Organisatie | Nijmegen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling voor aanschaf- en installatiekosten laadpaal voor elektrische bestelauto’s 2022-2024 |
Citeertitel | Subsidieregeling voor aanschaf- en installatiekosten laadpaal voor elektrische bestelauto’s 2022-2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp | Mobiliteit en bereikbaarheid |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-09-2022 | 01-01-2022 | 31-12-2024 | Nieuwe regeling | 30-08-2022 | Collegebesluit d.d. 30 augustus 2022 nr. 4.5 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijmegen,
Gelet op gelet op artikel 2, derde lid, artikel 2, vijfde lid en artikel 3, vijfde lid van de Nijmeegse Kaderverordening Subsidies 2019,
• de gemeente Nijmegen hard werkt aan het verbeteren van de luchtkwaliteit om zo de gezondheid te verbeteren en aan de Europese normen te voldoen;
• de gemeente Nijmegen per 1-1-2025 stapsgewijs voor 3 gebieden een Zero Emissiezone Stadslogistiek (ZES) invoert
• de landelijke overheid een subsidie beschikbaar heeft gesteld voor aanschaf van elektrische bestelauto’s en dat de kosten voor aanschaf- en installatiekosten van een laadpaal niet onder deze subsidieregeling (Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s) vallen;
• het daarom wenselijk is de aanschaf- en installatiekosten van een laadpaal voor elektrische bestelauto’s als instrument te stimuleren door onderstaande regels vast te stellen;
Besluit vast te stellen de volgende beleidsregels: Subsidieregeling voor aanschaf- en installatiekosten laadpaal voor elektrische bestelauto’s 2022-2024.
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
Bestelauto: een voor het vervoer van goederen ontworpen en gebouwd motorvoertuig met ten minste vier wielen met de voertuigclassificatie N1 of N2, zoals bedoeld in Richtlijn 2007/46/EG van het Europees Parlement en de Raad van 5 september 2007 (tot vaststelling van een kader voor de goedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan en van systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen zijn bestemd), met een technisch toegestane maximummassa tot 3.500 kg in de klasse N1 en tot 4.250 kg in de klasse N2;
Het bepaalde in deze subsidieregeling is uitsluitend van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 1.3 bedoelde activiteiten.
Artikel 2.1.2 Subsidieverlening
Het college beslist binnen 13 weken na ontvangst op de volledige aanvraag.
Artikel 2.2 Hoogte van de subsidie
Het subsidiebedrag voor aanschaf- en installatiekosten van de laadpaal bedraagt maximaal € 1.500,- per laadpaal met een maximum van 3 laadpalen voor €4500,-. Deze subsidie kan eenmalig per concern worden aangevraagd gedurende de gehele looptijd.
Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 8, eerste en tweede lid, van de Nijmeegse Kaderverordening Subsidies 2019 wordt de subsidie geweigerd als: