Organisatie | Dantumadiel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Eenmalige energietoeslag 2022-2 |
Citeertitel | Beleidsregels Eenmalige energietoeslag gemeente Dantumadiel 2022-2 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-09-2022 | 01-07-2023 | Nieuwe regeling | 06-09-2022 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dantumadiel
- titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;
- artikel 35 van de Participatiewet;
- het college het wenselijk vindt om aan te geven in welke situaties en onder welke voorwaarden huishoudens in aanmerking kunnen komen voor een eenmalige energietoeslag 2022;
- het daarom wenselijk is voor dit doel aanvullende beleidsregels vast te stellen op de Beleidsregels rechtmatigheid Participatiewet, IOAW en IOAZ 2020 gemeente Dantumadiel.
besluit vast te stellen de beleidsregels Eenmalige energietoeslag 2022-2 gemeente Dantumadiel.
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
referteperiode: periode van drie maanden voorafgaand aan de peildatum. Voor huishoudens met een eigen onderneming geldt dat deze hun inkomsten in eerste instantie aannemelijk kunnen maken op basis van de aangifte omzetbelasting van de drie maanden, dan wel het kwartaal, voorafgaand aan de peildatum.
Artikel 2: Doelgroep eenmalige energietoeslag 2022
De energietoeslag wordt per woonadres eenmalig toegekend. In het geval van meerdere huishoudens op één adres wordt de energietoeslag toegekend aan de persoon welke op de peildatum de hoofdbewoner is. Bij onduidelijkheid hieromtrent wordt de persoon, welke op de peildatum het energiecontract voor het betreffende woonadres op zijn naam heeft staan, als hoofdbewoner aangemerkt.
Als de aanvrager niet in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag kan het college, gelet op alle omstandigheden, in het individuele geval beoordelen of de aanvrager in afwijking van de beleidsregels alsnog in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag, indien dringende redenen hiertoe noodzaken.
Aldus vastgesteld op 6 september 2022
Het college van burgemeester en wethouders,
Secretaris
R.G. Dijksterhuis
Burgemeester
N.L. Agricola
De beleidsregel eenmalige energietoeslag 2022 staat niet op zich zelf, maar is gebaseerd op artikel 35 van de Participatiewet. Dit betekent dat wie niet aan de voorwaarden van de wet voldoet, bijvoorbeeld omdat die persoon op de peildatum geen rechthebbende is of omdat een uitsluitingsgrond geldt, geen aanspraak kan maken op de energietoeslag. Soms kan dat een hardheid inhouden. Daar voorziet artikel 5 in.
In artikel 2 wordt de doelgroep nader omschreven. Met vermogen wordt geen rekening gehouden. Voor het begrip ‘inkomen’ en ‘referteperiode’ is aansluiting gezocht bij het beleid dat daarvoor al in de gemeente geldt in de eigen beleidsregels bijzondere bijstand. Daar voorziet artikel 1 in.
Voor zelfstandig ondernemers die al dan niet een uitkering voor levensonderhoud op grond van het Bbz 2004 ontvangen geldt dat het definitieve (jaar)inkomen pas na afloop van het boekjaar kan worden vastgesteld. Of de ondernemer een inkomen heeft onder de voor de energietoeslag geldende inkomensgrens, kan daarom alleen achteraf worden vastgesteld. Aan de ondernemer met een uitkering levensonderhoud kan de energietoeslag ambtshalve worden toegekend. In dat geval kan het inkomen in eerste instantie aannemelijk worden gemaakt op basis van de aangifte omzetbelasting van de drie maanden, dan wel het kwartaal, voorafgaand aan de peildatum. Na afloop van het boekjaar kan worden getoetst of er daadwerkelijk recht bestond op de eenmalige energietoeslag en kan eventueel ten onrechte toegekende toeslag worden teruggevorderd.
Een ambtshalve toekenning is mogelijk als vaststaat dat de persoon op de peildatum recht heeft. Dit kan worden aangenomen bij huishoudens die algemene bijstand ontvangen of een uitkering IOAW of IOAZ. Daar kan de gemeente andere groepen aan toe voegen. Dit heeft de gemeente gedaan bij ondernemers met een Bbz-uitkering en mensen met een AIO.
Er zijn situaties denkbaar waarbij de aanvrager op de peildatum weliswaar niet voldeed aan de voorwaarden voor de energietoeslag, maar de (enige) uitsluitingsgrond slechts van korte duur was. De aanvrager kan later (tot en met 31 december 2022) een nieuwe aanvraag indienen, op het moment dat hij wél aan de voorwaarden voldoet. De zeer dringende reden uit artikel 16 van de Participatiewet voorziet hier niet in.
De minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen heeft op 7 juli de Tweede Kamer een brief gestuurd waarin zij aangeeft dat het kabinet heeft aangekondigd het richtbedrag van de eenmalige energietoeslag nogmaals te verhogen, van 800 euro naar 1.300 euro. In de brief staat dat bij nieuwe aanvragen het nieuwe, verhoogde bedrag van 1.300 euro wordt toegekend. Bij inmiddels afgehandelde aanvragen vindt een ambtshalve nabetaling van 500 euro plaats.
In de nota van wijziging op het Wetsvoorstel eenmalige energietoeslag lage inkomens staat dat gemeenten zes maanden langer de tijd krijgen om de eenmalige energietoeslag te verstrekken. Met deze verlenging is gewaarborgd dat gemeenten indien nodig ook in het eerste half jaar van 2023 de eenmalige energietoeslag 2022 nog rechtmatig kunnen uitbetalen.