Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Schagen

Aanwijzingsbesluit locatie ondergrondse verzamelcontainer Laan te Schagen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSchagen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAanwijzingsbesluit locatie ondergrondse verzamelcontainer Laan te Schagen
CiteertitelAanwijzingsbesluit locatie ondergrondse verzamelcontainer Laan te Schagen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Afvalstoffenverordening gemeente Schagen 2019

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-09-2022nieuwe regeling

25-08-2022

gmb-2022-401475

Tekst van de regeling

Intitulé

Aanwijzingsbesluit locatie ondergrondse verzamelcontainer Laan te Schagen

Het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen

 

Overwegende dat;

 

  • de gemeenteraad van de gemeente Schagen bij raadsbesluit van 2 april 2019 heeft besloten tot de Afvalstoffenverordening gemeente Schagen 2019 (hierna: Afvalstoffenverordening);

  • het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen (hierna: het college) op grond van artikel 9 van de Afvalstoffenverordening de bevoegdheid heeft aan te wijzen met behulp van welk al dan niet van gemeentewege verstrekt inzamelmiddel of met behulp van welke inzamelvoorziening de inzameling van een bepaalde categorie huishoudelijke afvalstoffen ten behoeve van de gebruiker van een perceel plaatsvindt;

  • het college eerder op basis van dit artikel op 12 april 2019 het Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening gemeente Schagen 2019 (hierna: Uitvoeringsbesluit) bekend heeft gemaakt;

  • het college in artikel 4 onder a. van het Uitvoeringsbesluit voor restafval van huishoudens (onder andere) een verzamelcontainer als inzamelvoorziening heeft aangewezen;

  • de gemeenteraad bij raadsbesluit van 11 mei 2021 kennis heeft genomen van het Afval & recycleplan gemeente Schagen 2021 – 2025 (hierna: Afval & recycleplan), welke vervolgens op 13 januari 2022 is bekendgemaakt;

  • Uit paragraaf 5.1 van het Afval & recycleplan voortvloeit dat binnen de bebouwde kom het plaatsen van ondergrondse restafvalcontainers wordt voortgezet;

  • artikel 9 van de Afvalstoffenverordening in combinatie met artikel 4 van het Uitvoeringsbesluit de basis vormt voor het aanwijzen van locaties voor een ondergrondse inzamelvoorziening. Deze aanwijzing plaatsvindt via een zogenaamd aanwijzingsbesluit van het college;

  • bij het bepalen van de locaties voor de ondergrondse verzamelcontainers de navolgende randvoorwaarden worden gehanteerd:

    • 1.

      Streven is een maximale loopafstand van 150 meter van een perceelgrens tot de inzamelvoorziening. Met de facilitering van waardevolle (hoofd)afvalstromen (GFT, OPK en PMD) aan huis, is een loopafstand voor restafval van maximaal 150 meter redelijk en billijk. Enerzijds heeft een dergelijke loopafstand positief effect op het juiste scheidingsgedrag, anderzijds is de afstand ook weer niet onoverkomelijk. In uitzonderlijke situaties is het mogelijk om een (ondergrondse) verzamelcontainer te plaatsen op een locatie, waarbij de loopafstand groter is. Het gaat dan bijvoorbeeld om locaties die moeilijk toegankelijk zijn voor een inzamelvoertuig, locaties die verkeersonveilige situaties opleveren, locaties in ruim opgezette wijken of locaties waarbij het in verband met de grondgesteldheid of lintbebouwing niet mogelijk is om rekening te houden met een kortere loopafstand.

    • 2.

      Ongeveer 75-100 huishoudens maken gebruik van een (ondergrondse) verzamelcontainer. Het onderlinge netwerk van de diverse (ondergrondse) verzamelcontainers moet, kijkend naar de loopafstanden en het aantal woonhuisaansluitingen, met elkaar in balans zijn.

    • 3.

      Containerlocaties moeten goed en veilig bereikbaar zijn voor bewoners; voetgangers, minder validen en fietsers.

    • 4.

      De containerlocatie is voor de inzamelaar voldoende bereikbaar en toegankelijk. Achteruitrijden met het inzamelvoertuig wordt vermeden. Inzamelvoertuigen moeten veilig kunnen stoppen om de (ondergrondse) verzamelcontainers te legen. Tijdens het legen van de (ondergrondse) verzamelcontainers mogen er geen ontoelaatbare verkeersonveilige situaties of verkeersstremmingen optreden.

    • 5.

      De mogelijkheid tot parkeren wordt zoveel mogelijk gerespecteerd en aantasting van het groen wordt zoveel mogelijk beperkt. Er worden in principe geen bomen gekapt.

    • 6.

      Bij het bepalen van de containerlocaties wordt onderzoek gepleegd naar de aanwezigheid van ondergrondse obstakels, zoals kabels en leidingen en bovengrondse obstakels, zoals lichtmasten, verkeersborden e.d. Het omleggen van kabels en leidingen wordt zoveel mogelijk vermeden. Voor het verplaatsen van lichtmasten en verkeersborden bestaan er meer mogelijkheden.

    • 7.

      De situering van de (ondergrondse) verzamelcontainer moet in beginsel passen binnen het straatbeeld. Daarbij worden (ondergrondse) verzamelcontainers zoveel mogelijk buiten eventuele zichtlijnen van woningen geplaatst. Wel is enige mate van sociale controle op de locatie zeer gewenst, dit om vandalisme en bijplaatsingen tegen te gaan.

    • 8.

      De containerlocatie is gelegen in/op openbaar gebied. Voor de afstand tussen een (ondergrondse) verzamelcontainer en de voorgevel van een woning geldt een minimum afstand van drie meter. Met deze minimale afstand wordt voorkomen dat bewoners niet worden geconfronteerd met vandalisme of bijplaatsingen direct naast of zelfs tegen de gevel.

  • het college eerder abusievelijk zonder aanwijzingsbesluit reeds een verzamelcontainer heeft geplaatst nabij het adres Laan 8 daar de toenmalige bewoonster te kennen had gegeven hier geen bezwaar tegen te hebben, maar dat de huidige nieuwe eigenaren te kennen hebben gegeven hier wel bezwaar tegen te hebben vanwege het voorgenomen gebruik van de aldaar aanwezige uitrit;

  • bij het vaststellen van alsnog het noodzakelijke aanwijzingsbesluit deze actuele omstandigheid mee dient te worden gewogen, zoals aan het college is geadviseerd naar aanleiding van een reeds afgeronde bezwaarprocedure;

  • het college aan de hand van dat advies, en aan de hand van de hierboven genoemde randvoorwaarden, een afweging heeft moeten maken voor het aanwijzen van de meest geschikte locatie aangezien er geen locatie voorhanden is gebleken die niet één van de belangen uit de randvoorwaarden raakt;

  • een en ander ertoe heeft geleid dat de locatie voor Laan 8 waar nu een parkeervak ligt (ongeveer 4 á 4,5 meter ten noordwesten van de huidige locatie van de verzamelcontainer) voor het college de minst bezwaarlijke locatie is. Het parkeervak zal moeten worden verwijderd. Daarnaast moet nog worden bezien in hoeverre door het plaatsen van de ondergrondse betonbak, waar de verzamelcontainer in wordt geplaatst, het wortelstelsel van de nabije boom wordt aangetast. Indien dit het geval is, en de betreffende boom instabiel wordt, dan kan de mogelijkheid bestaan dat de boom zal moeten worden gekapt. Gelet op het algemeen belang van de afvalinzameling, rekening houdende met de individuele belangen, is dit echter desondanks de meest geschikte locatie;

  • het college op 18 augustus 2022 middels een herziende informatiebrief aan de bewoners/gebruikers van de Laan en de Drukkerij het voornemen tot het aanwijzen van bovengenoemde locatie kenbaar heeft gemaakt waarin de gelegenheid is gesteld om hier een reactie op te geven. En dat geen van deze bewoners/gebruikers kenbaar heeft gemaakt bezwaren te hebben tegen die locatie;

  • alles afwegende komt het college tot het volgende besluit;

Besluit

Het college besluit tot het plaatsen van een ondergrondse verzamelcontainer voor restafval op de locatie;

 

  • -

    Voor Laan 8 (waar nu een parkeervak ligt) ongeveer 4 á 4,5 meter in noordwestelijke richting ten opzichte van de huidige locatie.

Voor de weergave van deze locatie verwijst het college naar de onderstaande bij dit besluit behorende situatietekening.

 

Tot de feitelijke uitvoering van dit besluit (het verplaatsen van de verzamelcontainer) wordt eerst overgegaan nadat de bezwaartermijn van zes weken (zie hieronder) is verstreken.

 

Situatietekening

 

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan een belanghebbende tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij ons college. De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt zes weken. Deze termijn vangt aan op de dag na de dag waarop dit besluit is gepubliceerd.

 

Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en dient in ieder geval te bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een aanduiding/omschrijving van het besluit waartegen bezwaar wordt gemaakt;

  • de gronden van het bezwaar.

U stuurt het bezwaarschrift aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen, Postbus 8, 1740 AA, Schagen.

 

Het indienen van een bezwaarschrift schorst niet de werking van het besluit waartegen het gericht is. Op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht kan aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Haarlem verzocht worden een voorlopige voorziening te treffen, indien "onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist". U kunt alleen een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank als ook een bezwaarschrift wordt ingediend. Het verzoek om een voorlopige voorziening moet gericht worden aan: De voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, sector Bestuursrecht, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem.

Namens burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen

De heer G.A.M. Vriend

Juridisch medewerker openbaar gebied

Team openbare ruimte

Datum 25 augustus 2022