Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Purmerend

Raadsbesluit adviesrecht gemeenteraad Purmerend 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatiePurmerend
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRaadsbesluit adviesrecht gemeenteraad Purmerend 2022
CiteertitelRaadsbesluit adviesrecht gemeenteraad Purmerend 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling treedt in werking op het moment dat de Omgevingswet in werking treedt.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2023nieuwe regeling

02-06-2022

gmb-2022-381037

1567957

Tekst van de regeling

Intitulé

Raadsbesluit adviesrecht gemeenteraad Purmerend 2022

De raad van de gemeente Purmerend,

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 3 mei 2022,

 

gelet op het bepaalde in artikel 16.15a en 16.15b van de Omgevingswet;

 

B E S L U I T:

  • 1.

    De volgende categorieën van gevallen aan te wijzen waar de gemeenteraad van Purmerend gebruik wil maken van het adviesrecht, zoals bedoeld in artikel 16.15a en 16.15b van de Omgevingswet:

    • a.

      aanvragen met een grote maatschappelijke impact;

    • b.

      aanvragen ten behoeve van de realisatie van meer dan 40 woningen

    • c.

      aanvragen die afbreuk doen aan de kernkwaliteiten van het UNESCO werelderfgoed Droogmakerij De Beemster en/of de Stelling van Amsterdam;

    • d.

      aanvragen die evident afwijken van een door de raad vastgestelde omgevingsvisie, ontwikkelvisie of gebiedsvisie;

    • e.

      aanvragen waarvoor een milieueffectrapportage-plicht geldt.

  • 2.

    Dit besluit treedt in werking op het moment dat de Omgevingswet in werking treedt.

  • 3.

    Dit besluit wordt na inwerkingtreding van de Omgevingswet na een periode van één jaar geëvalueerd.

  • 4.

    Dit besluit wordt aangehaald als ‘raadsbesluit adviesrecht gemeenteraad Purmerend 2022’.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering d.d. 2 juni 2022

de griffier,

R.J.C. van der Laan

de voorzitter,

D. Bijl

Toelichting

Artikel 1

Met dit artikel worden de categorieën van gevallen aangewezen waar de gemeenteraad van Purmerend het bindende adviesrecht zoals bedoeld in artikelen 16.15a en 16.15b van de Omgevingswet van toepassing verklaart.

 

Ad a)

Dit lid gaat om bouwplannen die een verwachte grote maatschappelijke impact hebben op de leefomgeving. Met dit lid wordt voorkomen dat het adviesrecht van de raad met een uitputtende lijst van categorieën wordt vastgezet. Het is mogelijk dat een bouwplan wordt ingediend dat niet van tevoren is voorzien, maar waar het advies van de raad wel van meerwaarde is. Met deze norm ontstaat een samenspel tussen de raad en het college waarmee maatwerk wordt geleverd voor het adviesrecht.

 

Ad b)

Dit artikel bepaalt dat aanvragen waarbij de woningvoorraad met meer dan 80 woningen toeneemt het initiatief in ieder geval aan de raad wordt voorgelegd ter advisering. Het gaat hier om de grotere woningbouwontwikkelingen. Plannen die voorzien in minder woningen maar waarbij wel sprake is van maatschappelijke impact worden via de open norm voorgelegd aan de raad.

 

Ad c)

Bouwplannen of ontwikkelingen in het buitengebied zijn van een ander karakter dan in stedelijk gebied. Opname van dit artikel regelt dat dit onderscheid gemaakt wordt. Als een aanvraag afbreuk doet aan de kernkwaliteiten van het UNESCO werelderfgoed Droogmakerij De Beemster en/of de Stelling van Amsterdam wordt deze voor advies voorgelegd aan de raad.

 

Ad d)

Het kan voorkomen dat een aanvraag afwijkt van de omgevingsvisie, een ontwikkelvisie of een gebiedsvisie. Bijvoorbeeld een initiatief op een locatie waar geen ontwikkeling werd verwacht. Deze initiatieven kunnen wel een meerwaarde hebben of bijdragen aan de ontwikkeling of doelstellingen van de gemeente. Als de aanvraag niet past in deze door de raad vastgestelde kaders dan ligt het voor de hand de raad daarover een advies te vragen. Een initiatief hoeft dan niet meteen afgewezen te worden. Dat sluit goed aan bij de ‘ja, mits’ gedachte van de Omgevingswet.

 

Ad e)

Als een aanvraag mogelijk gevolgen heeft voor het milieu dan is het verplicht een milieueffectrapportage (hierna: MER) op te stellen. In een MER wordt de impact van een initiatief op de omgeving bepaald en worden maatregelen verkend om de impact te verkleinen. Het gaat hier bijvoorbeeld om de aanleg van grootschalige infrastructuur of initiatieven die te maken hebben met industrie. Deze initiatieven kunnen mogelijk grote effecten op het milieu hebben – en daarmee is een advies van de raad in deze gevallen wenselijk.

 

Artikel 2

Het adviesrecht van de gemeenteraad is een bevoegdheid die geldt onder de Omgevingswet. Deze is op dit moment nog niet van kracht. Dit artikel regelt dat het besluit inwerkingtreedt op het moment dat de Omgevingswet in werking treedt.

 

Artikel 3

Dit artikel spreekt voor zich.

 

Artikel 4

Dit artikel spreekt voor zich.