Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Kerkrade

Beleidsregels Eenmalige energietoeslag gemeente Kerkrade

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKerkrade
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels Eenmalige energietoeslag gemeente Kerkrade
CiteertitelEenmalige energietoeslag gemeente Kerkrade
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de beleidsregels eenmalige energietoeslag 2022 gemeente Kerkrade

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 35 van de Participatiewet
  2. titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-202201-07-2023nieuwe regeling

30-08-2022

gmb-2022-397109

22n00374

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels Eenmalige energietoeslag gemeente Kerkrade

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Kerkrade, gelet op:

titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 35 van de Participatiewet;

 

overwegende dat:

het college het wenselijk vindt om aan te geven in welke situaties en onder welke

voorwaarden huishoudens in aanmerking kunnen komen voor een eenmalige

energietoeslag;

 

het daarom wenselijk is voor dit doel aanvullende beleidsregels vast te stellen op de

beleidsregels bijzondere bijstand Kerkrade;

 

BESLUIT:

vast te stellen de beleidsregels “Eenmalige energietoeslag gemeente Kerkrade”.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

a. wet: Participatiewet;

b. college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Kerkrade;

c. peildatum: de aanvraagdatum van de energietoeslag;

d. referteperiode: periode van drie maanden voorafgaand aan de peildatum. Voor huishoudens met een eigen onderneming geldt dat deze hun inkomsten in eerste instantie aannemelijk kunnen maken op basis van de aangifte omzetbelasting van de drie maanden, dan wel het kwartaal, voorafgaand aan de peildatum;

e. adres: Is een adres volgens het BRP (Basisregistratie Personen, voorheen GBA-Gemeentelijke Basisadministratie – of bevolkingsregister);

f. onzelfstandige woonruimte: woning zonder eigen toegang, waarbij er sprake is van het delen van een of meerdere woonruimtes, zoals het delen van een woonkamer, keuken, douche en toilet.

Artikel 2: Doelgroep eenmalige energietoeslag

  • 1.

    De eenmalige energietoeslag wordt per zelfstandig huishouden (alleenstaande of gezin) eenmalig toegekend. De eenmalige toeslag van € 1.300 is bedoeld voor een huishouden met een laag inkomen en wordt ambtshalve of op aanvraag als categoriale bijzondere bijstand verleend.

  • 2.

    a. In het geval dat meerdere personen/huishoudens op één adres wonen, wordt de energietoeslag toegekend aan de persoon/huishouden welke op de peildatum de hoofdbewoner is.

    b. Om als hoofdbewoner te kunnen worden aangemerkt, kan bij onduidelijkheid worden gevraagd om een kopie van het bankafschrift waarop de (laatste) termijnbetaling staat vermeld. Ook kan gevraagd worden naar het energiecontract voor het betreffende woonadres op de peildatum, dat de bewoner op zijn naam heeft staan.

  • 3.

    Voor de toepassing van deze regeling wordt geen vermogenstoets toegepast.

  • 4.

    a. Een huishouden heeft een laag inkomen als op de peildatum het inkomen niet hoger is dan 120% van de toepasselijke bijstandsnorm.

    b. Huishoudens die zijn toegelaten tot schuldhulpverlening in een minnelijke schuldregeling bij de Kredietbank Limburg of een schuldregeling op grond van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen, komen eveneens voor de tegemoetkoming in aanmerking.

  • 5.

    Tot een huishouden wordt niet gerekend de persoon die op de peildatum:

    a. in een inrichting verblijft als bedoeld in artikel 1 aanhef en onderdeel f van de wet;

    b. Jongeren van 18 t/m 20 jaar komen niet in aanmerking, tenzij zij een bijstandsuitkering ontvangen aangevuld met bijzondere bijstand als bedoeld in artikel 12 Participatiewet.

    c. is ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) met alleen een briefadres (dak- en thuislozen);

    d. kamerbewoner is, waaronder wordt verstaan een bewoner van een onzelfstandige woonruimte.

Artikel 3: Ambtshalve toekenning

Huishoudens die voldoen aan de doelgroepomschrijving van artikel 2, en

1. Huishoudens met een uitkering op grond van de Participatiewet, IOAW of IOAZ;

2. Huishoudens die gebruik maken van bijzondere bijstand of andere Kerkraadse minimaregelingen;

3. Ondernemers met een Bbz-uitkering voor levensonderhoud;

4. AlO-gerechtigden

ontvangen de Eenmalige energietoeslag gemeente Kerkrade ambtshalve.

Artikel 4: Aanvraag

  • 1.

    Huishoudens die niet in aanmerking komen voor een ambtshalve toekenning van de energietoeslag kunnen een aanvraag indienen met gebruikmaking van het door het college ter beschikking gestelde aanvraagformulier.

  • 2.

    De referteperiode betreft het inkomen voorafgaand aan de aanvraag. Er zijn situaties denkbaar waarbij de aanvrager op de peildatum weliswaar niet voldeed aan de voorwaarden voor de energietoeslag, maar de (enige) uitsluitingsgrond slechts van korte duur was. Op deze wijze kan maatwerk geleverd worden.

  • 3.

    Een aanvraag voor de eenmalige energietoeslag kan worden ingediend tot en met 30 juni 2023.

Artikel 5: Hardheidsclausule

Als de aanvrager niet in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag kan het college, gelet op alle omstandigheden, in het individuele geval beoordelen of de aanvrager in afwijking van de beleidsregels alsnog in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag, indien dringende redenen hiertoe noodzaken.

Artikel 6. Inwerkingtreding en duur beleidsregels

  • 1.

    Deze beleidsregels kunnen worden aangehaald als “Eenmalige energietoeslag gemeente Kerkrade en treden in werking met ingang van 1 oktober 2022 en vervallen op 1 juli 2023.

  • 2.

    De beleidsregels “Eenmalige energietoeslag 2022 gemeente Kerkrade”, vastgesteld op 29 maart 2022, vervallen per 1 oktober 2022.

Aldus besloten tijdens de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van

de gemeente Kerkrade van 2022.

Het College, De secretaris,

dr. T.P. Dassen Housen R.M.J.S. Stijns

Toelichting

TOELICHTING

De beleidsregels Eenmalige energietoeslag gemeente Kerkrade staan niet op zich zelf, maar zijn gebaseerd op artikel 35 van de Participatiewet. Dit betekent dat wie niet aan de voorwaarden van de wet voldoet, bijvoorbeeld omdat die persoon op de peildatum geen rechthebbende is of omdat een uitsluitingsgrond geldt, geen aanspraak kan maken op de energietoeslag. Soms kan dat een hardheid ínhouden. Daar voorziet artikel 5 in.

 

  • toepassing vermogenstoets

In het belang van een snelle uitvoerbaarheid van de regeling en vanwege het feit dat het merendeel van de huishoudens met een laag inkomen geen of nauwelijks vermogen heeft, wordt het vermogen van de aanvrager en eventuele partner buiten beschouwing gelaten.

 

  • laag inkomen

We kiezen voor een inkomensgrens van 120% van de toepasselijke bijstandsnorm omdat dit aansluit bij het lokale minimabeleid.

In artikel 31, tweede lid, van de Participatiewet worden een aantal inkomensbestanddelen opgesomd die niet tot de middelen worden gerekend. Deze middelen worden ook voor het recht op eenmalige energietoeslag buiten beschouwing gelaten. Toeslagen als huur-, zorg- en kinderopvangtoeslag worden dus niet als inkomen aangemerkt. Dit geldt ook voor speciale regelingen op basis van de corona-(steun)maatregelen, zoals de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) voor ondernemers en de zorgbonus voor zorgpersoneel. Ook bijzondere bijstand telt niet mee als inkomen.

Huishoudens die zijn toegelaten tot schuldhulpverlening in een minnelijke schuldregeling bij de Kredietbank Limburg of een schuldregeling op grond van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen, komen eveneens voor de tegemoetkoming in aanmerking, omdat zij slechts het 'vrij te laten bedrag' te besteden hebben.

 

  • uitsluitingen

De energietoeslag is een vorm van categoriale bijzondere bijstand en dus gelden ook de uitsluitingsgronden van de bijstand.

Het recht op de energietoeslag is op grond van artikel 11 Pw (Rechthebbenden) beperkt tot Nederlanders en daarmee gelijkgestelden, die woonachtig zijn en rechtmatig verblijven in Nederland. Daarnaast zijn ook de uitsluitingsgronden van artikel 12 (Onderhoudsplicht ouders 18 t/m 20-jarigen) en 13 (Uitsluiting van bijstand) van de Pw van toepassing.

Personen met een uitkering volgens de inrichtingsnorm worden uitgesloten, omdat de instelling voorziet in de energiekosten.

Personen met alleen een briefadres (dak- en thuislozen) worden uitgesloten van de eenmalige energietoeslag omdat zij geen energiekosten hebben.

 

Artikel 2

Met artikel 2 wordt bepaald dat de Energietoeslag één keer per huishouden wordt uitbetaald.

Voorts wordt de energietoeslag ook één keer per adres uitbetaald.

 

Artikel 3

Met de invoering van het vijfde lid onder artikel 35 van de Participatiewet wordt geregeld dat de gemeente de eenmalige energietoeslag ook ambtshalve kan vaststellen en verstrekken. Een schríftelijke aanvraag is dan niet nodig. Om de uitvoeringskosten te beperken wordt de energietoeslag waar mogelijk ambtshalve toegekend.

 

Artikel 4

Aan een deel van de doelgroep kan de energietoeslag niet ambtshalve worden toegekend. Dit is aan de huishoudens met lage inkomens die (op dit moment) geen gebruikmaken van een uitkering of minimaregelingen van de gemeente. Denk hierbij aan bijvoorbeeld: werkende met een laag inkomen; inwoners met een uitkering van UWV; uitkeringen van de SVB zoals de AOW; en zelfstandigen met een laag inkomen. Inwoners met een laag inkomen kunnen de energietoeslag zelf aanvragen.

 

Artikel 5

Er zijn situaties denkbaar waarbij de aanvrager op de peildatum weliswaar niet voldeed aan de voorwaarden voor de energietoeslag, maar de (enige) uitsluitingsgrond slechts van korte duur was. De gemeente kan overwegen om in dergelijke situaties een toets op hardheid van de voorgenomen afwijzing uit te voeren.

Het hanteren van een inkomensgrens voor het recht op de energietoeslag betekent dat huishoudens met een inkomen net boven die inkomensgrens niet in aanmerking komen voor de energietoeslag. De energietoeslag van € 1.300 maakt het verschil in tegemoetkoming tussen rechthebbenden en net-niet-rechthebbenden groot. We kunnen daarbij geen uitzonderingen maken. Zo houden we de regeling helder en goed uitvoerbaar. We begrijpen dat het heel vervelend is als u net niet voor de toeslag in aanmerking komt.

Niet rechthebbenden kunnen echter in vergelijkbare mate te maken hebben met energiearmoede. Voor deze groep kan wellicht op individuele basis maatwerk geleverd worden met individuele bijzondere bijstand.