedstrijden, wielertoertochten en cyclotoerisme. Daarbij wordt niet alleen gekeken of een evenement een wedstrijd of wielertoertocht is, maar ook wat voor impact deze heeft. Om duidelijkheid te verschaffen wat tot het beleid van wielertoertochten behoort en wat tot een wedstrijd en cyclotoerisme behoort zijn de volgende definities vastgesteld:
Definitie Wielertoertocht ‘Wieleractiviteit waarbij deelnemers met een fiets een bepaald parcours moeten afleggen dat openbaar is, waarbij geen winnaar uitgeroepen wordt, waarbij deelnemers zich aan de verkeersregels dienen te houden en waarbij geen enkele vorm van tijdmeting (ook niet incidenteel) plaatsvindt’.
Na evaluatie is besloten dat er bij uitzondering op het beleid enkel en alleen bij de Bart Brentjens Challenge, vanwege de combinatie met het NK Mountainbike, tijdmeting over het hele traject is toegestaan. Tevens is na evaluatie besloten dat er in een aantal gemeenten incidentele tijdmeting is toegestaan onder strikte voorwaarden. Deze staan beschreven in bijlage 9.
1.4 Categorie indeling wielertoertochten
Ten aanzien van de meldings- of vergunningsplicht geldt het volgende schema:
Het totaal aantal deelnemers voor de wielertoertocht is maatgevend voor de categorie waarbinnen de wielertoertocht valt. Als een wielertoertocht verschillende lussen bevat wordt het aantal deelnemers van de verschillende lussen opgeteld. Vindt de wielertoertocht gedurende 2 dagen plaats dan wordt het aantal deelnemers van beide dagen opgeteld om de categorie te bepalen
Indien geen gebruik wordt gemaakt van door de rijksoverheid aangestelde motards en/of verkeersregelaars dienen de vragen van de onderdelen 1 en 3 (‘Algemene informatie’ en ‘Uniform format routebeschrijving’) van het ‘Aanvraagformulier wielertoertocht Euregio’ te worden ingevuld. Indien daarvan wel gebruik wordt gemaakt hoeft u verder niets te doen.
Indien geen gebruik wordt gemaakt van door de rijksoverheid aangestelde motards en/of verkeersregelaars dienen de vragen van de onderdelen 1 en 3 (‘Algemene informatie’ en ‘Uniform format routebeschrijving’) van het ‘Aanvraagformulier wielertoertocht Euregio’ te worden ingevuld. Indien daarvan wel gebruik wordt gemaakt hoeft u verder niets te doen.
1.5. Maximering aantal wielertoertochten
Voor categorie 3, 4 en 5 is er door de gemeenten Vaals, Valkenburg a/d Geul, Gulpen-Wittem, Eijsden-Margraten en Voerendaal vastgesteld welke / hoeveel wielertoertochten op jaarbasis regionaal maximaal in aanmerking komen voor vergunningverlening; daarnaast hebben de deelnemende gemeenten aanvullend lokaal beleid vastgesteld.
Categorie 1: Hier is geen maximum aantal wielertoertochten per jaar aan verbonden
Categorie 2: Hier is geen maximum aantal wielertoertochten per jaar aan verbonden
Categorie 3: Hier is een maximum aantal wielertoertochten van 20 per jaar vastgesteld tenzij een individuele gemeente hier aangepast beleid voor heeft (zie bijlagen)
Categorie 4: Hier is een maximum aantal van 9* wielertoertochten per jaar vastgesteld tenzij een individuele gemeente hier aangepast beleid voor heeft (zie bijlagen)
* De 9 vastgestelde wielertoertochten zijn:
Categorie 5: Hier is een maximum aantal van 3** vastgestelde wielertoertochten per jaar aan verbonden tenzij een individuele gemeente hier aangepast beleid voor heeft (zie bijlagen)
** De 3 vastgestelde wielertoertochten zijn:
Indien het aantal inschrijvingen in categorie 3 voor het algemeen of aanvullende gemeentelijk beleid wordt overschreden krijgen wielertoertochten met de langste historie voorrang op nieuwere wielertoertochten. Bij een gelijk aantal voorgaande edities krijgen lokale organisatoren uit Zuid-Limburg voorrang op organisaties buiten Zuid-Limburg.
Indien een wielertoertocht in categorie 4 wegvalt bestaat de mogelijkheid dat een wielertoertocht uit categorie 3 deze plaats inneemt. Wielertoertochten met de langste historie krijgen voorrang op nieuwere wielertoertochten. Bij een gelijk aantal voorgaande edities krijgen lokale organisatoren uit Zuid-Limburg voorrang op organisaties buiten Zuid-Limburg.
Indien een wielertoertocht uit categorie 5 wegvalt worden er geen nieuwe wielertoertochten in deze categorie toegelaten.
Wielertoertochten door stiltegebieden en Natura 2000 gebieden buiten de openbare weg zijn alleen toegestaan indien ze over een officiële mountainbike route gaan en/of toestemming c.q. vergunning is verleend door de betreffende eigenaar en het bevoegd gezag. Bovendien is gemotoriseerd verkeer in stiltegebieden en Natura 2000 gebieden, buiten de voor deze voertuigen openstaande wegen en terreinen, verboden.
1.10 Sancties bij het niet naleven voorwaarden
Bij overtreding van de voorwaarden van het Beleid Wielertochten Zuid-Limburg’- Euregio’ en/of het bewust opgeven van lagere deelnemersaantallen, ontvangt de organisator van de betreffende wielertoertocht een officiële schriftelijke waarschuwing van de gemeente(n).
Jaarlijks zal het ‘Beleid Wielertochten Zuid-Limburg- Euregio’ geëvalueerd worden met organisatoren van wielertoertochten via Velo-t, gemeenten, Provincie en het coördinatiepunt.
Zoals reeds eerder vastgesteld in het ‘Adviesdocument Grensoverschrijdend Wielerbeleid’ d.d. 23-04-2012 is het noodzakelijk om een vast coördinatiepunt te hebben dat de contacten heeft met wielertoertochtorganisatoren en gemeenten. In dit hoofdstuk worden de taken van het coördinatiepunt Zuid-Limburg vastgelegd en wordt tevens vastgesteld welke financiële bijdrage wielertoertochten moeten leveren en welke diensten ze daarvoor terugkrijgen.
Bij de uitbreiding van het ‘Beleid Wielertoertochten Zuid-Limburg – Euregio’ in de toekomst naar alle 18 Zuid-Limburgse gemeenten wordt door de deelnemende gemeenten de ambitie uitgesproken om de mogelijkheden van 1 centrale vergunningverlening voor een wielertoertocht (via een mandaat) mogelijk te maken in plaats van separate vergunningverlening per gemeente
Hoofdstuk 3 Vergunningverlening/Melding
3.2. Algemene Plaatselijke Verordening (APV)
In de 12 samenwerkende Zuid-Limburgse gemeenten moeten wielertoertochten met meer dan 250 deelnemers verplicht een vergunning aanvragen waar verschillende voorwaarden aan zijn verbonden. Wielertoertochten tussen de 101 en 250 deelnemers hebben alleen een meldingsplicht. De APV’s met betrekking tot wielertoertochten zijn/worden hier uuniform in aangepast.
3.3. Routebordjes en motards en/of verkeersregelaars
Organisatoren van een wielertoertocht met minder dan 250 deelnemers, die wel routebordjes wensen op te hangen moeten dit wel mededelen aan de desbetreffende gemeenten door de onderdelen 1 en 2 (‘Algemene informatie’ en ‘Specifieke informatie’) van het ’Aanvraagformulier wielertoertocht Euregio’ in te vullen.
b. Motards en/of verkeersregelaars
Indien geen gebruikt wordt gemaakt van de door de rijksoverheid aangestelde motards en/of verkeersregelaars dienen de vragen van de onderdelen 1 en 3 (‘Algemene informatie’ en ‘Uniform format routebeschrijving’) van het ‘Aanvraagformulier wielertoertocht Euregio’ ingevuld te worden. Indien daarvan wel gebruik wordt gemaakt hoeft u verder niets te doen.