Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Veenendaal

Aanwijzingsbesluit DAEB voor uitvoering van een gemeentelijk energieloket door ValleiEnergie Advies en Projecten B.V. (VEAP) 2022-2026

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVeenendaal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAanwijzingsbesluit DAEB voor uitvoering van een gemeentelijk energieloket door ValleiEnergie Advies en Projecten B.V. (VEAP) 2022-2026
CiteertitelAanwijzingsbesluit DAEB VEAP 2022-2026
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 160 van de Gemeentewet
  2. Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, Rome, 25-03-1957
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

31-08-2022nieuwe regeling

23-08-2022

gmb-2022-389586

Tekst van de regeling

Intitulé

Aanwijzingsbesluit DAEB voor uitvoering van een gemeentelijk energieloket door ValleiEnergie Advies en Projecten B.V. (VEAP) 2022-2026

Burgemeester en wethouders van de gemeente Veenendaal;

gelet op het bepaalde in:

  • -

    Artikel 14, artikel 106, tweede lid, en artikel 107 van het Verdrag inzake de Werking van de Europese Unie (het Verdrag)

  • -

    Vrijstellingsbesluit van de Europese Commissie voor diensten van algemeen economisch belang (2012/21/EU, Pb EU 2012, L7) (“DAEB Vrijstellingsbesluit”);

  • -

    Artikel 160, eerste lid, onderdeel a, van de Gemeentewet.

overwegende dat:

  • -

    diensten van algemeen economisch belang (hierna “DAEB”) hun bestaansrecht ontlenen aan de artikelen 14 en 106, tweede lid, van het Verdrag in relatie tot het staatssteunverbod van artikel 107 van het Verdrag;

  • -

    om gebruik te kunnen maken van de bijzondere positie die een DAEB inneemt binnen de Europese regelgeving, ValleiEnergie Advies en Projecten B.V. (VEAP) specifiek met het beheer van een bepaalde DAEB moet worden belast;

  • -

    energiecoöperatie ValleiEnergie volledig eigenaar is van VEAP en VEAP specifiek is opgericht om energiebesparing en het gebruik van duurzame energie in de gebouwde omgeving te stimuleren;

  • -

    eventuele winsten van VEAP terugvloeien naar de energiecoöperatie ValleiEnergie;

  • -

    het naar mening van burgemeester en wethouders van de gemeente Veenendaal noodzakelijk is om de diensten aan VEAP toe te vertrouwen, omdat daarmee in hoge mate wordt bijgedragen aan de in het Programmaplan Energieneutraal Veenendaal 2022-2025 vastgelegde ambitie om in 2050 energieneutraal te zijn en daarmee ook voldoet aan de belangen van de burgers binnen deze gemeente;

  • -

    VEAP de diensten lokaal, onafhankelijk en zonder winstoogmerk aanbiedt wat aansluit bij de behoeften en belangen van grote groepen inwoners en bedrijven;

  • -

    VEAP de adviestak van de lokale Energiecoöperatie ValleiEnergie is die is opgebouwd uit inwoners uit de regio Foodvalley. VEAP is opgebouwd uit deelnemers uit de samenleving, beschikt als enige over een uniek lokaal netwerk van relevante stakeholders, kennis en ervaring om integraal diensten en producten aan gebouweigenaren in de gebouwde omgeving aan te bieden ten behoeve van de doelstelling energieneutraal 2050 van de gemeente Veenendaal;

  • -

    de gemeente Veenendaal in het Programmaplan Energieneutraal Veenendaal 2022-2025 het gemeentelijk energieloket een centrale plaats heeft gegeven in dienstverlening en ondersteuning van bedrijven en inwoners die hun pand energiezuinig of energieneutraal willen maken;

  • -

    de gemeente Veenendaal heeft geconstateerd dat het gemeentelijk energieloket een dienst is die zonder overheidsbijdrage onvoldoende door marktpartijen wordt ingevuld. De gangbare praktijk in Nederland, is dat de lokale energieloketten een bijdrage ontvangen van de gemeente om zo inwoners van onafhankelijk maar kwalitatief goed advies te voorzien;

  • -

    de dienstverlening van VAEP aan bedrijven zich specifiek richt op het informeren, begeleiden en doorverwijzen van met name kleinere en middelgrote ondernemingen (MKB), die nog gestimuleerd moeten worden in het nemen van verduurzamingsmaatregelen. Daarmee is de dienstverlening voor de bedrijven gericht op maatschappelijke meerwaarde. Zonder overheidsbijdrage zou deze dienst onvoldoende door marktpartijen wordt ingevuld.

  • -

    VEAP ten doel heeft:

    • o

      energiebesparing in de gebouwde omgeving te stimuleren;

    • o

      het gebruik van duurzame energie in de gebouwde omgeving te stimuleren.

      En vanuit deze doelstellingsbijdragen aan de doelstellingen van de gemeente Veenendaal kan voldoen;

  • -

    VEAP inwoners, bedrijven en maatschappelijke instellingen van de gemeente Veenendaal integraal kan voorzien van:

    • o

      een loket waar inwoners, bedrijven en instellingen fysiek, telefonisch en digitaal terecht kunnen voor informatie en advies;

    • o

      opgeleide energieambassadeurs (vrijwilligers) die kosteloos bij inwoners thuis of in het Trefpunt #duurzaam een advies over verduurzamingsmaatregelen komen geven;

    • o

      aanpakken gericht op het (collectief) treffen van maatregelen;

    • o

      ondersteuning bij het participatie- en uitvoeringsproces van de ‘wijkgerichte aanpak’ van de warmtetransitie, zoals voor Veenendaal is vastgelegd in de Transitievisie Warmte 1.0.

  • -

    burgemeester en wethouders van de gemeente Veenendaal maatschappelijke schaal- en efficiencyvoordelen kunnen behalen met publieke middelen, door diensten en producten bij de VEAP af te nemen;

  • -

    burgemeester en wethouders van de gemeente Veenendaal afgestemde en integrale producten en diensten aan gebouweigenaren willen aanbieden;

  • -

    burgemeester en wethouders van de gemeente Veenendaal gezien de doelstelling, kennis en kunde bereid zijn om VEAP te subsidiëren;

  • -

    burgemeester en wethouders met het DAEB Vrijstellingsbesluit ervoor zorgdragen dat voor zover de voorgenomen subsidie staatssteun oplevert deze rechtmatig wordt verstrekt in overeenstemming met het DAEB-vrijstellingsbesluit.

Besluit:

I Aanwijzing als DAEB, de volgende diensten

Exploitatie van een onafhankelijk energieloket waar alle diensten worden aangeboden die zijn beschreven in de Handreiking kwaliteit energieloketten van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (versie februari 2021). In het bijzonder verzorgt VEAP de volgende activiteiten:

  • 1.

    Het bevorderen van energiebesparing en duurzaamheid in de gebouwde omgeving van de gemeente Veenendaal door het geven van onafhankelijke voorlichting en advies en de effecten daarvan te monitoren.

  • 2.

    Het aanjagen van bedrijven en maatschappelijke instellingen om te gaan verduurzamen.

  • 3.

    Het ontzorgen en begeleiden van individuen en bewonersgroepen in de energietransitie door hen te adviseren en te ondersteunen bij uitvoering van een stappenplan voor verduurzamingsmaatregelen.

  • 4.

    Inwoners en bewonersgroepen door te verwijzen naar aanbieders van voor hen geschikte diensten. VEAP biedt deze dienstverlening kosteloos aan op een platform waarbij woningeigenaren een recensie kunnen plaatsen over de kwaliteit van de aangeboden dienstverleners. Registratie op het platform staat in principe open voor alle bedrijven: toelating kan worden beperkt op basis van kwaliteitscriteria.

  • 5.

    Het doen van voorstellen voor campagnes gericht op verduurzamingsmaatregelen en het meewerken aan de uitvoering van dergelijke campagnes ten aanzien van de beschreven taken van het gemeentelijk energieloket.

  • 6.

    Het geven van algemene informatie aan bewonersgroepen over de stappen die nodig zijn voor oprichting van een eigen energiecoöperatie.

  • 7.

    Het aansturen van vrijwillige energieambassadeurs, onder andere ten behoeve van advisering in het Trefpunt #duurzaam.

  • 8.

    Het meedenken bij de verdere uitwerking van het energietransitiebeleid van de gemeente Veenendaal op basis van de praktijkervaring van het adviseren van individuen, bedrijven, maatschappelijke instellingen en bewonersgroepen.

Burgemeester en wethouders zijn belast met toezicht op de tenuitvoerlegging en rapportageverplichting hiervan alsmede ten aanzien van de subsidieverlening conform de subsidiebeschikking waarvan dit aanwijzingsbesluit onderdeel uitmaakt.

II Aard en duur van de openbare dienstverplichtingen

De aard van de openbare dienstverplichtingen bestaat uit de exploitatie van een gemeentelijk energieloket zoals hierboven beschreven. De aanwijzing wordt verleend voor een periode van 40 maanden ingaande op 1 september 2022. De aanwijzing eindigt op 1 januari 2026.

 

In de subsidiebeschikking van burgemeester en wethouders wordt beschreven welke activiteiten precies gesubsidieerd worden en onder welke voorwaarden. De subsidie kan worden ingetrokken in de gevallen die zijn beschreven in de Algemene wet bestuursrecht en in de Algemene Subsidieverordening van de gemeente Veenendaal. Het betreft hier onder meer de situatie dat de gesubsidieerde activiteiten niet worden uitgevoerd.

III Betrokken ondernemingen en betrokken grondgebied

De betrokken onderneming is ValleiEnergie Advies en Projecten B.V. (ingeschreven in het handelsregister onder nummer 74870378) statutair gevestigd aan de Kerkstraat 38 (6871 BL) te Renkum. De diensten worden uitgevoerd binnen de gemeente Veenendaal.

IV Aard van de uitsluitende of bijzondere rechten die de onderneming zijn toegekend

De gemeente Veenendaal heeft geen uitsluitende of bijzondere rechten toegekend aan VEAP.

V Parameters voor berekening, controle en herziening van de compensatie

De vergoeding die VEAP ontvangt is gebaseerd op de methode van kostentoerekening. Voor vergoeding komt in aanmerking het verschil tussen de in aanmerking te nemen inkomsten en uitgaven, inclusief redelijke winst. Dit kan worden uitgedrukt in de volgende formule:

 

Compensatie DAEB = kosten DAEB + redelijke winst - inkomsten DAEB

 

Kostenparameters en berekening compensatie

De maximale compensatie voor de DAEB-activiteiten bestaat uit:

  • a.

    de totale kosten die specifiek aan de DAEB-activiteiten zijn toe te rekenen, en

  • b.

    een passende bijdrage aan de niet-specifiek aan de DAEB-activiteiten toe te rekenen kosten (overhead).

Inkomsten DAEB

De in aanmerking te nemen inkomsten omvatten alle met de DAEB behaalde inkomsten, als bedoeld in artikel 5, vierde lid, van het Vrijstellingsbesluit DAEB.

 

Kosten DAEB

De in aanmerking te nemen kosten omvatten alle kosten die voor het beheer van de DAEB worden gemaakt, als bedoeld in artikel 5, derde lid, van het Vrijstellingsbesluit DAEB. Deze worden aan de hand van de algemeen aanvaarde beginselen van kostprijsadministratie berekend. De daadwerkelijk gemaakte kosten kunnen achteraf volledig worden gecompenseerd.

 

De compensatie bestaat daarnaast uit een passende bijdrage in de gemeenschappelijke vaste kosten (overheadkosten). De gemeenschappelijke vaste kosten kunnen gedeeltelijk aan de DAEB worden toegerekend, volgens de volgende formule:

 

De passende bijdrage wordt als volgt berekend:

Ureninzet DAEB-activiteiten

_______________________ x niet-specifieke kosten (overhead)

Ureninzet totale activiteiten

 

De ureninzet wordt vooraf geraamd, aan de hand van de door VEAP opgestelde jaarbegroting en de prognose van de activiteiten. Hierbij wordt rekening gehouden met de resultaten in het voorgaande jaar. De gehanteerde afrekeneenheid DAEB bestaat uit een prognose van alle directe kosten voor uitvoering van de DAEB en een passende bijdrage in de gemeenschappelijke kosten.

 

Om controle achteraf mogelijk te maken zal VEAP:

  • a.

    een gescheiden boekhouding hanteren (inkomsten en uitgaven/kosten gescheiden administreren: DAEB-activiteiten - overige activiteiten);

  • b.

    de ureninzet in een urenregistratiesysteem opnemen.

Redelijke winst

Voor de berekening van de redelijke winst wordt toepassing gegeven aan de zogeheten safe-harbour regeling die is opgenomen in artikel 5, zevende lid, van het Vrijstellingsbesluit DAEB. Dat wil zeggen dat een rendement op kapitaal dat niet hoger ligt dan de relevante swaprente, met een opslag van 100 basispunten, als redelijke winst wordt beschouwd. De relevante swap-rente stemt overeen met de duur van de DAEB, afgerond naar beneden (drie jaar).

 

Verhouding DAEB en subsidie

De conform dit besluit bepaalde vergoeding geldt als plafond voor de toekenning voor compensatie van de DAEB. Burgemeester en wethouders kunnen een lagere vergoeding toekennen conform het in de beschikking tot subsidieverlening vastgestelde maximumbedrag of de daarin opgenomen wijze van berekening van de hoogte van de subsidie.

 

Controle en herziening van de compensatie

Gedurende de looptijd wordt periodiek gecontroleerd of de daadwerkelijke gederfde inkomsten overeenkomen met de vooraf opgestelde prognose. Indien de daadwerkelijk gederfde inkomsten lager liggen, dan wordt zo nodig overgegaan tot herziening van de toegekende compensatie om overcompensatie te voorkomen.

VI Regelingen om overcompensatie te vermijden en terug te betalen

  • 1.

    Burgemeester en wethouders zullen de financiële verantwoording regelmatig (laten) controleren, ten minste ieder jaar gedurende de periode gedurende welke VEAP met het beheer van de in dit besluit genoemde diensten van algemeen economisch belang is belast en aan het einde van die periode.

  • 2.

    VEAP overlegt jaarlijks:

    • a.

      een financieel jaarverslag, bestaande uit een overzicht van inkomsten en uitgaven inclusief een toelichting;

    • b.

      een jaarrekening, inclusief een balans en toelichting;

    • c.

      een overzicht van het aantal werkzame personen in het betreffende jaar.

  • 3.

    Burgemeester en wethouders controleren jaarlijks of sprake is van overcompensatie. Als in enig jaar sprake is van overcompensatie die maximaal 10% van de gemiddelde vergoeding bedraagt, dan wordt deze verrekend met de vergoeding die wordt toegekend in het volgende jaar.

  • 4.

    Als sprake is van een overschot van meer dan 10% of als de DAEB aanwijzing in dat jaar wordt beëindigd, dan moet het overschot op het eerste verzoek van burgemeester en wethouders van de gemeente Veenendaal worden terugbetaald door VEAP.

  • 5.

    Als er een te hoge compensatie is verleend voor de DAEB deelt VEAP dit onverwijld schriftelijk mee aan burgemeester en wethouders.

VII Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op 24 augustus 2022.

Dit besluit wordt aangehaald als: Aanwijzingsbesluit DAEB VEAP 2022-2026.

Burgemeester en wethouders van Veenendaal,

mevrouw drs. S.M. Deelstra

secretaris

de heer K.J.G. Kats

burgemeester

Toelichting

Algemeen

De aangewezen activiteiten onderscheiden zich van “normale” advisering over energiebesparing en duurzaamheid in de gebouwde omgeving vanwege de volgende voorwaardelijke karakteristieken: lokaal en onafhankelijk. Advisering, ondersteuning en begeleiding vindt plaats in het belang van de Veense inwoner of ondernemer. VEAP als dochter van energiecoöperatie ValleiEnergie is bij uitstek geschikt om ondersteuning en samenwerking in de energietransitie vorm te geven.

 

De gemeente Veenendaal is verantwoordelijk voor het algemeen belang van Veenendaal als stad, leefomgeving en de gezondheid van haar inwoners. Het behalen van de gestelde doelen op het gebied van energiebesparing en duurzame opwek in het Programmaplan Energieneutraal Veenendaal 2022-2025, vastgesteld door de gemeenteraad op 16 december 2021, draagt bij aan dit algemeen belang. Gemeente Veenendaal heeft met VEAP de afgelopen jaren afspraken gemaakt over het bereiken van de doelen in de energietransitie.. Daarbij wordt specifiek benoemd de innovatie en doorontwikkeling van de bestaande samenwerking op het gebied van het energieloket, wijkaanpakken en bewonersondersteuning met betrekking tot energiebesparing en warmtetransitie. Onder andere door wijkgericht gebouweigenaren te activeren, informeren en te ontzorgen. Om gebouweigenaren efficiënt te bedienen is initiatief en samenwerking tussen gebouweigenaren essentieel. Veense inwoners hebben behoefte aan advies van een lokale, onafhankelijke partij. Advies en voorlichting over energiebesparing en verduurzaming zijn in het voordeel en vanuit het oogpunt van de Veense inwoner. Vertrouwen in de partij die advies geeft is van groot belang voor het opvolgen van het advies en daarmee de bijdrage aan energieneutraliteit.

 

Voor bedrijven en maatschappelijke instellingen heeft het energieloket een aanjaagfunctie. Met deze aanjaagfunctie worden bedrijven en maatschappelijke gestimuleerd om te voldoen aan de wettelijke energiebesparingseisen.

 

Algemeen belang

De eerste taak die is omschreven is het bevorderen van energiebesparing en duurzaamheid in de gebouwde omgeving van de gemeente Veenendaal door het geven van onafhankelijke voorlichting en advies en de effecten daarvan de monitoren. Hieronder valt het uitvoeren van de eerste- en tweedelijns energieloketdiensten maar ook wijkgerichte acties en informatieavonden. Voorlichting en advies is beschikbaar voor alle inwoners in Veenendaal. De wijkgerichte acties en informatieavonden zijn bedoeld om inwoners bewust te maken van de mogelijkheden op het gebied van energiebesparing en duurzame opwek.

 

In brede zin is deze taak gericht op het voortzetten van het huidige gemeentelijk beleid op het gebied van energiebesparing in de gebouwde omgeving alsmede duurzame opwek door zonnepanelen op daken van inwoners en bedrijven zoals beschreven in het Programmaplan Energieneutraal Veenendaal 2022-2025, vastgesteld door de raad op 16 december 2021.

 

De tweede taak die wordt omschreven is het ontzorgen en begeleiden van individuen en bewonersgroepen in de energietransitie en de effecten daarvan te monitoren. Het gaat hierbij om volgen en ondersteunen van de klantvraag. Dit hangt nauw samen met de derde taak waarbij VEAP inwoners(groepen) in contact brengt met aanbieders van voor hen geschikte producten.

 

Het ontzorgen en begeleiden van Veense inwoners(groepen) speelt een belangrijke rol in het mogelijk maken van de Transitievisie Warmte 1.0 die door de raad is vastgesteld op 16 december 2021. Hierin worden 3 sporen uiteengezet. Binnen elk spoor zijn besparingsopgaven voor aardgas benoemd. De route die daarbij is vastgesteld is het inzetten op isolatie en energiebesparing en woningeigenaren te ondersteunen in de transitie door middel van onafhankelijk advies, informatie en activiteiten. Naast individuele ondersteuning is per buurt een gebiedsgerichte aanpak bepaald. Het is de bedoeling dat VEAP in de focusbuurten en ook gemeentebreed Veense inwoners(groepen) ontzorgt en begeleiding biedt.

 

Om de doelstelling van energieneutraliteit uit het Programmaplan Energieneutraal Veenendaal 2022-2025 te behalen moet gemeente Veenendaal de ruimte geven aan zoveel mogelijk bewonersinitiatieven. Hierbij is het denkbaar dat inwoners zichzelf verenigen in een eigen energiecoöperatie. VEAP geeft in dat geval informatie over de benodigde stappen om zelf een energiecoöperatie op te richten (vijfde taak).

 

De derde taak is het in contact brengen van inwoners met aanbieders van voor hen geschikte diensten. Dit kunnen bijvoorbeeld leveranciers zijn van zonnepanelen. VEAP voert deze dienst uit zoals beschreven in de Handreiking kwaliteit energieloketten. Dit wil zeggen dat inwoners een platform kunnen raadplegen waarop aanbieders zijn verzameld en waarbij andere woningeigenaren een recensie kunnen achterlaten over de uitgevoerde werkzaamheden. Registratie op het platform staat daarbij open voor alle bedrijven: wel is denkbaar dat de toelating in de toekomst wordt beperkt op basis van kwaliteitscriteria (bijvoorbeeld het kunnen beschikken over bepaalde certificaten). Het energieloket is onafhankelijk: VEAP zal daarom geen specifieke bedrijven promoten. In plaats daarvan wordt de inwoner gefaciliteerd met een overzicht van geschikte bedrijven, voorzien van recensies van andere woningeigenaren. De inwoner maakt hier vervolgens zelf een keuze uit.

 

De vierde taak is het doen van voorstellen voor campagnes over verduurzamingsmaatregelen en het meewerken aan de uitvoering van dergelijke campagnes. Vanwege de stijgende energieprijzen bieden diverse gemeenten - waaronder Veenendaal - de mogelijkheid aan inwoners met een laag inkomen om bepaalde isolatiemaatregelen te nemen. Via het energieloket geeft VEAP informatie aan inwoners over dit soort maatregelen en ondersteunen zij inwoners bij de uitvoering daarvan als onderdeel van hun reguliere takenpakket binnen het energieloket. De verwachting is dat de komende jaren soortgelijke campagnes uitgevoerd zullen worden. Daarnaast kan VEAP vanwege hun contact met inwoners ook goed adviseren welke campagnes behulpzaam zouden kunnen zijn in de doelstelling van de gemeente Veenendaal om per 2050 energieneutraal te zijn.

 

De vijfde taak is het geven van algemene informatie aan bewonersgroepen over de stappen die nodig zijn voor oprichting van een eigen energiecoöperatie. Uiteraard is dit alleen van toepassing voor bewonersgroepen die hier interesse in hebben. VEAP informeert inwoners over welke stappen nodig zijn: het is vervolgens aan de inwoners zelf om desgewenst tot uitvoering over te gaan via oprichting van een energiecoöperatie, openen van een bankrekening, aanvraag van vergunningen en dergelijke. Ondersteuning bij de oprichting valt niet onder deze DAEB.

 

Proportionaliteit

De maatregel is proportioneel, omdat alleen activiteiten als DAEB worden aangewezen die noodzakelijk zijn voor het onafhankelijk informeren, voorlichten, begeleiden en ontzorgen van inwoners en bedrijven op het gebied van energiebesparing en duurzaamheid en het realiseren van doelstellingen van algemeen belang. Waar de markt kan voorzien in activiteiten op het gebied van - bijvoorbeeld - specifiek advies dan zal de VEAP die namens de gemeente inkopen met toepassing van het inkoopbeleid van de gemeente Veenendaal. Dit moet in overleg met de gemeente Veenendaal plaatsvinden.

 

Subsidiariteit

Er zijn geen andere passender staatssteunoplossingen voor deze situatie dan een Aanwijzingsbesluit DAEB.

 

Bezwaar

Bent u het niet eens met dit besluit dan kunt u of een andere belanghebbende binnen zes weken na verzenddatum van het besluit een gemotiveerd bezwaarschrift sturen aan het college van burgemeester en wethouders.

Postbus 1100, 3900 BC VEENENDAAL

In het bezwaarschrift vermeldt u het volgende:

 

  • uw naam, adres, datum en ondertekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht (u kunt bijvoorbeeld de datum en het kenmerk van deze brief vermelden of een kopie meesturen);

  • de reden waarom u bezwaar instelt.

Digitaal indienen

U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen via een webformulier op het digitale loket van de gemeentelwebsite. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Op veenendaal.nl/bezwaar is alle informatie te vinden.

 

Voorlopige voorziening

Een bezwaarschrift schort de werking van dit besluit niet op. Als u dat wilt en u een spoedeisend belang heeft, kunt u bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Midden-Nederland, afdeling bestuursrecht, een verzoek om een voorlopige voorziening indienen. Hiervoor is griffierecht verschuldigd. Het adres daarvoor is Postbus 16005, 3500 DA UTRECHT.

 

U kunt ook digitaal het verzoekschrift indienen en wel via loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor moet u ook beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Op deze site is tevens meer informatie te vinden.