Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Vlieland

Strandnotitie Vlieland

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVlieland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingStrandnotitie Vlieland
CiteertitelStrandnotitie Vlieland
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerpRuimtelijke ordening verkeer en vervoer

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-02-2018nieuwe regeling

29-01-2018

gmb-2022-376855

Tekst van de regeling

Intitulé

Strandnotitie Vlieland

 

Inhoud

Doel van de notitie 2 Achtergronden 2 Werkwijze 3

 

  • 1.

    Inleidende overwegingen 4

  • 2.

    Huidige situatie 5

  • 3.

    Knelpunten in de huidige situatie 8

  • 4.

    Nieuwe situatie: Voorstel tot nieuw beleid 9

  • 5.

    Implementatie 15

Bijlage 1 16 Bijlage 2 (separaat) Kaart Natura 2000

VersiebeheerVersie 0.9: ter beoordeling college Versie 0.91:` ter informatie en beoordeling aan raad Versie 1.0: versie Raad december 2017 versie 2.0: versie Raad januari 2018

Doel van de notitieDeze notitie is bedoeld als voorstel tot een beleidskader voor het strandgebruik. Hoewel het college bevoegd is op basis van de APV regels te stellen wil zij in overleg met de raad een besluit over dit voorstel nemen. AchtergrondenDe hoofdfuncties van het strand zijn: waterkering en natuur. Menselijke activiteiten zijn - volgens Europese en landelijk vastgestelde regelgeving - onderschikt aan de natuurbelangen en evolueren in de tijd: het strand wordt al lang niet meer alleen gebruik voor zonnen, zwemmen, wandelen en vissen. Steeds nieuwe vormen van gebruik zijn aan de orde, zoals (kite)surfen, blo-karten en meer.  In het verleden is aan diverse partijen een vorm van gebruik (menselijke activiteiten) van het Vlielandse strand toegestaan. Daarbij is het geldende “standplaatsbeleid” en “ventbeleid” meestal als (hulp)richtlijn voor de regelgeving genomen. Dit beleid is echter niet specifiek voor het strandgebruik geschreven en levert soms knelpunten op. Bovendien is de tendens dat ondernemers steeds additionele wensen formuleren waardoor regels nog wel eens te kort schieten. De wens van de gemeente Vlieland is om te dereguleren. Dit lijkt in tegenspraak met het formuleren van regels rond het strandgebruik, zeker als regels dreigen te kort te schieten. In deze notitie wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de wens om zo min mogelijk regels te gebruiken, maar wordt ook rekening gehouden met de “roep om handhaving”.

Publiekrecht en privaatrecht De positie van de gemeente mag niet worden overschat omdat zij niet de enige partij is die regels voor het strandgebruik op stelt. Het strand kent twee eigenaren: Staatsbosbeheer en Rijkswaterstaat.

De gemeente is geen eigenaar en gaat enkel over situaties die het publiekrecht (de verhouding tussen burgers en overheid) raken. Staatsbosbeheer (SBB) heeft als grondeigenaar en beheerder vanuit de privaatrechtelijke sfeer (de verhouding tussen personen) ook invloed op alle strandactiviteiten. Zij verhuren de strandgebieden en stellen hiervoor ook regels op. Rijkswaterstaat (RWS) heeft als beheerder ook regels opgesteld (gebaseerd op wetten). Deze regels kunnen die van de gemeente overrulen: zo mogen sommige typen bouwwerken vanwege de gemeenteregels wél blijven staan in de winter, maar omwille van RWS regels moeten de gebouwen ’s winters verwijderd worden van het strand.

Dit betekent dat voor het opstellen van beleid voor het strand met verschillende partijen rekening moet worden gehouden. In deze beleidsnotitie wordt getracht om beleidsregels op te stellen die in overeenstemming zijn met de regelgeving van SBB en RWS.

WerkwijzeVoor de totstandkoming van deze beleidsnotitie zijn er inventariserende gesprekken gevoerd met diverse gebruikers en beheerders van het strand. Hierdoor is een goed beeld ontstaan van de huidige situatie, knelpunten en de behoeftes van de gebruikers en beheerders. Onderwerp waren: de huidige situatie, de knelpunten en de wensen over de toekomst.

  • 1.

    De volgende personen zijn geïnterviewd:

    • 1.

      Familie List over strandbewaking

    • 2.

      Harry Jurjens over venten en verhuur strandbedden

    • 3.

      Orfeus van der Veer over Vlieland Outdoor Centrum

    • 4.

      Rintsje Bosch over RB Kitesurfing

    • 5.

      Leon Westers over Strandpaviljoen en beddenverhuur

    • 6.

      Jan Roelof Witting over eisen van Rijkswaterstaat

    • 7.

      Jaap Zwartepoorte over ervaringen van de politie Vlieland

    • 8.

      Jan Smit over APV-vergunningen voor het strand

    • 9.

      Bianca Verheij over bouwvergunningen omgevingsvergunningen voor het buitengebied; over Natura 2000

    • 10.

      Elzo Brink over strandschoonmaak door gemeente

    • 11

      Sonja Vrijenhoek, Staatsbosbeheer (grondeigenaar)

    • 12

      Familie Nijman, Vliehors Expres

    • 13

      Krista Nobel, Stal Edda

    • 14

      Marijke Huizinga en Arno Rollingswier, manege De Seeruyter

    • 15

      VEBON en SIE organisatie, telefonische informatie

Er is deskresearch gedaan op basis van 2 notities:

  • 1.

    Definitieve strandnotitie, P de Bos , 23 augustus 2005 (Terschelling)

  • 2.

    Beleidsnota Zonering en ontwikkelingskader Strand 2012 (Schouwen-Duiveland)

De notitie is van commentaar voorzien door:

  • 1.

    Lobke Buren (jurist)

  • 2.

    Peter Jan Tijdeman (beleidsambtenaar)

  • 3.

    Jan Kleefstra (interim ambtenaar ruimtelijke ordening)

 

  • 1.

    0. Inleidende overwegingen

    • 1.

      Het strand van Vlieland is groot, zowel in kilometers lengte als in breedte tussen duin en vloedlijn. Omwille van de afmeting hoeft de gemeente niet rigide te proberen greep te krijgen op de gebruikers en het vierkante meter gebruik. Er is veel “plek” dus het gaat er vooral om “waar” welk gebruik wordt toegestaan.

    • 2.

       

    • 3.

      Het strand van Vlieland is mooi en relatief schoon. Het heeft een hoge natuurwaarde. Natura 2000 heeft het bestaande gebruik beschreven en onder meer vastgelegd op een overzichtskaart. Dit is gedaan om de natuurwaarde te kunnen behouden en te kunnen bewaken. De inpasbaarheid van opstallen in de landschappelijke omgeving, de aard van activiteiten die mensen uitvoeren op het strand, de mate van vervuiling; al deze onderwerpen hebben te maken met de natuurwaarde en het behoud hiervan. Duitse als Belgische potentiële kustbezoekers vinden een mooie natuur en schone en veilige stranden het belangrijkst aldus een onderzoek uit 2015 .[1] Door het online gastenonderzoek weten we inmiddels dat een hoog percentage Nederlandse bezoekers van ons eiland “zee en strand, natuur en landschap” noemt als reden om naar Vlieland te gaan.

    • 4.

       

    • 5.

      Figuur: overgenomen uit Eindrapport bezoekersonderzoek Vlieland (2016)

    • 6.

       

    • 7.

      Het strand van Vlieland is een publiekstrekker en heeft daarmee ook een belangrijke economische waarde. Dit geldt voor mooi weer-, maar ook voor slecht weersituaties. Omdat toerisme economisch belangrijk is voor Vlieland, moet de toerist ook wat geboden worden. Ook op het strand.

    • 8.

      Definitie “strand” Onder strand wordt in deze notitie verstaan: de zandvlakte tussen waterlijn en duinvoet en/of voet van de strandovergang aan de Noordzee zijde van het eiland. Dit is iets beperkter dan de definitie die gebruikt wordt in de APV (Algemene Plaatselijke Verordening).

 

  • 1.

    1. Huidige situatie

  • 2.

    Ten aanzien van de huidige inrichting op het strand zijn de bestemmingsplannen en het standplaatsenbeleid de basis geweest.

  • 3.

    Op het strand bij de overgang einde Badweg is het strandpaviljoen ‘Het Badhuys’ gesitueerd. Dit is vastgelegd in het bestemmingsplan waarop later in deze notitie uitgebreider zal worden ingegaan.

  • 4.

     

  • 5.

    Strandplaatsen en bouwwerken

  • 6.

    Nabij het strandpaviljoen zijn een drietal standplaatsvergunningen verleend voor het innemen van een standplaats op het strand. Deze standplaatsen betreffen twee outdoor bedrijven en een ligbeddenverhuur die vanaf hun standplaats hun diensten aanbieden. Op basis van de standplaatsvergunning is het toegestaan om van van 1 april tot 1 oktober een opstal in de vorm van een zeecontainer te plaatsen. De ingenomen/toegestane oppervlakken verschillen. De standplaatsvergunningen worden afgegeven voor de duur van twee jaar. Op grond van het huidige standplaatsenbeleid mogen er maximaal drie standplaatsen worden ingenomen omdat alle de overige standplaatsen in en om het dorp zijn benut. Er is echter geen maximum voor het strand benoemd. In het standplaatsenbeleid is geen locatie aangewezen voor de in te nemen standplaatsen. Dat betekent dat een standplaatshouder dus zelf mag bepalen waar hij een standplaats gaat innemen.

  • 7.

    Voor één bedrijf is een omgevingsvergunning verleend voor het plaatsen van een zeecontainer. Deze omgevingsvergunning is seizoensgebonden en mag geplaatst worden van 1 mei tot en met 15 september. Daarnaast is het iemand vergund om een hekwerk te plaatsen en een ander om een botenrek wagen te plaatsen bij zijn bouwwerk. In de praktijk blijven de standplaatsen en/of bouwwerken in de winter wel eens staan, omdat niet wordt gehandhaafd.

  • 8.

     

  • 9.

    Ventvergunningen

  • 10.

    Er zijn 3 ventvergunningen uitgegeven. Dit is het maximaal toegestane aantal. Bij het venten is het gebruik van een elektrische auto toegestaan en wel 1 per vergunning. Er zijn geen maten voor de toegestane auto beschreven. Er is wel benoemd welk type producten mogen worden aangeboden.

  • 11

     

  • 12

    Natura 2000

  • 13

    Naast in de gemeentelijke regelgeving is het huidige toegestane strandgebruik vastgelegd in de Natura 2000 wetgeving en de kaart van de Dienst Landelijk Gebied kaartnummer DLGNN2009LJ-0986  d.d. 10 mei 2010. Op deze handige overzichtskaart staat precies aangegeven welke activiteiten waar worden uitgevoerd op het strand en langs het strand op het water. Deze kaart behoort als bijlage bij deze notitie.

  • 14

     

  • 15

    KlachtenEr zijn momenteel geen klachten van toeristen bekend over het strandgebruik, maar het is onbekend of dit komt omdat er geen klachten zijn of omdat deze niet worden gemeld. Er wordt momenteel niet actief navraag gedaan bij de toerist en andere strandgebruikers.Wensen van ondernemers Er zijn wel wensen van ondernemers om hun huidige bedrijfsvoering verder uit te breiden. Daarnaast spelen er ook perikelen tussen ondernemers. Er zijn in het verleden verschillende typen vergunningen voor activiteiten verleend, terwijl de activiteiten min of meer overeenkomen. Ook is er een geringe mate van “rechtsongelijkheid” omdat er ruimte is vergund of is ingenomen. Het betreffen hier minor issues, die echter wel voor onduidelijkheid zorgen.

Motorvoertuigen op het strandHet is onduidelijk of het strand een “openbare weg” is in de zin van de Wegenverkeerswet (WvW), althans is er geen jurisprudentie over. Hierdoor is het onduidelijk of een voertuig een kenteken moet hebben en of de chauffeur een rijbewijs moet hebben.

  • 1.

    De voormalig procureur generaal van de Hoge Raad J. Remmelink zegt in zijn boek “Hoofdwegen door het verkeersrecht” (Deventer 2000) dat hij zou willen spreken van een “weg” en dat dus de WVW (Wegen Verkeers Wet) van toepassing is. Op basis van artikel 36 WVW is een kenteken verplicht en moet de bestuurder in het bezit zijn van een rijbewijs.

  • 2.

     

  • 3.

    Het strand is tevens een “terrein” in de zin van artikel 1 van de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorvoertuigen (WAM) en motorvoertuigen moeten dus voldoen aan de verplichtingen van de WAM (het voertuig moet verzekerd zijn).

  • 4.

     

  • 5.

    Motorvoertuigen op het strand: Algemeen

  • 6.

    Op basis van de APV (Algemene Plaatselijke Verordening, voorheen: Algemene Politieverordening Vlieland) artikel 5.39 geldt het volgende: Het is verboden om zich gedurende het badseizoen met een motorvoertuig als bedoeld in artikel 1, onder i, Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, dan wel met een bromfiets als bedoeld in artikel 1, onder i, Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 te bevinden op het strandgedeelte gelegen tussen “Pad van 20” en het noorderlijk havenhoofd bij de jachthaven tussen 08.00 uur en 20.00 uur.

  • 7.

     

  • 8.

    Motorvoertuigen op het strand: Vliehors Expres Het rijden van de Vliehors Expres is gebaseerd op een ontheffing van 23 juni 1988 (op het bepaalde in artikel C38 van de APV) die is herleefd nadat een gemeentelijk intrekkingsbesluit van 2 juli 1991 is vernietigd door de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (brief 29 oktober 1991).

  • 9.

    In de ontheffing van 23 juni 1988 staat aangegeven dat ontheffing wordt verleend op het verbod om zich van 1 juni tot 1 september met een motorvoertuig op het strandgedeelte tussen strand overgang Strandhotel en strand overgang Pad van 20 te bevinden. Er staat niet expliciet dat dit maar 1 motorvoertuig mag zijn en het voertuig staat ook niet nader gespecificeerd met een kenteken of ander onderscheidend kenmerk. Er is hierin geen ontheffing verleend voor het gedeelte: tussen duinovergang Strandhotel en Duinovergang Rijkswerkhaven tussen 8.00 en 20.00 uur, waardoor de stalling op het industrieterrein alleen kan worden bereikt buiten dit tijdsinterval.

  • 10.

    Er is ook geen ontheffing voor het rijden op de openbare weg zonder kenteken voor het gedeelte strand overgang Fortweg naar de stalling en het Pad van Zes (Posthuys naar Strandovergang)

  • 11

     

  • 12

    Belangrijke beperkende bepalingen in deze ontheffing zijn tevens:

    • 1.

      Vervoer … mag niet plaatsvinden op (vooraf) geregelde vaste tijden of dagen, er mag geen sprake zijn van een “dienstregeling”

    • 2.

      Er mogen geen vaste tijden of dagen van vervoer aangekondigd worden door middel van affiches of op welke andere wijze dan ook

De Afdeling Rechtspraak van de Raad van State heeft in de brief 29 oktober 1991 tevens aangegeven dat van een dienstregeling geen sprake is, als noodzakelijke vertrektijden worden aangekondigd bij gasten van hotels et cetera.

De (twee) terreinwagens van de Vliehors Expres hebben geen kenteken en voldoen wellicht niet aan de eisen uit de Wet Personen Vervoer, althans kennen geen personenvervoer registratie. Dat geldt trouwens ook voor soortgelijk vervoer op andere eilanden. Alleen Terschelling heeft een vrachtwagen met kenteken, maar geen personenvervoer registratie. Het is echter de vraag of de Wet Personen Vervoer (WPV) van toepassing is, want deze geldt voor “voor het openbaar vervoer openstaande wegen”; onduidelijk is of het stand hieronder valt. In de WPV staan wel verhelderende definities:bus = motorrijtuig, al dan niet voorzien van een aanhangwagen, ingericht voor het vervoer van meer dan acht personen, de bestuurder daaronder niet begrepen; Uit het kenteken moet blijken of het voertuig als bus wordt aangemerkt en een rijbewijs D noodzakelijk is (mail politie Fryslân 17-3-2010) Er is echter geen kenteken. Ontheffingen voor korte stukjes rijden op de openbare weg zijn er niet. Het is ook onhelder of er één of twee auto’s mogen rijden.

Kampvuren op het strand Op verschillende plaatsen worden regelmatig kampvuren gestookt op het strand. Camping Stortemelk heeft hiervoor een ontheffing die ze “doorgeven” aan gasten. Maar iedereen weet dat er ook op andere plekken wordt gestookt, zoals aan de havenkop (bruine vloot) of op de Vliehors (Vliehors Expres).

Naaktrecreatie op het strandDe regels zijn niet bij iedereen bekend maar staan in de APV.

Overleg situatieEr is geen overleg tussen de strandexploitanten, waarin onderlinge knelpunten kunnen worden besproken. Zo kunne blo-karts nog wel eens hinderlijk en gevaarlijk zijn voor paardrijders. Als je hier onderling afspraken over maakt is dat punt snel opgelost.

 

  • 1.

    2. Knelpunten in de huidige situatie

  • 2.

    Uit de gevoerde gesprekken zijn de onderstaande knelpunten naar voren gekomen.

  • 3.

     

  • 4.

    Er ontstaan steeds meer wensen bij de ondernemers, zoals uitbreiding van opstallen, uitbreiding van activiteiten, uitbreiding van assortiment of plaatsen van reclameborden.

  • 5.

    Hieraan gerelateerd ontstaat de neiging meer regels te formuleren, om dit soort ontwikkelingen te kunnen blijven stroomlijnen.

  • 6.

     

  • 7.

    Er is onduidelijkheid over de richtlijnen bij de ondernemers: wat is wel/niet toegestaan, wie gaat over wat en welke regel zorgt ervoor dat andere regels worden overruled? Mag je met 1 ventvergunning 2 ventkarren gebruiken? Zijn er meer ventvergunningen mogelijk?

    • 1.

       

    • 2.

      Er is enige rechtsongelijkheid tussen de ondernemers, althans zo wordt het beleefd. Het betreft met name de ingenomen vierkante meters, maar ook andere vergunde rechten.

    • 3.

       

    • 4.

      Er is onduidelijkheid over kampvuren: mogen ze nu wel of mogen ze niet? In de praktijk vinden ze wel plaats en klagen geïnterviewde personen over achtergebleven rommel en gevaarlijk glaswerk. Het beleid van de gemeente was altijd: geen kampvuren. Alleen camping Stortemelk heeft een ontheffing, die ze “doorgeven” aan hun gasten.

    • 5.

       

    • 6.

      Men klaagt enerzijds over gebrek aan handhaving, anderzijds omzeilt men zelf ook wel eens een regel.

      • 1.

         

      • 2.

        Er doen zich soms nieuwe zaken (wensen, activiteiten) voor die niet eerder aan de orde waren. Deze zijn nauwelijks of niet te voorspellen (drones, wie had 10 jaar gelden bedacht dat deze zouden bestaan?). Hoe ga je hier mee om?

      • 3.

         

      • 4.

        Er is onduidelijkheid rond de status van het strand als openbare weg en derhalve rond de Vliehors Expres en de eisen die hier juridisch aan te stellen zijn.

      • 5.

         

      • 6.

        Naaktrecreatie regels niet bekend

      • 7.

         

      • 8.

        De locatie van een vergunninghouder met strandstoelenverhuur wordt momenteel aangevochten door de eigenaar van het Badhuys. Een procedure loopt bij de rechtbank Noord Nederland en de uitslag is niet bekend op het moment van vaststelling van deze notitie. Afhankelijk van de uitkomst, kan er dus een wijziging op de notitie nodig zijn in de toekomst. Nu wordt er uitgegaan van continuering van de huidige locatie.

      • 9.

         

      • 10.

         

      • 11

         

 

  • 1.

    3. Nieuwe situatie: Voorstel tot nieuw beleid

  • 2.

     

3.1  Het vastgelegde gebruik in Natura 2000 wordt onze norm voor het strandgebruik Het strand van Vlieland is groot en breed, maar niet overal kan iedereen zomaar zijn gang gaan.

Het strand is voor veel vogelsoorten en planten een vitaal onderdeel van hun bestaan. Voor diverse vogelsoorten is het strand voedselgebied, rustplaats, hoogwatervluchtplaats en broedplaats. De diverse recreatieactiviteiten op een aantal plaatsen op het strand zijn strijdig met de natuurbelangen en soms bedreigend voor de aanwezige vogelsoorten.

  • 1.

    De kaart van Natura 2000[2] is opgesteld na inventarisatie en in samenspraak met diverse gebruikers van ons eiland. Natura 2000 wordt onze norm voor de zones op het stand en voor het strandgebruik aangaande activiteiten op het strand. De kaart is daar een prima hulpmiddel bij.

3.2  Het “het blijft wat het is” kader

We houden de voorzieningen op het strand sober en basic. We willen er geen kermis van maken (zoals soms aan de orde op andere stranden bij badplaatsen elders in het land). Hierdoor blijft de rust en de natuurwaarde bewaard. Dit zien we als een USP (unic selling point).

3.3  Bouwwerken en vergunningen

  • 1.

    Daar waar nu verschillende typen opstallen en vergunningen worden gebruikt, hanteren we in de toekomst één vereenvoudigd type opstal- en vier typen exploitatie- en tenslotte 2 typen evenementen vergunningen.

  • 2.

     

  • 3.

     

  • 4.

     

  • 5.

    StrandbouwwerkenVoor alle ondernemers en ook de gemeente zelf worden strandbouwwerken toegestaan in het kader van het bestemmingsplan buitengebied. Er wordt wat ruimer bemeten dan voorheen omdat er ruimte genoeg is op het strand, maar er zijn grenzen. Ook zijn er regels voor het uiterlijk. Het totaal toegestane aantal bouwwerken op het strand stellen we vast op 5. - 2 Strand bewakings cabines - 3 Strandbouwwerken t.b.v. opslag voor strandattributen (1 stuks) of sportattributen (2 stuks)

  • 6.

    Een strandbouwwerk mag van de gemeente het hele jaar blijven staan, maar de richtlijnen van Rijkswaterstaat bepalen dat het bouwwerk ’s winters (1 oktober – 1 april) moet worden verwijderd van het strand.

  • 7.

    Strandpaviljoens vallen niet onder het bestemmingsplan buitengebied en zijn ook niet onderwerp in deze notitie.

  • 8.

    Strand exploitatie vergunning

  • 9.

    Ten behoeve van het aanbieden van diensten in een bouwwerk krijgen de ondernemers een exploitatievergunning die de standplaatsvergunning vervangt: de strandexploitatie vergunning.

  • 10.

    De exploitatievergunning voor het strand kent 4 varianten en van elk zijn er slechts enkele stuks. De vergunningen zijn niet overdraagbaar.

  • 11
    • 1.

      Strandbewaking (1 stuks)

      • 1.

        Het bewaken van strand en zwemwater door (KNRM) gecertificeerde lifeguards.

      • 2.

        Strandbewaking geldt voor afgebakende gebieden, zoals aangegeven op de Natura 2000 kaart

  • 1.

    Strandattributen verhuur (2 stuks)

    • 1.

      Verhuur van strandstoelen, parasols, windschermen.

    • 2.

      Verhuur van 1 elektrische rolstoel

    • 3.

      Eén elektrisch aangedreven gemotoriseerd voertuig van maximaal 3 meter lengte, een aanhanger van maximaal 4 meter, waarbij de snelheid zich beperkt tot maximaal 25 km/u t.b.v. het vervoer van de strandattributen

    • 4.

      Strandattributenverhuur is toegestaan vanaf strandovergang Ankerplaats tot en met het Havenstrand.

  • 1.

    Strandsporten & instructie (2 stuks)

    • 1.

      Het geven van instructie aan groepen en individuen in diverse strand en watersporten. Het gebruik van gerelateerde materialen. Toegestane sporten en gebieden zoals bepaald op de Natura2000 kaart.

    • 2.

      Voor het bedrijfsmatig uitvoeren van (water)sportactiviteitenmoet de vergunninghouder aangesloten zijn bij de landelijke buitensportbranchevereniging (VeBON) of aangesloten zijn bij het veiligheidsinstituut Sport Institute Europe (SIE). Als een vergunninghouder nog niet aan deze eis voldoet, wordt een overgangsperiode van twee jaar gegeven om aan deze eis te voldoen.

    • 3.

      Het is toegestaan één aangedreven gemotoriseerd voertuig van maximaal 5 meter lengte te gebruiken, waarbij de snelheid op het strand zich beperkt tot maximaal 25 km/u. Dit uitsluitend voor het vervoer van benodigde sportattributen naar diverse locaties op het strand. Daarbij is gebruik van een aanhanger voor boten/surfplanken geoorloofd.

    • 4.

      Strandovergang “Badweg” mag door de vergunninghouder niet worden gebruikt om het strand op of af te rijden.

    • 5.

      NB: Het verkopen van dranken (al dan niet alcoholisch) en etenswaren of verkoop van materialen, het houden van feesten, BBQ’s of andere, niet aan sport gerelateerde activiteiten vallen niet onder deze exploitatievergunning en zijn niet toegestaan.

    • 6.

       

  • 1.

    Strandventen (3 stuks)

  • 2.

    Voor strandventen is een apart beleid opgesteld; de actuele versie blijft hier van toepassing. Enkele punten hieruit ter informatie

    • 1.

      De toegestane te venten producten zijn ijs, niet alcoholische dranken en warme snacks/etenswaren (niet gefrituurd) en fruit;

    • 2.

      Bij het venten dient voortdurend van plaats veranderd te worden, tenzij er klanten

    • 3.

      worden bediend. Het tijdelijk stilstaan in afwachting van klanten is niet toegestaan

  • 1.

    Aanvullend: Venten is toegestaan vanaf de strandovergang Ankerplaats tot en met het Havenstrand.

Strandventen nader toegelichtVenten is: het in de uitoefening van de ambulante handel te koop aanbieden, verkopen of afleveren van goederen dan wel diensten op een openbare en in de open lucht gelegen plaats. Het maximum aantal ventvergunningen voor het strand is 3 en er zijn geen verdere eisen aan de inhoud gesteld in het ventbeleid 2012. Wel kunnen burgemeester en wethouders nadere voorwaarden stellen aan een vergunning (Ventbeleid 2012 artikel 5:15 lid 2) hetgeen meestal betekent dat benoemd wordt welke artikelen gevent mogen worden.

Strand evenementen vergunning

Er worden twee typen evenementenvergunning voor het strand onderscheiden, die door B&W incidenteel kunnen worden verleend.

  • 1.

    Klein strand evenement (> 10 personen, maar < 100 personen), laag risico

  • 2.

    Het evenement moet passen binnen de natuurwaarde en natuurbeleving van het strand en daarom gelden in ieder geval volgende restricties:

    • 1.

      Geen versterkte muziek

    • 2.

      Geen gemotoriseerd vervoer op het strand

    • 3.

      Geen grote (> 2m3) attributen plaatsen (aggregaten, podia etc)

    • 4.

      Niet meer dan 3 kleine (< 2m3 ) attributen plaatsen

    • 5.

      Begrenzing in tijd

    • 6.

      Eisen aan de schoonmaak

    • 7.

      Maximum van 10 kleine evenementen per jaar

    • 8.

      Zwaartepunt tussen 1 april en 31 oktober (7 evenementen)

  • 3.

     

  • 4.

    Groot strand evenement (>100 personen), verhoogd risico, hulpdiensten noodzakelijk, calamiteitenplan verplicht. Denk bij dit soort evenementen aan bijvoorbeeld een groot toernooi of een muziek festival. Hier gelden restricties en eisen zoals bij alle grote evenementen.

  • 5.

    Gemotoriseerd vervoer toegestaan (hulpdiensten of om te kunnen opbouwen en afbreken). Enkele restricties uitgelicht:

    • 1.

      Begrenzing in tijd

    • 2.

      Eisen aan de schoonmaak

    • 3.

      Maximum van 3 grote evenementen per jaar

    • 4.

      Zwaartepunt tussen 1 april en 31 oktober (2 evenementen)

Organiserende bedrijven en evenementenbureau’s

Organiserende bedrijven en evenementenbureau’s kunnen alleen iets organiseren indien een evenementenvergunning is verleend, tenzij het een bedrijf betreft met een strandsport & instructie vergunning. Deze laatstgenoemde bedrijven moeten voor evenementen wel een vergunning aanvragen, maar mogen wel (bijvoorbeeld) groepslessen geven omdat dit valt binnen hun exploitatie vergunning.

Denk bijvoorbeeld aan bureaus die niet op Vlieland zijn gevestigd maar wel een evenement willen organiseren op het Vlielandse strand.

3.4  (Reclame) Borden en wegwijzers

  • 1.

    Een ondernemer mag één bord aan zijn bouwwerk bevestigen om kenbaar te maken wat de naam en aard van het bedrijf is. Het bord mag niet verlicht zijn of licht geven en de maatvoering wordt begrensd op een nader te bepalen afmeting.Niet de kleuren geel en rood (zijnde strandbewakingskleuren) te gebruiken. Een ondernemer mag wegverwijzing plaatsen op een speciaal aan te brengen informatiebord (van gemeente wege verstrekt) bij de strand overgang aan het einde van de Badweg. Er mogen verder geen reclameborden worden geplaatst.

  • 1.

    3.5 Motorvoertuigen op het strand

  • 2.

    Algemeen Op basis van de APV (Algemene Plaatselijke Verordening, voorheen: Algemene Politieverordening Vlieland) artikel C38 geldt een rijverbod tussen strand overgang Haven en de Fortweg. Daarnaast voor de periode van 1 mei tot 1 oktober tussen 08.00 uur en 20.00 uur voor alle motorvoertuigen, waaronder bromfietsen, voor het strand tussen Fortweg en Pad van 20. Er verandert hier niets.

Vliehors ExpresVoorstel tot aanpassing van de vergunning Vliehors Express - er bestaat slechts 1 vergunning voor alternatief personenvervoer op het strand - de vergunning betreft maximaal 1 vergunninghouder (eigenaar bedrijf, VOF of BV) en gaat over maximaal 2 voertuigen (Op grond van artikel 1:5 van de APV heeft een vergunning of ontheffing een persoonsgebonden karakter). - de vergunning is niet overdraagbaar aan een opvolger en moet opnieuw worden vergund als iemand anders dit soort vervoer wil overnemen. - er mag met 2 voertuigen tegelijk gereden worden. Het tweede is tevens reserve voertuig. - de voertuigen moeten beiden een verzekering hebben, zoals een bus, op basis van de WAM (wet aansprakelijkheidsverzekering motorvoertuigen). - het voertuig heeft maximaal 79 zitplaatsen in de bak en mag maximaal 79 personen vervoeren (exclusief de bestuurder). - het voertuig heeft een maximaal toegestane snelheid van 45 km per uur m.u.v. het traject op de bewaakte stranden in het badseizoen (1 mei tot 1 oktober) waar 25 km per uur geldt - De data en tijden van de vergunning moeten in overeenstemming worden gebracht met de APV artikel C38: 1 mei tot 1 oktober tussen 08.00 uur en 20.00 uur geldt een ontheffing op C38 - de trajecten waar rijden op het strand is toegestaan zijn: a. van strand overgang Badhuys naar Pad van 20 van 1 mei tot 1 oktober tussen 08.00u en 20.00u vanwege de ontheffing. ’s Avonds en ’s nachts kan daar ook worden gereden. b. van Pad van 20 tot Vliehors: mag permanent worden gereden c. van Badhuys naar Overgang Fortweg mag gereden worden tussen 20.00u en 08.00u t.b.v. bereiken stalling - de ontheffingen voor rijden op de openbare weg: a. van strandovergang Fortweg tot stalling op industrieterrein. b. van Posthuys tot strandovergang Pad van Zes

Quads zonder kentekenQuads die geen kenteken voeren, mogen op het strand worden gebruikt. Ze moeten wel verzekerd zijn op grond van de WAM (wet aansprakelijkheidsverzekering motorvoertuigen). OverigNB. Het college kan in incidenteel voorkomende gevallen vergunning verlenen om op het strand te rijden.

3.6 Kampvuren

  • 1.

    Er worden, conform de kaart van Natura 2000 (versie 14 december 2009) op 5 plaatsen kampvuren toegestaan, mits er geen aanlandige wind heerst: - op het havenstrand ten oosten van paal 54 - tussen paal 52 en 53 nabij het camping - tussen paal 50 en 51 - tussen paal 47 en 48 - op de Vliehors bij het reddinghuisje Op de huidig geldende kaartversie (Kaartnummer: DLGNN2009LJ-0986 d.d. 10 mei 2010) zijn deze locaties echter verdwenen, maar in de praktijk vinden kampvuren wel plaats, bijvoorbeeld op de Vliehors of bij Camping Stortemelk.

  • 2.

    In deze beleidsnotitie worden de locaties wederom als toegestane locaties gezien.

  • 3.

    De toegestane plaatsen worden gemarkeerd met een bord (inclusief veiligheidstips, telefoonnummers) en gefaciliteerd met een prullenbak voor glaswerk en afval.

  • 4.

     

3.7 Overige zakenNaakt recreatie op het strand is niet toegestaan op de bewaakte gedeelten van het strand (APV 5.40) Vliegeren en het oplaten van vliegers is verboden op bewaakte stranden in het badseizoen (1 mei tot 1 oktober) op bewaakte stranden (APV 5.41). Drones laten vliegen boven groepen mensen is bij landelijke regelgeving verboden. Filmen en fotograferen met een drone mag, mits de privacy van anderen wordt gerespecteerd. [3] Verboden vliegzones zijn vastgelegd in de kaart “Drone no-fly zones” (https://kadata.kadaster.nl/dronekaart/). Regelgeving is op dit moment nog sterk in ontwikkeling, ook rond Natura2000 gebieden, dus het is zaak deze goed te volgen. Er wordt vanuit de gemeente voorzien in het actief schoonhouden van het strand op intensief gebruikte plaatsen in de drukke maanden juli en augustus. Ook worden in deze periode en op deze plaatsen vuilnisbakken geplaatst en geleegd.

Het gebruik van één hottub op het strand valt in te passen in een “klein strand evenement” of wordt toegestaan op de volgende plaatsen nabij de kampvuur plekken. Aan en afvoer met auto en aanhanger is toegestaan via de kortste route tussen strandovergang en hottub locatie. - tussen paal 52 en 53 nabij het camping - tussen paal 50 en 51 - tussen paal 47 en 48

  • 1.

    4 Implementatie

4.1 Procedure voorstel voor nieuwe wensen een aanvullingen op het strandbeleid

  • 1.

    Van te voren is niet te overzien wat er voor nieuwe wensen in de toekomst op ons afkomen. Daarom is een procedure handiger dan een opsomming.

  • 2.

     

  • 3.

     

4.2  Implementatie van het nieuwe beleid

Onderhavige notitie is voorgelegd aan het college en vervolgens aan de raad (oktober 2017). Er zijn vervolgens wijzigingen aangebracht op basis van de opmerkingen. De notitie wordt vervolgens vastgesteld door college en raad in december 2017. Alle strand gebruikende ondernemers worden voorgelicht over de inhoud. Alle lopende vergunningen worden ingetrokken/beëindigd. De vergunninghouders van 2017 kunnen op basis van het nieuwe beleid een vergunning aanvragen, waarbij her-toekenning gebeurt tenzij er teveel gedragingen tegen de regelgeving zijn geweest in het verleden. De nieuwe vergunningen gelden 2 jaar. De vergunning voor de Vliehors-expres eigenaar is voor onbepaalde tijd. Per 1 januari 2018 gaat het nieuwe beleid in.

Voor het bedrijfsmatig uitvoeren van (water)sportactiviteitenmoet de vergunninghouder aangesloten zijn bij de landelijke buitensportbranchevereniging (VeBON) of aangesloten zijn bij het veiligheidsinstituut Sport Institute Europe (SIE). Als een vergunninghouder nog niet aan deze eis voldoet, wordt een overgangsperiode van twee jaar gegeven om aan deze eis te voldoen. Jaarlijks wordt een gebruikers overleg georganiseerd om eventuele knelpunten te bespreken. De ambtenaar neemt hier toe het initiatief.

4.3 Handhaving van het nieuwe beleid

Er wordt drie keer per jaar een steekproef bezoek gebracht aan het strand om te controleren of het beleid wordt gevolgd door gebruikers. Daarnaast kunnen ad hoc signalen een trigger zijn om een controle bezoek te brengen. De bezoeken worden in principe uitgevoerd door toezichthouders van de gemeente of ingehuurde toezichthouders, in opdracht van de gemeente.

4.4 Nieuwe vergunningen

Indien een ondernemer zijn vergunning niet wenst te verlengen kan het college van B&W besluiten of- en aan wie deze opnieuw wordt verstrekt.

 

  • 1.

    Bijlage 1. Strandbouwwerken nader beschreven

  • 2.

     

Strandbewakingscabines

  • 1.

    maximaal 25 m2 opp. (footprint)

  • 2.

    maximale hoogte 5 meter

Strandbouwwerk

  • 1.

    maximaal opstal oppervlak 45 m2

  • 2.

    maximaal strandgebruik inclusief opstal 70 m2 (inclusief de vlonder)

  • 3.

    maximaal aantal opstallen per terrein is 3, (noot [4])

  • 4.

    maximale hoogte: 3,00 m

  • 5.

    NB. Dit past niet binnen het geldende bestemmingsplan. Het bestemmingsplan moet hierop worden herzien of de vergunningen moeten met een afwijkingsprocedure worden verleend

  • 6.
    • 1.

      Bij een strandbouwwerk is toegestaan:

      • 1.

        Houten vlonder van maximaal 20 m2

      • 2.

        Stoelen op de vlonder (geen maximum)

      • 3.

        Tafels op de vlonder (geen maximum)

      • 4.

        Luifel van tentdoek of kunststof, eventueel met palen of tentstokken

      • 5.

        Windscherm van hout en/of glas

      • 6.

        Hek van hout en/of metaal (maximaal 180 hoog)

      • 7.

        2 Vlaggen met mast, maximaal 7m hoog; vlag niet in kleuren geel en/of rood (zijnde strandbewakings kleuren)

[1] Rapportage kustmonitor 2015, p. 26

Onderzoek naar de concurrentiepositie van de Nederlandse kust, kustregio’s, badplaatsen en Waddeneilanden

  • 1.

    [2] Het huidige strandgebruik is vastgelegd in Natura 2000, kaartnummer Van de Dienst Landelijk Gebied DLGNN2009LJ-0986 versie: 10 mei 2010.

[3] Zie: publicatie Staatscourant 2015 nr 12034 (30 april 2015), https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/drone, de “Regeling Modelvliegen” of notitie Veilig Vliegen met Drones op www.burgemeesters.nl,

[4] Er wordt vaak gebruik gemaakt van containers.  Afmeting 20 ft container meter: 6,058 x 2,438 x 2,591 meter (LxBxH) (opp. = 14,7694 m2) Afmeting 10 ft container meter: 2,99 x 2,44 x 2,59 meter (LxBxH) (opp. = 7,2956 m2)